accad
Ak som správne pochopila otázku, tak firma si ako vlastnú investíciu stavia kancelárske priestory.
V tomto prípade všetko, čo ide na túto stavbu je vlastná investícia, ktorú priebežne účtujete na nákladových účtoch s presnou analytikou, 501 - napr.materiál-VI, pracovné náradie-VI, 518 - subdodávky VI, foto-dokumentácia, projetky, 521 - mzdy, ktoré sa týkali tejto VI, 524 - odvody, ktoré súviseli so mzdami k VI, 538 - poplatky, kolky VI atď.
Ak túto stavbu ukončite a skolaudujete v bežnom roku, tak zaúčtujete aktiváciu nákladov vynaložených na obstaranie investície MD-042 a D-624 vo výške nákladov podľa analytiky VI účtov triedy 5xx,
zaradíte do užívania MD-021, D-042 a odpisujete.
Ak takáto stavba nie je ukončená v bežnom roku účtujete ako o nedokončenej výrobe MD-121 a D-611 (vo výške súčtu 5xx účtov, na ktorých ste účtovali náklady na vlastnú investíciu) a postupujete ako pri účtovaní nedokončenej výroby až do ukončenia a skolaudovania stavby.
Práve som dočítala tento príspevok a chcela by som Vás poprosiť o radu - od roku 2002 naša firma tiež stavia prevádzkový objekt a kolaudácia sa zrejme stihne už tohto roku. Problém je v tom, že to po celý ten čas účtujem úplne inak.
Náklady súvisiace so samotnou stavbou (materiál, dovoz materiálu, práce, projekty, atď.) účtujem na 042/1 MD s tým, že po kolaudácii sumu, ktorá sa tam "nazbiera" začneme odpisovať ako vstupnú cenu majetku.
Náklady na drobné kusy zariadenia, ktoré nie sú súčasťou stavby, ale už ich priebežne nakupujeme, účtujem na 042/2. Jeden účtovník mi poradil, že ich naraz zaradíme do nákladov ako spotrebný majetok až po kolaudácii, keďže sa teraz ešte nepoužívajú.
Náklady na jednotlivé kusy zariadenia, ktoré spĺňajú kritériá dlhodobého hmotného majetku, účtujem na 042/3. Po kolaudácii ich každé zvlášť zaradíme do používania ako samostatný majetok a budú sa odpisovať jednotlivo.
Mohli by ste mi, prosím Vás, poradiť, či takýto spôsob účtovania je prípustný? Doteraz som bola presvedčená, že áno...