veronikasad
sito
veronikasad
OneUp, uľavil si si, ale na nesprávnom mieste. Poradáci tvoj problém nevyriešia, čo tak obrátiť sa na svojich kamošov v parlamente...

*---*. Myslíš si, že vlado postrehne tvoj jediný rozumný príspevok k jeho otázke? Ze ho nájde a dá ti plusku? A ak v parlamente nemá kaaamošov, kam sa má obrátiť? Na ľavú, či pravú stranu. Najlepšie potom keď sa výbere tam, kam aj králi chodia peši a odbaví si veľkú stranu.

Marcel, neviem kto je Vlado a ja mám všetky plusky mimo odborných tém na háku
Ešte jeden malý dovetok: vyhláška platí dosť dlho, prečo kviciaci "odborníci" sa zobudili až keď dostali vyúčtovanie?
Dovetok: Viac ako 5 m, ale po prečítaní možno bude mať o vykurovaní a rozpočítaní nákladov na byty bude mať jasnejší uhol pohľadu na vec. Čas nie je možné vrátiť. V čase späť sa dá vrátiť, internet tomto čase umožňuje. Slov-Lex, stránka ministerstva spravodlivosti na ktorej sú evidované zákony. Na konci zákona je uvedený zákon ktorý zákon bol zrušený.
Ako to teda bolo s meraním tepla a rozpočítavaní tepla v čase od 1.1.1988?
94/1987, vyhláška Federálneho ministerstva palív a energetiky.
"Prevádzkovatelia obytných alebo iných budov, ktoré sú v užívaní viacerých spotrebiteľov tepla, sú povinní inštalovať merače tepla pre vykurovanie u jednotlivých spotrebiteľov, pokiaľ dôjde k dohode všetkých spotrebiteľov tepla s prevádzkovateľom týchto budov."
Platilo od 1.1.1988 do 30.5.1991.
Kedže to bolo za komunistov, tak dohoda všetkých neprichádzala do úvahy. Diktát, áno. Ale to bola len skôr taká úvaha, že by sa malo s teplom hospodáriť inak. Spôsob rozpočítania, vyhláška nedoporučuje.
206/1991, vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
"Vlastníci alebo správcovia obytných budov sú povinní inštalovať meradlá tepla na vykurovanie u jednotlivých odberateľov, ak to sústava ústredného vykurovania umožňuje, po vybavení jednotlivých spotrebičov regulačným zariadením."
"Organizácie, ktoré musia merať vyrobené, dodané alebo spotrebované teplo, sú povinné využívať získané údaje na účtovanie tepla."
To už bolo po nežnej a zvýšení ceny tepla o 321 %. A zasa je to s podmienkou. Ak to nejde, tak to nejde! A nešlo to, na bytových domoch sa nič nedialo, možno nejaká výnimka.
Platilo od 30.5.1991 do 31.12.2004.
70/1988, zákon schválila Národná rada Slovenskej republiky, parlament.
"Priamy odberateľ tepla je povinný udržiavať hydraulicky vyregulovanú sústavu tepelných zariadení za odberným miestom."
Zákon ukladá povinnosť vlastníkom, správcom bytových domoch v bytových domoch, vyregulovať vykurovací systém, aby bol každý byt v dome vykurovaný, riadne v norme. O meraní tepla u konečných spotrebiteľov ani zmienka, teda ani o spôsobe rozpočítania spoločných nákladov domu na jednotlivé byty v dome. Klasika, podľa m2.
657/2004, zákon schválila Národná rada Slovenskej republiky, parlament.
"Odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, je povinný zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel tepla alebo pomerových rozdeľovačov tepla na vykurovanie u konečného spotrebiteľa do štyroch rokov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona; ak všetci koneční spotrebitelia požiadajú dodávateľa alebo odberateľa, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, o zapojenie určeného meradla tepla alebo o zapojenie pomerových rozdeľovačov tepla, je dodávateľ alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, povinný zapojiť určené meradlo tepla alebo pomerové rozdeľovače tepla do jedného roka od doručenia žiadosti o zapojenie týchto meradiel. Ak sa dohodnú všetci koneční spotrebitelia na inom spôsobe rozpočítavania množstva dodaného tepla, povinnosť zapojenia určeného meradla tepla alebo pomerových rozdeľovačov tepla nevzniká."
"využívať na rozpočítavanie množstva dodaného tepla určené meradlá tepla alebo pomerové rozdeľovače tepla na vykurovanie u konečného spotrebiteľa."
"rozpočítavať množstvo dodaného tepla podľa pravidiel rozpočítavania."
Platilo od 1.1.2005 do 1.4.2007.
