Môj názor je, že je to všetko o prístupe a kvalite učiteľa a hlavne o prístupe tohto štátu a spoločnosti k učiteľom. Malé príklady.
1. moja slovenčina na ZŠ (vetné členy, slovné druhy, gramatika atď) - celý druhý stupeň sme preliezali, dobré známky, ale nejako pochopiť ... ani neviem. Až v osmičke sme dostali novú učiteľku - tá keď zistila, čo vieme pred príjímačkami na strednú školu, tak prebrala s nami celé učivo od piatej triedy. Ale ako! Tak, že doteraz s tým nemám problém (stačí oprášiť). Ani netuším, či tá pani učiteľka ešte žije, ale týmto jej znova ďakujem (p. Šperková z I.ZŠ v Považskej Bystrici).
2. synova matika na ZŠ, práve beru zjednodušovanie výrazov, mocniny atď. Stále nemal problém, až teraz. Tak som s ním sadla a s hrôzou zistila, čo nevie. Absolútne základy, pojmy ako otočiť znamienko, či vybrať niečo pred zátvorku. A to má jednotky! Všetko ich učia mechanicky, bez rozmýšľania. Bola som fakt v šoku. "Prečo si tam dal plus? Lebo aj učiteľ tam dal plus." . Nepochopené zakladné pravidlá, pri snahe o vysvetlenie odpoveď typu : ale my to takto nerobíme. Doslova trojdňový boj, kým môj ôsmak uznal, že mamin prístup je lepší, prehľadnejší a pochopiteľnejší ako to, čo sa teraz učia v škole. Na písomke, lebo iný postup mu neuznajú, to bude robiť 2x (bokom po mojom).