Zavrieť

Porady

Premiestnenie vodomeru v byte

Dobrý deň. Chystám sa prerábať bytové jadro, a zistil som že budem musieť premiestniť vodomery na teplú a studenú vodu. Zavadzajú totiž Geberitu. Chcem sa spýtať či je na to dáke špeciálne povolenie, kedže budem musieť porušiť plombu. Alebo po premiestnení stačí ohlásiť vodárenskú spoločnosť nech to prídu zaplombovať a samozrejme zaplatím nejakú tu čiastku. Ďakujem
nunenko Ako môžu zavadzať geberitu? Nzavadzia im náhodou on? Komu patrí "šachta" kadiaľ sú vedené rozvody vody?
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Anik je offline (nepripojený) Anik

    Anik
    My keď sme doma prerábali elektrinu tak sme museli mať povolenie z elektrárni - ráno sme zavolali či ju môžme odplombovať a oni hneď nadiktovali
    , že na ďalší deň ju prídu zaplombovať, ale myslím, že svoj volne to urobiť nemôžeš

    arizona je offline (nepripojený) arizona

    arizona
    Za porusenie plomby Ti mozu naparit pokutu a mozno ako bonus dostanes k zaplateniu aj nejake kubiky vody naviac .)

    Bez dohody s Vodarnami plombu neodstranuj!

    ...poškodením, alebo svojvoľným odstránením montážnych plomb na bytových vodomeroch (najmä pri prestavbách bytových jadier) dochádza k porušeniu Zákona č. 142/2000 Z.z. o metrológii, Vyhlášky ÚNMS SR č. 210/2000 Z.z. o meradlách a metrologickej kontrole a STN 25 7801.
    4 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    Zitulda Ale ak je to v bytovom dome, výmenu robí a za ciahovanie zodpovedá správca...či?! U nás sa volajú pracovníci správcu a oni odmontujú, namontujú atď. To isté sa robí aj pri výmene radiátorov.
    Táto služba je ale platená vlastníkom bytu (na faktúru od správcu . Ale nikdy nie z FOaÚ!
    sito Zitka, a na základe čoho, nie z FPÚaO? Že sú v byte? A kde inde by mali byť pri takom systéme rozvodu v dome ak nie v byte, bytoch. Dalo by sa aj ako elektriny, mimo bytu. Čo, koľko by to vlastníkov stálo? Samozrejmé úpravy na žiadosť vlastníka, len na jeho náklady.
    sito Janka, najprv porušia 182, že neoprávnene zasiahnu do spoločného zariadenia domu. 142, § 8, že sú to určené meradlá a 210 , že akú dobu musia byť oficiálne overené, platné a zaplombované. Teplá voda štyri roky, studená šesť rokov. Nie vodární, tie nie sú vlastníkom, vlastníkom sú spoluvlastníci domu, ich majetok spravuje správca zo zákona, toho, od toho si musia pýtať povolenie porušiť plombu. Správca príde zapíše stavy, poruší. Pri ukončení prác rekonštrukcie správca príde, zaplombuje zapíše stav. Keby boli jeho, vlastníkove načo by potreboval súhlas jeho, alebo spoluvlastníkov domu. A jedeme dál ... Robil som takú úpravu, tak.
    sito A ešte jednu vec musí. Keďže odstaví celú stúpačku, ak nie dom, lebo robí zásah do spoločného zariadenia domu, vodár by mal dosť presne odhadnúť čas vykonania práce. Vlastník bytu je povinný oboznámiť ostatných spoluvlastníkov domu s časom odstávky, aby si tí, ktorí budu v tú dobu domu zabezpečili do vane, nádob vodu na splachovanie, varenie, pitie.

    Ak by to nebol zásah do spoločného zariadenia, prípojku na spoločné zariadenie nemá zaplombovanú, nepotrebuje pri tom nikoho, ani správcu, len vodára. Netreba mu vykonať zásah do spoločného zariadenia domu.
      zbaliť

    sito je offline (nepripojený) sito

    sito
    Ak sú vodomery v tvojom byte tvojím vlastníctvom, osobným majetkom a slúžia len tebe, čo len chceš môžeš s nimi robiť, aj ich vyhodiť, aj tak sú ti na nič v byte, či ty ich potrebuješ? Ak si ich niekto zaistil plombou, jeho sú, jeho sa musíš opýtať, či môžeš manipulovať s ich majetkom, ktorý si povinný umožniť v byte namontovať! Sú tvoje?
    5 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    nunenko Čo sa z fondu údržby a opráv nefinancuje v byte vlastníka

    Plynové rozvody – od merača plynu po plynový spotrebič
    Studená a teplá voda – ventil, merač SV, TV, rozvody v byte a zriaďovacie predmety, sprcha, vaňa, batérie, umývadlo, WC a pod.
    Elektroinštalácia – od bytového ističa pri elektromere, celá elektroinštalácia v byte vrátane zásuviek a vypínačov
    Tepelný rozvod – ventil na radiátore obyčajný alebo termostatický, vykurovacie teleso, PRVN alebo merač pri vstupe do bytu
    Kanalizácia od zvislého rozvodu, všetky rozvody v byte
    Televízny rozvod – od zásuvky v byte, všetky vertikálne rozvody v byte
    Domofón – vlastný aparát
    Okná a dvere v byte vrátane vstupných dverí
    Spracovali:
    Zdenka Jurčáková, Ing. Tatiana Cirbusová, ZSaUN
    http://www.tzbportal.sk/sprava-budov...rav-v-bytovych
    sito A Slovač tomu veri?

    ---( nunenko, a tie dievčatá to tvrdia na základe toho slovenského, že čo je v byte je majetok vlastníka bytu? Zákony im nič nehovoria? Naše Slovenské?

    Žiadný Slovenský zákon neukladá vlastníkovi bytu povinnosť vlastniť v byte meracie zariadenia! Umožniť ich v byte namontovať, ÁNO! Tiež má povinnosť uhrádzať do FPÚaO mesačne dohodnutú sumu spoluvlastníkmi domu. Z tých peňazí sa hradí prevádzka domu a aj spoločné zariadenia domu. Ak niekde nájdeš v zákone takú povinnosť, že musí vlastniť, platiť meracie zariadenia v byte daj vedieť. )---

    Ústava SR je základný zákon Slovenskej Republiky.
    VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

    Čl. 12
    (1) Ľudia sú slobodní a rovní v dôstojnosti i v právach.
    (4) Nikomu nesmie byť spôsobená ujma na právach pre to, že uplatňuje svoje základné práva a slobody.

    Čl. 13
    (1) Povinnosti možno ukladať
    a) zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd,

    Čl. 20
    (1) Každý má právo vlastniť majetok. Vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu.

    Čl. 21
    (1) Obydlie je nedotknuteľné. Nie je dovolené doň vstúpiť bez súhlasu toho, kto v ňom býva.
    (3) Iné zásahy do nedotknuteľnosti obydlia možno zákonom dovoliť iba vtedy, keď je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na ochranu života, zdravia alebo majetku osôb, na ochranu práv a slobôd iných alebo na odvrátenie závažného ohrozenia verejného poriadku.

    ---( Z Ústavy sme si všetci spoluvlastníci bytového domu rovní v právach aj povinnostiach. Povinnosti spoluvlastníkom vyplývajú zo zákonov SR. Každý vlastník bytu má právo vlastniť majetok, nie povinnosť ho vlastniť, ak musí, tak len na základe zákona. Vlastník vstup do svojho obydlia, bytu musí umožniť len na základe zákona. )---

    PRÁVO NA SÚDNU A INÚ PRÁVNU OCHRANU
    Čl. 46
    (1) Každý sa môže domáhať zákonom ustanoveným postupom svojho práva na nezávislom a nestrannom súde a v prípadoch ustanovených zákonom na inom orgáne Slovenskej republiky.
    (3) Každý má právo na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím súdu, iného štátneho orgánu či orgánu verejnej správy alebo nesprávnym úradným postupom.

