Zavrieť

Porady

Faktury - vzor faktury, vysvetlenie

Faktury, Vzor faktury, vysvetlenie


Použitie
Faktúry sú daňové a účtovné doklady, ktoré sa vystavujú na základe zákona o DPH (§71 - §74 zákona č. 222/2004 z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov), na základe zákona o účtovníctve ( §10, nepriamo §15 ods. 1 písm b-c)) a zákona o dani z príjmov (nepriamo §3-§4 a §19).
Faktúry sa vyhotovujú buď za
  • službu alebo
  • tovar


a na uvedené nadväzuje i obsah daného dokladu a jeho formálne usporiadanie


v nepriamej nadväznosti sa obsah a forma dokladu mení aj na základe zákona o DPH.
Zákon o DPH definuje faktúry podľa jednotlivých typov zdaniteľných plnení:
-§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku,
- §72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu
-§ 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu
- §74 faktúra pri nadobudnutí tovaru alebo prijatí služby zo zahraničia.


Okrem týchto faktúr zákon definuje aj doklad pri dovoze a vývoze tovaru, písomné colné vyhlásenie.
Z uvedeného teda vyplýva rozmanitosť a pestrosť účtovných a daňových dokladov a inakosť obsahu a formy.


Termíny vyhotovovania:


Podľa zákona o účtovníctve:
  • §10 ods. 2 hovorí, že účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to tak, aby bolo možno určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu spôsobom podľa§ 8 ods. 5


Podľa zákona o DPH:
  • -§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku – zákonom stanovená lehota na vyhotovenie faktúry je najneskôr do 15 dní od vzniku daňovej povinnosti a vzťahuje sa aj na prijatie platby pre dodaním tovaru alebo pred tým, ako je poskytovanie služby skončené. Postup pri vyhotovovaní faktúry pred vznikom daňovej povinnosti zákon osobitne neuvádza, v praxi teda neplatí zákaz vyhotoviť faktúru pred tým, ako bol tovar alebo služba dodaná.
Osobitne je v zákone upravený postup v prípade vzniku daňovej povinnosti prijatím jednej alebo viacerých platieb a súčasne aj dodaním tovaru alebo služby, na ktoré platiteľ prijal jednu alebo viac platieb v jednom kalendárnom mesiaci. Platiteľ môže v takomto prípade vyhotoviť jednu faktúru, a to najneskôr do 15 dní od vzniku poslednej daňovej povinnosti.


Pri dodaní tovaru v tuzemsku sa za faktúru považuje aj:
  • dohoda o platbách nájomného, ktorá je súčasťou nájomnej zmluvy, a dohoda o platbách, ktorá je súčasťou zmluvy o dodaní elektrickej energie, plynu, vody, tepla, ak dohoda o platbách pokrýva obdobie najviac 12 kalendárnych mesiacov, ak obsahujú náležitosti podľa § 71 ods.2
  • cestovný lístok vydaný prevádzkovateľom hromadnej dopravy osôb, ktorý je platiteľom, ak cestovný lístok obsahuje jeho obchodné meno, dátum vyhotovenia a cenu vrátane dane,
  • doklad vyhotovený ERP, ak cena tovaru alebo služby nie je viac ako 50 000 Sk, takýto doklad nemusí obsahovať náležitosti uvedené v §71 ods. 2 písm. b) (identifikačné údaje odberateľa) a jednotkovú cenu podľa ods. 2 písm. g),
  • od 1.1.2006 sa za faktúru považuje aj podkladová časť nálepky, ktorou sa preukazuje zaplatenie úhrady za užívanie diaľníc, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy v tuzemsku, ktorá ostane príjemcovi služby po oddelení nalepovacej časti náplepky, ak podkladová časť nálepky obsahuje obchodné meno dodávateľa služby, cenu vrátane dane a sumu dane (Národná diaľničná spoločnosť je od 1.3.2005 platiteľom dane a diaľničné nálepky predáva v cene s uplatnením DPH).


