Zavrieť

Porady

dedičské konanie

Ahoj všetci, v účtovníctve a mzdách viem ako tak poradiť, ale teraz potrebujem radu, resp. usmernenie ja, lebo v tejto oblasti som úplný laik.

Vie mi niekto povedať ako to je v nasledujúcej situácii: zomrela manželova stará mama. Švagor podpisoval papiere ohľadne úmrtia a pohrebu (neviem presne čo). Teraz prišlo na jeho meno predvolanie vo veci predbežného šetrenia k dedičskému konaniu (alebo také niečo). Teda istá notárka si ho dala predvolať aj s rôznymi dokumentami, aby sa zistilo, či stará mama mala nejaký majetok. (Samozrejme nemala závet.)
Je toto správne? Nezdá sa mi, aby cudzí človek, hoci je notár, mal právo zisťovať takéto veci. A dokonca, aby si ten notár vyberal pozostalých. Keď už, prečo si pozostalí nemôžu vybrať notára? Ale ako som písala, som úplný laik v tomto.
Vie mi niekto poradiť? Vopred vďaka.
Usporiadat
josh josh

josh je offline (nepripojený) josh

Dedičské konanie sa riadi obcianskym súdnym poriadkom. Znamena to tolko, ze je to sudny spis. Sudy iba poveruju notara na prejednanie dedicstva (sudny komisariat).
Z toho jasne vyplyva, ze rovnako, ako si nemozes vybrat sudcu, ktory bude rozhodovat o Tvojom spore, si nemozes slobodne vybrat ani notara, ktory bude prejednavat dedicske konanie. Nahodne prideluje spisy pocitac pre vsetkych notarov v obvode sudu.
Co sa tyka predbezneho vysetrenia, notar postupoval spravne. Kedze notar Tvoju rodinu nepozna, tak jedine meno (ziveho), koho pozna je ten, kto sa postaral o pohreb zomreteho. Toto meno sa totiz uvedie v umrtom liste. Tento clovek potom v predbeznom setreni (to este nie je samotne prejednanie) nahlasi porucitelov majetok, dedicov a dlhy. Notar bude z tychto veci vychadzat.
Ak ten, kto sa postaral o pohreb, nie je doveryhodna osoba, kludne mozes navstivit notara a skontrolovat, ci nahlasil uplne vsetko. Ak nie, notar s Tebou spise zaznam, doplni zapisnicu a pod. a podla toho sa bude dalej postupovat.