    ---(Ak je vlastník bytu presvedčený o porušení svojich práv spoluvlastníkmi domu, správcom domu môže sa ich domáhať na súde SR. Ak súd rozhodne preukazateľne v rozpore so zákonom má právo na náhradu spôsobenej škody súdnym rozhodnutí súdu. ??? )---

    Občiansky zákonník.
    VLASTNÍCKE PRÁVO
    § 123
    Vlastník je v medziach zákona oprávnený predmet svojho vlastníctva držať, užívať, požívať jeho plody a úžitky a nakladať s ním.
    § 124
    Všetci vlastníci majú rovnaké práva a povinnosti a poskytuje sa im rovnaká právna ochrana.

    § 125
    (1) Osobitný zákon upravuje vlastníctvo k bytom a nebytovým priestorom.

    ---( Právo zaručené Ústavou SR, vlastniť majetok je podrobnejšie opísané v OZ. Vlastník bytu v dome so svojím osobným majetkom môže robiť, čo uzná za vhodné. Môže ho z bytu aj vyhodiť, no nie oknom a nie niekomu na hlavu alebo na majetok niekoho iného. Aj OZ zaručuje vlastníkom bytov v dome rovnaké práva a povinnosti, tiež rovnakú právnu ochranu. K spolunažívaniu vlastníkov bytov v ich spoločnom dome je vydaný osobitný zákon, ktorý je schválený ústavným orgánom SR, parlamentom. )---

    Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, 182/1993

    ---( Trocha z histórie troch základných služieb tepla na vykurovanie, tepla v teplej vode a vody. Ročná úhrada, teplo na vykurovanie a teplo v teplej vode spolu, náklady na jeden m2 32,12 Kčs. Spotreba vody na osobu 41 Kčs. Až v roku 1985 boli samostatné náklady na vykurovanie, boli 23,23 Kčs na jeden m2. Náklady na teplo v teplej vode a náklady za vodu boli spolu na jednu osobu 155,19 Kčs. Tak načo meranie v bytoch pri takých cenách. V roku 1995 v zákone nebolo o povinnosti umožniť v byte namontovať meracie zariadenia na meranie tepla a vody v byte, bytoch ani slychu. Napriek tomu sme sa ešte ako členovia bytového družstva, samosprávy dohodli na namontovaní vodomerov na teplú a studenú vodu v bytoch, aby boli náklady na ne rozpočítané objektívnejšie ako podľa osôb v byte za rok. Náklady boli na každú osobu v dome rovnaké, čo vyhovovalo tým, čo s vodami plytvali. Samozrejme, že taký, čo s vodami plytvali boli proti, oni si nebudú platiť vodomery. Vodomery sa zaplatili zo spoločného fondu opráv a boli, ich zaznamenané hodnoty použité na spoločný účel, objektívnejšie rozpočítanie spoločných nákladov za vody na jednotlivé byty. Tí, čo neumožnili v byte namontovať vodomery, tým sa napočítal dvojnásobok priemeru na osobu v dome. Po prvom takom vyúčtovaní sme už mali vodomery všetci z FPÚaO. Náklady na vykurovanie boli na jeden m2 89,33 Sk. Studená voda na ohrev 6,76 Sk. na jeden m3, ohrev na jeden m3 43,18 Sk. Spolu 49,94 Sk. Studená voda na jeden m3 7,12 Sk. V roku 2002 sme v bytoch namontovali zariadenia na meranie tepla, priemerné náklady na jeden m2 boli 157,16 Sk. Taktiež boli špekulanti, ktorí odmietli namontovať merače tepla v bytoch, ale pri úhrade 1,5 násobku maximálnej úhrady na rovnakú plochu bytu sami požiadali o ich namontovanie z FPÚaO. Samozrejme, že medzi bytmi boli rozdiely v nákladoch na jeden m2, ktoré nútili vlastníkov sa zamyslieť nad nimi a naučiť sa optimálne nastaviť termostatické hlavice, aby znížili svoj podiel na vykurovaní domu a tým aj podiel z nákladov domu na ich byt. V zákone sa objavila povinnosť vlastníka bytu, bytov umožniť v byte, bytoch namontovať meracie zariadenia na meranie spotreby tepla a vody v byte a odpis nameraných hodnôt až od 1.7.2004.

    K histórii Zákona 182/1993. Od 1.9.1993 až do 1.7.2004 platilo o o správcoch bytových domoch toto:

    "§ 8 Zmluva o výkone správy
    Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome uzatvoria so správcom písomnú zmluvu o výkone správy. Zmluva o výkone správy obsahuje najmä
    a) vzájomné práva a povinnosti správcu a vlastníkov bytov a nebytových priestorov pri zabezpečovaní prevádzky, údržby a opráv domu,
    b) spôsob správy spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, príslušenstva a pozemku,
    c) spôsob a oprávnenie hospodárenia s prostriedkami fondu prevádzky, údržby a opráv."

    Takže správcovia bytových domov, prevažne bytové družstvá si určili svoje podmienky, ktoré dali podpísať svojím členom, ktorí sa rozhodli previesť si byty do osobného vlastníctva. Od 1.7. 2004 pribudli k § 8 § 8a a § 8b, ktoré majú spolu 12 ods. a v dvoch ods. ešte 13 písm. Ďalšie sa podstatné zmeny nastali v zákone v roku 2007, 2010, 2014. Od 1.2.2016 platí pre spôsobilosť správcov bytových domov vykonávať správu domov na základe zmluvy o výkone správy osobitný zákon č. 246/2015. )---

    Predmet a rozsah úpravy

    ---( Zákon si treba prečítať tak ako je napísaný. Vzhľadom k tomu, že všetky byty v dome sú už prevedené do osobného vlastníctva, je sa treba zamyslieť po súvislom prečítaní nad významom hrubo vyznačených slov.)---

    § 1
    (1) Tento zákon upravuje spôsob a podmienky nadobudnutia vlastníctva bytov a nebytových priestorov v bytovom dome, práva a povinnosti vlastníkov týchto bytových domov, práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov, ich vzájomné vzťahy a práva k pozemku.

    ---( Podstatné veci v uvedených zákonoch sa týkajú meracích zariadení na meranie spotreby tepla a vody v jednotlivých bytov domu, ich vlastníctvo v dome. )---

    § 2
    (1) Bytom sa na účely tohto zákona rozumie miestnosť alebo súbor miestností, ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu trvalo určené na bývanie a môžu na tento účel slúžiť ako samostatné bytové jednotky.
    (2) Bytovým domom (ďalej len „dom”) sa na účely tohto zákona rozumie budova, v ktorej je viac ako polovica podlahovej plochy určená na bývanie a má viac ako tri byty a v ktorej byty a nebytové priestory sú za podmienok ustanovených v tomto zákone vo vlastníctve alebo spoluvlastníctve jednotlivých vlastníkov a spoločné časti domu a spoločné zariadenia tohto domu sú súčasne v podielovom spoluvlastníctve vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
    (5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné užívanie a slúžia výlučne tomuto domu, a to aj v prípade, ak sú umiestnené mimo domu.
    (8) Prevádzkou sa na účely tohto zákona rozumejú činnosti a prostriedky potrebné na pravidelné udržiavanie spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, príslušenstva a priľahlého pozemku v stave spôsobilom na ich riadne užívanie; za prevádzku sa považujú aj povinné revízie technických zariadení podľa osobitného predpisu. ( 142/2000 )
    (9) Údržbou sa na účely tohto zákona rozumejú činnosti, ktoré sú potrebné na zachovanie pôvodného štandardu a kvality spoločných častí domu, spoločných zariadení domu a príslušenstva, ako aj odstránenie nedostatkov zistených servisnou kontrolou.