Zákon §71 ukladá platiteľovi v súvislosti s vyhotovovaním faktúr ďalšie povinnosti:
  • faktúru s náležitosťami podľa §71 ods. 2 je povinný vyhotoviť aj platiteľ, ktorý realizuje zásielkový predaj
  • pri dodaní tovaru podľa §8 ods. 3 a pri dodaní služby podľa §9 ods. 2 a 3 (na osobnú spotrebu, bezodplatne), je platiteľ povinný vyhotoviť doklad do 15 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti. Tento doklad musí obsahovať primerane náležitosti podľa §71 ods.2 a na účely zákona sa považuje za faktúru. Údaje uvedené v tomto doklade by mali preukazovať, kedy vznikla daňová povinnosť, určiť množstvo dodaného tovaru, príp. rozsah poskytnutej služby, základ dane, sadzbu dane a výšku dane.




  • §72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu – kópiou faktúry vyhotovenou podĺa §72 preukazuje platiteľ (okrem ďalšieho dokladu podľa toho, kto obstará prepravu) splnenie podmienok na oslobodenie od dane pri dodaní tovaru do iného členského štátu. Povinnosť vyhotoviť faktúru sa vzťahuje aj na prípady, ak je platba prijatá pred dodaním tovaru. Lehota na vyhotovenie faktúry je najneskôr 15 dní od dodania tovaru (podľa §19 ods. 8) alebo prijatia platby.
  • v prípad premiestnenia tovaru, ktorý je vo vlastníctve zdaniteľnej osoby, z tuzemska do iného členského štátu a ktoré sa podľa §8 ods. 4 považuje za dodanie tovaru, je platiteĺ dane povinný vyhotoviť bezodkladne doklad o premiestnení tovaru, ktorý musí obsahovať náležitosti podľa §72 ods. 2 na účely zákona o DPH a považuje sa za faktúru
  • pri dodaní nového dopravného prostriedku do iného členského štátu je povinná do 15 dní od dodania nového dopravného prostriedku vyhotoviť faktúru každá osoba. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na prípady, ak je platba prijatá pred dodaním nového dopravného prostriedku


-§ 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu –faktúru vyhotoví platiteľ najneskôr do 15 dní od dodania služby alebo prijatia platby.



-§74 faktúra pri nadobudnutí tovaru alebo prijatí služby zo zahraničia. V tomto prípade ide o faktúru, ktorú vyhotoví dodávateľ tovaru z iného členského štátu alebo zahraničný dodávateľ služby, príp. dodávateľ tovaru s montážou a inštaláciou. Pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu je podĺa §69 ods.6 povinný platiť daň v tuzemsku nadobúdateľ, rovnako ako zdaniteľná osoba alebo platiteľ pri prijatí služby, príp. tovaru s montážou a inštaláciou podľa § 69 ods. 2-4. Na základe údajov uvedených v tejto faktúre osoba povinná platiť daň vypočíta základ dane a daň. Ak je táto osoba platiteľom dane, touto faktúrou preukazuje právo na odpočítanie dane pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu. Osoba povinná platiť daň môže vo faktúre doplniť prepočet ceny bez dane na slovenské koruny, sadzbu dane, prípadne oslobodenie od dane a výšku dane v slovenských korunách.


-Dovozné a vývozné doklady.
Dokladom, ktorým platiteľ preukazuje podľa §47 ods. 3 vývoz tovaru do tretích krajín, je písomné colné vyhlásenie o prepustení tovaru do colného režimu vývoz, v ktorom je potvrdený colným orgánom výstup tovaru tovaru z územia Európskych spoločenstiev. Okrem tohto dokladu je platiteľ povinný mať aj doklad o odoslaní alebo preprave tovaru.


Dovozný doklad je písomné colné vyhlásenie, ktorým platiteľ preukazuje podľa § 51 ods. 1 písm. d) nárok na odpočítanie dane zaplatenej pri dovoze tovaru. Dovozný doklad musí byť potvrdený colným orgánom, v ktorom je platiteľ uvedený ako príjemca alebo dovozca.


§ 75 Súhrnná faktúra. Túto faktúru môže vyhotoviť platiteľ za viac samostatných dodaní tovaru alebo služby alebo za viac platieb prijatých pred dodaním tovaru alebo služby. Súhrnná faktúra môže pokrývať najviac obdobie kalendárneho mesiaca. Súhrnnú faktúru môže platiteľ vyhotoviť najneskôr do 15 dní od skončenia kalendárneho mesiaca.




