Napíšem ti aj, aj keď ti možno priamo nepomôžem.
Pri čítaní tvojho príspevku som si spomenul, ako som si kupoval prvé auto - dovtedy som mal len 2 motorky. Keď sa narodil syn, motorka musela ísť het a za ňu som hľadal cenovo prístupné auto. Bolo to v časoch, kedy na trhu neboli také autá, ako teraz, aj výber v bazároch bol max. 20 vystavených vozidiel (písal sa rok 1995).
Kamarát mi ponúkol od iného kamaráta celkom dobre vyzerajúcu, 5 rýchlostnú Škodu 130. Pamätníci spozornejú, že tu niečo nesedí - áno, bola to Š. 130 s vymeneným motorom. Mal som to auto na jeden deň, na skúšku. Ako zákon schválnosti (alebo našťastie) som chytil cestnú kontrolu. Policajto pozreli papiere, pozreli motor a spýtali sa, koho je to auto. Tak som povedal, že známeho a že mi ho ponúkol na predaj. Asi mali dobrý deň, lebo povedali, že nech "pozdravujem" známeho, lebo že číslo motora je prebrúsené. Normálne ma pustili ďalej a ja som vedel, že tudy cesta nevede. Auto som nezobral, hoci bolo technicky perfektné.
Druhú ponuku som mal ako tip na jedno auto v bazári. Š. 120 a stála neuveriteľných (na tú dobu) 60.000 SKK. Pekne nastriekané, generálka motora, vyluxované. Skočil som na to ako šťuka na blyskáč. Po mesiaci som zistil, že spotreba oleja nie je v poriadku - dolieval som 1liter na každých 1000 km. Navyše podbehy začali cez lak kvitnúť hrdzou. Bolo mi jasné, že ho niekto len kozmeticky upravil, aby ho rýchlo predal. V servise premerali tlaky v piestoch a bolo jasné, že počas generálky boli asi vymenené len gumičky v stieračoch.
Chcel som to riešiť, aj som sa rozprával s jedným znalcom. Povedal mi, že nech to vidím reálne. Ak podám žalobu, auto odstavia ako dôkaz. K súdnemu procesu dôjde tak za 2 - 3 roky, za ten čas auto úplne zhrdzavie na dvore, kde bude odstavené. Keďže išlo o právnickú osobu, do prvého pojednávania možno aj zanikne a nebudem mať sa s kým súdiť a nebudem mať ani auto. Nech si ho dám ako tak to poriadku a nech ho "vyjazdím", kým sa dá.
Mal pravdu - autobazár do roka od kúpy zmizol, asi nevynášal dobre. Tak som vrazil 20.000 do novej, skutočnej generálky, podbehy som nechal vymeniť za 5.000 (SKK, nie euro). 4 roky slúžilo celkom dobre, potom som ho predal za 30.000 a kúpil iné. Ale to už je aj iný príbeh.
Z uvedeného som ti vlastne chcel povedať len to, že človek sa učí na vlastných chybách. Neviem, za koľko si to auto kúpil, ale ak si ho už raz kúpil, vedel si, že nie je nové. Pri starom aute treba rátať s tým, že tam budeš niečo meniť. A nie až po nejakej "záručnej dobe", ale je možné, že už aj týždeň po kúpe. Tomu by mala zodpovedať aj cena ojazdeného auta. Nebuď z toho sklamaný. Škoda, že si to auto vrátil, mal si si ho nechať a trochu do neho investovať, aby si ho mohol používať. Predpokladám, že si za neho nedal viac, ako 800 - 1000 EUR, stačilo ešte zainvestovať ešte pár stovák. Potom si na ňom zajazdiť rok - dva a predať na náhr. diely.
Čo teraz robiť? Predpokladám, že predávajúci už auto odhlásil. Ty si mal povinnosť ho prihlásiť do 15 dní od odhlásenia. Ak si tak neurobil, budeš musieť zdôvodniť, prečo si ho neprihlásil. Ak ho neprihlásiš ani do 30 dní, budeš musieť nechať spraviť na aute kontrolu originality, čo ťa bude stáť ďalšie peniaze. Nepredpokladám, že ti peniaze dobrovoľne vrátia. Ak budeš trvať na vrátení peňazí, bude to beh na dlhú trať. Môžeš sa súdiť, ale súd môžeš aj prehrať. Nie si jednoznačne v práve na vrátenie auta. Oni ti ho predali ako ojazdené, v zmluve bude určite klauzula ako "kupujúci sa oboznámil s technickým stavom auta a cena zodpovedá opotrebeniu". To, čo ti povedal pri predaji sa nedá dokázať. Také vyjadrenia sú len informačného charakteru, dôležité je, čo vidíš. Tie chyby si musel vidieť už pri kúpe.
Nemyslím, že je auto až tak nepojazdné. Chcel si lacné auto, tak ho máš. S dodatočnými investíciami si musel počítať. Minimálne tie penumatiky si videl.
Podľa mňa postup predávajúceho bude ten, že ti povie, že v servise zistili, že si niečo poškodil (napr. tú baterku) a že ti vráti o pár stovák menej. Alebo ak je to podvodník bez chrbtovej kosti, tak ti peniaze nevráti vôbec.
Nedá sa poradiť, čo robiť. Veľa možností nemáš. Ao som spomenul - súdiť sa je neisté, musel by si mať jasné a presvedčivé dôkazy, aj tak na tom stratíš.
Ja by som si to auto aj tak nechal, dal ho trochu do kopy a užival by som si ho, kým jazdí. Alebo by som navrhol predajcovi, že nech mi vráti o 100 EUR menej, ale to auto nechcem. Možno s tým bude súhlasiť.
Pre budúcnosť máš dobrú skúsenosť. AK budeš kupovať ojazdené auto, riadne si ho prelustruj, pozisťuj na internete aj stav technických kontrol a stav najazdených km. A rátaj s tým, že do neho v prvom roku vrazíš možno 1/3 - 1/2 peňazí, čo to auto stálo. Syn si kúpil 4 ročného Peugeota 207 od dobrej známej. Pri prvej STK zistili, že má ojazdené brzdy. Tak sme menili brzdové platničky aj kotúče. A čo som sa mal u nej sťažovať, že sme museli investovať? Ani ona nevedela, v akom stave sú brzdy, išlo o relatívne nie staré auto.