    ---( Vlastník bytu, jeho osobným majetkom v dome je priestor ohraničený spoločnými časťami domu, podlahou, stenami, stropom a jeho ostatný osobný majetok, ktorý v byte využíva výlučne len vo svoj prospech. Bytovým domom je teda budova, jej spoločné zariadenia domu, ktoré slúžia všetkým vlastníkom bytov v dome, budova a jej spoločné zariadenia sú ich spoločný majetok. Meracia zariadenia v bytoch sú spoločné zariadenia domu, slúžia počas ich spôsobilosti, platnosti len konkrétnemu domu. Nie je možné použitie ich zaznamenaných hodnôt na rozpočítanie nákladov v inom dome. Ak akýmkoľvek spôsobom klesne zaznamenaná hodnota v jednom byte automaticky sa zmení hodnota nákladov na jednotku rozpočítania nákladov, tým sa zdvihne úhrada všetkým ostatným bytom v dome. Meracie zariadenia podliehajú pravidelným povinným revíziám , overovaniu. Na teplo, PRT každých desať rokov, teplú vodu každé štyri roky na studenú každých šesť rokov. Servis, odpis zaznamenaných hodnôt sa spravidla u vodomerov vykonáva dva krát do roka, zároveň sa vtedy zisťuje aj ich funkčnosť a nedovolená manipulácia s nimi, či sú plomby zariadení neporušené. Ak sú, je ich treba vymeniť za spôsobilé merania.)---

    (1) Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome uzatvoria so správcom písomnú zmluvu o výkone správy. Zmluva o výkone správy, jej zmena alebo jej zánik sa schvaľuje nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Schválená zmluva o výkone správy alebo jej zmena, alebo jej zánik je záväzný pre všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, ak je podpísaný nadpolovičnou väčšinou vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a správcom. Správca je povinný schválenú zmluvu alebo jej zmenu doručiť každému vlastníkovi bytu a nebytového priestoru v dome. Na doručovanie sa vzťahuje osobitný predpis. Zmluva o výkone správy obsahuje najmä
    a) vzájomné práva a povinnosti správcu a vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome pri zabezpečovaní prevádzky, údržby a opráv domu,
    b) spôsob výkonu správy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a pozemku,
    c) zásady hospodárenia s prostriedkami fondu prevádzky, údržby a opráv vrátane rozsahu oprávnenia disponovať s nimi,
    d) zásady platenia úhrad za plnenia a hospodárenie s nimi,
    e) zásady určenia výšky platieb za správu,
    f) rozsah a obsah správy o činnosti správcu podľa odseku 2.

    ---( Zmluva o výkone správy by mala byť v súlade so zákonmi SR, ktoré súvisia so správou bytových domov. Ak niektoré časti zmluvy nie sú v súlade so zákonmi, nemali by byť platné, odporujú zákonom. Nie vždy správcovia postupujú pri správe domu v súlade so zákonmi. Ak nedodržujú zákony, rozhodnúť o náprave môže len súd.)---

    § 14
    (1) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo a povinnosť zúčastňovať sa na správe domu a na schôdzi vlastníkov hlasovaním rozhodovať ako spoluvlastník o všetkých veciach, ktoré sa týkajú správy domu, spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a pozemku.

    ---( Toto je to, čo si hodne vlastníci neuplatňujú, svoje právo a svoju povinnosť ignorujú. Nahráva to potom k zvádzaniu rôznych, aj nezákonných praktík v správe domov. A potom ak sa problém prevalí, „my sme to nevedeli“. )---

    § 10
    (1) Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome sú povinní v súlade so zmluvou o spoločenstve alebo so zmluvou o výkone správy poukazovať preddavky mesačne vopred do fondu prevádzky, údržby a opráv, a to od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po vklade vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností. Výšku preddavku do fondu prevádzky, údržby a opráv určia vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome spravidla vždy na jeden rok vopred tak, aby sa pokryli predpokladané náklady na prevádzku, údržbu opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome vykonávajú úhrady do fondu prevádzky, údržby a opráv podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu; ak je súčasťou bytu balkón, lodžia alebo terasa, pre účely tvorby fondu prevádzky, údržby a opráv domu sa zarátava do veľkosti spoluvlastníckeho podielu 25 % z podlahovej plochy balkóna, lodžie alebo terasy.
    (3) Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú výdavky spojené s nákladmi na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu.
    (6) Úhrady za plnenia sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome povinní mesačne vopred uhrádzať na účet domu v banke. Pri rozúčtovaní úhrad za plnenia sa zohľadňuje miera využívania spoločných častí domu a spoločných zariadení domu vlastníkmi bytov alebo nebytových priestorov v dome. Okrem služieb a prác, ktoré vlastník bytu a nebytového priestoru v dome uhrádza priamo dodávateľovi, sa za plnenie spojené s užívaním bytu alebo nebytového priestoru považuje najmä osvetlenie spoločných častí domu, odvoz odpadov, čistenie žúmp, užívanie výťahov, upratovanie, dodávka tepla a teplej vody, dodávka vody od vodárenských spoločností a odvádzanie odpadových vôd.

    ---( Okrem poplatku za správu domu, ktorú si dohodne správca a spoluvlastníci domu sú vlastníci povinný tvoriť FPÚaO, z ktorého sa hradia spoločné zariadenia domu, aj spoločné zariadenia domu v bytoch, ktoré slúžia domu, stúpacie rozvody, radiátory, ventily, termostatické hlavice, PRT, rozvody vody, ventily uzáveru rozvodu vody, vodomery. Ak sú tieto zariadenia funkčné a vlastník požaduje ich výmenu, tak len na svoje náklady. Taktiež ak zariadenia poškodil na svoje náklady. Ak sa zariadenie poškodí, zlyhá pri svojej činnosti výmena, oprava sa hradí z FPÚaO.

    Ďalej sú vlastníci povinní poukazovať na účet domu zálohové poplatky na úhradu zabezpečovaných služieb správcom domu cez tieto spoločné zariadenia teplo na vykurovanie domu, teplú vodu a vodu. Pri rozpočítaní spoločných nákladov za uvedené služby zohľadňuje mieru využívania spoločných zariadení domu vlastníkmi bytov v dome. Aké spoločné zariadenia sú schopné vyjadriť mieru ich využívania vlastníkmi bytov? Jedine meracie zariadenia, ktoré z technickej stránky musia byť namontované v bytoch. Ich inštalácia, vodomerov mimo byty by bola finančne neúnosná. )---

    Práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome
    § 11
    (1) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome je povinný na svoje náklady byt a nebytový priestor v dome udržiavať v stave spôsobilom na riadne užívanie, najmä včas zabezpečovať údržbu a opravy. Je povinný konať tak, aby pri užívaní, udržiavaní, zmenách, pri prenajatí bytu alebo nebytového priestoru v dome, prípadne jeho časti a pri inom nakladaní s bytom a nebytovým priestorom v dome nerušil a neohrozoval ostatných vo výkone ich vlastníckych, spoluvlastníckych a spoluužívacích práv.
    (2) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome je povinný odstrániť závady a poškodenia, ktoré na iných bytoch alebo nebytových priestoroch v dome alebo na spoločných častiach domu alebo spoločných zariadeniach domu alebo príslušenstve spôsobil sám alebo osoby, ktoré jeho byt alebo nebytový priestor užívajú.
    (3) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome je povinný umožniť na požiadanie na nevyhnutný čas a v nevyhnutnej miere vstup do bytu alebo nebytového priestoru zástupcovi spoločenstva, správcovi a osobe oprávnenej vykonávať opravu a údržbu za účelom vykonania obhliadky alebo opravy, ak opravu nezabezpečí sám alebo ak ide o opravu spoločných častí domu alebo spoločných zariadení domu prístupných z jeho bytu alebo montáž a údržbu zariadení na meranie spotreby tepla a vody v byte a nebytovom priestore a odpočet nameraných hodnôt; ak vlastník bytu alebo nebytového priestoru neumožní na požiadanie vstup do bytu, zodpovedá za škody vzniknuté takýmto konaním.

