Skúsim túto diskusiu okomentovať trochu obšírne. Nebudem tu rozoberať účel povinnosti používania pokladne a ani podobu súčasného zákona o ERP, ktorý má od ideálneho veľmi ďaleko, to je na samostatnú diskusiu. Zamerám sa iba na súčasný legislatívny stav ohľadom servisných prehliadok a úlohu servisnej organizácie.
Väčšina pokladníc má interval nastavený natvrdo a je daný programom pokladne (ktorý naprogramoval výrobca), t.j. servisná organizácia NEMÁ možnosť tento interval zmeniť. Odpočet začína dňom uvedenia do prevádzky (tzv.fiskalizácia), kedy sa do fiskálnej pamäte okrem údajov o firme natvrdo zapíše aj dátum fiskalizácie a softvér pokladne následne pri každom zapnutí skontroluje, koľko dní ubehlo od spustenia. Po dosiahnutí stanovenej doby (zväčša 365 dní) automaticky začne oznamovať termín prehliadky a čo je dôležité, natvrdo zaznamená do fiskálnej pamäte dátum, kedy vás pokladnica prvýkrát na potrebu prehliadky upozornila. Keďže som spomenul väčšina a nie všetky pokladne, áno sú aj také, ktoré umožňujú nastavenie dlhšieho intervalu, ale zväčša sa jedná o drahšie fiskálne tlačiarne. Nastaviť na fiskálnej tlačiarni interval dlhší, ako 2 roky je však vysoký hazard. Zväčša sú používané v silnejších prevádzkach a nie je "nič lepšie", ako keď vypovie tlačiareň službu keď máte obchod plný zákazníkov.
Doba intervalu je v zákone stanovená na MAX. 5 rokov a nie natvrdo 5 rokov. Vstupuje tu však stanovisko výrobcu zariadenia, ktorý určuje, ako často vykonať prehliadku a táto je následne schválená pri certifikácii. Ak teda výrobca stanovil na pokladni rok, je vašou povinnosťou ju dať preveriť servisnému stredisku po roku. Kratší interval je stanovený najmä z praxe a predpokladám, že sa berie do úvahy najmä doba potrebná pre zaručenie bezporuchovej prevádzky pokladne. Napr. záložná batéria sa opotrebuje či na pokladni predávate, alebo nie. Dokonca vám odíde skôr, ak pokladnicu používate málo.
Je pravda, že pokladnicu by vám po prešvihnutí termínu nemalo zablokovať, ALE všetko je zaznamenané vo fiskálnej pamäti a údaje v nej nie je možné meniť. To že to daňový úrad teraz nekontroluje je len dočasná útecha. Ako tu už bolo spomenuté, po zavedení zákona mali pracovníci DÚ úplný chaos v poznatkoch o novom zákone. Môžem ale potvrdiť, že toto sa postupne mení a je iba otázkou času, kedy sa zamerajú aj na toto. Nezabúdajte, že tento štát sa snaží vytrieskať peniaze kde sa len dá a stačí sa pozrieť na sadzobník pokút...
K cene za prehliadku. Často spomínaná suma 35 € mi pripadá primeraná, dokonca v istých príadoch aj nízka. Prehliadka vyžaduje viacero úkonov kontroly vrátane nahratia novej verzie SW, profilaktiku a nejedenkrát aj drobné opravy + záloha údajov. Uvedomte si, že po zavedení zákona nevznikli nové povinnosti iba pre podnikateľov, ale aj pre servisné organizácie, ktorým sa výrazne zvýšili náklady na vykonávanie servisu (povinné platené školenia, povinnosť držania náhradných dielov, povinnosť vykonania servisu do 48 hod., oveľa vyššia administratíva, oveľa náročnejší servis...). Uznávam, že vypýtať si 25 € za zápis do knihy je divné, ale nie je vylúčené, že servisná prehliadka fiskálnej tlačiarne niekedy presiahne 100€. Zväčša sa totiž nevykonáva iba práca na samotnej tlačiarni, ale aj na obslužnom PC a softvéri. Ak sa ale nájde servisná organizácia s cenou 12€ za prehliadku, pochybujem o ich profesionalite a spoľahlivosti. Práveže mi naopak u nich pripadá priveľa pýtať si takúto sumu iba za zápis do knihy a zadanie kódu pre odblokovanie hlásenia. Uvedomte si, že takéto "servisné organizácie" sú jednochlapovky, ktoré to robia popri zamestnaní a mnohokrát pre slabú prax dokážu dovrzať nastavenie pokladne tak, že sa chce niekedy človeku zvracať. O tom, že vám nezdvihne celý týždeň telefón iba preto, lebo je zrovna na dovolenke, alebo má pokladňu niekoľko dní na servise, lebo nedrží u seba žiadne náhradné diely už ani nehovorím. Nedávate mu servisovať vysávač, ale zariadenie, ktoré podlieha prísnej kontrole zo strany štátu. Za správnosť nastavenia zodpovedáte v prvom rade vy a nie servisák. Ak vám napríklad zle nastaví DPH, môže to byť dokonca pre vás likvidačné...
Porovnávať STK na aute a prehliadku na pokladni možno nejde, ale istá súvislosť tu je. V oboch prípadoch je dôležité aby boli spoľahlivé a je nutné k nim zodpovedne pristupovať. U auta ide o bezpečnosť zdravia, pri pokladni o bezpečnosť vašej peňaženky...
A ešte odkaz pre Palikr: zákon je platný už od roku 2008 a posledná novela zákona, ktorá obsahuje zmenu pre servisné prehliadky (zmena na max.5 rokov) prebehla 5.12.2010. Od 1.1.2011 sa už povinne museli predávať pokladnice podľa nového zákona (okrem menšej výnimky), takže predpokladám, že ste už v tom apríli 2011 zakúpili pokladňu podľa nového zákona...