630/2005, vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
Úrad určil v ods. (1) pomer, základný 40 : 60 %. Zároveň určil minimálny rozsah základnej zložky 30 až 50 % a spotrebnej v rozsahu 50 až 70 %.
"Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu( 182ka) inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov 2 až 9 sa neuplatňuje.
A zasa podmienka, pokiaľ jeden vlastník bytu nesúhlasí s meraním tepla, merať teplo sa v bytovom dome merať nebude! Ak sa všetci dohodnu, platí toto.
630/2005, vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
Úrad určil v ods. (1) pomer, základný 40 : 60 %. Zároveň určil minimálny rozsah základnej zložky 30 až 50 % a spotrebnej v rozsahu 50 až 70 %.
"Základná zložka na dodané teplo podľa odseku 2 sa rozpočítava aj medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie a nemajú priamo uzatvorenú zmluvu o dodávke a odbere tepla s dodávateľom tepla, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom
a)
0,25 pri bytoch a nebytových priestorov v nadstavbách a v stavbách do podkrovia,
b)
0,30 pri bytoch a nebytových priestorov alebo ich častí, ktoré sa nachádzajú na najvyššom podlaží, nad vchodom do domu, nad chodbami a pivničnými priestormi alebo inými priestormi, ktoré nie sú vykurované,
c)
0,50 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch."
"Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu( 182ka) inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov 2 až 9 sa neuplatňuje.
Vlastníci bytov mohli zmeniť aj koeficienty nevýhodnej polohy bytu v dome doporučené v prílohe č.2 vyhlášky.
Prvý rok platnosti zákona 657/2004 platil demokraticky spôsob schválený vlastníkmi bytov v dome. Potom už podľa uvedenej vyhláška.
Platilo od 1.1.2006 do 1.9.2009.
657/2004, zákon schválila Národná rada Slovenskej republiky, parlament.
Novela od 1.4.2007.
"Odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, je povinný zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel alebo pomerových rozdeľovačov tepla u konečného spotrebiteľa najneskôr do 31. decembra 2008 na náklady vlastníka nehnuteľnosti; ak sa dohodne nadpolovičná väčšina všetkých konečných spotrebiteľov odoberajúcich teplo za odberným miestom na inom spôsobe rozpočítavania množstva dodaného tepla, povinnosť zapojenia pomerových rozdeľovačov nevzniká"
Parlament zmenil diktát domu, všetci na demokratický spôsob domu, polovica +1 vlastnik bytu pri montáži meračov tepla.
Spôsob rozpočítania sa zmenil novelou vyhlášky 630/2005 od 1.9.2009.
Úrad určil pomer 60 : 40 %.
"Základná zložka na dodané teplo podľa odseku 2 sa rozpočítava aj medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom
a)
0,0 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia, pri bytoch a nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú rozvody vykurovacej sústavy centrálneho zásobovania teplom,
b)
0,25 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním.
"Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu( 182ky) inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov 1 až 9 sa neuplatňuje."
Vlastníci bytov mohli zmeniť aj koeficienty nevýhodnej polohy bytu v dome doporučené v prílohe č.2 vyhlášky.
Takže, platí len čisto demokratický spôsob rozpočítania nákladov za teplo v dome na byty. Teplo, váš majetok - vaše rozhodnutie.
657/2004, zákon schválila Národná rada Slovenskej republiky, parlament.
Novela od 1.5.2014.
"Odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, je povinný zabezpečiť u konečného spotrebiteľa na náklady vlastníka budovy
1.
obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel,
2.
obstaranie zapojenie a udržiavanie pomerových rozdeľovačov tepla, ak obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel podľa prvého bodu nie je technicky možné alebo nákladovo efektívne,
3.
alternatívny nákladovo efektívny spôsob merania spotreby tepla, ak obstaranie určených meradiel podľa prvého bodu alebo pomerových rozdeľovačov tepla podľa druhého bodu nie je nákladovo efektívne"
A to je už totálny diktát pre domy ktoré majú podlahovú plochu bytov vyššiu ako 500 m2! Keď nie je možné merať určenými meradlami, tak treba merať notesmi, meračmi tepla. Keď ani to nie je možné, tak treba, trebarz krajčírskym metrom. Alebo tými predpotopnými, odparovacími? Demokratický spôsob rozpočítania platil do 1.1.2016
240/2016, vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
Minister určil pomer 60 : 40 %. Ak sa vlastníci bytov nedohodnú inak.
" Základná zložka na dodané teplo podľa odseku 2 sa rozpočítava aj medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom
a)
0,0 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia, pri bytoch a nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na prízemí alebo na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú spoločné rozvody vykurovacej sústavy centrálneho zásobovania teplom,
b)
0,50 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním."
Vlastníci bytov mohli zmeniť aj koeficienty nevýhodnej polohy bytu v dome doporučené v prílohe č.2 vyhlášky.
