Zdravím, ja tiež práve riešim reklamáciu tretí krát a v predajni mi bolo povedané, že vôbec tam neplatí pravidlo trikrát tá istá vada a budú mi vrátené peniaze. Reklamujem zimnú bundu, ktorú pravidelne cez zimu mám na reklamácii. Podľa zákona 623 mi pri vyskytnutí chyby tretí krát majú vrátiť peniaze alebo nový tovar. Tak ako to vlastne je?
Občiansky zákonník rozlišuje práva kupujúceho (spotrebiteľa) zo zodpovednosti za vady predanej veci v závislosti od druhu a povahy vady.
V
§ 622 sú upravené
práva spotrebiteľa v prípade tzv. odstrániteľných vád.
Pri odstrániteľnej vade má spotrebiteľ
právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. O spôsobe odstránenia vady rozhoduje predávajúci a je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. Spotrebiteľ však môže namiesto odstránenia vady, teda namiesto opravy, požadovať výmenu vadnej veci za bezvadnú, teda bezchybnú, resp. ak sa vada týka iba súčasti veci, tak výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady (opravy) vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
V
§ 623 sú upravené
práva spotrebiteľa v prípade tzv. neodstrániteľných vád, ako aj
v prípade tzv. opätovného vyskytnutia sa vady po oprave alebo
v prípade väčšieho počtu vád.
Pri neodstrániteľnej
vade, ktorá bráni riadnemu užívaniu veci na daný účel ako vec bez vady, má spotrebiteľ
právo buď
na výmenu veci, alebo
na odstúpenie od zmluvy, teda vrátenie kúpnej ceny.
Tieto isté práva, teda právo na výmenu veci alebo vrátenie kúpnej ceny, prislúchajú spotrebiteľovi aj vtedy, keď sa rovnaká odstrániteľná vada, ktorá už bola dvakrát reklamovaná a odstránená opravou, vyskytne tretíkrát v záručnej dobe alebo pokiaľ sa súčasne vyskytnú tri rozdielne vady.
Podľa výkladu
Občianskeho zákonníka právo výberu, či si uplatní právo na výmenu veci alebo na vrátenie kúpnej ceny,
má spotrebiteľ. Ak si však zvolí jedno z týchto práv, nemôže už túto voľbu sám jednostranne meniť.
V prípade
iných neodstrániteľných vád, teda takých, ktoré sa síce odstrániť nedajú, ale
nebránia riadnemu užívaniu veci (napr. funkčný, ale poškriabaný elektrospotrebič), má spotrebiteľ právo na
primeranú zľavu z kúpnej ceny. Výška zľavy je vecou dohody medzi kupujúcim a predávajúcim.