Od 1.1.2025 je účinná novela č. 297/2024 Z. z. zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“). Medzi legislatívne zmeny patria:
- nový postup pri zverejňovaní informácii o zvýšení súm stravného a súm základných náhrad za účelom zvýšenia predvídateľnosti zmien pre zamestnávateľov a zamestnancov
- nová terminológia a spresnenie pravidiel používania cestného motorového vozidla zamestnanca počas pracovnej cesty z hľadiska preukázania a úhrady výdavkov, ktoré sa týkajú pohonných látok
- zavedenie osobitných pravidiel pre elektrovozidlá a plug-in hybridné vozidlá.
Použitie súkromného motorového vozidla na služobnej ceste
Ak sa zamestnanec písomne dohodne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije súkromné motorové vozidlo alebo (od 1.1.2025 aj) traktor, má nárok na:
- základnú náhradu za každý aj začatý kilometer jazdy
- náhradu za spotrebované pohonné látky.
Na vyššie uvedené náhrady má zamestnanec nárok, ak použije svoje súkromné motorové vozidlo na žiadosť zamestnávateľa; ak to nie je na žiadosť zamestnávateľa, tak má zamestnanec nárok na náhradu v sume zodpovedajúcej cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy.
Použitie elektrovozidiel a plug-in hybridnách vozidiel
Novela zákona upravuje postup výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky aj u tzv.plug-in hybridných vozidiel. Ide o vozidlá poháňané elektrickou energiou v kombinácii s inou pohonnou látkou, pričom elektrickú energiu získavajú rekuperáciou aj nabíjaním. U plug-in hybridných vozidiel sa pri výpočte spotreby bude vychádzať rovnako, ako sa postupuje u vozidiel, ktorých pohonnou látkou je plyn alebo plyn v kombinácii s inou pohonnou látkou, t. j. spôsob výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky dohodne osobitne za jednotlivé pohonné látky zamestnávateľ so zamestnancom na základe podmienok pracovnej cesty, cien pohonných látok a spotreby. Ak by bola v doklade vozidla uvedené spotreba oboch pohonných látok, prihliada sa aj na túto spotrebu, ak sa na tom zamestnávateľ a zamestnanec dohodnú.
Výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky
Z aktualizovaného ustanovenia § 7 ods. 4 novely zákona dochádza k
spresneniu výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky. Náhrada za spotrebované pohonné látky sa určí ako súčin jednotkovej ceny pohonnej látky a spotreby vozidla (ktorá sa zisťuje z príslušného dokladu vozidla alebo na základe príslušnej skutočnosti, pričom ide spravidla o vymedzenie počtu spotrebovaných litrov pohonnej látky na 100 km) vo vzťahu ku každému, aj začatému, kilometru jazdy.
Podľa § 7 ods. 6 novely zákona sa spotreba uvedená v doklade o vozidle podľa rôznych noriem zvyšuje o ďalších 10 %, čím sa spotreba uvedená v doklade o vozidle zreálňuje so skutočnou spotrebou pohonnej látky:
a./ ak je v doklade vozidla uvedená spotreba len podľa
príslušnej slovenskej technickej normy, použije sa spotreba podľa tejto normy
zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 40 %
(pôvodné ustanovenie platné do 31.12.2024 znelo: "ak je v technickom preukaze uvedená spotreba len podľa príslušnej slovenskej technickej normy, na výpočet sa použije spotreba podľa tejto normy; pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa spotreba určená podľa slovenskej technickej normy zvýši o 40 %".)
b./ ak je v doklade vozidla uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy a
predpisu Európskej hospodárskej komisie alebo podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie (EHK), použije sa spotreba podľa predpisu EHK vypočítaná aritmetickým priemerom zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste spotreba podľa predpisu EHK určená pre jazdu v meste zvýšená o 10 %
(pôvodné ustanovenie platné do 31.12.2024 znelo: ak je v technickom preukaze uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy aj predpisu Európskej hospodárskej komisie alebo len podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie, na výpočet sa použije spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie vypočítaná aritmetickým priemerom; pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa použije spotreba určená na jazdu v meste")
c./ ak je v doklade vozidla uvedená spotreba v členení na
mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, použije sa spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky zvýšená o 10 % alebo spotreba zodpovedajúca kombinácii jednotlivých cyklov premávky odvodených od konkrétneho režimu jazdy vozidla zvýšená o 10 %; pri kombinácii jednotlivých cyklov premávky sa na žiadosť zamestnanca použije iba spotreba pre kombinovaný cyklus zvýšená o 10 %
(pôvodné ustanovenie platné do 31.12.2024 znelo: "ak je v technickom preukaze uvedená spotreba podľa osobitného predpisu8a) v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, na výpočet sa použije spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky alebo kombinácii jednotlivých cyklov premávky, odvodených od konkrétneho režimu jazdy cestného motorového vozidla")
d./ ak je v doklade vozidla uvedená spotreba
bez členenia na cykly, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 20 %
(pôvodné ustanovenie platné do 31.12.2024 znelo: "ak je v technickom preukaze cestného motorového vozidla uvedená spotreba podľa osobitného predpisu8a) bez členenia na cykly, na výpočet sa použije spotreba podľa tohto osobitného predpisu; pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa spotreba zvýši o 20 %")
e./ ak je v doklade vozidla, ktoré je poháňané len elektrickou energiou, uvedená
spotreba elektrickej energie, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla na rýchlostných cestách a diaľniciach zvýšená o 20 % (poznámka: pri rýchlejšej jazde má vozidlo poháňané elektrickou energiou vyššiu spotrebu, zatiaľ čo pri spaľovacích je spotreba vyššia práve pri pomalšej jazde v meste). Elektromobily budú mať možnosť preukázať spotrebu pohonných látok aj meračom zabudovaným priamo vo vozidle.
Z uvedeného vyplýva, že pre vozidlá poháňané len elektrickou energiou s údajom o spotrebe v doklade o vozidle (údaj nie je povinný) sa osobitne upravuje zvýšenie spotreby o 10 %, a ak ide o jazdu po rýchlostnej ceste a po diaľnici o 20 %.
Príklad: Zamestnanec bol vyslaný na pracovnú cestu do Žiliny. Na pracovnú cestu použil vlastné motorové vozidlo s prívesom (preto sa základná náhrada zvýši o 15%). Z Bratislavy do Žiliny a späť je 409 km, pričom v rámci Bratislavy a Žiliny najazdil 7 km. V technickom preukaze má uvedenú spotrebu podľa STN 6 L/100 km. Pre jazdu v meste sa spotreba zvýši o 40%. Na doklade o kúpe PHL je uvedená jednotková cena 1,58€/. V akej výške bude poskytnutá základná náhrada a náhrada za spotrebované PHL? Základná náhrada: (0,265*1,15)*416 km ≈ 126,78 € Spotreba (mimo mesto) uvedená podľa STN sa podľa § 7 ods. 6 ZCN zvyšuje o 10%: 6 L * 1,1 = 6,6 L Spotreba (v meste) uvedená podľa STN sa podľa § 7 ods. 6 ZCN zvyšuje o 40%: 6 L * 1,4 = 8,4 L Náhrada za spotrebované pohonné látky bude spolu: 44,51 €, z toho:
- mimo mesta = [(6,6 : 100)*409 km]*1,58 € = 42,66 €
- v rámci mesta = [(8,4 : 100)*7 km] *1,58 € = 0,93 € Náhrada za použitie súkromného motorového vozidla bude vo výške 126,78 + 44,51 = 171,29 €.
