Zavrieť

Porady

Nedodržanie termínu dodania automobilu

Dobrý deň,
Koncom mája sa moja mama rozhodla pre zmenu automobilu. V tej dobe dochádzalo k zmene možných konfigurácií, preto sme museli čakať do začiatku júla na stanovenie cien. 4. 7. sme auto objednali. Predajca nám povedal, že bude dodané najneskoršie v druhej polovici septembra, pričom v zmluve uviedol dátum dodania ako september 2012. Už v tej dobe sme mali zákazníka pre náš sučasný automobil, preto nás doba dodania nepotešila, ale počítali sme s ňou. Ku koncu júla sme uvažovali nad určitou zmenou v objednanej konfigurácii, preto sme kontaktovali predajcu. Ten nám oznámil, že zmena už nie je možná, automobil už je zadaný do výroby a mal by byť vyrobený v posledný augustový týždeň, teda po letnej odstávke závodu. Zmena, ktorú sme chceli urobiť nebola zásadná, preto nás to netrápilo.
Týždeň pred termínom, v ktorom mal byť automobil vyrobený som navštívil predajcu a objednal príslušenstvo, ktoré sme chceli mať dodané spolu s automobilom. Predajca mi povedal, že po vyrobení bude automobil dodaný do 14 dní. Zatiaľ stále pôsobil pokojne, rovnako ako predtým. Keďže nás začiatkom septembra nikto nekontaktoval, 12. 9. som sa do predajne vybral osobne. Predajca tam nebol a jeho kolega mi nevedel poskytnúť podrobnejšie informácie, len mi potvrdil, že automobil bol vyrobený. Súčasne ma ubezpečil, že moju návštevu oznámi predajcovi a ten nás bude kontaktovať. Keďže nás nikto nekontaktoval, 17. alebo 18. 9. (presný dátum si už nepamätám) som predajňu navštívil opäť. Predajca tam bol a potvrdil mi, že auto bolo vyrobené. Povedal mi, že sa čaká na doriešenie logistiky ("to musia doriešiť hore"), pričom vyriešené by to malo byť nasledujúci týždeň. Objednané príslušenstvo bolo v tej dobe už dodané do predajne. Keď si na to spätne spomeniem, predajca bol pri tejto návšteve viditeľne nervózny a nepokojný.
S príchodom októbra bol prekročený termín dodania automobilu, pričom nás nikto nekontaktoval, aby nám oznámil dôvody jeho nedodržania. A tak sa nestalo ani neskôr. 19. 10. už predajňu navštívila aj moja mama. Hneď ako nás predajca uvidel, znervóznel a zbledol. Potvrdil, že auto bolo vyrobené. Pýtali sme sa ho, kde sa momentálne nachádza. Povedal, že v centrálnom sklade. A tam stojí už vyše mesiaca. Na otázku prečo nebolo dodané nám nevedel odpovedať. Neviem, ako to presne beží v obchode s automobilmi, konkrétne kedy dochádza k platbe za automobil zo strany predajcu k výrobcovi. Táto spoločnosť však evidentne nemá finančné prostriedky na jeho dodanie, alebo jeho zaplatenie. Keď sme spomenuli možnosť zrušenia zmluvy, odobral sa za obchodným riaditeľom. O chvíľu sa vrátil. Povedal nám, že obchodný riaditeľ aj majiteľ sľubujú, že 26. 10. bude automobil dodaný. Predajňu sme opustili s tým, že 26. 10. sa vrátime. Moja mama je však natoľko znechutená, že i napriek tomu chce zmluvu zrušiť. Má však obavy, že by jej nebola vrátená záloha vo výške 1300 Eur, ktorú zaplatila pri objednávke automobilu. V zmluve je uvedené, že v obchode sa postupuje podľa občianského zákonníka. Celá zmluva obsahuje v podstate len informácie o povinnostiach zákazníka a ochrane predajcu. Pre zákazníka je tam len informácia o poskytnutí zľavy z predajnej ceny v prípade prekročenia termínu dodania automobilu, pričom zľava je vo výške 0,05% za každý týždeň omeškania, teda smiešna suma. Pri kontrole firmy v zozname dlžníkov som zistil, že firma dlhuje peniaze sociálnej aj zdravotnej poisťovni, pričom sociálnej dlhuje 26 000 Eur. Hlavný dôvod znechutenia mojej mamy je to, že firma s nami vôbec nekomunikovala. Keby nám čokoľvek oznámila, pochopili by sme to. Oni tak vôbec neurobili. A záujemca o naše súčasné auto už stráca záujem o jeho kúpu.
Chcel by som vedieť, či može existovať dôvod, kvôli ktorémi by nám firma mohla odoprieť vrátenie zálohy v prípade zrušenia zmluvy. Ďakujem za odpoveď.
Radoslav
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času
    Advokát pôsobiaci od roku 1991 najmä v oblasti obchodného, občianskeho, pracovného, medicínskeho a farmaceutického práva ako aj v iných oblastiach práva v SR. ...viac JUDr. Pavol Kollár
    Podľa § 613 Občianskeho zákonníka - veci (teda aj auto) možno predávať aj na objednávku. Predávajúci je povinný obstarať objednaný tovar v dohodnutej lehote, a ak lehota nie je dohodnutá, v lehote primeranej okolnostiam. Ak sa tak nestane, objednávateľ je oprávnený od zmluvy odstúpiť. Odstúpením objednávateľa od zmluvy nie je dotknuté jeho právo na náhradu škody.
    Ak sa rozhodnete, oznámte písomne predajcovi že odstupujete od zmluvy a žiadate ihneď vrátiť peniaze zaplatené ako zálohu v hotovosti alebo na účet č. .... . Tiež oznámte, že v prípade ak Vám peniaze do 24 hod. nevrátia peniaze, dáte na príslušný súd návrh na vydanie predbežného opatrenia na zablokovanie majetku predajcu z dôvodu ohrozenia vrátenia vašich peňazí, pretože je tu veľká pravdepodobnosť neschopnosti predajcu splácať svoje záväzky. Situáciu môžete aj medializovať, aby sa podobnej situácii s neserióznym predajcom vyhli iní občania.

    Nedodržanie termínu dodania automobilu

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.