Nastavte si sledovanie aktualít z DRAKa na email.  

Sumy stravného od 1.9.2024

 
 
Hľadať v článku
Nástroje k článku

Sumy stravného od 1.9.2024

Autor Iveta Matlovičová   01.08.24
Dňa 1.8.2024 bolo zverejnené Opatrenie č. 211/2024 Z.z. Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR o sumách stravného, podľa ktorého sa sumy stravného pre jednotlivé časové pásma zvyšujú od 1.9.2024 nasledovne:
· 5 hodín až 12 hodín trvania pracovnej cesty zo 7,80 € na 8,30 €,
· nad 12 hodín až 18 hodín trvania pracovnej cesty z 11,60 € na 12,30 €,
· nad 18 hodín trvania pracovnej cesty zo 17,40 € na 18,40 €.

Sumy stravného sú zaokrúhlené podľa § 8 ods. 2 zákona o cestovných náhradách na desať eurocentov nahor. Podľa § 5 ods. 2 zákona o cestovných náhradách sumy stravného pre jednotlivé časové pásma ustanoví opatrenie, ktoré vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR; opatrenie sa vyhlási uverejnením jeho úplného znenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Zvýšené sumy stravného patria zamestnancovi od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom boli zverejnené.

Zo základnej sumy stravného vo výške 8,30 € sú odvodené veličiny používané pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov podľa Zákonníka práce:
· minimálna hodnota stravovacej poukážky je 75 % z 8,30 € = 6,225 € ~ 6,23 € ; Zákonník práce určuje iba minimálnu hodnotu stravovacej poukážky, takže zamestnávateľ sa môže rozhodnúť poskytovať stravovaciu poukážku aj vo vyššej nominálnej hodnote.
· príspevok na minimálny gastrolístok je 55 % z 6,23 € = 3,43 €; [podľa zákona č. 55/2017 Z.z. (štátna služba) je príspevok na minimálny gastrolístok 65 % z 6,23 € = 4,05 €]
· finančný príspevok na stravu musí byť najmenej 55 % z 6,23 € = 3,43 €; [podľa zákona č. 55/2017 Z.z. (štátna služba) je finančný príspevok na stravu najmenej 65 % z 6,23 € = 4,05 €]
· príspevok zamestnávateľa na stravu (DV) najviac je 55 % z 8,30 € = 4,57 €; [podľa zákona č. 55/2017 Z.z. (štátna služba) je príspevok najviac 65% z 8,30 € = 5,395 ~ 5,40 €).



Príspevok zamestnávateľa na stravu

Príspevok zamestnávateľa na stravu sa v nadväznosti na § 152 ods. 3 Zákonníka práce zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor .Zamestnávateľ prispieva na stravu na každé poskytnuté jedlo vo forme nepeňažného príspevku na stravovanie a v zákonom určených prípadoch vo forme finančného (peňažného) príspevku na stravu. Zákonník práce ustanovuje povinnosť zamestnávateľa prispievať na stravovanie zamestnancov z dvoch zdrojov a to z nákladov zamestnávateľa, ktorého výška je ustanovená Zákonníkom práce (v sume najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín) a zo sociálneho fondu, ktorého výška zákonom limitovaná nie je. O výške príspevku na stravovanie zo sociálneho fondu rozhoduje zamestnávateľ so zástupcami zamestnancov. Ak u zamestnávateľa zástupcovia zamestnancov nepôsobia, rozhoduje zamestnávateľ sám. Sumou, ktorou zamestnávateľ bude zamestnancom prispievať na stravovanie a podmienky, za ktorých bude poskytovať príspevok na stravu zo sociálneho fondu, určí zamestnávateľ vo vnútornom predpise. Príspevok na stravu nákladov zamestnávateľa poskytnutý vo výške ustanovenej v Zákonníku práce (poskytnutý v rozpätí od 3,22 € do 4,29 €) a príspevok na stravu zo sociálneho fondu je oslobodený od dane z príjmov a nepodlieha ani odvodom na zdravotné a sociálne poistenie.

Príspevok zamestnávateľa na stravu zamestnancov sa bude považovať za daňový uznaný výdavok zamestnávateľa, ak bude poskytovaný v limitoch ustanovených v Zákonníku práce, t.j. pôjde o príspevok na každé jedlo najviac do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. To znamená, že ak bude zamestnávateľ poskytovať príspevok na stravu v rozpätí od 3,22 € do 4,29 €, bude sa považovať za daňový uznaný výdavok zamestnávateľa a na strane zamestnanca pôjde o plnenie oslobodené od dane. Výška príspevku zo sociálneho fondu nie je limitovaná minimálnou ani maximálnou výškou, ani percentuálnym podielom z tvorby sociálneho fondu, preto príspevok zo sociálneho fondu na stravu je považovaný za príjem oslobodený od dane podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov a v tejto výške sa tvorba sociálneho fondu považuje za daňový uznaný výdavok.

Príklad: Zamestnávateľ zabezpečuje zamestnancom stravovanie prostredníctvom gastrolístkov v najnižšej nominálnej hodnote, t.j. od 1.9.2024 ide o gastrolístok s nominálnou hodnotou vo výške 6,23 €. V akej výške môže zamestnávateľ prispievať zamestnancovi na stravu od 1.9.2024, aby bol príspevok pre zamestnanca od dane oslobodený a na strane zamestnávateľa považovaný za daňový výdavok?
Zamestnávateľ môže prispievať zamestnancovi na stravovanie v sume najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. Cenou jedla sa v tomto prípade rozumie hodnota stravovacej poukážky, ktorej minimálna hodnota je od 1.9.2024 vo výške 6,23 €. To znamená, že príspevok na stravu poskytovaný z nákladov zamestnávateľa bude pre zamestnanca od dane oslobodený a pre zamestnávateľa uznaný daňový výdavok, ak sa bude poskytovať vo výške určenej v rozpätí od 3,43 € do 4,57 €. Okrem príspevku z nákladov zamestnávateľa, je zamestnávateľ povinný poskytovať zamestnancovi príspevok na stravovanie aj zo sociálneho fondu, ktorého výšku určí v internej smernici.

Príspevok na stravu vopred?

Toto je otázka, s ktorou sa často stretávam, preto som sa rozhodla v tomto príspevku vyjadriť aj k tejto problematike. Súčasná právna úprava Zákonníka práce neustanovuje povinnosť poskytovať, či už stravné lístky alebo finančný príspevok na stravu vopred. Slovo “vopred” v znení Zákonníka práce absentuje. Zabezpečiť stravovanie zamestnancov je povinnosťou zamestnávateľa, ale poskytnutie príspevku na stravu formou peňažného alebo nepeňažného plnenie je upravené ako pri výplate mzdy, mesiac pozadu:
1. Podľa § 129 ods. 1 Zákonníka práce mzda je splatná pozadu za mesačné obdobie, a to najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ak sa v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve nedohodlo inak.
2. Podľa § 132 Zákonníka práce ustanovenie § 129 Zákonníka práce sa vzťahujú rovnako na všetky zložky príjmu zamestnanca poskytované zamestnávateľom, ak ide o ich splatnosť, výplatu a vykonávanie zrážok.
Medzi príjmy zamestnanca patrí rozhodne aj príspevok na stravovanie v nepeňažnej forme (napr. vo forme gastrolístka) alebo finančný príspevok na stravu; a tak ako mzda, a aj tieto príjmy sú podľa § 129 Zákonníka práce splatné pozadu za mesačné obdobie, a to najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ak sa v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve nedohodlo inak.

V praxi môže ísť aj o iné prípady, napríklad: Zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi motorové vozidlo zamestnávateľa na služobné a súkromné účely; na strane zamestnanca ide o nepeňažný zdaniteľný príjem, ktorý predstavuje v prvom roku používania zamestnancom (od zaradenia vozidla do užívania) sumu vo výške 1% zo vstupnej ceny vozidla, a počas ďalších rokov sa suma nepeňažného príjmu postupne znižuje. Zamestnanec používa vozidlo od prvého dňa v mesiaci, ale nepeňažný príjem sa zamestnancovi zdaní až mesiac pozadu v spracovaní výplat za predošlý mesiac, aj tu ide o aplikáciu § 129 a § 132 Zákonníka práce.
Pre úplnosť je potrebné uviesť, že pre zamestnávateľa postup poskytovať príspevok na stravu vopred predstavuje enormnú administratívnu záťaž. Zamestnávateľ musí vykonať dva úkony - 1./ poskytnúť preddavok na stravu (nakoľko nevie predvídať počet dní neprítomností zamestnanca v práci, kedy mu nárok na stravu nepatrí) a po uplynutí mesiaca - 2./ vykonať zúčtovanie podľa skutočnej dochádzky zamestnanca; naviac pri predčasnom skončení pracovného pomeru je problém s vysporiadaním/vrátením stravných lístkov/finančného príspevku na stravu, na ktoré zamestnanec stratil nárok, ak zamestnanec nedosiahne v poslednom spracovaní výplat dostatočne vysokú mzdu na vykonanie zrážky zo mzdy vo výške neoprávneného príspevku na stravu. Poznámka: V schvaľovacom konaní už bol návrh novely Zákonníka práce, ktorý mal "iba" spresniť, že aj pri poskytovaní stravovania za uplynulý mesiac, pôjde o zabezpečenie stravovania v súlade so Zákonníkom práce. Návrh zákona však bol z legislatívneho procesu "stiahnutý". Či skutočne zamestnávateľ pri poskytovaní stravovania pochybil, ak príspevok na stravu poskytol mesiac pozadu, by tak mohol posúdiť a rozhodnúť len súd.

OBJEDNAJTE SI DRAKA
Najrýchlejšie aktuality pre mzdárov.

3
ľudí to zaujíma
mňa tiež
RIEŠENIE Sumy stravného od 1.9.2024

Riešenie témy "Sumy stravného od 1.9.2024" je prístupné len pre predplatiteľov encyklopédie pre mzdárov
Objednajte si prístup do encyklopédie ešte dnes kliknutím tu

RIEŠENIE Sumy stravného od 1.9.2024

Riešenie témy "Sumy stravného od 1.9.2024" je prístupné len pre predplatiteľov encyklopédie pre mzdárov
Objednajte si prístup do encyklopédie ešte dnes kliknutím tu

RIEŠENIE Sumy stravného od 1.9.2024

Riešenie témy "Sumy stravného od 1.9.2024" je prístupné len pre predplatiteľov encyklopédie pre mzdárov
Objednajte si prístup do encyklopédie ešte dnes kliknutím tu

RIEŠENIE Sumy stravného od 1.9.2024

Riešenie témy "Sumy stravného od 1.9.2024" je prístupné len pre predplatiteľov encyklopédie pre mzdárov
Objednajte si prístup do encyklopédie ešte dnes kliknutím tu

RIEŠENIE Sumy stravného od 1.9.2024

Riešenie témy "Sumy stravného od 1.9.2024" je prístupné len pre predplatiteľov encyklopédie pre mzdárov
Objednajte si prístup do encyklopédie ešte dnes kliknutím tu

RIEŠENIE Sumy stravného od 1.9.2024

Riešenie témy "Sumy stravného od 1.9.2024" je prístupné len pre predplatiteľov encyklopédie pre mzdárov
Objednajte si prístup do encyklopédie ešte dnes kliknutím tu