Zavrieť

Porady

Usporiadat
avalik avalik

avalik je offline (nepripojený) avalik

Dôchodkové poistenie poistencov, ktorí vykonávali zamestnanie v služobnom pomere zaradenom do I. a II. kategórie funkcií

Podľa právneho názoru Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (NS SR) nároky poistencov zo zaradenia doby výkonu služobného pomeru (ďalej len „doby služby“) do I. (II.) kategórie funkcií sa podľa ustanovenia § 274 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení zachovávajú rovnako ako sa zachovávajú nároky tých poistencov, ktorí vykonávali zamestnania zaradené do I. (II.) pracovnej kategórie, aj keď títo poistenci získali (by získali) za doby služby dávky v osobitnom systéme sociálneho zabezpečenia.

Právny názor NS SR vychádza z právnej úpravy článku 29 Ústavy Slovenskej republiky, podľa ktorého občania majú nárok na primerané hmotné zabezpečenie v starobe, pričom primeranému hmotnému zabezpečeniu môže zodpovedať iba také hmotné zabezpečenie, ktoré zodpovedá celej dĺžke poistenia bez ohľadu na to, či poistenie bolo získané v osobitnom systéme sociálneho zabezpečenia (podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) alebo iba vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia (podľa zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov). Až po zohľadnení všetkých dôb poistenia (dôb služby z osobitného systému a dôb postenia zo všeobecného systému) podľa zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov je potrebné vykonať výpočet dôchodkovej dávky vo výške zodpovedajúcej rozsahu poistenia vo všeobecnom systéme, a to v súlade s článkom 33 ods. 2 Dohovoru o invalidných, starobných a pozostalostných dávkach (č. 128) uverejneného v Zbierke zákonov pod č. 416/1991 Zb. (ďalej len „Dohovor č. 128“).

Sociálna poisťovňa, ktorá aplikuje ustanovenia zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, zosúladila svoju aplikačnú prax so zovšeobecneným právnym názorom NS SR, ktorý bol potvrdený aj mnohými rozsudkami krajských súdov, pri posudzovaní nárokov na dôchodkové dávky tých poistencov, ktorí získali obdobie dôchodkového poistenia podľa zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, a tiež dobu služby, ktorú vykonávali ako príslušníci Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, colníci (ďalej len „policajti“), profesionálni vojaci ozbrojených síl, vojaci mimoriadnej služby (ďalej len „vojaci“).

Vzhľadom na uvedený právny názor poistenec, ktorý ako policajt a/alebo vojak vykonával dobu služby zaradenú do I. a/alebo II. kategórie funkcií v požadovanom rozsahu (v nižšie uvedenom) a získal najmenej 25 rokov doby poistenia súčtom dôb poistenia (zabezpečenia) zo všeobecného systému sociálneho poistenia a osobitného systému sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov, má nárok na dôchodkovú dávku
- vo veku 55 rokov, ak získal najmenej 15 rokov doby služby v I. kategórii funkcií, tiež zamestnanie vykonávané v I. pracovnej kategórii uvedené v § 14 ods. 2 písm. b) zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona č. 235/1992 Zb., ak bol z týchto zamestnaní prevedený alebo uvoľnený v súvislosti s uskutočňovaním racionalizačných a organizačných opatrení alebo uvoľnený z dôvodu trvalej straty spôsobilosti vykonávať doterajšiu prácu vzhľadom na zdravotný stav,

- vo veku 55 rokov, ak získal najmenej 20 rokov doby služby v I. kategórii funkcií, tiež zamestnanie vykonávané v I. pracovnej kategórii uvedené v § 14 ods. 2 písm. b) až h) zákona č. 100/1988 Zb. v znení zákona č. 235/1992 Zb.,

- vo veku 57 rokov, ak získal najmenej 20 rokov doby služby v II. kategórii funkcií alebo najmenej 20 rokov doby služby v I. a II. kategórii funkcií,

- vo veku 56 rokov, ak získal 19 rokov doby služby v I. kategórii funkcií a doba služby I. kategórie funkcií trvala do 31. decembra 1999,

- vo veku 57 rokov, ak získal 18 rokov doby služby v I. kategórii funkcií a doba služby I. kategórie funkcií trvala do 31. decembra 1999,

- vo veku 58 rokov, ak získal 16 rokov doby služby v I. kategórii funkcií alebo 17,5 roka doby služby v II. kategórii funkcií a doba služby v požadovaných kategóriách funkcií trvala do 31. decembra 1999,

- vo veku 59, ak získal 15 rokov doby služby v I. alebo II. kategórii funkcií a doby služby v požadovaných kategóriách funkcií trvali do 31. decembra 1999.


