Zavrieť

Porady

Usporiadat
onidlo onidlo

onidlo je offline (nepripojený) onidlo

Dakujem Velmi pekne, aj v mene ostatnych Poradakov ;-) Len v texte nevidim odpoved na otazku, ci treba zaruceny elektronicky podpis (teda od certifikacnej autority) alebo si certifikaty staci vygenerovat.

Mate s tym niekto skusenosti?
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

Pokiaľ dobre rozumiem elektronickému podpisu, tak ja ako prijímateľ elektronického dokumentu by som mala mať verejný kľúč toho, kto mi posiela elektronický dokument.

V súčasnosti sa stretávam s tým, že nám cez mail chodia faktúry (v .pdf), ale podľa mňa nie sú podpísané elektronicky.

Je potrebné takéto faktúry podpisovať elektronicky?

Je pre daňové účely dostatočná faktúra, ktorú mi pošlú mailom (a len mailom) bez podpisu a pečiatky? (príp. dodávateľ naskenuje podpis aj pečiatku - toto však nepovažujem za elektronický podpis)

A ešte doplním (po prečítaní príspevkov ohľadom elektronického podpisu):
Podľa mojho nazoru - elektronicky vyhotovená faktúra je zmes čísel, ktorou naplním systém (je to vlastne priamy vstup do informačného systému spoločnosti). Niečo podobné mám, keď si sťahujem elektronický výpis z bankového účtu z internetu. Tam sú elektronické podpisy, a keďže mám certifikáty nainštalované priamo v exploreri, javí sa to pre mňa zrozumiteľne. Tento bankový výpis nahrávam priamo do systému, a nemám ho vytlačený (banka síce dodatočne posiela aj papiere).

Keď by som spravila analógiu - tak elektronicky vyhotovená faktúra je niečo podobné - dodávateľ by mi poslal nejaký súbor, ktorý by mal presne danú štruktúru, tento súbor by som nahrala do systému a systém by bol tak nastavený, že by mi tú faktúru aj rozúčtoval . Tento súbor (t.j. elektronicky vyhotovená faktúry) musí byť podpísaná elektronickým podpisom.

Faktúra zaslané mailom - sú to len tlačové výstupy (a ako som sa niekde dočítala, šetria len poštovné). Takúto faktúru nepovažujem za elektronicky vyhotovorenú (nakoľko nemá štruktúru a systém mi to .pdf neprečíta ) - tieto asi nemusia byť nijako podpísané.

Uvažujem správne?
Naposledy upravil zlatica76 : 09.04.09 at 05:47
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

Sranda - do mailu mi prišla odpoveď, tu ju však nevidím

Odpoveď od "srska":
Uvažuješ polosprávne.
Podľa stanoviska DRSR je možné mať vo firme faktúru buď v písomnej (klasickej) forme alebo aj v elektronickej so *zaručeným* elektronickým podpisom (ZEP). Aby si takúto faktúru mohla dostať do tlačovej podoby vo svojom PC, musíš mať nainštalovaný soft, ktorý ti umožní náhľad takto podpísaného dokumentu na monitore a následnú tlač. Ten soft sa volá
napr.* QSign 3.3* a pre overovanie je voľne stiahnuteľný na webe *ardaco.com* a je certifikovaný NBÚ SR. Keď ti príde v prílohe mailu dokument podpísaný *zaručeným elektronickým podpisom*, skontroluješ si platnosť certifikátu vydaného certifikačnou autoritou a ak je certifikát platný (vydáva sa na obdobie spravidla 1 roka) podpis je OK a máš relevantný dokument napr. faktúru od dodávateľa, ktorú musia kontrolóri DÚ akceptovať. Ak je dokument podpísaný len elektronickým podpisom (nie zaručeným) podľa mňa by poštou mala dojsť faktúra aj v papierovej forme. (podobne ako to je s podávaním dokumentov na elektronickú podateľňu daňovej správy SR pokiaľ niesú podpísané ZEP § 20 ods. 8 zákona 511/1992 Z.z. Pokiaľ sú podávané so ZEP predchádza tomu autorizácia u správcu dane a ide to všetko v elektronickej forme.) Zatiaľ toľko. Ak chceš viac info pošli mi súkromnú správu.