    ---( V odseku (1) je napísané, že vlastník bytu je povinný na svoje náklady riadne udržiavať byt a teda aj svoj osobný majetok, aby nepoškodil ostatné byty v dome.
    V odseku (2) má vlastník uvedenú povinnosť odstrániť závady, ktoré spôsobil na iných bytoch a spoločných zariadeniach domu.
    V odseku (3) ma od 1.9.1993 vlastník bytu povinnosť umožniť vstup do bytu za účelom odstránenia poruchy, závady na spoločných zariadeniach v byte alebo spoločných zariadeniach ku ktorým je prístup z jeho bytu. Od 1.7.2004 pribudla povinnosť umožniť v byte meracie zariadenia na spotrebu tepla a vody v byte a odpis nameraných hodnôt, ktoré sú spoločne v dome zohľadnené pri rozpočítaní spoločných nákladov domu na jednotlivé byty. )---

    § 13
    (1) S vlastníctvom bytu a nebytového priestoru v dome je nerozlučne spojené spoluvlastníctvo spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, príslušenstva a spoluvlastníctvo alebo iné spoločné práva k pozemku.
    (2) Spoluvlastníci spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, príslušenstva a pozemku sa nemôžu dožadovať zrušenia spoluvlastníctva podľa Občianskeho zákonníka.

    ---( Ak občan vlastní v bytovom dome byt, priestor na bývanie, súčasne sa stáva aj spoluvlastníkom spoločných zariadení domu, aj spoločných zariadení na ktoré sa vzťahuje § 11, ods. (3) alebo sú v odseku uvedené, meracie zariadenia na spotrebu tepla a vody v byte a namerané hodnoty, tiež sú použité na spoločný účel v dome, rozpočítanie spoločných nákladov domu za služby teplo na vykurovanie, teplá voda a voda. Spoluvlastníci, teda vlastníci bytov sa nemôžu dožadovať zrušenia spoluvlastníctva spoločných zariadení domu, ani spoločných zariadení domu umiestnených v bytoch a to ani na základe OZ. Čo sa týka energie, tepla dodávaného do domu, rieši povinnosť namontovať a umožniť namontovať meracie zariadenia v byte na meranie tepla na vykurovanie a tepla dodaného v teplej vode osobitný zákon. )---

    Zákon o tepelnej energetike, 657/2004.

    § 18
    (1) Dodávateľ je povinný ( tepla na vykurovanie budovy )
    a) merať množstvo dodaného tepla určeným meradlom spotreby tepla na každom dohodnutom odbernom mieste; ak dodávateľ rozpočítava teplo konečnému spotrebiteľovi, merať množstvo dodaného tepla určeným meradlom na mieste, ktoré pre rozpočítavanie slúži ako odberné miesto,
    b) zabezpečiť overovanie určeného meradla podľa osobitného predpisu ( 142/2000 ) a zabezpečiť určené meradlo proti neoprávnenému zásahu,
    (4) Koncový odberateľ, ( správca budovy ) ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi ( vlastníci bytov v budove) a fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá vykonáva činnosť podľa, §1 ods. 3 písm. c) sú povinní
    a) zabezpečiť u konečného spotrebiteľa na náklady vlastníka budovy
    1. obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel,
    2. obstaranie zapojenie a udržiavanie pomerových rozdeľovačov tepla, ak obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel podľa prvého bodu nie je technicky možné alebo nákladovo efektívne,
    3. alternatívny nákladovo efektívny spôsob merania spotreby tepla, ak obstaranie určených meradiel podľa prvého bodu alebo pomerových rozdeľovačov tepla podľa druhého bodu nie je nákladovo efektívne.

    b) oznámiť konečnému spotrebiteľovi ( vlastníkovi bytu ) najmenej 15 dní pred uskutočnením odčítania údajov na určenom meradle spotreby tepla alebo pomerovom rozdeľovači tepla termín odčítania spotreby,
    c) využívať na rozpočítavanie množstva dodaného tepla určené meradlá tepla alebo pomerové rozdeľovače tepla na vykurovanie u konečného spotrebiteľa,
    d) rozpočítavať množstvo dodaného tepla podľa pravidiel rozpočítavania. ---( 630/2005 )---

    ---( V podstate osobitný zákon podrobnejšie uvádza povinnosti uvedené v Zákone 182/1993, § 11, ods. 3. a určuje na čie náklady sa meracie zariadenia v bytoch namontujú, odkazuje aj na pravidlá rozpočítania spoločných nákladov za teplo. )---

    (8) Konečný spotrebiteľ je povinný ---( vlastník bytu )---
    a) umožniť plnenie povinností dodávateľa alebo odberateľa, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, ---( správca )--- uvedených v odseku 4,
    b) umožniť dodávateľovi, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla, a odberateľovi, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla v čase oznámeného termínu, odčítanie údajov z určeného meradla alebo z pomerových rozdeľovačov tepla,
    c) chrániť určené meradlo alebo pomerový rozdeľovač tepla pred neoprávneným zásahom,
    d) oznámiť bezodkladne poruchu alebo znehodnotenie určeného meradla alebo pomerového rozdeľovača tepla dodávateľovi, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla, a odberateľovi, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi.


    § 17
    (1) Dodávateľ, ktorý dodáva teplo v teplej úžitkovej vode, je povinný
    a) merať množstvo spotrebovaného tepla na prípravu teplej úžitkovej vody určeným meradlo (142/2000) v mieste jej prípravy,
    d) na vstupe do ohrievača teplej úžitkovej vody merať určeným meradlom ---(142/2000)--- množstvo dodanej studenej vody,
    (4) Koncový odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi ( správca ) a fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá vykonáva činnosť podľa §1 ods. 3 písm. c) , sú povinní
    a) dodržiavať určenú teplotu teplej úžitkovej vody u konečného spotrebiteľa,
    b) zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel na meranie množstva teplej úžitkovej vody spotrebovanej konečným spotrebiteľom v súlade s osobitným predpisom, ---(142/2000)---
    c) oznámiť konečnému spotrebiteľovi najmenej 15 dní pred uskutočnením odčítania údajov na určenom meradle na meranie množstva teplej úžitkovej vody termín odčítania spotreby,
    d) využívať na rozpočítavanie množstva tepla v teplej úžitkovej vode určené meradlá na meranie množstva teplej úžitkovej vody spotrebovanej konečným spotrebiteľom,
    e) rozpočítavať množstvo tepla v teplej úžitkovej vode podľa pravidiel rozpočítavania. (630/2005)
    (5) Konečný spotrebiteľ je povinný umožniť koncovému odberateľovi, ktorý rozpočítava množstvo tepla v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi a fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ktorá vykonáva činnosť podľa §1 ods. 3 písm. c)
    a) vykonávanie jeho povinností uvedených v odseku 4 písm. a) a b) a § 25 ods. 3
    b) odčítanie údajov z určených meradiel množstva teplej úžitkovej vody v čase oznámeného termínu,
    c) chrániť určené meradlo množstva teplej úžitkovej vody pred neoprávneným zásahom,
    d) prístup k určenému meradlu množstva teplej úžitkovej vody s cieľom jeho kontroly na nevyhnutnú dobu v termíne dohodnutom s dodávateľom alebo s odberateľom.

