kukučka
Nájdite mi kde ešte okrem Slovenska tak dlho deti nechodia do školy? Raz začas sme tu mali témy o učiteľoch, deťoch v škole a s tým spojené starosti. Teraz ste všetci spokojní?
nie je ani tak problém, že sa momentálne deti neučia (no dobre, ide aj o socializáciu a iné veci) ale o to, čo a ako sa z dlhodobého hľadiska učia. Kopec balastu a nie to, čo je dôležité pre život
Môj obľúbený príklad: trojčlenka. Menili sme zmluvu v stavebnej sporitelni a bolo treba prepočítať hodnotiace číslo. Volalo sa do ústredia, lebo tam je pani, čo má na to program,a ko to rozdeliť. 20 minút sme čakali, kým mohla. Len pre srandu sme to trojčlenkou zrátali a napísali na papier. Po 20 minútach a dvoch telefonátoch pani prišla s rovnakým číslom. ALe ona ho vypočítať nevedela, lebo to je zložité. A bývalá kolegyňa má na to program. Mmch, ročník 1964
Som v nejakých hačkovacích a štrikovacích skupinách. A pravidelné otázky - na koľko očiek mám začať nákrčník, šál.... Opäť triviálna otázka, na ktorú sa ani nedá odpovedať, lebo ina vlna, iné ihlice, iné uťahovanie. Treba vzorku a zas trojčlenka. A takéto otázky tak kladú mladé aj staré.
Podobne prepočty receptov na veľkosť plechu....
Toto fakt nevedia.
Ale hlavne že sa učíme poučky, kedy je číslo deliteľné iným číslom - úplne konkrétne vety, ktoré som ja osobne v živote nikdy nepoužila. A že som sa tej matematiky narátala. Kopec iných poučiek. Ale zrátať obyčajnú rovnicu?
Alebo taká slovenčina. Pamätáte si niekto, čo je to prístavok vo vete? A bolo to v živote osožná informácia? Alebo iba po maturity? Tragédia je, že vyžadujú sa poučky. A nenaučí sa milovať literatúru. Radšej sa skúša a chytá na detailoch....