Platiteľ môže zabezpečiť vyhotovenie faktúry aj prostredníctvom inej osoby, pričom platí, že faktúra musí byť vyhotovená v mene a na účet platiteľa, ktorý tovar alebo službu dodáva. Touto osobou môže byť podľa §75 ods. 3 aj zákazník za podmienky, že medzi platiteľom a zákazníkom existuje uzatvorená písomná dohoda o vyhotovovaní faktúr. Písomná dohoda musí obsahovať podmienky, ktoré musia byť dodržané, aby dodávateľ akceptoval faktúry vyhotovené zákazníkom.


Náležitosti faktúry
Podľa zákona o účtovníctve (§10)
- označenie účtovného dokladu,
- obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
- peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
- dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
- podpisový záznam osoby (§32 ods. 3 zákona o účtovníctve) zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
- označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.


Podľa zákona o DPH:
  • -§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku
<table border="1" bordercolor="#000000" cellpadding="1" cellspacing="0" width="861"> <col width="190"> <col width="61"> <col width="79"> <col width="81"> <col width="81"> <col width="70"> <col width="95"> <col width="82"> <col width="102"> <tbody><tr valign="bottom"> <td bgcolor="#c0c0c0" height="117" width="190"> Náležitosti
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="61"> Faktúra
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="79"> Splátkový kalendár
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="81"> Dohoda o platbách
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="81"> Doklad z ERP
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="70"> Cestovný lístok
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="95"> Podkladová časť dialničnej nálepky
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="82"> Doklad pri dodaní T a S podľa §65 a § 66
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="102"> Doklad pri dodaní T alebo S na osobnú spotrebu, bezodplatne
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="78" width="190"> meno, adresa, sídlo platiteľa, ktorý T alebo S dodáva, IČDPH
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> áno obchodné meno
</td> <td width="95"> áno obchodné meno
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="58" width="190"> meno, adresa, sídla príjemcu T alebo S, IČDPH, ak má pridelené
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> Poradové číslo faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="190"> Dátum, kedy bol T alebo S dodaná, platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> Dátum vyhotovenia faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> áno
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> množstvo a druh dodaného T alebo druh a rozsah služby
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="190"> základ dane, jednotková cena bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jendotkovej cene
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno, okrem jednotkovej ceny
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> sadzba dane, údaj o oslobodení od dane
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> výška dane celkom
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> áno
</td> <td width="82"> áno (§65) nie (§66)
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> cena vrátane dane
</td> <td width="61"> nie
</td> <td width="79"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> áno
</td> <td width="95"> áno
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> nie
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="17" width="190"> odkaz na §65 a §66
</td> <td width="61"> nie
</td> <td width="79"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> nie
</td> </tr> </tbody></table>

Vysvetlivky:
T – tovar
S – služba
Ak platiteľ dane uplatňuje postup podľa §66 (osobitná úprava dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare), nesmie na faktúre uviesť samostatne sumu dane


Zákon bližšie nešpecifikuje pojem „primerane“. Avšak predpokladáme, že pri dodaní tovaru podľa §8 ods. 3 alebo služby podľa §9 ods. 2 a 3 by mala byť v tomto zmysle správne vyčíslená daň


§72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu


<table border="1" bordercolor="#000000" cellpadding="1" cellspacing="0" width="632"> <col width="180"> <col width="155"> <col width="141"> <col width="146"> <tbody><tr valign="bottom"> <td bgcolor="#c0c0c0" height="77" width="180"> Náležitosti
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="155"> Faktúra pri dodaní tovaru do iného ČŠ
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="141"> Faktúra pri premiestnení tovaru podľa § 8 ods. 4
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="146"> Faktúra pri dodaní nového dopravného prostriedku do iného ČŠ
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="78" width="180"> meno, adresa sídla, miesto podnikania, platiteľ, ktorý T dodáva, jeho IČDPH
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> meno, adresa sídla, miesto podnikania, nedobúdateľa T jeho IČDPH, pod ktorým T objednal
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> ČŠ, do ktorého sa T dodáva
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="180"> Poradové číslo faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> Dátum dodania T, dátum prijatia platby, ak ho možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> Dátum vyhotovenia faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> Množstvo a druh dodaného tovaru
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> cenu tovaru, jednotková cena bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="58" width="180"> odkaz na §43, podľa ktorého platiteľ uplatňuje oslobodenie od dane
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="77" width="180"> údaje o dodanom novom dopravnom prostriedku podľa §11 ods. 12
</td> <td width="155"> nie
</td> <td width="141"> nie
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> </tbody></table>

Táto faktúra musí primerane obsahovať náležitosti podľa §72 ods. 2 a súčasne aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa §11 ods. 12, .t.j. počet ubehnutých kilometrov, prípadne dátum uvedenia do prevádzky, pre účely preukázania, že v danom prípade bol dodaný nový dopravný prostriedok, ktorý podlieha osobitnému režimu podľa zákona o DPH.