Doplnim ešte moje postrehy. Istá firma mi poslala relatívne dlhý list ako zdôvodnenie, prečo nám môžu posielať elektronické faktúry, a z celého toho bolo podľa mňa najdôležitejšie toto:

Odkaz na § 75 ods. 6 zákona o DPH:
" Faktúra môže byť vyhotovená písomne alebo so súhlaosm zákazníka elektronicky. Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu elektronicky vyhotovej faktúry musí byť zaručená elektronickým podpisom podľa osobitného predpisu (odkaz na zákon o elektronickom podpise) Poznámka: Tu sa myslí faktúra ako súbor dát a nie tlačová forma faktúry

Len z tej poznámky som vydedukovala to, čo som písala predtým - t.j. že elektronicky podpísaný musí byť súbor, ktorý v podstate priamo nasypem do systému (a to je teda elektronická faktúra).

Vyhláška 542/2002 Z.z. NBÚ o spôsobe a postupe používania elektronického podpisu v § 6 vymedzuje formáty elektronických dokumentov.

Rada by som privítala názory tých, ktorí majú takéto faktúry (t.j. nepodpísané elektornickým podpisom a zasielané mailom) a súčasne už mali daňovú kontrolu. Celú túto debatu chcem vyriešiť v podstate jeden problém: Môže mi dodávateľ posielať faktúry mailom ako prílouhu (v .pdf), ktoré zjavne nie sú nijako elektronicky podpísané?? A posiela mi len maily a vôbec mi neposiela papierove faktury.
Naposledy upravil zlatica76 : 14.04.09 at 04:42
0 0
dogicka dogicka

dogicka je offline (nepripojený) dogicka

Tak presne toto by zaujímalo aj mňa, máte s tým niekto skúsenosť?
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

prečo nikto nechce riešiť tento problém? Mám pocit, že sa týka viacerých, len akurát z neznalosti elektronického podpisu nevedia, že môžu porušovať zákony.

Ešte raz otázka:
Je pre daňový úrad dostatočným podkladom faktúra, ktorá mi príde elektronickou poštou, nie je elektronicky podpísaná a je vo formáte .pdf?
Môže mi dodávateľ takéto faktúry posielať? (samozrejme, že s mojím súhlasom)

Mimochodom - otazka Renci a odpoved sa tykala cohosi ineho ako je bezne - islo o datovy prenos vo formate .xml zo systemu dodavatela do systemu odberatela. Tu plati, to čo je v zakone o DPH - takyto subor musí byť podpísaný zaručeným elektronickým podpisom a na požiadanie musí byť prevoditeľný do čitateľnej podoby.

Ale tento dopyt nerieši bežnejšiu situáciu - a to, že dodávateľ pošle cez nezabezpečený e-mail nezabezpečný .pdf subor (v lepšom prípade) (v tom horšom pošle .doc alebo .xls) nijakým spôsobom nepodpísaný.
Naposledy upravil zlatica76 : 03.05.09 at 19:10
0 0
lhutirova lhutirova

lhutirova je offline (nepripojený) lhutirova

Tiež už dosť dlho uvažujem nad týmto a preto som dala otázku na stránkach DRSR a prišlo mi toto:

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Náležitosti faktúry sú vymedzené v § 71 zákona o DPH. Zo znenia daného ustanovenia vyplýva, že podpis osoby, ktorá vyhotovila faktúru nie je povinnou náležitosťou faktúry, t.j. jeho absencia nemá vplyv na jej plnohodnotnosť.

Váš dopyt:
Je z hľadiska Zákona o DPH pre účely odpočtu DPH plnohodnotným dokladom faktúra, ktorá neobsahuje originálny podpis osoby, ktorá túto faktúru vystavila(podpis je nascanovaný alebo chýba úplne) ?
0 0
a.palenikova a.palenikova

