Ako napísať podnikateľský plán? Akú by mal mať štruktúru?
Odporúčam písať plán prísne štruktúrovane – číslovať jednotlivé časti alebo kapitoly, dodržiavať úpravu bežnú pre „vážne“ dokumenty. Samozrejme, plánu môže predchádzať určitý brainstorming – na papieri či bez papiera – bez formálnej úpravy.
Existuje veľa pohľadov a názorov na to ako písať podnikateľský zámer a na jeho štruktúru. Tu uvádzam môj pohľad, ktorý je vhodný najmä pre tých, ktorí by ináč nepísali žiadny plán. Je teda zameraný na najpodstatnejšie body, hlavné oblasti, ktoré treba zvážiť a aspoň základne definovať. Tiež nie je prísne formálny. Takže poďme na to:
1. Predmet podnikania – „to jadro“
Je dobré zamyslieť sa nad týmito otázkami a zostaviť jasné odpovede: Čo je výrobkom alebo službou, ktoré chcem ponúkať (či už vyrábať alebo predávať)? Čím je môj produkt výnimočný? Ako chcem realizovať výrobu a/alebo predaj produktu?
2. Trh a konkurencia – všetko okolo mňa
Aký je dopyt po mojom produkte? Aká je cieľová skupina produktu? Kto bude produkt kupovať? Ako budem produkt distribuovať („posúvať“) mojim zákazníkom? Aká je konkurencia v tejto oblasti? Kto sú hlavní konkurenti? V čom sa líšime? V čom som lepší? Aké sú silné a slabé stránky môjho produktu a biznisu? Aké sú príležitosti a hrozby, ktorým budem čeliť?
3. Investície a zdroje – čo potrebujem a za čo to kúpim
Najprv čo potrebujem (investície/majetok): Aké vybavenie potrebujem pre štart podnikania? Čo je úplne nevyhnutné pre realizáciu predaja produktu a bez čoho sa (zatiaľ) zaobídem? Potrebujem auto, počítač, mobil a kanceláriu alebo investujem do stroja, web stránok, reklamy a získavania kontaktov? Ďalej, za čo to kúpim (zdroje): Koľko peňazí viem vložiť do podnikania (dať dokopy)? Investujem do podnikania okrem vlastných peňazí aj peniaze niekoho iného (brata, tety, banky, známeho, spoločníka)? Čo môj spoločník očakáva? Musím platiť spoločníkovi alebo niekomu inému výnos (úrok)? Bude sa aktívne podieľať na biznise?
Ak si urobíme jednoduchú tabuľku s dvomi stĺpcami, kde do ľavého stĺpca napíšeme majetok, ktorý potrebujeme na podnikanie a do pravého stĺpca zapíšeme zdroje, ktoré nám slúžia na úhradu kúpy tohto majetku, získame takú základnú improvizovanú súvahu (nazývanú tiež bilancia). Je to jeden zo základných nástrojov vnímania firmy z profesionálnejšieho pohľadu – napríklad z pohľadu banky. Vaša súvaha možno bude vyzerať nejako takto (v zátvorke uvádzam pár odbornejších výrazov):
Majetok (aktíva) Zdroje (pasíva)
Stroj, počítač, auto
(dlhodobý hmotný majetok) 200.000 Sk Vlastné prostriedky
(základné imanie) 150.000 Sk
Zásoby
(obežný majetok) 20.000 Sk Peniaze od brata, tety,
banky, známeho
(cudzie zdroje) 150.000 Sk
Hotovosť a môj účet v banke
(finančné účty) 50.000 Sk Môj dlh dodávateľom
(záväzky) 70.000 Sk
Čo mi zaplatia odberatelia
(pohľadávky) 100.000 Sk
Suma: 370.000 Sk
Suma: 370.000 Sk
Ako vidíme, majetok (aktíva) sa rovná zdrojom (pasívam). Teda všetko čo potrebujem pre biznis (majetok) musím mať kryté (zaplatené) nejakými zdrojmi (peniazmi) – či už vlastnými alebo cudzími. V súvahe sú tiež pre kompletnosť uvedené zásoby (ak potrebujem mať nejaký materiál potrebný pre podnikanie vopred na sklade), hotovosť a účet v banke (pár korún chcem mať po ruke vždy), a tiež pohľadávky a záväzky, ktoré však vzniknú až v priebehu podnikania. Myslím, že je podstatné mať aspoň nejaký prehľad o týchto veciach a snažiť sa udržiavať rovnováhu v súvahe. V rámci biznis plánu je vhodné zostaviť súvahu na začiatku podnikania a potom po konkrétnych obdobiach (napr. po roku, dvoch a viacerých rokoch).
4. Kalkulácia nákladov – za čo vyrobím a za čo predám
Je fajn zostaviť si najpodrobnejší súpis všetkých nákladových položiek, teda všetkých vstupov, ktoré potrebujem na realizáciu produktu. Treba tiež vyčísliť ich výšku. Takto môžem zistiť koľko ma bude stáť výroba alebo poskytnutie jednej jednotky produktu alebo služby. To mi dá predstavu, kde by sa asi mala hýbať cena… Odtiaľ je už len krôčik k spísaniu výsledovky (odborne: výkaz ziskov a strát), ktorá kalkuluje alebo odhaduje tržby, náklady a zisk podnikania (a sme doma
. Vaša výsledovka bude vyzerať možno takto:
Výsledovka Poznámky
+ Tržby:
- Materiál a priame náklady
- Mzdy
- Nájomné / odpisy
- Telefón
- Iné náklady
1.000.000
-500.000
-200.000
-100.000
-60.000
-40.000
Tržby = počet predaných produktov x cena jedného produktu
Náklady = všetko čo musíte použiť na zabezpečenie výroby/predaja vášho produktu
Hospodársky výsledok: + 100.000 Sk
Od presnosti výsledovky, resp. od vášho správneho odhadu alebo kalkulácie jednotlivých položiek výsledovky závisí hospodársky výsledok (zisk alebo strata). Dosiahnuť zisk je našim cieľom, takže na zostavení výsledovky si treba dať záležať.
5. Právna stránka – čo to bude a ako sa to bude volať
Možno chcete podnikať ako živnostník, možno ako s.r.o. Možno budete mať v názve vaše meno, možno kľúčovú črtu vášho produktu, možno vymyslené slovo. Názov je dôležitý a treba si na ňom tiež dať záležať. Uvažovať treba i nad predmetmi činnosti z pohľadu živnostenského zákona – voľné a viazané živnosti tiež nad sídlom, prevádzkou a ďalšími povinnosťami vyplývajúcimi z Obchodného zákonníka a Živnostenského zákona. Túto kapitolku môžete umiestniť i na začiatok vášho biznis plánu, ak sa vám tam lepšie hodí. (Pozrite si súvisiace články Druhy živností a Ako si vybrať názov firmy).
6. Produkt a personál – všetko ostatné nespomenuté vyššie plus jedna veta nakoniec
Možno budete chcieť pridať do plánu i náčrt vášho produktu, schému predaja, výrobný postup a podobne. Urobte to. Je vhodné tiež priložiť podkladové dokumenty, výrobné plány alebo projekty. Biznis plán tak získa väčšiu vypovedaciu schopnosť a kompaktnosť. Zároveň s odstupom času budete môcť evidovať pokrok a zmeny i v samotnom produkte a náhľade naň. Ak plánujete spolupracovať s ďalšími ľuďmi alebo zamestnať personál, je vhodné načrtnúť úlohy, počet pracovníkov, náplne práce, odmeňovanie atď. Nezabudnite tiež uviesť vetu začínajúcu sa takto: „Môj produkt je najlepší, lebo …“
7. Záver
Dúfam, že som Ti aspoň trošku pomohla.