victoria
Ahoj vsetci,
chcem sa opytat co urobim v konecnom dosledku s rozdielom v zauctovani nakladov na opravu a prijateho poistneho plnenia od poistovne.
Uctujem v podvojnom uctovnictve a mali sme poistnu udalost ktoru sposobil zamestnanec na vozidle ktore je v majetku firmy. Faktura na opravu vozidla je vyssia oproti poistnemu plneniu poukazanemu z poistovne o spoluucast a pokutu za neohlasenie poistnej udalosti. Akym sposobom vyrovnam rozdiel medzi nakladi za opravu a plnenim ? Mam ho vymahat od zamestnanca alebo pri uzavierkovych operaciach dam tento rozdiel ako nedanovy naklad alebo pripocitatelnu polozku ?
Dakujem,
Vo všeobecnosti platí: náklady na opravu bez ohľadu nato, či sa jedná o dodávateľský spôsob, alebo vlastnými kapacitami sú v plnej výške dańovým výdavkom, aj v tom prípade ak by majetok nebol poistený.
Tento princíp je prevzatý za zákona o účtovníctve do zákona o dani z príjmu a riadime sa týmto spôsobom cca 3 roky.
Plnenie poisťovne v akej koľvek výške je prevádzkovým výnosom účtujeme na účte 64x. Nie je to mimoriadny výnos, táto zmena platí cca 2 roky na základe zmien v postupoch útovania, kde je zámer účtovať na prevádzkových účtoch.
Rozdiel medzi nákladmi na odstránenie poškodenia za účelom dosiahnutia prevádzkovej schpnosti majetku (nie je požiadavka do pôvodného stavu) a plnením poisťovne môže byť predmetom vymáhania od zodpovednej osoby, no nie vždy je na to dôvod. Ak je dôvod potom zaúčtujeme 335 / 64x.
apo