Nároky poistencov vyplývajúce zo zaradenia doby služby do I. a II. kategórie funkcií sa podľa § 274 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. priznávajú do 31. decembra 2023 aj tým poistencom, ktorým bol priznaný príspevok za službu alebo výsluhový príspevok, ktoré sa podľa zákona č. 114/1998 Z. z. o sociálnom zabezpečení vojakov v znení neskorších predpisov a zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov považujú za výsluhový dôchodok (ďalej len „príspevok“), a tiež poistencom, ktorým bol priznaný výsluhový dôchodok.

Zachovanie nárokov vyplývajúce zo zaradenia doby služby do I. a II. kategórie funkcií spočíva v určení „nižšieho“ dôchodkového veku v závislosti od rozsahu doby služby získanej v I. a/alebo II. kategórie funkcií, hodnotení doby služby ako obdobia dôchodkového poistenia, hodnotenia príjmov dosiahnutých počas doby služby v rozsahu zodpovedajúcom osobným vymeriavacím základom a určení sumy dôchodkovej dávky podľa zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, ako aj v sume určenej podľa právnych predpisov účinných do 31. decembra 2003 a následnom priznaní dôchodkovej dávky v sume, ktorá je vyššia (vzťahuje sa na poistencov, ktorí dôchodkový vek dovŕšili/dovŕšia v období od 1. januára 2004 do 31. decembra 2023).

Podľa zovšeobecneného právneho názoru NS SR („výsluhový príspevok nie je rovnocenný výsluhovému dôchodku ..., zostáva výsluhovým príspevkom ... a za výsluhový dôchodok ... sa na účely trvania ... iba považuje“) uverejneného v Zbierke stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov Slovenskej republiky v rozhodnutí pod číslom R 110/2011 doba služby, za ktorú bol poistencovi priznaný príspevok, je obdobím dôchodkového poistenia, pretože takáto doba služby nezaložila (nemohla založiť) nárok na priznanie výsluhového dôchodku, ak poistencovi bol priznaný príspevok, ktorý sa len považuje za výsluhový dôchodok, a to aj v súlade s ustanovením § 255 ods. 1 a 5 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 310/2006 Z. z. Hrubé zárobky dosiahnuté počas doby služby, ktorá je obdobím dôchodkového poistenia, sú osobnými vymeriavacími základmi podľa ustanovenia § 257 zákona č. 461/2003 Z. z. a podľa právneho názoru NS SR vyjadreného napríklad v rozsudku č. 7So/11/2011 z 28. septembra 2011, podľa ktorého „je potrebné do doby dôchodkového poistenia započítať aj doby, ktoré boli zhodnotené na účely výsluhového príspevku a v nich dosiahnuté hrubé zárobky“, tiež právneho názoru NS SR vyjadreného v rozsudku č. 9So/159/2011 z 31. októbra 2012.

Aj poistencovi, ktorému bol priznaný výsluhový dôchodok, je potrebné na vznik nároku na dôchodkovú dávku a určenie sumy dôchodkovej dávky podľa všeobecných právnych predpisov o sociálnom poistení zohľadniť dobu služby zaradenú do I. a/alebo II. kategórie funkcií v súlade s ustanovením § 274 zákona č. 461/2003 Z. z. a ustáleným právnym názorom NS SR vyjadreným napríklad v rozsudku č. 9So/138/2011 z 22. augusta 2012: „Absolútne vylúčenie hodnotenia doby poistenia zo všeobecného systému u tých poistencov, ktorí získali dávky dôchodkového zabezpečenia v inom systéme sociálneho poistenia a nie v systéme všeobecnom, má za následok horšie zaobchádzanie s nimi, ako s poistencami, ktorí sú poistení v zahraničných systémoch sociálneho poistenia a u ktorých samotná poisťovňa vôbec nepochybuje o spôsobe výpočtu ich dôchodkových dávok spôsobom krátenia, ktorý zabezpečuje primerané poistné plnenie za obdobia, v ktorých boli poistení na Slovensku po zohľadnení dôb poistenia v iných systémoch. Postupom odporkyne sa napríklad pri dosiahnutí dôchodkového veku a započítaní dôb poistenia, získaných len vo všeobecnom systéme vymeriava poistencom dôchodok vo výške, akoby celkovo boli poistení len po krátky čas. Pre poistencov, ktorí získali časť poistenia v obidvoch systémoch je takýto postup nad akúkoľvek pochybnosť nevýhodnejší, ako keby sa im pre vznik nároku hodnotila celá doba poistenia iba vo všeobecnom systéme“, aj keď takáto doba služby bola poistencovi zhodnotená v inom systéme sociálneho zabezpečenia; nebolo v ňom však zohľadnené zaradenie doby služby do I. a/alebo II. kategórie funkcií. Pretože súčasťou hodnotenia doby služby sú aj príjmy dosiahnuté počas doby služby, z týchto je potrebné vychádzať pri určenie osobných vymeriavacích základov

Po zohľadnení doby služby a osobných vymeriavacích základov dosiahnutých počas služby na vznik nároku na dôchodkovú dávku a určenie sumy dôchodkovej dávky podľa všeobecných právnych predpisov o sociálnom poistení je potrebné dôchodkovú dávku určiť v súlade s článkom 33 ods. 2 Dohovoru o invalidných, starobných a pozostalostných dávkach (č. 128) uverejneného v Zbierke zákonov pod č. 416/1991 Zb. (ďalej len „Dohovor č. 128“), a to podľa zovšeobecneného právneho názoru NS SR uvedeného v rozhodnutí číslo R 55/2011 uverejneného v Zbierke stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov Slovenskej republiky, ak bol poistencovi priznaný príspevok, a tiež podľa právneho názoru NS SR vyjadreného v rozsudku č. 9So/138/2011 z 22. augusta 2012, ak bol poistencovi priznaný výsluhový dôchodok, podľa ktorého sa suma dôchodkovej dávky poistenca, ktorému bol priznaný výsluhový dôchodok, môže iba krátiť primerane k počtu skončených rokov doby služby rozhodujúcich pre výšku výsluhového dôchodku.

Podľa článku 33 ods. 2 Dohovoru č. 128, ktorý znie „Ak má alebo ak by mala inak chránená osoba nárok na dávku ustanovenú v tomto Dohovore a ak dostáva inú peňažnú dávku sociálneho zabezpečenia za tú istú sociálnu udalosť, s výnimkou rodinných prídavkov, môžu sa dávky podľa tohto Dohovoru krátiť alebo zastaviť za určených podmienok a v určenom rozsahu za podmienky, že časť dávok, ktorá sa kráti alebo je zastavená, nepresahuje druhú dávku.“, Sociálna poisťovňa po zohľadnení všetkých období dôchodkového poistenia a všetkých osobných vymeriavacích základov vypočítanú sumu dôchodkovej dávky zníži o sumu zodpovedajúcu obdobiu dôchodkového poistenia, ktorým je doba služby zhodnotená na určenie sumy príspevku alebo výsluhového dôchodku za celé roky.

Ak sa určuje suma dôchodkovej dávky poistencovi, ktorému bol priznaný príspevok, sumu dôchodkovej dávky je možné krátiť najviac o sumu príspevku, ktorá je vyplácaná ku dňu priznania dôchodkovej dávky a to v súlade s judikátom číslo R 55/2011.

Príklad 1:
• Poistenec sa narodil 15. mája 1956. Získal 20 rokov a 300 dní doby služby v I. kategórii funkcií.
• Poistencovi bol priznaný výsluhový dôchodok za 20 rokov doby služby.
• Úhrnom poistenec získal 39,4414 rokov obdobia dôchodkového poistenia (ODP) vrátane doby služby; priemerný osobný mzdový bod (POMB) je 1,8728.
• Poistenec žiada priznať starobný dôchodok od 15. mája 2011, t. j. odo dňa vzniku nároku na starobný dôchodok (vo veku 55 rokov).
• Aktuálna dôchodková hodnota (ADH) v roku 2011 je 9,5756 EUR.