  • § 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu


  • meno, adresa sídla, miesta podnikania, príp. prevádzkarne platiteľa, ktorý dodáva službu a jeho IČDPH,


  • meno, adresa sídla, miesta podnikania, príp. prevádzkarne príjemcu služby a jeho IČDPH, pod ktorým službu objednal, ak mu bolo pridelené,


  • členský štát, do ktorého sa služba dodáva,


  • poradové číslo faktúry,


  • dátum, kedy bola služba dodaná alebo dátum, kedy bola platba podľa odseku 1 prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,


  • dátum vyhotovenia faktúry,


  • rozsah a druh dodanej služby,


  • cena služby,


  • odkaz na §15 alebo §16, podľa ktorého je miestom dodania služby iný členský štát




Poznámky
Bez ohľadu na to, kto faktúru vyhotovuje (platiteľ, iná osoba, zákazník) za údaje uvedené vo faktúre a za včasnosť jej vyhotovenia zodpovedá vždy platiteľ dane.
Ak je faktúra vyhotovená v cudzom jazyku, je platiteľ dane povinný na požiadanie daňového úradu zabezpečiť aj preklad do slovenského jazyka.
Faktúra môže byť vyhotovená písomne alebo elektronicky, so súhlasom zákazníka. Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu elektronicky vyhotovenej faktúry musí byť zaručená elektronickým podpisom podľa osobitného predpisu, zákona č. 215/2002 Z.Z. o elekronickom podpise.


Za faktúru sa považuje aj každý doklad, ktorý mení alebo dopĺňa pôvodnú faktúru a výslovne a jednoznačne sa k nej vzťahuje. Povinnou náležitosťou tohto dokladu je aj poradové číslo pôvodnej faktúry. Do tejto kategórie patria predovšetkým opravné faktúry, t.j. dobropisy a ťarchopisy, ktoré platiteľ vyhotovuje pri oprave základu dane podľa §25. Dokladom, ktorý mení a dopĺňa pôvodnú faktúru, môže byť aj súhrnná faktúra.


Archivovanie dokladov
Platiteľ je povinný po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú, uchovávať:
  • kópie faktúr, ktoré vyhotovil,
  • kópie faktúr, ktoré boli vyhotovené v jeho mene zákazníkom alebo inou osobou,
  • originály všetkých prijatých faktúr,
  • originály faktúr podĺa §71 ods. 9 (pri dodaní tovaru alebo služby na osobnú spotrebu alebo bezodplatne) a doklad o premiestnení tovaru podĺa § 72 ods. 3
  • dovozné a vývozné doklady potvrdené colným orgánom.


Uchovávať faktúry po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú, je povinná aj:
  • zdaniteľná osoba a právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, prijaté faktúry,
  • každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok do iného členského štátu, doklad o predaji,
  • každá osoba, ktorá kúpi nový dopravný prostriedok z iného členského štátu, doklad o kúpe.
Usporiadat
Palina Palina

Palina je offline (nepripojený) Palina

chcala by som vediet ci prijmovy PD moze byt vystaveny s datumom na dodacom liste a napr. o 12 dni je vystavena FA.
Dakujem
tanmat tanmat

tanmat je offline (nepripojený) tanmat

Podla § 19 zakona o DPH sa hovori:
Daňová povinnosť
pri dodaní tovaru a služby

(1) Daňová povinnosť vzniká dňom dodania tovaru. Dňom dodania tovaru je deň, keď kupujúci nadobudne právo nakladať s tovarom ako vlastník. Pri prevode alebo prechode nehnuteľnosti je dňom dodania deň odovzdania nehnuteľnosti do užívania, ak je tento deň skorší ako deň zápisu vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností. Pri dodaní stavby na základe zmluvy o dielo alebo inej obdobnej zmluvy je dňom dodania deň odovzdania stavby.