a.palenikova je offline (nepripojený) a.palenikova

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu elektronicky vyhotovenej faktúry musí byť zaručená elektronickým podpisom podľa osobitného predpisu (zákon č. 215/2002 Z.z. o elektronickom podpise v znení neskorších predpisov).
Účtovný doklad sa považuje za preukázateľný účtovný záznam, ak obsahuje náležitosti vymedzené v § 10 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o účtovníctve). Ak účtovná jednotka prenáša účtovný záznam mimo účtovnej jednotky prostredníctvom informačného systému, podľa § 32 ods. 2 zákona o účtovníctve považuje sa účtovný záznam (faktúra, dodací list, atď.) za preukázateľný, ak sa prenášal spôsobom podľa § 33. Účtovný záznam určený na prenášanie musí obsahovať podpisový záznam definovaný v ods. 3 tohto ustanovenia. V prípade, ak je elektronická faktúra vyhotovená v súlade s vyššie uvedenými skutočnosťami, je považovaná za preukázateľný účtovný záznam a je akceptovaná aj pre účely daňovej kontroly.
Z pohľadu zákona o DPH si platiteľ dane môže odpočítať daň v rozsahu a za podmienok uvedených v § 49 až 51. Jednou z podmienok je, že platiteľ dane musí mať pri dodaní tovarov a služieb v tuzemsku faktúru od platiteľa dane vyhotovenú podľa § 71 zákona o DPH. Podľa § 75 ods. 6 zákona o DPH faktúra môže byť vyhotovená v papierovej forme alebo elektronicky so súhlasom zákazníka. Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu faktúry, ktorá bola zaslaná elektronicky, musí byť zabezpečená elektronickým podpisom v zmysle osobitného zákona (zákon č. 215/2002 Z.z. o elektronickom podpise v z.n.p.), pričom faktúry môžu byť opatrené zaručeným elektronickým podpisom alebo ?obyčajným? elektronickým podpisom.

Váš dopyt:

Dobrý den, sú faktury poslane elektronickou postou - e-mailom bez zaručeného podpisu, prípadne s oskenovanou peciatkou daňovo uznatelne? Mozno bez papierovej formy uplatnit z takejto faktury DPH a uznat ju ako vydavok ovplyvnujuci zaklad dane?

Z daňového úradu BB som dostala tuto odpoveď na moju otazku.
Neviem ci mi niekto stoji na kabli, ale mam pocit, ze raz tam ten el. podpis musi byt, raz nie, tak ho mam vyzadovat pri doruceni faktury mailom alebo nie? Podla toho co tu citam, urcite ano. Vie mi niekto odpovedat?
0 0
michelle84 michelle84

michelle84 je offline (nepripojený) michelle84

Ako riešite elektronické faktúry bez podpisu? Počula som, že T-Com a T-Mobile poslali elektronickú faktúru bez podpisu. Je možné akceptovať takúto faktúru?
0 0
michelle84 michelle84

michelle84 je offline (nepripojený) michelle84

michelle84 Pozri príspevok
Ako riešite elektronické faktúry bez podpisu? Počula som, že T-Com a T-Mobile poslali elektronickú faktúru bez podpisu. Je možné akceptovať takúto faktúru?
Nikto sa s tým ešte nestretol? Je zmluva, že budú posielať elektronické faktúry, ale elektronické faktúry neobsahujú ani pečiatku ani podpis. Je možné akceptovať takéto faktúry, ak je o nich zmienené v zmluve? Ďakujem.
0 0
Rozalka Rozalka

Rozalka je offline (nepripojený) Rozalka

Spoluvlastníčka "Prvého nitrianskeho medveďária" ...viac
Miška, na faktúrach od T-Comu je tzv. časová pečiatka, tj. dátum a hodina, kedy boli vyhotovené a vraj to nejde nijako obísť.
Preto sú DÚ uznávané.
K tomu podpisu: pozri odpoveď z DR SR BB v #7
0 0
Kolejová Kolejová

Kolejová je offline (nepripojený) Kolejová

Chceli by sme prejsť na odosielanie faktúr prostredníctvom e-mailu vo formáte PDF. Bude stačiť ak spíšeme dohodu o zasielaní faktúr e-mailom s odberateľom, dohodneme príslušnú e-mailovú adresu komu ju máme do ich firmy zasielať a na faktúru priložíme len oscenovanú pečiatku a podpis zodpovenej osoby za vystavenie len ako obrázok ? S tým, že my si faktúru vytlačíme 1x aj s prílohami (zaevidujeme medzi ostatné faktúry) a odberateľ si ju tiež vytlačí ?

Ďakujem L.
0 0
Tina855 Tina855

Tina855 je offline (nepripojený) Tina855

ahojte, tento mesiac nám skončila daňová kontrola na dph, dopadla ok, protokol bez pripomienok. Dali sme si do softvéru zapracovať oscanovanú pečiatku s podpisom, čiže nám faktúry tlačí už aj s naším razítkom a podpisom. Keď sme volali do sofwerovej firmy nevedeli nám povedať či je tento podpis zaručený ani nič, že aj oni to tak používajú a nemajú s tým problém(volali sme na podnet našich zákazníkov, ktoré mali k tomu výhrady, že to nie je originál).Ale normálnu odpoved sme nedostali, takže sme to riskli a používali, veď sme za to zaplatili. Takže tieto faktúry používame i my, a rozposielame ich zákazníkom vo formáte pdf mailom. A zas naopak, v prijatých faktúrach som mala i faktúry od dodávateľov, ktorý mi ich tak isto poslali mailom úplne bez razítka a podpisu, dokonca v exceli. žiadnu faktúru mi kontrola nevyhodila a všetky uznala, takže neviem či je to teda ok, alebo máme u nás zlatých kontrolórov. :-) Ale napr. dnes mi volal zas jeden náš rozčertený zákazník, ktorý si to vraj až teraz všimol, má u nás pár nezaplatených faktúr a vraj ich zaplatí až ked mu pošleme všetky faktúry originál podpísané s razítkom a nie také ako má, že si mám pozrieť taký a taký zákon a že nemusím mať ani právnické vzdelanie, aby som prišla na to že porušujem zákon a robíme protizákonne veci. :-( tak zas neviem, aj som mu povedala o tom že nám skončila daňová kontrola a bolo to ok, ale vraj jeho to nezaujíma. A stretla som sa i s takým názorom, že mi povedali, že môžem používať také faktúry, i dodávateľské a ked budú mať pri kontrole k tomu výhrady, tak ma vyzvú, aby som do nejakých dní doložila originály. Takže ak bude treba si ich vyžiadam od dodávateľa, a ak nie, tak som si ušetrila robotu. No názory sú fakt rôzne. čo vy na to?
1 0
Blankake Blankake

Blankake je offline (nepripojený) Blankake

Náležitosti faktúry sú celkom dobre vysvetlené aj tu:

http://www.porada.sk/t45359-faktury-...svetlenie.html

Pripájam metodicý pokyn DRSR, kde sa v časti "Vyhotovenie faktúry" píše, že od 1.1.2006 sa podľa zákona o DPH nevyžaduje elektronický podpis zaručený. Čiže podpis môže byť jednoducho naskenovaný.
2 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
súhlasím, zbytočný strach. Dodávateľské faktúry musí vecne odsúhlasiť poverený pracovník vo firme odberateľa, pre ktorú to väčšinou je nákladová položka. Pečiatka, podpis dodávateľa nie je nevyhnutný pre daňové účely. Vyžadovať to môže odberateľ, ale ak ju akceptuje bez toho, tak vecnú správnosť má zrejme podloženú niečim iným - napr. dodacím listom, preberacím protokolom, zmluvou o dodávkach atp.
To je moje vyjadrenie k faktúram tlačeným z mailov.
3 0
grammatika grammatika

grammatika je offline (nepripojený) grammatika

v rámci šetrenia poštovného (btw.nečudujem sa)firmy chcú svoje faktúry posielať mailom.
Keď študujem všetky príslušné §, dospela som k názoru:
že ak si vytlačím z mailu faktúru, ktorá spĺňa príslušné náležitosti a je na nej dokonca nascanovaný podpis s pečiatkou, tak ako mi kontrola dokáže, že to nebolo poslané poštou?
Účtovný doklad je v písomnej forme.
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

Znovu otváram tému ohľadom faktúr v PDF.
Keď nám dodávateľ pošle nezabezpečným e-mailom nepodpísaný pdf dokument, je takáto faktúra uznaná pre účely DPH? To, že je to náklad podľa zákona o účtovníctve, mi je jasné, s tým problém nemám.

V praxi sa stretávam v zásade s dvoma postupmi:
1. sú spoločnosti, ktoré nám posielajú faktúry elektronicky a sú aj podpísané (nemusí byť zaručený elektronický podpis, stačí obyčajne).
2. sú spoločnosti, ktoré nám posielajú faktúry e-mailom alebo cez web-portál vo forme pdf, nie sú elektronicky podpísané, (často nemajú ani oskenovaný podpsi) a odmietajú tieto faktúry elektronicky podpísať.

Ktorý postup je správny? Môžem/musím od našich dodávateľov vyžadovať elektronicky podpísané pdf?

Aké máte skúsenosti napr. z daňových kontrol?

Upozornenie:
PDF dokumenty pri troche snahy sa dajú zmeniť! Nedajú sa zmeniť len tie dokumenty, ktoré sú elektronicky podpísané.
Ak ich dokážem zmeniť (napr číslo účtu), kto mi dokáže, že som to zmenila?
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

Posúvam...

Skutočne pre účely DPH stačí obyčajné PDF-ko (ktoré mimochodom zmení každý šikovnejší ajťák/čka) alebo tieto PDF-ka musia byť elektronicky podpísané?
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
ak by sa zmenilo č.účtu, a úhrada by bola nasmerovaná inde, veriteľ sa ohlási.
0 0
miro_mr miro_mr

miro_mr je offline (nepripojený) miro_mr

Dobry den
sucasna legisklativa vychadza zo smernic europskej komisie a je vyjadrena v nasom zakone o DPH. Nie vsetci vratane velkych firiem ktore vydavaju elektronicke faktury tento zakon respektuju, cim ale vytvaraju problem hlavne na strane prijemcu takejto faktury!!! Preco?
Zakon hovori ze elektronicku fakturu mi moze zaslat dodavatel po mojom suhlase. Zaroven ale zakon hovori ze ja ako prijemca faktury som povinny uchovavat "jej original" podla pargrafu 76 a zaistit jeho hodnovernost a nemennost. A tu je kamen urazu - zodpovednost na strane prijemcu, ktory da suhlas k posielaniu elektronickych faktur, ale kedze nie su podpisane elektronickym podpisom tak neni mozne zaistit ich hodnovernost uz v case ich prijmu, nie to este po napriklad 8-10 rokoch. Co snimi budem robit? su to bezcenne pdf dokumenty ake si ktokolvek kedykolvek moze vyhotovit.
Zaroven paragraf 75 ods 6 presne vymedzuje dva systemy ktore zaistia hodnovernost. Zatial ina moznost neni iba EDI a elektronicky podpis. Prvym z nich je tzv. EDI elektronicka vymena dokumentov, ktoru poznaju najma uzivatelia z velkych firiem - toto je zalezitost kde sa na zaklade zmluvy medzi dvomi subjektami vykonava automaticka fakturacia (ak by bol zaujem poisem podrobnejsie). Druhym a v celku kazdemu pristupnym je moznost elektronicku faktúru podpisat elektronickym podpisom. Pozor ale tento podpis musi byt vytvoreny pomocou certifikatu ktory vam vydala certifikovana certifikacna autorita. teda nemoze to byt certifikat ktory si sam vygenerujem vo svojom pocitaci nejakym freewarovym programom.
Dolezite je ze nie je nutne pouzit zaruceny elektronicky podpis - ktory je trochu komplikovanejsi a ktory tiez vydavaju len certifikovane autority.
Kedze je tu ale ta doba 10 rokov ulozenia faktur, neodporucam elektronicke faktury kde ako ukladat po disku. Je potrebne zaistit kopec dalsich veci prave pre udrzanie platnosti elektronickeho podpisu a moznosti jeho overenia aj v dobe kedy uz davno vyprsala platnost certifikatu ktorym bola faktura podpisana. Preto je treba na to pouzit softver, ktory toto zaisti - obycajne ulozenie na 10 rokov na CDROM nestaci.
Pre zaujimavost v CR je faktura podpisovana bud zarucenym elektronickym podpisom, alebo kvalifikovanou znackou - je to vlastne podpis na zaklade certifikatu vydaneho nie na meno osoby ale na firmu. U nas sa certiofikat vzdy vydava na fyzicku osobu, ktora musi autorite preukazat svoju totoznost pred vydanim certifikatu. Cize osobna navsteva certifikacnej alebo registracnej autority je u nas je nutna ci uz pre "zaruceny" alebo "obycajny" certifikat. Napr v Madarsku naviac treba podpis doplnit este aj casovou peciatkou.
Od roku 2013 sa ocakava ze k spominanym dvom moznostiam ako vydat hodnovernu fakturu pribudne aj moznost technickeho riesenia ktore hodnovernost zaisti na inom principe vid. napr.
http://cfoworld.cz/legislativa/navrh...-roku-2013-442
ale ani potom nebude obycajna nepodpisana pdf faktura platnym dokladom.

Miro
Naposledy upravil miro_mr : 05.03.11 at 19:53
1 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

Veľký súhlas, miro_mr

A čo je najhoršie, sú spoločnosti, ktoré ani po opätovnom upozornení nereagujú na to, že porušujú zákon o DPH. Vraj, pre nich je to priorita XY a žiaden slovenský odberateľ sa nesťažuje.

Ľudia - účtovníci zobuďte a začnite vyžadovať elektronický podpis na pdfkách, ktoré vám posielajú!!!
Lebo raz sa daňový úrad zobudí a vyrubí dodatočne také pokuty, že polovica Slovenska pôjde na úrad práce!!!

Len pre zaujímavosť si prečítajte článok:
http://www.zive.sk/upravujeme-pdf-su...7/default.aspx
aby ste sa konečne zobudili a prestali bezbreho veriť nepodpísaným pdf súborom.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať