Formy podnikateľských plánov
V našich podmienkach sa najčastejšie využívajú následovné formy podnikateľských plánov:
1. zakladateľský - označovaný tiež ako podnikateľský zámer. Je špecifickým druhom strategického plánu, pripravuje sa pred začatím podnikateľskej činnosti, takže podnikateľ nemá k dispozícii žiadne údaje o predošlej činnosti. Pozornosť by sa mala sústrediť na sebaanalýzu podnikateľa jeho schopností, skúsenosti v danej oblasti podnikania a ekonomickým informáciám ako je uvedené ďalej.
2. strategický - vnútorný dokument, ktorý je zameraný na to, aký cieľ chce firma dosiahnuť a plán má pomáhať pri jeho dosahovaní. Je pripravovaný pre vnútornú potrebu, kľúčovými časťami sú:
- analýza trhu,
- podnikateľské prostredie,
- ekonomické trendy v danej oblasti,
- konkurencia.
Zostavuje ho podnikateľ alebo vrcholový manažment za pomoci výkonných manažérov väčšinou na tri roky a každoročne sa zostavuje ešte jednoročný plán, ktorý pomáha podniku vhodne reagovať na zmeny prostredia.
3. finančný - nezostavuje sa len pre vnútornú potrebu, ale aj pre finančné ústavy, alebo iné subjekty, ktoré sa nezaujímajú o pevádzkové detaily, ale o podmienky na trhu, očakávaný rast trhu, návratnosť investícií, výšku zisku a pod. Zostavuje sa podľa kritérií peňažných ústavov.
A máš to mať.:}