    ---( Tiež rozširuje povinnosti vlastníka bytu o povinnosť chrániť meracie zariadenia pred neoprávneným zásahom. Vzhľadom k tomu, že je vo vlastníkovom byte je tým myslený jeho zásah, ktorým by ovplyvnil meracie zariadenie vo svoj prospech a tým by ľudovo povedané okradol svojich spoluvlastníkov na úhrade spoločných nákladov. Preto sú meracie zariadenia zaplombované voči vlastníkovmu neoprávnenému zásahu. Ak náhodou taký zásah vykoná na spoločnom zariadení domu, môžu ho spoluvlastníci, správca domu za zásah sankcionovať v dohodnutom spôsobe rozpočítania spoločných nákladov na jeho byt. Ak by boli meracie zariadenia v bytoch v osobnom vlastníctve vlastníka bytu na základe čoho, akého zákona by si to mohli dovoliť? )---


    Pravidla o rozpočítaní dodaného tepla na vykurovanie a výrobu teplej vody. 630/2005.

    § 7
    (4) Konečnému spotrebiteľovi, ktorý nemá zapojené pomerové rozdeľovače tepla alebo určené meradlo tepla---(142/2000)---, alebo odmietol umožniť vykonať ich odčítanie, alebo neoprávnene do nich zasahoval, čím spôsobil ich nesprávnu funkciu, alebo ich poškodil, sa určí spotrebná zložka ako súčin 1,5 násobku priemeru spotrebnej zložky na meter štvorcový vypočítaný z podlahovej plochy všetkých vykurovaných bytov, nebytových priestorov a spoločných priestorov a podlahovej plochy vykurovaného bytu, nebytového priestoru a spoluvlastníckeho podielu na spoločných priestoroch konečného spotrebiteľa.
    (10) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu ---( 182/1993 )--- inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov 1 až 9 sa neuplatňuje.

    § 9
    (7) Ak sa preukáže, že konečný spotrebiteľ ovplyvnil určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody alebo určené meradlo na
    meranie množstva teplej úžitkovej vody nespĺňa podmienky určeného meradla, alebo odmietol umožniť vykonať jeho odčítanie, určí sa tomuto konečnému spotrebiteľovi náhradný indikovaný údaj vo výške trojnásobku priemernej hodnoty indikovaných údajov určených meradiel na meranie teplej úžitkovej vody na byt a nebytový priestor v objekte rozpočítavania. Spotrebná zložka sa určí podľa odseku 3.
    (8) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu ---(182/1993 )--- inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla v teplej úžitkovej vode podľa odsekov 2 až 7 sa neuplatňuje.

    ---( V uvedených pravidlách rozpočítania nákladov za teplo na vykurovanie domu a teplo v teplej vode sú uvedené sankcie, sú doporučené. Spoluvlastníci nákladov za uvedené služby si ich môžu upraviť, aj v prospech tých, čo si myslia, že meracie zariadenia sú ich majetok, keď sú v jeho byte, prípadne neumožnia ich montáž v byte, neumožnia odpis nameraných hodnôt, alebo neoprávnene do meracích zariadení zasahujú.

    Čo sa týka merania pitnej, studenej vody v byte, bytoch je riešené len v Zákone 182/1993, § 11, ods. 3. Nie je meranie doplnené osobitným zákonom. To ale neznamená, že správca nemá povinnosť tieto meracie zariadenia v bytoch namontovať. Náklady za vodu v dome však sú. Teda aj jej pravidlá rozpočítania by mali byť v dome určené spoluvlastníkmi domu. )---


    Zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách. 442/2002

    § 4
    Vodovodné prípojky a kanalizačné prípojky
    (1) Vodovodná prípojka je úsek potrubia spájajúci rozvádzaciu vetvu verejnej vodovodnej siete s vnútorným vodovodom nehnuteľnosti alebo objektu okrem meradla, ak je osadené. Vodovodná prípojka sa spravidla pripája na verejný vodovod navrtávacím pásom s uzáverom. Pripojenie na rozvádzaciu vetvu s uzáverom je súčasťou verejného vodovodu. Vodovodnou prípojkou sa privádza voda z verejného vodovodu do nehnuteľnosti alebo do objektu, ktorá je pripojená na verejný vodovod.
    (3) Odberateľom vody (ďalej len „odberateľ") je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá má uzatvorenú zmluvu o dodávke vody s vlastníkom verejného vodovodu a ktorá odoberá vodu z verejného vodovodu na účely konečnej spotreby vody ---( správca bytového domu )--- alebo jej ďalšej dodávky konečnému spotrebiteľovi. ---( vlastníkom bytov v dome )---

    ---( Vodu ako plnenie, službu zabezpečuje v mene spoluvlastníkov domu správca domu zmluvou o odbere vody z verejného vodovodu. Zároveň uhrádza dodávateľovi mesačné fakturácie za vodu, ktoré po ukončení roka spočíta a na základe zistených, nameraných hodnôt na spoločných zariadeniach, ktoré vyjadrujú mieru ich využívania vlastníkmi bytov v dome na jednotlivé byty. )---

    § 29
    (1) Meranie množstva vody dodanej verejným vodovodom zabezpečuje vlastník verejného vodovodu svojím meradlom. Ak nie je množstvo vody merané, stanoví sa množstvo dodanej vody smernými číslami spotreby vody. Takto zistené množstvo dodanej vody je podkladom na vyúčtovanie vodného.
    (8) Opravy a údržbu meradla je povinný vykonávať vlastník meradla na vlastné náklady.

    ---( Z uvedeného zákona je vlastníkom meracieho zariadenia dodávateľ vody. Zodpovedá za jeho funkčnosť, overenie, prípadne závady, opravy na vlastné náklady. )---

    § 30
    (1) Ak má odberateľ pochybnosti o správnosti údajov meradla alebo zistí poruchu na meradle, má právo požiadať vlastníka verejného vodovodu o jeho preskúšanie. Vlastník verejného vodovodu je povinný do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti zabezpečiť preskúšanie meradla podľa osobitného predpisu. ---(142/2000)--- Výsledok preskúšania vlastník verejného vodovodu neodkladne písomne oznámi odberateľovi.
    (2) Ak sa pri skúške meradla vyžiadanej odberateľom zistí, že
    a) meradlo je nefunkčné z dôvodu, že nespĺňa požiadavky stanovené osobitným predpisom ---(142/2000)--- alebo že jeho údaje sa odchyľujú od skutočnosti viac, ako pripúšťa osobitný predpis, ---(210/2000)--- uhradí ten, komu bola odchýlka podľa odseku 4 na prospech, druhej strane finančný rozdiel, a to odo dňa posledného odpočtu meradla uskutočneného pred podaním žiadosti; v tomto prípade náklady na preskúšanie a výmenu alebo opravu meradla hradí vlastník verejného vodovodu,
    b) meradlo spĺňa požiadavky stanovené osobitnými predpismi ---(142/2000)--- alebo jeho údaje sa neodchyľujú od skutočnosti viac, ako pripúšťa osobitný predpis, ---(210/2000)--- uhradí náklady spojené s preskúšaním meradla odberateľ.

    ---( Vždy je taká možnosť, že meradlo, vodomer môže nesprávne merať, ak na to správca príde, môže požiadať dodávateľa o preverenie, preskúšanie správnej funkčnosti vodomeru. Ak vodomer vyhovuje norme náklady na preverenie hradí správca ako náklad domu z FPÚaO. Ak nevyhovuje, tak náklady na preverenie hradí dodávateľ vody. Má to logiku.

    A má logiku to keď niekto tvrdí, že keď sú meracie zariadenia na meranie tepla a vody v byte, sú preto vlastníkovým majetkom a je , sú povinní si ich zabezpečiť cez správcu domu na svoje náklady? Ak im ich zabezpečí správca, vlastníci sú mu povinní preplatiť ich fakturáciu z vlastných nákladov, nie z FPÚaO?