(2) Daňová povinnosť vzniká dňom dodania služby. Ak je služba dodaná zahraničnou osobou z iného členského štátu alebo z tretieho štátu a osobou povinnou platiť daň v tuzemsku je príjemca služby podľa § 69 ods. 2 až 4, daňová povinnosť vzniká dňom vyhotovenia faktúry; ak faktúra nie je vyhotovená do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola služba dodaná, daňová povinnosť vzniká posledným dňom tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola služba dodaná.

(3) Ak sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane počas trvania zmluvy, považuje sa tovar alebo služba za dodaný najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodávaný tovar alebo službu vzťahuje, a ak je dohodnutá platba za obdobie dlhšie ako 12 kalendárnych mesiacov, považuje sa tovar alebo služba za dodaný najneskôr posledným dňom 12. mesiaca.Ak platiteľ požaduje za každé obdobie opakovane poskytovaného nájmu nehnuteľnosti popri nájomnom osobitne úhradu za presne dodané množstvo elektriny, plynu, vody a tepla, vzniká daňová povinnosť pri týchto tovaroch dňom vyhotovenia faktúry, ktorou platiteľ požaduje platbu za tieto tovary. Pri opakovane poskytovaných elektronických komunikačných sieťach a elektronických komunikačných službách osobami, ktoré majú na poskytovanie uvedených sietí a služieb povolenie podľa osobitného predpisu, 6a) sa za deň dodania služby považuje najneskôr deň vyhotovenia faktúry; ak faktúra nie je vyhotovená do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po období, na ktoré sa opakovane dodávaná služba vzťahuje, daňová povinnosť vzniká posledným dňom tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po tomto období. Za čiastkové dodanie tovaru alebo služby sa považuje také dodanie tovaru alebo služby, ktoré predstavuje časť celkového plnenia, na ktoré je uzavretá zmluva. Za opakované dodanie tovaru alebo služby sa považuje dodanie rovnakého druhu tovaru alebo služby v opakovaných dohodnutých lehotách.

(4) Ak je platba prijatá pred dodaním tovaru alebo služby, vzniká daňová povinnosť z prijatej platby dňom prijatia platby.

(5) Pri dodaní tovaru na základe komisionárskej zmluvy vzniká komitentovi daňová povinnosť v ten istý deň, keď vzniká daňová povinnosť komisionárovi.
(6) Pri obstaraní služby podľa § 9 ods. 4 vzniká daňová povinnosť dňom vyhotovenia faktúry, ktorou obstarávateľ požaduje platbu za obstaranú službu, alebo dňom prijatia platby, a to tým dňom, ktorý nastane skôr.

(7) Pri dodaní tovaru prostredníctvom predajných automatov, prípadne iných obdobných prístrojov uvádzaných do chodu mincami, bankovkami, známkami alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi peniaze vzniká daňová povinnosť dňom, keď sa vyberú peniaze alebo známky z prístroja alebo iným spôsobom sa zistí výška obratu.

(8) Ak je tovar odoslaný alebo prepravený z tuzemska do iného členského štátu a jeho dodanie spĺňa podmienky na oslobodenie od dane podľa § 43 ods. 1 až 4, za deň dodania tovaru sa považuje

a) 15. deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, keď bol tovar dodaný, alebo
b) deň vyhotovenia faktúry, ak bola faktúra vyhotovená pred 15. dňom podľa písmena a).

(9) Ak je tovar odoslaný alebo prepravený z tuzemska do miesta určenia na území tretieho štátu (§ 47 ods. 1 a 2), za deň dodania tovaru sa považuje deň výstupu tovaru z územia Európskych spoločenstiev, ktorý je potvrdený colným orgánom v písomnom colnom vyhláseníalebo v zjednodušenom colnom vyhlásení.
v nadvaznosti na
§ 71 zakona o DPH
Faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku

(1) Pri každom dodaní tovaru a dodaní služby v tuzemsku pre zdaniteľnú osobu a pre právnickú osobu, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru. Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru aj v prípade, ak je platba prijatá pred dodaním tovaru a predtým, ako je poskytovanie služby skončené. Platiteľ vyhotoví faktúru najneskôr do 15 dní od vzniku daňovej povinnosti. Ak v kalendárnom mesiaci vznikne platiteľovi daňová povinnosť prijatím jednej alebo viacerých platieb a zároveň aj dodaním tovaru alebo dodaním služby, na ktoré prijal jednu alebo viac platieb, môže platiteľ vyhotoviť jednu faktúru, a to najneskôr do 15 dní od vzniku poslednej daňovej povinnosti vzťahujúcej sa na toto dodanie tovaru alebo dodanie služby v tomto kalendárnom mesiaci. Platiteľ nie je povinný na účely dane vyhotoviť faktúru, ak ide o tovar alebo službu, ktorá je dodaná s oslobodením od dane podľa § 28 až 42.
z uvedeneho teda vyplyva, ze ak ste podla vsetkeho nadobudli k dodanemu tovaru vztah vlastnika, tj uhradou za tovar, a logicky je dokladom o uhrade VPD, musi Vam do 15 dni od prijatia uhrady dodavatel vyhotovit fakturu. Ano VPD moze byt s datumom skorsim ako je datum vyhotovenia faktury, avsak datum danovej povinnosti musi byt totozny s datumom uhrady, pretoze islo o datum dodania a uhrady.
amera amera

amera je offline (nepripojený) amera

Dôchodca
Prosím vás ak je názov dokladu FAKTÚRA ale v texte je uvedené:Fakturujeme vám zálohu môžem tento doklad považovať za zálohovú fakturu?
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
amera Pozri príspevok
Prosím vás ak je názov dokladu FAKTÚRA ale v texte je uvedené:Fakturujeme vám zálohu môžem tento doklad považovať za zálohovú fakturu?
Názov dokladu nie je podstatný pre posúdenie vecnej stránky ... v tomto prípade zrejme účtovného prípadu. Podľa dohody, alebo zmluvných podmienok medzi dodávateľom a odberateľom sa môže jednať o požadovanie platby vopred. V prípade fakturácie záloh v tuzemsku s potom môže jednať o:
- vyhotovenie faktúry bez náležitostí predpísaných zákonom o dani z pridanej hodnoty, ktorá sa vyhotovuje za účelom požadovanej platby vopred, keď platba ešte nebola prijatá,
- vyhotovenie faktúry s náležitosťami podľa zákona o dani z pridanej hodnoty po prijatí platby, ktorá sa viaže k vzniku daňovej povinnosti, ale pred dátumom dodania tovaru alebo služby.

Na dokumentáciu spojenú s požadovaním a prijatím platby vopred nadväzuje fakturácia dodávky.
amera amera

amera je offline (nepripojený) amera

Dôchodca
Veľmi pekne dakujem.
MOTTO MOTTO

MOTTO je offline (nepripojený) MOTTO

Dobrý deň!
Prosím Vás, potrebovala by som zistiť, či v prípade dodania administratívnych služieb u neplatcu DPH je potrebná faktúra, alebo stačí aj príjmový pokladničný doklad?
Ďakuje!
Motto
koňo koňo

koňo je offline (nepripojený) koňo

Neplatiteľ DPH nemá povinnosť vystaviť faktúru podľa zákona o DPH. Nepozeral som, či tieto služby nemajú povinnosť byť inkasované cez registarčnú pokladnice, ale myslím, že nie. V takom prípade sa dá účtovať cez pokladničný doklad. Ako praktikovi sa mi to však nepáči - aj z hľadiska preukázania dodania (rozsahu, kvality, zodpovednosti,...), aj z dôvodu preukázania dňa dodania (platby môže byť významne oneskorená), atď. Dobrá firma to takto nerobí!
aktaK aktaK

aktaK je offline (nepripojený) aktaK

dobry den, prosim priamu odpoved na moju otazku, musi byt ICO odberatela(je to neplatca DPH) uvedene na fakture, ktoru si ako podnikatel dava do svojich nákladov? nema DU pri kontrole vyhrady, ze dodavatel nenapisal odberatelovi do faktury ICO - stale mam na mysli ICO odberatela a nie dodavatela - to tam uvedene je...
ide mi hlavne o to, či DU nevyhodi fakturu len kvoli tomu, ze tam chyba ICO, pripadne DIC..dakujem
p.s. ak je to potrebne, mozem to ICO vpisat priamo rukou do fakury, teda do udajov odberatela???
Johanka Johanka

