Zavrieť

Porady

Zaradenie Sanity do drobneho majetku

potrebovala by som poradit nakolko to idem robit prvy krat.

Kupili sme sanitu do kupelne v hodnote 8000 Sk, idem to zaradit do drobneho majetku.
Chcem sa opytat na odpisovanie, pojde o neodpisovanie alebo jednorazove odpisovanie?
Dakujem
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    alex1 je offline (nepripojený) alex1

    alex1
    Ak je to majetok, ktorý ti tú kupeľňu nezhodnucuje, tak to môžeš dať rovno do nákladov.

    alex1 je offline (nepripojený) alex1

    alex1
    A prečo to zaraďuješ do majetku? V otázke sa pýtaš, či pôjde o neodpisovanie alebo jednorázové odpisovanie. A keď to dáš rovno do nákladov v podstate si to jednorázovo odpísala. Odpisovanie = postupné presúvanie do nákladov. V PU máš drobný majetok pod účtami 5 a keď účtuješ v JU dávaš to do prevázkovej réžie.

    maca88 je offline (nepripojený) maca88

    maca88
    jednoducho ide o prikaz nadriadeneho, kupili sme to do prenajatej kancelarie, s tym ze neskor to odkupi majitel budovy.

    alex1 je offline (nepripojený) alex1

    alex1
    Ty si tento majetok vedieš v evidencii drobného majetku, ale prešiel ti rovno do nákladov.

    alex1 je offline (nepripojený) alex1

    alex1
    maca88
    jednoducho ide o prikaz nadriadeneho, kupili sme to do prenajatej kancelarie, s tym ze neskor to odkupi majitel budovy.
    Ale to neznamená, že si ho nemôžeš dať do nákladov. Zaradíš do knihy drobného majetku a pri predaji majiteľovi ho vyradíš a predaj dáš do výnosov.

    mlyn16 je offline (nepripojený) mlyn16

    optimistka mlyn16
    Drobný majetok môžeš viesť aj na účte 022 - analyticky rozčlenený na drobný hmotný majetok s dobou použitia nad 1 rok. Účtuješ 022/042 a 551/082 v plnej výške.

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    maca88
    potrebovala by som poradit nakolko to idem robit prvy krat.
    Kupili sme sanitu do kupelne v hodnote 8000 Sk, idem to zaradit do drobneho majetku.
    Chcem sa opytat na odpisovanie, pojde o neodpisovanie alebo jednorazove odpisovanie?
    Dakujem
    Tu sú možné podľa mňa 3 riešenia.
    1) Sanita bola nakúpená za účelom opravy (výmeny) doteraz existujúcej sanity, má rovnaké technické parametre a v zmysle nájomnej zmluvy náklady na drobné opravy a údržbu znáša nájomca = nákup sa zahrnie do daňových výdavkov resp. spotreby materiálu (501).
    2) Sanita pôvodne v kúpeľni nebola, resp. je modernejšia s vyššími kvalitatívnymi parametrami, prenajímateľ písomne súhlasí s odpisovaním technického zhodnotenia u nájomcu - vynaložené náklady sa zaevidujú na kartu obstarávania dlhodobého majetku v JU resp. 042 AE v PÚ. Pokiaľ hodnota TZ do konca zdaňovacieho obdobia (vrátane prípadného ďalšieho TZ) nepresiahne 30 tis. Sk, výdavky sa pri uzávierke v JÚ preúčtujú do réžie, v PÚ do nákladov na účet 548. (Upozornenie: Podľa príspevku č. 12 toto účtovanie nie je správne ).
    3) Ak kumulované náklady na TZ presiahnu 30 tis. Sk, alebo daňovník rozhodne o ich odpisovaní aj pri nižšej obstarávacej cene, zaradia sa v zmysle § 24 ods. 2 do rovnakej skupiny ako je zaradený prenajatý majetok (t.j. 4) a odpisujú sa ako iný majetok.
    Pokiaľ nie je splnená niektorá z podmienok z citovaného § 24 pre odpisovanie nájomcom, pôjde v JÚ o výdavok neovplyvňujúci základ dane, v PÚ o nedaňovú spotrebu materiálu - položku pripočítateľnú k účtovnému hosp. výsledku.
    Naposledy upravil andrej_rv : 13.09.06 at 20:23

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    mlyn16
    Prečo na účet 548?
    § 21 ods. 3 Postupov PÚ:
    "(3) Ocenenie jednotlivého dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého hmotného majetku sa zvýši o náklady na dokončené technické zhodnotenie, ak náklady v úhrne za účtovné obdobie sú vyššie ako suma uvedená v osobitnom predpise 11) a technické zhodnotenie je v tomto účtovnom období uvedené do užívania. Náklady neprevyšujúce uvedenú sumu sa môžu účtovať ako
    a) technické zhodnotenie,
    b) služby, ak ide o dlhodobý nehmotný majetok,
    c) náklady na hospodársku činnosť, ak ide o dlhodobý hmotný majetok."