    Vlastník si splní svoju povinnosť, umožní vo svojom byte namontovať meracie zariadenia. Ak si je vedomí, že tie spoločné zariadenia majú vplyv aj na jeho peňaženku a a zároveň na všetkých spoluvlastníkov, súčasne. Nič mu nebráni si tie zariadenia vo svojom byte aj každý mesiac skontrolovať a poznačiť si nameranú spotrebu. Ak sa mu pozdáva, že meracie zariadenie mu zle meria, zaznamenáva namerané hodnoty, komu sa bude sťažovať, sebe, či správcovi? Ak správca na vlastníkovu žiadosť dá meracie zariadenie preskúšať a to je v poriadku, náklady na preskúšanie uhradí vlastník bytu. Ak nie je v poriadku, uhradí náklady správca domu z FPÚaO, tiež z neho zabezpečí v byte funkčné spoločné meracie zariadenie.)---

    ---( Je aj zákon o ochrane osobných údajov. Samozrejme, že údaj na meracích zariadeniach v byte spôsoby osoba, vlastník bytu, osoby s ním žijúce v byte, prípadne nájomník, ktorému byt prenajal. To ale pre bytový dom nie je podstatné, podstatné pre spoluvlastníkov domu a jeho správcu je, kde ten údaj bol nameraný, a že na jeho základe sa spolu so všetkými údajmi z meracích zariadení v bytoch, dome vypočíta každému bytu podiel zo spoločných nákladov domu za teplo, teplú vodu a vodu.)---

    Zákon o ochrane osobných údajov. 122/2013
    § 4
    Vymedzenie základných pojmov
    (1) Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa určenej alebo určiteľnej fyzickej osoby, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora alebo na základe jednej či viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú, fyziologickú, psychickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu.
    (2) Na účely tohto zákona sa rozumie
    a) dotknutou osobou každá fyzická osoba, ktorej sa osobné údaje týkajú,
    g) príjemcom každý, komu sú osobné údaje poskytnuté alebo sprístupnené, pričom príjemcom môže byť aj tretia strana; prevádzkovateľ, ktorý spracúva osobné údaje na základe § 3 ods. 1 písm. g), a úrad, ktorý plní úlohy ustanovené týmto zákonom, sa nepovažujú za príjemcu.

    ---( Samozrejme, že z údajov o spotrebe vody v byte sa dá povedať, že osoby v tom byte sú šetrné a dostatočne sa neumývajú. Na tento účel však tieto údaje v dome neslúžia! Nie je ich možné zneužívať, ani oproti okruhu všetkých dotknutých osôb v dome. Ich zverejňovanie je možné len na základe zákona. Zákonom je dané právo vlastníkom bytov ako príjemcovi nahliadnuť do všetkých údajov, ktoré sa týkajú správy domu a FPÚaO.)---

    (3) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
    2. sprístupňovaním osobných údajov oznámenie osobných údajov alebo umožnenie prístupu k nim príjemcovi, ktorý ich ďalej nespracúva,
    i) anonymizovaným údajom osobný údaj upravený do takej podoby, v ktorej ho nemožno priradiť dotknutej osobe, ktorej sa týka,

    ---( Z bodu 2. je jasné, že príjemcovi, vlastníkovi bytu zákon zaručuje prístup k údajom z meracích zariadení v bytoch. Vlastník ich nepotrebuje na ďalšie spracovanie. Len na kontrolu. Aby správca zamedzil klebetám, ohováraniu môže mu tie údaje poskytnúť v anonymnej podobe. Príklad: Dom má 42 bytov, spotreby sú zoradené od najmenšej po najväčšiu a ich súčet. Tak uvedené údaje príjemcovi, vlastníkovi bytu na kontrolu stačia. Prípadne uviesť počet osobomesiacov k fakturačnému meraciemu dodávateľa teplej vody a vody za uvedený rok, ak by niektorý vlastník neumožnil montáž meracích zariadení v byte, alebo by neumožnil ich odpis. Či mu bola napočítaná náhradná spotreba podľa dohodnutých pravidiel dohodnutých spoluvlastníkmi domu. Iné by bolo, ak by sa jednalo o vypracovanie návrhu na rozpočítanie tepla na vykurovanie. V takom prípade by bolo treba všetky informácie k bytu, radiátorov v nich. Zaznamenané hodnoty, koeficienty k ním, m2 bytov bez ktorých sa návrh na rozpočítanie nákladov na vykurovanie domu na jednotlivé byty nedá vypracovať.)---
    § 10
    Spracúvanie osobných údajov bez súhlasu dotknutej osoby

    (2) Prevádzkovateľ ---( správca domu )--- ďalej spracúva osobné údaje bez súhlasu dotknutej osoby, ak účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov ustanovuje osobitný zákon. ---( 182/1993 )--- Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje len v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanovuje osobitný zákon. Spracúvané osobné údaje možno z informačného systému poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť len vtedy, ak osobitný zákon ustanovuje účel poskytovania, sprístupňovania alebo zverejňovania, zoznam osobných údajov, ktoré možno poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť, ako aj tretie strany, ktorým sa osobné údaje poskytujú, prípadne okruh príjemcov, ktorým sa osobné údaje sprístupňujú, ak tento zákon neustanovuje inak.

    ---( Pokiaľ sa údaje dotýkajú viacerých osôb, okruhu dotknutých osôb a to sa údaje o správe bytového domu dotýkajú všetkých spoluvlastníkov domu, správca domu ich spracuje z uvedeného zákona bez súhlasu jednotlivých vlastníkov bytov v dome. Osobné údaje vlastníka bytu sú uvedené v Zákone 182/1993. )---
    § 22
    Povinnosť mlčanlivosti
    (1) Prevádzkovateľ je povinný zachovávať mlčanlivosť o osobných údajoch, ktoré spracúva. Povinnosť mlčanlivosti trvá aj po ukončení spracúvania osobných údajov.
    (2) Oprávnená osoba je povinná zachovávať mlčanlivosť o osobných údajoch, s ktorými príde do styku; tie nesmie využiť ani pre osobnú potrebu a bez súhlasu prevádzkovateľa ich nesmie zverejniť a nikomu poskytnúť ani sprístupniť.
    (3) Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 2 platí aj pre iné fyzické osoby, ktoré prídu do styku s osobnými údajmi u prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa.
    § 68
    Pokuta
    (7) Úrad môže uložiť pokutu od 150 eur do 2 000 eur tomu, kto
    d) poruší povinnosť mlčanlivosti o osobných údajoch podľa § 22.

    ---( Zo zákona je pre správcu, oprávnené osoby ( zástupcovia vlastníkov bytov ) prípadne iné fyzické osoby , príjemcovia, vlastníci bytov, ktorým správca, alebo zástupca vlastníkov poskytol údaje o správe domu a FPÚaO sú povinní dodržať povinnosť mlčanlivosti. Správca by v prípade poskytnutia údajov o správe domu a FPÚaO vlastníkovi bytu dať podpísať poučenie o mlčanlivosti o uvedených údajoch s tým, že ak poruší mlčanlivosť môže dostať pokutu od 150 do 2 000 €. Správcovia na poučenie vlastníkov o povinnosti mlčanlivosti nepoučia, nezaviažu, jednoduchšie je povedať, že tie údaje nemôžu na základe Zákona 122/2013 nesmú poskytnúť vlastníkom bytov, len zástupcom vlastníkov bytov.)---

    Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, 182/1993
    Spoločné ustanovenia k správe domu
    § 9
    (2) Právne úkony týkajúce sa domu, spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, príslušenstva a pozemku zaväzujú spoločenstvo, a ak sa spoločenstvo nezriaďuje, zaväzujú všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome.
    (3) Správca alebo spoločenstvo je oprávnené na účely správy domu spracúvať osobné údaje vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome v rozsahu meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, adresa trvalého alebo prechodného pobytu, číslo bytu, telefónne číslo, elektronická adresa, číslo účtu a kód banky. Správca alebo spoločenstvo je oprávnené na účel ochrany majetku vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome zverejňovať zoznam vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, ktorí majú úhrnnú výšku nedoplatkov na preddavkoch do fondu prevádzky, údržby a opráv domu a na úhradách za plnenie aspoň 500 eur. V zozname sa uvedie meno a priezvisko vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome a suma nedoplatku na preddavkoch do fondu prevádzky, údržby a opráv domu alebo na úhradách za plnenie. Zoznam sa zverejňuje na mieste obvyklom na oznamovanie informácií v dome.

    ---( Čo sa týka spoločných zariadení v dome, aj v bytov právne úkony, ktoré sa ich týkajú zaväzujú, platia pre všetkých vlastníkov bytov v dome. Osobitný zákon 182/1993 uvádza aj osobné údaje, ktoré spracúva správca. Ostatné neuvedené údaje sa dotýkajú okruhu dotknutých osôb, teda všetkých spoluvlastníkov domu, ich spoločného majetku v dome. )---

    § 8b
    (2) Pri správe domu je správca povinný
    a) hospodáriť s majetkom vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome s odbornou starostlivosťou v súlade s podmienkami zmluvy o výkone správy,
    b) dbať na ochranu práv vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a uprednostňovať ich záujmy pred vlastnými,
    c) zastupovať vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome pri vymáhaní škody, ktorá im vznikla činnosťou tretích osôb alebo činnosťou vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome,
    d) vykonávať práva k majetku vlastníkov len v záujme vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome,
    e) sledovať úhrady za plnenia a úhrady preddavkov do fondu prevádzky údržby a opráv od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a vymáhať vzniknuté nedoplatky,
    f) umožniť vlastníkovi bytu alebo nebytového priestoru v dome na požiadanie nahliadnuť do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv,
    g) zvolať schôdzu vlastníkov podľa potreby, najmenej raz za rok, alebo keď o to požiada najmenej štvrtina vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome,
    h) vypracúvať ročný plán opráv, ktorý zohľadní najmä opotrebenie materiálu a stav spoločných častí domu a spoločných zariadení domu a navrhnúť výšku tvorby fondu prevádzky údržby a opráv domu na kalendárny rok,
    i) podať návrh na vykonanie dobrovoľnej dražby bytu alebo nebytového priestoru v dome na uspokojenie pohľadávok podľa § 15, ak je schválený nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome,
    j) podať návrh na exekučné konanie,
    k) zabezpečovať všetky ďalšie činnosti potrebné na riadny výkon správy domu v súlade so zmluvou o výkone správy a s týmto zákonom,
    l) priebežne zverejňovať na mieste v dome obvyklom v spoločných častiach domu alebo na webovom sídle správcu, ak ho má zriadené, postup pri obstarávaní tovarov a služieb, v rámci zabezpečovania prevádzky, údržby, opravy, rekonštrukcie a modernizácie a pri všetkých iných činnostiach spojených so správou domu, vrátane jednotlivých cenových ponúk.
    (3) Pri obstarávaní služieb a tovaru je správca povinný dojednať čo najvýhodnejšie podmienky, aké sa dali dojednať v prospech vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Správca je povinný riadiť sa rozhodnutím nadpolovičnej väčšiny vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome o výbere dodávateľa.
    Práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome
    § 11
    (6) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo nahliadať do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv.

    ---( Záujem správcov bytových domov je vytvoriť si zisk pre svoje živobytie, ak by mu správa domu nevynášala zisk, nerobil by ju. Pri správe domu správcovi zo zákona vyplývajú zákonom stanovené povinnosti, všetky sú uvedené. Podstatná pri spoločných meracích zariadeniach v byte je povinnosť predložiť vlastníkovi bytu doklady týkajúce sa správy domu a FPÚaO.
    Takže, správca je povinný zabezpečiť v byte, bytoch v dome spoločné meracie zariadenia na meranie spotreby tepla a vody v byte, bytoch domu v súlade so zákonmi a využívať ich na spoločný účel domu, rozpočítanie spoločných nákladov domu za služby vykurovanie domu, dodávka tepla na výrobu teplej vody pre dom, dodávka vody do domu z verejného vodovodu a jej odvod z domu do verejnej kanalizácie. Vlastník bytu nemá zo zákona na svoje náklady zabezpečiť vo svojom byte meracie zariadenia na metanie spotreby tepla v vody v byte. Je povinný ich vo svojom byte umožniť namontovať a umožniť ich využívať na spoločný účel domu, rozpočítanie spoločných nákladov domu za teplo a vodu na jednotlivé byty podľa spoločnej dohody spoluvlastníkov domu v súlade so zákonom. )---
    (1) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome je povinný na svoje náklady byt a nebytový priestor v dome udržiavať v stave spôsobilom na riadne užívanie, najmä včas zabezpečovať údržbu a opravy. Je povinný konať tak, aby pri užívaní, udržiavaní, zmenách, pri prenajatí bytu alebo nebytového priestoru v dome, prípadne jeho časti a pri inom nakladaní s bytom a nebytovým priestorom v dome nerušil a neohrozoval ostatných vo výkone ich vlastníckych, spoluvlastníckych a spoluužívacích práv.
    (3) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome je povinný umožniť na požiadanie na nevyhnutný čas a v nevyhnutnej miere vstup do bytu alebo nebytového priestoru zástupcovi spoločenstva, správcovi a osobe oprávnenej vykonávať opravu a údržbu za účelom vykonania obhliadky alebo opravy, ak opravu nezabezpečí sám alebo ak ide o opravu spoločných častí domu alebo spoločných zariadení domu prístupných z jeho bytu alebo montáž a údržbu zariadení na meranie spotreby tepla a vody v byte a nebytovom priestore a odpočet nameraných hodnôt; ak vlastník bytu alebo nebytového priestoru neumožní na požiadanie vstup do bytu, zodpovedá za škody vzniknuté takýmto konaním.
    adminx3porada Mal by som otázku k tomuto: "( Vodu ako plnenie, službu zabezpečuje v mene spoluvlastníkov domu správca domu zmluvou o odbere vody z verejného vodovodu. Zároveň uhrádza dodávateľovi mesačné fakturácie za vodu, ktoré po ukončení roka spočíta a na základe zistených, nameraných hodnôt na spoločných zariadeniach, ktoré vyjadrujú mieru ich využívania vlastníkmi bytov v dome na jednotlivé byty. )" ---- musí správca spočítať podľa nameraných hodnôt, alebo môže rozpočítať podľa M2 a možno ešte podotázku, je možné aby v bytovom dome časť ludí platila podľa meračov a časť podla m2??
    misoft
    sito, sitko, sitečko - v záujme prehľadnosti - nie je vhodné citovať (copy) CELÝ zákon - stačilo by odkaz, prípadne dôležité pasáže.
    Čítať toto celé - nech si to zadávateľ podľa odkazu vyhľadá a prečíta. Ak má nejasnosť, spýta sa na konkrétne....
    sito Dušan, ale veď ja som to len nunenkovi, ako odpoveď, chápe. O poschodie vyše tečie voda, vymýva, zmýva všetko pod sebou, že?

    Ten nad Tebou, pod nunenkom?

    ---- musí správca spočítať podľa nameraných hodnôt, alebo môže rozpočítať podľa M2 a možno ešte podotázku, je možné aby v bytovom dome časť ludí platila podľa meračov a časť podla m2??

    Voda = m3. Ak m2, jedná sa o zaplavené územie, že?

    Podotázka? Je, je to možné, ale nelogické! Tie m2 vodu nespotrebuvávajú, spotrebávajú ju osoby, otvárajú batérie v byte! Ich otvorenie má na ich peňaženku vplyv, ale aj na celý dom, všetci zaplatia všetko, že?

    Provokatér sa pýta, bezcitný človek, bez citu pre porozumenie, nie tak pre čítanie, že?
      zbaliť

    Marek Rigo je offline (nepripojený) Marek Rigo

    sám sebou Marek Rigo
    Odpovedám na Vašu otázku kvôli premiestneniu vodomerov, môže to urobiť firma ktorá je opravnená a má platný certifikát od SMÚ na montáž určených meradiel SV a TÚV. Tieto merače sú fakturačné, preto ich pracovníci pri výmene alebo, montáži vždy zaplombujú. S fondu opráv sa hradí iba hromadná výmena alebo montáž vodomerov u všetkých vlastníkov (alebo väčšina vlastníkov po dohode so správou domu). Keby Vám ich montovala firma,ktorá nemá toto oprávnenie, tak si môžete pripraviť nemalú sumu za zaplombovanie týchto meračov.Lebo tým,že druhá firma tieto vodomery zaplombuje berie veškerú zodpovednosť za to ako boli namontované,či sú fukčné atď... A nakoniec Vám vypíše protokol o namontovaní vodomerov, ktorý potom odovzdáte správcovi.
    Dúfam, že Vám nejako táto rada pomohla.
    Prajem pekný deň
    10 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    sito Správne si to napísal až na to, že sú fakturačné, nie, nie sú fakturačné, pomerové sú."Tieto merače sú fakturačné, preto ich pracovníci pri výmene alebo, montáži vždy zaplombujú. S fondu opráv sa hradí iba hromadná výmena alebo montáž vodomerov u všetkých vlastníkov."

    Účel ich použitia je daný zákonom. " Pri rozúčtovaní úhrad za plnenia sa zohľadňuje miera využívania spoločných častí domu a spoločných zariadení domu vlastníkmi bytov alebo nebytových priestorov v dome." Aké spoločné zariadenia sú schopné vyjadriť mieru akou ich využívajú vlastníci bytov v dome? No predsa meracie zariadenia v byte, ktoré sú vlastníci v byte povinní zo zákona v byte umožniť namontovať.

    "Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome je povinný umožniť na požiadanie na nevyhnutný čas a v nevyhnutnej miere vstup do bytu alebo nebytového priestoru zástupcovi spoločenstva, správcovi a osobe oprávnenej vykonávať opravu a údržbu za účelom vykonania obhliadky alebo opravy, ak opravu nezabezpečí sám alebo ak ide o opravu spoločných častí domu alebo spoločných zariadení domu prístupných z jeho bytu alebo montáž a údržbu zariadení na meranie spotreby tepla a vody v byte a nebytovom priestore a odpočet nameraných hodnôt; ak vlastník bytu alebo nebytového priestoru neumožní na požiadanie vstup do bytu, zodpovedá za škody vzniknuté takýmto konaním."

    Z čoho sa uhrádzajú spoločné zariadenia domu?

    "Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú výdavky spojené s nákladmi na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu."

    A ešte toto, sú aj prevádzkou domu.

    "Prevádzkou sa na účely tohto zákona rozumejú činnosti a prostriedky potrebné na pravidelné udržiavanie spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, príslušenstva a priľahlého pozemku v stave spôsobilom na ich riadne užívanie; za prevádzku sa považujú aj povinné revízie technických zariadení podľa osobitného predpisu."

    Osobitný predpis je Zákon 142/2000 a 210/2000.

    V tomto konkrétnom prípade? Samozrejme, že ak mu spoluvlastníci umožnia uvedený zásah do spoločného zariadenia domu, tak len za predpokladu, že uhradí všetky náklady s tým spojené. Aj preplombovanie vodomerov, nie je dôvod ich meniť za nové
    Marek Rigo Sorry tak sú pomerové
    nunenko Nie sú pomerové. Sú určené meradlá. Sito neurčujú pomer na celkovej spotrebe, ale množstvo z celkovej spotreby.
    Rigo, montážny pracovník, ktorý montuje bytové merače pretečeného množstva teplej a studenej vody neplombuje.
    sito Áno, máš pravdu podľa 142/2000, § 8, ods.(2), písm. a)

    "a) pri meraniach súvisiacich s platbami,"

    Spoluvlastníci musia, teda správ ich domu musí rozpočítať spoločné náklady domu na jednotlivé byty v dome, nie na základe tých určených meradiel, ale na základe nameraných hodnôt na nich k pomeru hodnoty nameranej v každom byte. Ľudovo povedané sú pomerové k fakturačnému meraču dodávateľa služby.
    sito Marek, to je muška. Podstata je správna!

    A debil sa našiel, že mínus!
    nunenko Ja som to s mínuskou nebol, čo nevylučuje, že som debil.
    sito Noo, nevylučuje, ba ani Ty to, myslím nevylučuješ, no ja to vylučujem! To, že Ty príspevok komentuješ neznamená, že ho aj boduješ. To mínus tam dala osoba poraďák - čka, osoba, ktorá vie čo číta, ale nechápe to, preto mínus. Sú tu aj takí, za svet to nevedia ...
    Marek Rigo Nunenko pre upresnenie: vodomery sa plombujú montážnou plombou pri šróbení hneď za ventilom. Som zvedavý, že kto podľa teba plombuje namontovaný vodomer pri montáži.
    sito Marek správne, druhú stranu netreba, to je prípojka bytu. Takže ten posledný v ods. (3)

    Používanie určených meradiel

    (1) Určené meradlá možno používať na daný účel, len ak majú platné overenie, ak sa toto vyžaduje.

    (2) Podnikateľ alebo iná právnická osoba --- ( Správca domu ) --- je povinná

    a) používať určené meradlá v prípadoch, v ktorých je ich používanie ustanovené (§ 8), a na daný účel existuje druh meradla ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ak osobitný predpis7) neustanovuje inak alebo ak úrad neudelil výnimku,

    b) udržiavať používané určené meradlá v náležitom technickom stave,

    c) predkladať používané určené meradlá na metrologickú kontrolu podľa tohto zákona,

    d) používať určené meradlá toho druhu, ktorý je na daný účel použitia určený,

    e) viesť evidenciu používaných určených meradiel s uvedením dátumov ich overenia.

    (3) Poškodzovanie, pozmeňovanie alebo odstraňovanie platných overovacích značiek, zabezpečovacích značiek alebo značiek montážnika je zakázané.
    nunenko rigo, sám píšeš, že kde a čím
    "Vodomer" sa plombuje, ale nie pri montáži. Pri montáži sa po namontovaní zabezpečuje proti neoprávnenei demontáži.

    Toto je odpoveď iraditeľa odboru metrológie ÚNMS SR na otázku či je meradlo platné aj bez značky montážnika:
    "zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) neukladá povinnosť zabezpečiť meradlo proti neoprávnenej demontáži značkou montážnika, ktorý musí byť registrovanou osobou podľa § 27 zákona. Tieto otázky rieši legislatíva týkajúca sa vodovodov a kanalizácií a legislatíva o tepelnej energetike. Konkrétne ide o zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov.

    Poznamenávame, že umiestnenie alebo neumiestnenie značiek montážnika nemá vplyv na platnosť overenia samotného meradla (pozri § 15 ods. 6 zákona).“

    -------------------
    z vyhlášky:
    Ak sa preukáže, že konečný spotrebiteľ ovplyvnil určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody alebo určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody nespĺňa podmienky určeného meradla, alebo odmietol umožniť vykonať jeho odčítanie, určí sa tomuto konečnému spotrebiteľovi náhradný indikovaný údaj vo výške trojnásobku priemernej hodnoty indikovaných údajov určených meradiel na meranie teplej úžitkovej vody na byt a nebytový priestor v objekte rozpočítavania. Spotrebná zložka sa určí podľa odseku 3. .

    Čo je to:
    Ovplyvnil?
    A ako sa to preukáže?
    Meranie množstva?
    ------------------------------------
    a teraz ako ho zabezpečuje proti neoprávnenej demontáži? Značkou montážnika. Kde na tom posratom plaste je plomba montážnika?
    Chceš plasty? predám ti modré čierne, červené
    http://www.satec.sk/katalog/tab/1000...tova-s-kolikom
      zbaliť

    Premiestnenie vodomeru v byte

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.