Johanka je offline (nepripojený) Johanka

Povinnosť uvádzať na obchodných dokumentoch IČO vyplýva z Obchodného zákonníka:
§ 3a

(1) Každý podnikateľ je povinný na svojich obchodných listoch a objednávkach vyhotovených v písomnej alebo elektronickej forme (ďalej len "obchodné dokumenty") uvádzať obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, právnu formu právnickej osoby a identifikačné číslo, ak je pridelené. Podnikatelia zapísaní v obchodnom registri alebo v inej evidencii podnikateľov uvádzajú aj označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal, a číslo zápisu. Ak podnikateľ na svojich obchodných dokumentoch uvádza výšku základného imania, musí uviesť aj rozsah jeho splatenia.

(2) Údaje podľa odseku 1 je podnikateľ povinný uvádzať aj v písomnom úradnom styku.

Myslím, že plnenie tejto povinnosti je veľmi jednoduché ...
lionela3 lionela3

lionela3 je offline (nepripojený) lionela3

Dobry den! Som zivnostnicka, prenajimam si kancelariu a chcem sa opytat, ci fakturu za prenajom kancelarie musim uhradit prevodnym prikazom v banke (na fakturu mi napisali sposob uhrady:prevodnym prikazom), alebo ci mozem poslat peniaze klasickou postovou poukazkou na ucet?
Za odpoved vopred dakujem!
sway sway

sway je offline (nepripojený) sway

som človek ktorého poteší keď niekomu dobre poradí, a nik mu nemá za zlé, keď sa pýta na "samozrejmosti" a hlavne som žena - žienka ...viac
lionela3 Pozri príspevok
Dobry den! Som zivnostnicka, prenajimam si kancelariu a chcem sa opytat, ci fakturu za prenajom kancelarie musim uhradit prevodnym prikazom v banke (na fakturu mi napisali sposob uhrady:prevodnym prikazom), alebo ci mozem poslat peniaze klasickou postovou poukazkou na ucet?
Za odpoved vopred dakujem!
Kľudne môžeš zaplatiť poukážkou na ich účet, ako VSY uvedieš číslo faktúry.
GabiZ GabiZ

GabiZ je offline (nepripojený) GabiZ

Môj prípad je trošku komplikovanejší, ťahá sa 1,5 roka ale mám nasledovný dotaz. Mali sme so zhotoviteľom prác (my sme investori) uzatvorenú Zmluvu o dielo, kde v platobných podmienkach bolo uvedené, že v takom a takom termíne bude mať zaplatené toľko a toľko % z celkovej sumy za určité práce. Po vykonaní týchto prác nám vystavil faktúru, kde bolo uvedené, že nám fakturuje v zmysle zmluvy, článku atď. Ja od neho požadujem buď krycí list rozpočtu k tejto faktúre, prípadne podrobný rozpis, začo tieto platby od nás požaduje (a dodatočne za tie faktúry, ktoré sme mu už zaplatili). T.j. položkovite aký materiál bol nakúpený (množstvo, cena) a aká práca bola vykonaná. Zhotoviteľ sa ohrádza, že toto v zmluve nebolo uvedené a žiaden takýto doklad nám nepredloží. Dočítala som sa tu, čo musí faktúra obsahovať a zistila som, že súčasťou by malo byť aj to, čo požadujem. Teraz pýta ďalšie peniaze, ale ja som ho už po druhý raz vyzvala, aby nám najskôr predložil doklady, ktoré vyžadujem. Zaujímalo by ma, či môžem podmieniť zaplatenie ďalších platieb predložením týchto dokladov. Je niekde v nejakom zákone uvedené, že mi ich musí predložiť?
silvia1974 silvia1974

silvia1974 je offline (nepripojený) silvia1974

Dobrý deň, mám otázku ohľadom fa vystavenej v Poľsku. Na fa je uvedené v poľskom jazyku - prelew(prevod), ale fa uhrádza podnikateľ zo svojho osobného účtu vedeného v Poľsku (je podnikateľ v Poľsku, na Slovensku podniká jeho manželka ako konateľka a zároveň zamest. v s.r.o., takže osoba, ktorá uhrádza tieto fa, nie je v žiadnom vzťahu k s.r.o. na Slovensku) a taktiež v hotovosti. Toto ale nie je uvedené na faktúre. Čo v takomto prípade ? Má vystavovať výdavkové pokladničné doklady na platby v hotovosti (a taktiež na platby z osobného účtu) alebo stačí napísať na fa - "gotowka" (v hotovosti) ?