Vlastníkom bytov vyhláška neumožňovala zmeniť zohľadnenia individuálneho vykurovania bytu v dome.
657/2004, zákon schválila Národná rada Slovenskej republiky, parlament.
Novela od 1.12.2022
"Koncový odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi je povinný oznámiť konečnému spotrebiteľovi najmenej sedem dní pred uskutočnením odčítania údajov na určenom meradle spotreby tepla alebo pomerovom rozdeľovači vykurovacích nákladov termín odčítania spotreby, ak určené meradlo spotreby tepla alebo pomerový rozdeľovač vykurovacích nákladov nie sú vybavené funkciou diaľkového odpočtu"
To oznámenie platilo aj pre tým, najprv 15 dní, potom len 7 dní. Ale z toho znenie je zrejmé, že mať merače tepla s diaľkovým odpočtom nie sú ani dnes povinné.
Noo, a už tá atomovka.
503/2022, vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
A minister, ministerstvu rozpočítavanie spoločných nákladov riadne *---*!
1. Určilo pomer 60 : 40 %. Vlastníci ho mohli zmeniť minimálne na 30 : 70 %.
2. Určilo, že základnú zložku budú uhrádzať všetky byty, aj tie ktoré sa odpojili od spoločného vykurovania domu, alebo aj neboli naň pripojené, ale sú započítané do podlahovej plochy domu.
3. Určilo, že rozdiel medzi najnižšou a najvyššou úhradou nákladov za teplo bude maximálne 2,5 násobok. Ak nie je, tak povinnosťou toho kto rozpočítava náklady na byty v dome je povinný zvyšovať základnú zložku na percento, až kým nebude dosiahnutý rozdiel 2,5 násobok medzi minimálnou a maximálnou úhradou.
4. Určilo, že koeficienty nevýhodnej polohy miestnosti uvedené v prílohe č.2 sú povinné.
Ale taká malá špinavosť. Uvedené hodnoty koeficientov v 503ke boli uvedené už aj v predošlých vyhláškach. No po jej zavedení tie hodnoty v ich prílohách č. 2 ich odstránili.
Každá z uvedených vyhlášok motivovala, mala motivovať k rovnomernému vykurovaniu domu, bytov v ňom a zároveň aj rovnomernú úhradu bytov z nákladov domu za teplo. Keď určuje povinnú úhradu, základnú zložku nákladov, prečo neurčuje aj povinné vykurovanie bytov v dome? Pokiaľ sa za spôsobom rozpočítania nákladov hľadá, chce vidieť spravodlivosť, tak tá neexistuje, je nemožná. Ale, ak by sa to naozaj niekomu podarili, tak potom ako napísal Ján "No ak vymyslis spravodlivý systém, tak si zaslúžiš nobelovu cenu." ten by si naozaj zaslúžil nobelovú cenu"
Spôsob rozpočítania nákladov domu na byty by mal spĺňať účel, aby bol dom rovnomerne, byty v ňom rovnomerne vykurované na teplotu 22°C +/- 1°C.
Na to treba tri veci HLAVU, termostatickú hlavicu a notes, merač. Merač nikdy nič neušetrí! Teplo ušetrí termostatická hlavica. Ale, tú si musí vedieť nastaviť HLAVA, či nie? Či nájde sa niekto taký, čo keď ide do roboty vypne chladničku? Asi nie, ale nie som si istý, že všetci vedia, čo je termostat. Termostat odstaví chladiaci systém chladničky pri dosiahnutí požadovanej teploty. Hlavica tiež odstaví vykurovanie, ak je v miestnosti dosiahnutá nastavením hlavice požadovaná teplota.
Pikoška, vonkajší byt, nad nevykurovaným priestorom, druhy vnútorný, susedný. Na A4 sa odpisovali byty. Prvý bol ten vnútorný na A4. Druhý, vlastník ako je to možné, že my máme vyššie čísla ako sused? My keď ideme ráno preč vypneme všetky radiátory. Počkaj, toto si dopíšem a poviem. Vy keď ráno odstavíte radiátory ušetríte. Ale keď sa vrátite a chcete mať rýchlo teplúčko, tak to čo ste ušetrili miniete a miniete ešte viac. Preto ten rozdiel. A ten človek sa hrdil titulom Ing.
Teplo odobraté a zaplatené dodávateľovi tepla je po zaplatení spoločný majetok spoluvlastníkov domu. Doporučiť rozumný spôsob môže domu navrhnú ktokoľvek. Ale podrobná dohoda by mala byť vždy na spoluvlastníkov domu, či nie?
Nuž čo, ľudia sme rôzni. A teraz môžeme kvičať, či bedákať, kam sa podel zdravý rozum.