    Pri sanite z otázky zrejme pôjde o technické zhodnotenie dlhodobého hmotného majetku, neprevyšujúce sumu určenú zákonom alebo účtovnou jednotkou ako limit pre odpisovanie. Preto podľa mňa na 548. (Podľa nasledujúceho príspevku č. 12 toto účtovanie nie je správne ).
    Naposledy upravil andrej_rv : 13.09.06 at 20:26

    mudroš je offline (nepripojený) mudroš

    mudroš
    Medzi náklady na hospodárku činnosť patrí aj účet 501 - Spotreba materiálu. Na 548 sa účtujú tie náklady na hospodárku činnosť, ktoré sa neúčtijú na predchádzajúcich účtoch.
    § 14 ods. 7 postupov účtovania hovorí, že samostatné hnuteľné veci, ktorých ocenenie je 30 000,- a nižšie a neboli zaradené do dlhodobého hmotného majetku sa považuje za zásoby.

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    andrej_rv
    Pri sanite z otázky zrejme pôjde o technické zhodnotenie dlhodobého hmotného majetku, neprevyšujúce sumu určenú zákonom alebo účtovnou jednotkou ako limit pre odpisovanie. Preto podľa mňa na 548.
    mudroš
    Medzi náklady na hospodárku činnosť patrí aj účet 501 - Spotreba materiálu. Na 548 sa účtujú tie náklady na hospodárku činnosť, ktoré sa neúčtijú na predchádzajúcich účtoch.
    § 14 ods. 7 postupov účtovania hovorí, že samostatné hnuteľné veci, ktorých ocenenie je 30 000,- a nižšie a neboli zaradené do dlhodobého hmotného majetku sa považuje za zásoby.
    V téme nešlo o účtovanie samostatných hnuteľných vecí do 30 tis. Sk, ale o technické zhodnotenie neprevyšujúce 30 tis. Sk. Zabudovaná sanita (a väčšinou ani iné TZ) podľa mňa nespĺňa charakter samostatnej hnuteľnej veci. Alebo lepší príklad TZ - napr. dobudovanie mreží na prenajatej budove z materiálu nakúpeného firmou (501) a osadených dodávateľsky (518) za 28 tis. Sk - je podľa mňa ťažko považovať za samostatnú hnuteľnú vec resp. za zásoby. Odvolávka na § 14 ods. 7 PPÚ v prípade účtovania TZ sa mi preto nezdá byť presvedčivý argument.
    Súhlasím s účtovaním TZ na 501 napr. pri dodatočne dokúpenej tlačiarni k PC. Pri technickom zhodnotení, ktoré pozostáva z viacerých druhov nákladov (501, 518, 521, 524, 538 ... ) a nedosiahne limit určený pre odpisovanie, sa mi predsa len zdá byť správnejšie (a jednoduchšie) preúčtovanie 548/042 ako spätné účtovanie na jednotlivé nákladové účty. A keďže aj účet 548 patrí medzi náklady na hospodársku činnosť, jeho použite hádam nie je v príkrom rozpore s Postupmi účtovania.
    Poznámka (nie argument) - s názorom účtovať TZ pod limit na účet 548 sa možno stretnúť aj v niektorých odborných príspevkoch - napr. Ing.Hudecová:"Technické zhodnotenie dlhodobého majetku", Poradca č. 10/2005.
    Naposledy upravil andrej_rv : 13.09.06 at 20:27

    mudroš je offline (nepripojený) mudroš

    mudroš
    Súhlasím s tým, že žiadny predpis nedáva presný návod, kde ktorý účtovný práípad zaúčtovať.
    Dôležité je iba jedno, aby účtovná závierka vo všetkých významných súvislostiach dávala pravdivý a verný obraz o skutočnostiach ktoré sú predmetom účtovníctva.
    Ja si napríklad myslím, že technické zhodnotenie ak nepresiahne hranicu a účtovná jednotka sa rozhodne, že ho nebude považovať za TZ, sa najviac blíži oprave (účtujem 511).
    Ak si z 548 urobím zberný kôš na ostatné náklady a budú to významné sumy, tak ich budem musieť vysvetliť v poznámkach.