Jednotková cena pohonnej látky od 1.1.2025
Podľa § 7 ods. 5 novely zákona sa jednotková cena pohonnej látky preukazuje dokladom o kúpe pohonnej látky, z ktorého je zrejmá
súvislosť s pracovnou cestou. Ak by zamestnanec preukázal cenu pohonnej látky viacerými dokladmi o kúpe, jednotková cena pohonnej látky sa môže vypočítať aritmetickým priemerom preukázaných cien. V situácii, kedy zamestnanec nemá k dispozícii doklady o kúpe pohonných látok, na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky sa použije jednotková cena pohonnej látky, ktorá platila
v čase nástupu na pracovnú cestu, zistená Štatistickým úradom SR.
V zákone o cestovných náhradách sa spresňuje jednotková cena pohonnej látky v prípade, ak je pohonnou látkou
elektrická energia. Ak je pohonnou látkou elektrická energia, za doklad o kúpe sa považuje: 1./ doklad z nabíjacej stanice alebo 2./ doklad od dodávateľa elektrickej energie, z ktorého možno odvodiť jednotkovú sadzbu za elektrickú energiu pre domácnosť, v ktorej zamestnanec vozidlo nabíjal. Ide napr. o sadzbu podľa zmluvných podmienok, za ktorú zamestnanec odoberá energiu v domácnosti (napr. v dome), kde si nabíja svoje elektrovozidlo. Zákon sa neobmedzuje len na domácnosť zamestnanca, ale môže ísť napr. aj o domácnosť rodinného príslušníka (t. j. napr. zamestnanec, ktorý býva v byte, nabíja vozidlo v dome rodiča). Ak zamestnanec nevie preukázať jednotkovú cenu pohonnej látky dokladom o kúpe (faktúra od dodávateľa za elektrickú energiu pre domácnosť, či doklad z nabíjačky), zamestnávateľ môže použiť aj údaje zo Štatistického úradu SR:
· Elektrická energia AC nabíjanie - 180 minút (eur/kWh),
· Elektrická energia DC nabíjanie - 90 minút (eur/kWh),
· Elektrická energia ultra nabíjanie - 60 minút (eur/kWh).
S účinnosťou od 1.1.2024 Štatistický úrad SR zverejňuje tieto údaje v rámci kategórie „Priemerné ceny pohonných látok v SR (týždenne)“: Makroekonomické štatistiky - Spotrebiteľské ceny - Ukazovatele - Priemerné ceny PHL v SR.
Zvyšovanie súm stravného od 1.1.2025
Od 1.1.2025 sa zvýšené sumy stravného sa začnú uplatňovať vždy až od prvého dňa
tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola splnená podmienka na zvýšenie súm stravného. Účinnosť zmien tak bude predvídateľná. Napríklad v prípade rastu indexu cien o najmenej 5 %, ktoré by nastalo v mesiaci február 2025 (t. j. index za príslušný kalendárny mesiac je index za február), sa danú skutočnosť ministerstvo práce, ako aj verejnosť dozvie z údajov Štatistického úradu SR v priebehu druhej polovice mesiaca marec (časový odstup vyplýva zo skutočnosti, že údaje od Štatistického úradu SR za príslušný mesiac sú k dispozícii s určitým časovým odstupom, spravidla do konca nasledujúceho mesiaca). Následné ministerstvo práce oznámi v Zbierke zákonov SR: príslušné sumy stravného a cestovných náhrad a dátum (deň – pôjde o vždy prvý deň v príslušnom kalendárnom mesiaci), od ktorého sa nové sumy náhrad uplatňujú, t. j. odkedy má zamestnanec právo na náhradu vo zvýšenej sume a zamestnávateľ je povinný mu ju poskytnúť vo zvýšenej sume. V tomto prípade pôjde o 1. máj, čo je prvý deň kalendárneho mesiaca, ktorý je tretím kalendárnym mesiacom po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola splnená podmienka (t. j. index za február narástol o najmenej 5 %).
Podľa prechodného ustanovenia § 38h novely zákona, že ak by bola podľa § 8 splnená podmienka pre zvýšenie súm stravného alebo pre zvýšenie súm základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel za
mesiac september 2024, október 2024 alebo november 2024, ministerstvo opatrenie v Zbierke zákonov podľa § 8 novely zákona nevydá.