Ďakujem Vám za odpoveď.
Príroda Príroda

Príroda je offline (nepripojený) Príroda

Zdravím. Musí každá faktúra- aj odoslaná aj prijatá obsahovať okrem IČA aj DIČ? Ja si ho doplňujem, ak ho zistím, lebo mi ho neuvádzajú. Sú to prípady, keď sú odberateľ aj dodávateľ živnostníci a neplatcovia DPH.
liba2 liba2

liba2 je offline (nepripojený) liba2

Príroda Pozri príspevok
Zdravím. Musí každá faktúra- aj odoslaná aj prijatá obsahovať okrem IČA aj DIČ? Ja si ho doplňujem, ak ho zistím, lebo mi ho neuvádzajú. Sú to prípady, keď sú odberateľ aj dodávateľ živnostníci a neplatcovia DPH.
Odpoveď je v príspevku č. 9.
ANNAP ANNAP

ANNAP je offline (nepripojený) ANNAP

stretli ste sa s tým, že daňová kontrola vyrúbila pokutu za nesprávnu adresu na faktúre a to za nesúlad mena podľa živn.listu
príklad: na živn. liste je Ing. Jozef Mrkvička
a my sme vystavili faktúru na : Mrkvička Jozef , Ing.
ostatné údaje súhlasia. Máme veľa obchodných partnerov, robíme aj maloobchod a preto nahávame do databázy partnerov v takomto slede, lebo hľadať partnera keď začína Ing. a takto začína kopu ďalších je ako hľadať ihlu v kope sena, jeden odberateľ nás žiada o prerobenie jeho mena, práve z hľadiska pokuty. je to možné...... po konzultácii na našom daňovom úrade nie, keď súhlasia všetky identifikačné údaje partnera môže byť meno prehodené čo vy nato.........
michelle84 michelle84

michelle84 je offline (nepripojený) michelle84

ANNAP Pozri príspevok
stretli ste sa s tým, že daňová kontrola vyrúbila pokutu za nesprávnu adresu na faktúre a to za nesúlad mena podľa živn.listu
príklad: na živn. liste je Ing. Jozef Mrkvička
a my sme vystavili faktúru na : Mrkvička Jozef , Ing.
ostatné údaje súhlasia. Máme veľa obchodných partnerov, robíme aj maloobchod a preto nahávame do databázy partnerov v takomto slede, lebo hľadať partnera keď začína Ing. a takto začína kopu ďalších je ako hľadať ihlu v kope sena, jeden odberateľ nás žiada o prerobenie jeho mena, práve z hľadiska pokuty. je to možné...... po konzultácii na našom daňovom úrade nie, keď súhlasia všetky identifikačné údaje partnera môže byť meno prehodené čo vy nato.........
Áno, stretla som sa s tým, že pečiatku nemali správne zoradenú podľa živnostenského listu, teda názov spoločnosti. Mali za to pokutu a chybu museli odstrániť.
Soňula Soňula

Soňula je offline (nepripojený) Soňula

Aj ja mám otázku ohľadom vystavovania faktúr. Je niaky zakon, alebo pokyn, v koľkých vyhotoveniach sa musia vyhotoviť vystavené faktúry pre odberateľa. Vediem JÚ. Faktúry vystavujem " dvojmo", ale mne prídu faktúry napr. od telekomunikačných služieb v jednom vyhotovení. Mohol by mi to niekto upresniť? Nemôžem to tu na porade najsť..ďakujem.
liba2 liba2

liba2 je offline (nepripojený) liba2

Zasielanie faktúry odberateľovi v 2 vyhotoveniach je dobrovoľné.
M21M M21M

M21M je offline (nepripojený) M21M

Prosím Vás o radu, ak som dostala faktúru od Inštitútu vzdelávania, ktorý nie je platcom DPH, tak v Alfe si mám zaúčtovať taktiež bez DPH ak ja som platiteľom DPH?
Ďakujem
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať