katarina.j
dakujem vám ľudkovia- teda Marianna 01 a Ondrejvla,ale ešte mám dotaz k Vlaste: nejedná sa o nedokončenú stavbu - ide o objekt pozemok + oplechované budovy /tzv.hangáre/, to mám odpisovať ako dlho? ak dám istinu do nedanových výdavkov a úrok do danových nákladov, to chápem, ale ako mám rozpoložkovať tú zálohu danú za nehnuteľnosť ak ide o sumu cca 500.000,-sk? to mám dať s dph či bez dph tuto sumu?môžem to dať jednorazovo do nákladov celu sumu alebo dať to na odpisy? dakujem
Jedna vec je účtovanie úveru - to tu je povedané - je to nedaňový výdavok, druhá vec je účtovanie nehnuteľnosti.
Musíš mať jasne rozčlenené koľko stojí pozemok a koľko nehnuteľnosť,
pozemok zaradíš Trieda 031 - Pozemky a neodpisuješ ho
Tiež musíš mať jasnú konečnú sumu za koľko nakupuješ a podľa toho zaraďuješ do majetku firmy. (spočítaš si všetky doklady súvisiace s obstaraním budovy a po kolaudácii ju zaradíš do majetku, ak si plátcom DPH, tak DPH si uplatňuješ s riadnych daňových dokladov, do majetku idú sumy bez DPH)
Budovu zaradíš Trieda 021 - Stavby, skupina 4, položka 4-1, odpisuješ 20 rokov
Teda priamo do nákladov ti nepôjde nič, v Alfe si nahoď pod členenie - analytiku pod výdavok iný neovpl. DZP novú položku budova a sem dávaj všetky výdavky na budovu a potom si vytlač toto konto a budeš mať sumu ktorú použiješ pri nahodení Budovy do dlhodobého majetku.
Koncom roka zaúčtuješ príslušné odpisy do nákladov.