mertinkova Som začinajúca učtárka, mám firmu s PFP s.r.o., a potrebujem radu.
Od zahraničného dodávateľa bol obstaraný materiál - fa + príjemka 112/321.
Potom mám len výdajku 613/123, a odberateľskú faktúru 311/601.
Vôbec tomu nerozumiem, neviete mi poradiť,alebo vysvetliť princíp, prípadne odvolať na nejakú knihu alebo webovú stránku kde by som sa mohla dočítať niečo viac? Ďakujem
Učtovanie spôsobom A:
1. V priebehu účtovného obdobia sa zložky obstarania účtujú na ťarchu účtu 111-obstaranie materiálu, alebo 131-obstaranie tovaru, so súvzťažným zápisom na príslušných účtoch zúčtovacích vzťahov alebo na finančných účtoch. Vnútroorgan. služby, kt. súvisia s prepravou dodávok zásob, a vlastné náklady na spracovanie materiálu sa aktivujú. aktivácia materiálu, služieb, tovaru sa účtujú na ťarchu príslušných účtov zásob so súvzťažným zápisom v prospech skupiny 62- aktivácia.
2. prevzatie materiálu na sklad-účtujeme v OC pri nákupoch a vo vlastných nákladoch pri zásobách vlastnej výroby so zápisom na ťarchu účtu 112-maeriál na sklade, 132-tovar na sklade a v prospech účtu 111,131 (112/111, 132/131)
3. spotreba sa účtuje na ťarchu účtovnej skupiny 50 a pri predaji materiálu na ťarchu účtu 542
Ak obstarávate materiál od zahraničného partnera, kt. nie je v EU, súčasťou OC je i clo, DPH, dovozná prirážka.
Treba si uzrejmiť pojem zásoby: zásobami sú:
1. sklaovaný materiál (základný materiál, pomocný materiál, prev. materiál..) 112
2. zásoby vlastnej výroby: nedokončená výroba (121) , polotovary (122), výrobky (123), zvieratá (124)
3. tovar (132)
Predpis: 613/123: znamená vyskladnenie výrobkov
311/601 znamená odoslaná FA za predaj výrobkov- tu sa Vám zvyšujú pohľadávky voči odberateľovi, a zvyšujú tržby za vlastné výrobky
Postup je asi takýto:
Na sklad výrobkov ste prijali výrobky: (príjemka) 123/613
Predaj výrobkov: 311/343,601 (ak ste plátca DPH, účtujete cez účet 343)
Vyskladnenie predaných výrobkov: 613/123 (výdajka)