Zavrieť

Porady

Neoprávnená faktúra od SPP

Zdravím všetkých, až teraz som objavil toto fórum a vidím, že táto téma o ľuďoch, ktorých nejakým spôsobom oklamal, podviedol, či inak poškodil ten ruský mafiánsky monopol je celkom obsiahla, značí že nie som jediný... na jednej strane je fajn nebyť sám, na druhej strane je smutné, že taká obrovská firma, ktorá sa hrdí s miliónmi každoročných čistých ziskov nazdieraných z chudobného slovenského národa sa naviac ešte uchyľuje k nezákonným praktikám. Ja tiež som v spore s SPP, ktorý trvá už rok, keď mi vyfakturovali spotrebu za rok 2012 takmer 7000 m3 plynu. V dome býva len moja mama vo veľmi pokročilom veku, účet je však vedený na moje meno. Avšak v roku 2011 bolo vyfakturovaných celých 17 m3 plynu. Pritom mama tam bývala obidva roky rovnako a ako spotrebiteľ sa správala tiež približne rovnako. V roku 2010 nám PDS (distribúcia) vymenili plynomer, lebo ten starý, 20 ročný vraj nemeral správne. Ako je možné, že plynomer v jednom roku za rovnakých okolností "nameria" spotrebu 17 m3 a hneď v nasledujúcom závratných takmer 7000 m3 v sume takmer 4000 EURO. Samozrejme, že som to ihneď reklamoval, snažiac sa zistiť čo je vo veci.Reklamácie boli zo strany SPP vždy zamietnuté s odôvodnením, že "spotreba vznikla na základe spotrieb z predchádzajúcich období". Čo mysleli tými "predchádzajúcimi obdobiami, som sa dozvedel až neskôr a nie od SPP. Predpokladal som, že plynomer je vadný a tak som požiadal o jeho výmenu, ktorá sa vo februári uskutočnila. Následná skúška preukázala, že plynomer meral správne.A tak mi SPP naviac vyfakturoval i stanovenú sumu za kontrolu plynomera. Podvodníci z SPP celú dobu vedeli, čo je vo veci, ale samozrejme mi to neoznámili, pretože by museli uznať ich vlastné pochybenie. Tak som celú vec podal na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, ako návrh na mimosúdne riešenie sporu, na čo však ruská mafia z SPP nepristúpila. Úrad to riešil ako podnet a dali mi vysvetlenie, že sa naozaj jedná o kumulovanú spotrebu aj za rok 2011, ktorá mi však už bola v roku 2011 "nameraná" a tiež vyfakturovaná. Zákon o energetike hovorí, že plynárenský podnik je povinný zistiť skutočnú spotrebu najmenej jedenkrát ročne a vyfakturovať ju, čo SPP aj urobil. Nie naším zavinením, že nie správne. Nemajú právo vyfakturovávať ešte raz to isté preto, že oni urobili chybu. Napriek tomuto faktu však konštatoval ÚRSO, že vraj SPP neporušil svojím konaním zákon SR. Priamo uviedli, že áno, lebo SPP mi ju kľudne s plným vedomím fakturuje, ale v texte píšu že nie. Následne na to som v novembri obdržal od SPP opravenú faktúru za rok 2012, ktorú som uhradil. Pokladal som záležitosť za uzavretú. Teraz so s prekvapením dostal list od už tu spomínanej exekútorskej firmy EOS KSI, kde žiadajú o úhradu faktúry, ktorá nikdy mi nebola vystavená, na čudnú sumu a antidatovanú do januára tohoto roka a tiež faktúru za kontrolu plynomera. Nerozumiem tomu, ale som im odpísal so všetkými mne známymi faktami. Samozrejme sa ju nechystám zaplatiť, tak ako aj faktúru za skúšku plynomera, o ktorú som požiadal na základe zatajovania skutočností, ktoré im boli veľmi dobre známe. Okrem tohoto porušenia zákona sa v SPP dopustili mnohých ďalších porušení platných zákonov, kumuláciou spotreby za dva roky sme sa dostali do neregulovaného pásma, čo ďalej navyšovalo ceny, ceny v roku 2012 sú úplne iné ako boli v roku 2011, nedodržali zákonom stanovený postup pri výmene plynomera, všetko čo im ukladá Zákon o energetike, Nariadenie Úradu vlády k problematike sieťových odvetví, tiež porušenie Zákona na ochranu spotrebiteľa v ohľade klamania spotrebiteľa a účtovania nesprávnych cien.. Pravdepodobne sa nevyhnem súdnemu sporu s SPP, ale nechystám sa to riešiť na Slovensku, lebo ten rusko mafiánsky monopol má asi dobré pozície doma, chcem riešiť vec na Európskom súde pre ochranu spotrebiteľov, tam ich nemajú tak radi a je väčšia pravdepodobnosť, že vyhrám. Týmto by som chcel osloviť všetkých, ktorí sa cítia byť poškodení konaním SPP aby sa pridali, mohli by sme podať návrh proti SPP spoločne a tiež žiadať od SPP odškodné za tie mesiace stresov, ktoré svojim zákazníkom spôsobujú. Nejaký kolektívny návrh by bol zrejme účinnejší a poukazoval by na to, že v konaní SPP je nezákonnosť, ignorancia k právu a klamanie spotrebiteľa hlboko zakorenená. Ďakujem za prečítanie a ak máte nejaké komentáre, rád si ich prečítam.
Emka Roman Veľa píšeš o porušení zákonov.

Pri podaní musíš presne citovať čo z nich a konfrontovať s nejakým dokladom z SPP / mohol by si to aj sem

že si naštvaný, neznamená, že máš pravdu
nesprávne ceny sa riešia na URSO
nesprávna fakturácia na soi
ale predtým si preštuduj, čo URSO schválilo SPP D ako prevádzkový poriadok !
fmaros Vďaka za reakciu, samozrejme že som naštvaný, ale aj napriek tomu mám pravdu a som presvedčený, že som v práve... Dobre, teda zákony:
"1. Pracovníci distribučnej spoločnosti nám vymenili plynomer pravdepodobne dňa 23.11.2010 (usudzujem podľa údajov z vyúčtovacej faktúry za dodávku plynu za rok 2010-2011 č. 7448080601, v prílohe). Nikto nás ako spotrebiteľa o plánovanej výmene plynomera a ani o samotnej realizácii neinformoval, neskontrolovali sme stav vymieňaného plynomera a ani stav novo namontovaného plynomera, hoci to zákon č. 251 o energetike v § 76 Dodávka a meranie plynu, v čl. (10) pracovníkom PDS ukladá: Prevádzkovateľ prepravnej siete a prevádzkovateľ distribučnej siete je povinný písomne informovať odberateľa plynu o termíne plánovanej výmeny určeného meradla aspoň 30 dní vopred; to neplatí, ak odberateľ plynu súhlasí s neskorším oznámením termínu plánovanej výmeny určeného meradla. Prevádzkovateľ prepravnej siete alebo prevádzkovateľ distribučnej siete pri výmene určeného meradla je povinný informovať odberateľa plynu o stave odobratého množstva plynu a zároveň je povinný oznámiť stav určeného meradla pred výmenou a stav nového určeného meradla po výmene. Ak sa odberateľ plynu nezúčastní výmeny určeného meradla, je prevádzkovateľ siete povinný písomne informovať odberateľa plynu o výmene, stave určeného meradla pred výmenou a stave nového určeného meradla po výmene a uskladniť demontované určené meradlo minimálne po dobu 60 dní na účel umožnenia kontroly stavu určeného meradla zo strany odberateľa plynu.
Ani jedna z týchto povinností nebola zo strany distribúcie dodržaná. O výmene plynomeru sme sa dozvedeli až o rok neskôr, v novembri 2011, kde v uvedenej faktúre (v prílohe) sme zaregistrovali, že máme iný plynomer, pretože sa zmenilo jeho číslo. Týmto spochybňujem stav meradla vymeneného plynomera, nik z našej strany, zo strany zákazníkov, neoveril jeho východzí stav a neprevzal ho do užívania. Ako som už uvádzal, v dome býva iba sama moja mama, ktorá je už v pokročilom veku, má už 88 rokov a toto bolo jednoznačne zneužitie tejto situácie. Rovnako je zaujímavá i skutočnosť, prečo bol na výmenu použitý starý, vtedy už desaťročný plynomer, ktorý už toho mal určite veľa za sebou. Kde sa túlal dovtedy? Koľko mal toho „nakrúteného“? Neverím, že ak je teda plynomer „vyhovujúci“, že mal pri jeho montáži nulový stav. Oprávnene sa domnievam, že neoznámenie výmeny bol úmysel, pretože vo všetkých odpovediach od SPP sa dozvedám, že spotreba vznikla kumuláciou spotrieb predchádzajúcich období (zrejme myslia rokov). Na takýto postup však podľa všetkých zákonov nemajú právo. Možno sa domnievať, že predchádzajúce spotreby neboli merané správne, ale nepovažujem to za našu chybu, lebo plynomer bol na ulici, úplne pod kontrolou pracovníkov PDS a nik iný sa o to nezaujímal. Mama tomu nerozumie, vždy si účty platila sama, nesťažovala sa a tak nebol dôvod sa o to zaujímať. Preto sa dôvodne domnievam, že to mal byť spôsob, ako nás chceli potrestať za nepresné meranie v predchádzajúcich obdobiach.
Keď som toto uviedol vo svojej reklamácii zo 14. mája 2013, odpoveďou zo strany SPP/ PDS bolo „vyprodukovanie“ montážneho listu údajne podpísaného mojou mamou. Ona sa však veľmi rozčúlila a tvrdí, že výmene nevedela, nič nepodpisovala, nik jej nedal na kontrolu nové meradlo a že podpis na montážnom liste je falšovaný. Takže okrem porušenia zákona dodávam aj obvinenie pracovníkov PDS z falšovania úradných dokumentov v snahe poškodiť zákazníka."
Toto bolo súčasťou podania, ktoré som dal na ÚRSO. Oni mi bez akýchkoľvek morálnych zábran napísali v odpovedi "že SPP sa nedopustil v tomto prípade porušenia zákona SR". Je to jasné porušenie paragrafu citovaného zákona a naviac sa pracovníci PDS dopustili falšovania podpisu na úradnej listine...moju mamu takmer porazilo keď to videla...
Ďalej " 2. Ako je možné, že zázračne „uzdravený“ a vyhovujúci plynomer „nameral“ v období od 19.11.2010 do 18.11.2011 celých 17 m3 plynu (teda v prvom roku po jeho namontovaní - vyúčtovacia faktúra č. 7448080601 z 22.11.2011 v prílohe ) a hneď nasledujúci rok od 19.11.2011 do 18.12.2012 závratných 6597 m3. Ako sa dá toto vysvetliť? Moja mama bývala v dome sama počas obidvoch rokov (samozrejme i predtým a potom) a jej spotrebiteľské správanie sa vôbec nezmenilo. Že tomu tak bolo, môžu potvrdiť desiatky svedkov, vrátane rodinných príslušníkov, susedov, lekárov, kde mama je častým návštevníkom, rovnako ako plynárenský technik, ktorý sa pravidelne staral o kotol vždy v zimných mesiacoch, keď bol kotol v prevádzke. Ako je toto vôbec možné, taký rozdiel v číslach, ak je plynomer vyhovujúci?
Možné by to bolo iba v prípade závažného a mnohonásobného porušenia povinností distribučnej spoločnosti, ktorí si nesplnili povinnosti vyplývajúce im z nasledovných zákonov, ktoré majú za cieľ chrániť spotrebiteľa, a to:
Zákon o energetike č. 251, § 64 Práva a povinnosti prevádzkovateľa distribučnej siete: čl. (6) Prevádzkovateľ distribučnej siete je povinný: h) zabezpečiť meranie distribuovaného plynu vrátane jeho vyhodnocovania a na požiadanie predkladať namerané údaje alebo údaje určené na základe typového diagramu dodávky účastníkovi trhu s plynom, s ktorým je uzatvorená zmluva o prístupe do distribučnej siete a distribúcii plynu na danom odbernom mieste,
i) bezodplatne a nediskriminačným spôsobom poskytnúť odberateľovi plynu, ktorého odberné miesto je pripojené do siete prevádzkovateľa distribučnej siete, prostredníctvom jeho dodávateľa plynu alebo inému dodávateľovi plynu žiadajúcemu v mene odberateľa plynu merané údaje o spotrebe na jeho odbernom mieste v súlade so všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným podľa § 95 ods. 2 písm. e),
§ 76 Dodávka a meranie plynu
(1) Dodávku plynu je povinný merať prevádzkovateľ distribučnej siete vlastným určeným meradlom, ktoré koncovému odberateľovi plynu bezodplatne montuje, udržiava a pravidelne zabezpečuje jeho overenie.
(6) Základom na účtovanie dodávky plynu medzi dodávateľom a odberateľom je dodané množstvo energie. Toto množstvo energie je súčinom spaľovacieho tepla objemového za účtovacie obdobie a dodaného objemu plynu.
(7) Dodávateľ plynu fakturuje dodané množstvo plynu na základe skutočne nameraných údajov o dodávke plynu alebo na základe údajov o dodávke plynu určených typovým diagramom dodávky. Na príslušnom odbernom mieste sa vykoná odčítanie skutočne nameraných údajov o dodávke plynu minimálne raz ročne. Vo faktúre sa prehľadne osobitne uvedie suma za regulované dodávky a služby v súlade s rozhodnutím úradu a suma za neregulované dodávky a služby určené dodávateľom. Dodávateľ plynu je povinný v každej faktúre za dodávku plynu uviesť číslo odberného miesta, pod ktorým je odberné miesto evidované u príslušného prevádzkovateľa distribučnej siete.
Ak teda má byť plynomer správny a vyhovujúci, potom zrejme pracovníci distribučnej spoločnosti vôbec nevykonali kontrolu stavu meradla (odpočet v r. 2011) vyplývajúcu im zo zákonov, ktorými sa majú riadiť. Toto závažné porušenie základných povinností nám spôsobilo viaceré ujmy a priame poškodenia, ktoré sa teraz SPP snaží všetky preniesť na nás ako na spotrebiteľov."
Toto som tiež uviedol v mojom podaní na ÚRSO, kde mi v ich liste vysvetlili, že pracovník,ktorý robil odpočet v r. 2011 keď porovnal historické spotreby,nemohol tomu uveriť a tak prosto "opravil" spotrebu na podobných 17 m3 ako boli predchádzajúce roky. Stále som presvedčený napriek "výsledku" kontroly nejakým bezmenným strediskom, že plynomer bol správny, že tie čísla neboli reálne - vtedy bol vraj stav na plynomere 3177 m3. Ten technik bol zrejme čestný človek a videl, že tam musí byť nejaká chyba, bohužiaľ však už nepodnikol ďalšie kroky. Keďže mama zaplatila za 17 m3 a spotrebovala neviem koľko, ale určite vyše 2000 m3 tak v roku 2012 kúrila ešte veselšie, samozrejme nik z nás nemal ani tušenie ako sa veci majú, mama si účty platila sama a ja som sa o to nikdy nezaujímal a ona tomu absolútne nerozumie, tak si myslela, že je všetko v poriadku.
A tak na konci roka prišla faktúra na 6597 m3 plynu takmer za 4000 euro, a ako mi ÚRSO vo svojom liste vysvetlil, že bolo v roku 2012 spotrebovaných ďalších 3438 m3 plynu. Samozrejme, podľa nich je všetko v súlade so zákonmi SR, keď mi SPP účtuje dvojročnú spotrebu (stále opakujem, že údajom toho starého plynomera neverím, bol to nejaký podvod pracovníkov PDS) v jednom roku, v 4. neregulovanej tarife, s novými, upravovanými cenami, samozrejme smerom hore a pretože starý plynomer, ktorý to všetko spôsobil, bol nám namontovaný za záhadných okolností, neverím ani, že mal na začiatku nulový stav.
Samozrejme to je môj názor a neviem ho ničím iným podoprieť, len tým, že bol porušený zákon.
Naviac, je to v plnom rozpore s ustanovením citovaného zákona, lebo SPP si riadne "odčital" a vyfakturoval našu spotrebu za rok 2011, že nesprávne, nie naším zavinením a zákon im neumožňuje robiť to ešte raz z dôvodu že oni urobili chybu.
Čo sa týka tých prevádzkových poriadkov, to je irelevantné, nie som úplný právny laik a viem, že zákon SR stojí vyššie než nejaký prevádzkový poriadok a ak by bol prevádzkový poriadok v rozpore s platným zákonom, tak je automaticky neplatný. Tým sa nedá oháňať. Inak presne tie isté paragrafy obsahuje aj nariadenie vlády k problematike energetiky a sieťových odvetví i ďalšie vyhlášky, nebudem to tu citovať.
Pre úplnosť pripájam i historické spotreby nášho odberného miesta:
(mám len neúplné údaje, žijem v zahraničí a komplikovaný prístup k informáciám)
4/2004 - 10/2004 = 190 m3 plynu (letné obdobie, staré spotrebiče)
19.11.2006 - 18.19.2007 = 407 m3 (po výmene kotla za najmodernejší a okien za plastové)
19.11.2008 - 18.11.2009 = 12 m3
2009 - 2010 = 18 m3
November 2011 vymenený plynomer
2010 - 2011 = 18 m3 (opravený z 3177 m3)
2011 - 2012 = 6597 m3 (podľa listu ÚRSO vraj číslo bolo 3438 m3, v skutočnosti rozdiel je 3420 m3, majú chybu v matematike)
Do obdržania odpovede ÚRSO mne tieto skutočnosti známe neboli, samozrejme SPP ich predo mnou zamlčoval. Myslel som že je vadný plynomer (dobrý v každom prípade nebol) a tak som požiadal o jeho výmenu, ktorá sa uskutočnila 15.2.2013. Dovtedy ten starý "dobrý" plynomer stihol "nakrútiť" spotrebu 8527 m3. Teda "poctivých 1930 m3 od 18.11.2012 do 15.2.2013, čo u väčšiny spotrebiteľov je slušná ročná spotreba.
Pre informáciu, môj nový plynomer od jeho výmeny (vymenil som aj dodávateľa plynu za ZSE) nameral do odčítania 18.11.2013 celých 997 m3 spotrebovaného plynu.
Plynomer môjho suseda ukazoval v tej dobe nejakých 6700 m3 spotrebovaného plynu za 6 rokov čo tam býva.
Naozaj je na tomto fóre niekto, kto si ešte myslí, že ma ten ruský mafiánsky moloch nepoškodil ako svojho zákazníka?
Ďakujem za ďalšie komentáre.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času
    fmaros prosí, prečítajte si uvedené hore. Vďaka

    Peggynka je offline (nepripojený) Peggynka

    mám svoj svet Peggynka
    Keď už,tak si mal napísať spotrebu a tarifu za predchádzajúce roky.Lebo podstatné nie je,kto tam býva,ale či na plyne varíš,kúriš a ohrievaš vodu.Pre mňa 7000m3 za dva roky by bolo cca OK.Mala som spotrebu 3960m3,vymenila som kotol a upravila režim a teraz je to cca 2500m3.Ak si v D3 alebo D4, faktúra na 17m3 bola v poriadku? Vtedy si to neriešil?
    fmaros prosím prečítajte si hore, vďaka
    luja5 18.10.14 09:33 odstránil(a) z Porady
    luja5 18.10.14 09:32 odstránil(a) z Porady

    Neoprávnená faktúra od SPP

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.