    Ešte jedna poznámka. Vôbec sa mi nepáči, že slovenské predpisy trvajú na druhovom členení nákladov a výnosov. Oveľa viac sa mi páči účelové členenie.
    Podľa slovenských predpisov, ak si dám opravu urobiť dodávateľsky, vykazujem ju ako prijatú službu (511), aj keď mám na faktúre zvlášť vyčíslený materiál a zvlášť prácu.
    Ak si však materiál kúpim a práce na oprave vykonajú moji pracovníci (alebo iná dodávateľská firma), tak budem náklady na opravu vykazovať oddelene. Spotrebu materiálu na 501 a prácu zamestnancov na osobných nákladoch (prípadne na 518 ak to robila iná firma).
    Z účtovníctva priamo neviem, koľko nákladov som vynaložil na opravy.

    Danila je offline (nepripojený) Danila

    Vylúčený člen Danila
    mudroš
    Súhlasím s tým, že žiadny predpis nedáva presný návod, kde ktorý účtovný práípad zaúčtovať.
    Dôležité je iba jedno, aby účtovná závierka vo všetkých významných súvislostiach dávala pravdivý a verný obraz o skutočnostiach ktoré sú predmetom účtovníctva.
    Ja si napríklad myslím, že technické zhodnotenie ak nepresiahne hranicu a účtovná jednotka sa rozhodne, že ho nebude považovať za TZ, sa najviac blíži oprave (účtujem 511).
    Ak si z 548 urobím zberný kôš na ostatné náklady a budú to významné sumy, tak ich budem musieť vysvetliť v poznámkach.

    Ešte jedna poznámka. Vôbec sa mi nepáči, že slovenské predpisy trvajú na druhovom členení nákladov a výnosov. Oveľa viac sa mi páči účelové členenie.
    Podľa slovenských predpisov, ak si dám opravu urobiť dodávateľsky, vykazujem ju ako prijatú službu (511), aj keď mám na faktúre zvlášť vyčíslený materiál a zvlášť prácu.
    Ak si však materiál kúpim a práce na oprave vykonajú moji pracovníci (alebo iná dodávateľská firma), tak budem náklady na opravu vykazovať oddelene. Spotrebu materiálu na 501 a prácu zamestnancov na osobných nákladoch (prípadne na 518 ak to robila iná firma).
    Z účtovníctva priamo neviem, koľko nákladov som vynaložil na opravy.
    Z účtovníctva, ak si ho tak prispôsobíš, to vieš presne tak isto, ako pri dodateľských opravách. Nazývajú sa vnútropodnikové opravy v členení ako si napísal.
    Čo sa týka problematiky technického zhodnotenia, ktorého náklady neprevýšia stanovenú sumu je fakt, že názor odbornej verejnosti sa líši len v použití príslušných účtov triedy 5. Z hľadiska principiálneho to však nemá zásadný význam.Pokiaľ náklady na technické zhodnotenie neprevýšia stanovenú sumu, účtovná jednotka rozhodne o tom, či
    a/ vynaložené náklady bude považovať za technické zhodnotenie a o ich hodnotu zvýši ocenenie príslušného dlhodobého nehmotného a hmotného majetku, na ktorom bolo technické zhodnotenie vykonané,
    b/ vynaložené náklady na technické zhodnotenie dlhodobého nehmotného majetku bude považovať za služby a účtovať na účte 518-Ostatné služby, ak ide o obstaranie kúpou, alebo ich ponechá na jednotlivých nákladových účtoch bez aktivácie do dlhodobého nehmotného majetku, ak ide o vytvorenie vo vlastne činnosti,
    c/ vynaložené náklady na technické zhodnotenie dlhodobého hmotného majetku bude považovať za náklady na hospodársku činnosť a účtovať v účtovnej triede 5 - Náklady.....
    Vždy mi z toho vychádza, že najdôležitejšie je seriozne vypracovanie internej smernice pre vedenie účtovníctva.
    Naposledy upravil Danila : 14.09.06 at 08:42

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.