Určenie sumy starobného dôchodku poistencovi, ktorý je poberateľom výsluhového dôchodku podľa zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov a článku 33 ods. 2 Dohovoru č. 128:

1. Určí sa suma starobného dôchodku za celú dobu poistenia podľa vzorca POMB x ODP x ADH
1,8728 x 39,4414 x 9,5756 EUR = 707,40 EUR (707,30987079)

2. Určí sa časť sumy starobného dôchodku zodpovedajúca 20 rokom doby služby, ktorá bola zhodnotená na určenie sumy výsluhového dôchodku, koeficientom 20 / 39,4414 = 0,50708139 (koeficient) →
707,40 EUR x 0,50708139 = 358,70937528 EUR (suma zodpovedajúca počtu 20 rokov doby služby, za ktorú bol priznaný výsluhový dôchodok)

3. Určí sa suma starobného dôchodku znížením o sumu, ktorá zodpovedá ODP, ktorým je doba služby zhodnotená na určenie sumy výsluhového dôchodku za celé roky (za 20 rokov doby služby)
707,40 EUR - 358,70937528 EUR = 348,70 EUR (348,69062472)

4. Následne k sume starobného dôchodku 348,70 EUR patrí zvýšenie za rok 2011 odo dňa priznania starobného dôchodku, od 15. mája 2011, o 1,8 % (o 6,30 EUR) zo sumy priznaného starobného dôchodku na sumu 355,00 EUR. Od 1. januára 2012 patrí k sume starobného dôchodku 355,00 EUR zvýšenie o 3,3 % (o 11,80 EUR) na sumu 366,80 EUR. Od 1. januára 2013 patrí k sume starobného dôchodku 366,80 EUR zvýšenie o 11,20 EUR na sumu 378,00 EUR.


Príklad 2:
• Poistenec sa narodil 15. mája1955. Získal 28 rokov a 300 dní doby služby v I. kategórii funkcií.
• Poistencovi bol priznaný príspevok za 28 rokov doby služby, ktorý sa k 15. máju 2010 (ku dňu, od ktorého žiada priznať dôchodok) vypláca v sume 481,20 EUR.
• Úhrnom poistenec získal 39,4414 rokov ODP vrátane doby služby, POMB je 1,8728.
Žiada priznať SD od vzniku nároku, t. j. vo veku 55 rokov - od 15. mája 2010.
• ADH v roku 2010 je 9,2246 EUR.

Určenie sumy starobného dôchodku poistencovi, ktorý je poberateľom príspevku, podľa zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov a článku 33 ods. 2 Dohovoru č. 128:

1. Určí sa suma starobného dôchodku za celú dobu poistenia podľa vzorca (POMB x ODP x ADH)
1,8728 x 39,4414 x 9,2246 = 681,40 EUR (681,38295607)

2. Určí sa suma starobného dôchodku zodpovedajúca 28 rokom doby služby, ktorá bola zhodnotená na určenie sumy príspevku,
koeficientom 28 / 39,4414 = 0,70991394 (koeficient) →
681,40 EUR x 0,70991394 = 483,73535871 EUR (suma zodpovedajúca počtu celých rokov doby služby, za ktorú bol priznaný príspevok)

3. Určí sa starobného dôchodku znížením o sumu príspevku, pretože suma príspevku je nižšia ako suma zodpovedajúca počtu celých rokov doby služby, za ktorú bol priznaný príspevok:
681,40 EUR – 481,25 EUR (suma príspevku) = 200,20 EUR (200,15 EUR).

4. Následne k sume starobného dôchodku 200,20 EUR patrí zvýšenie za rok 2010 odo dňa priznania starobného dôchodku, od 15. mája 2010, 3,05 % (o 6,20 EUR) zo sumy priznaného starobného dôchodku na sumu 206,40 EUR. Od 1. januára 2011 patrí k sume starobného dôchodku 206,40 EUR zvýšenie o 1,8 % (o 3,80 EUR) na sumu 210,20 EUR. Od 1. januára 2012 patrí k sume starobného dôchodku 210,20 EUR zvýšenie o 3,3 % (o 7,00 EUR) na sumu 217,20 EUR. Od 1. januára 2013 patrí k sume starobného dôchodku 217,20 EUR zvýšenie o 11,20 EUR na sumu 228,40 EUR.

Iveta Rizikyová,
sekcia dôchodkového poistenia,
Sociálna poisťovňa, ústredie
Naposledy upravil avalik : 02.06.13 at 09:47
1 0
Menej reklamy? Zaregistrujte sa! - Žiadne vyskakovacie reklamy!