Viete mi prosím poradiť ako postupovať v prípade, že živnostník chce zaradiť do firmy nedávno kúpenú nehnuteľnosť
Začne o nej účtovať ako o obchodnom majetku, t.j. zaeviduje ju v pomocnej evidencii v zmysle § 6 ods.1 až 6 Postupov účtovania v jednoduchom účtovníctve (nových). Založí si kartu dlhodobého majetku, na ktorej uvedie názov a druh dlhodobého majetku, príslušný kód Klasifikácie stavieb, dátum obstarania (kúpy), dátum zaradenia do používania (dátum preradenia z osobného do obchodného majetku), obstarávaciu cenu, dobu účtovného odpisovania, odpisovú skupinu pre daňové odpisy, odpisový plán pre účtovné a daňové odpisovanie. A prípadne ďalšie doplňujúce údaje a poznámky. (Vzory zaraďovacieho protokolu a karty pre evidenciu majetku sú na Porade popripínané).
Ak budovu zaradí do majetku v roku obstarania (2007), daňové odpisy si môže uplatniť vo výške pripadajúcej na 1. rok odpisovania v závislosti od zvolenej metódy odpisu (rovnomerné alebo zrýchlené).
Ak budovu preradí do obchodného majetku až v roku 2008, postupuje pri odpisovaní podľa § 24 ods. 5 ZoDP (Odpisy sa síce vypočítajú od roku obstarania budovy, ale uplatňujú až od roku preradenia budovy do podnikania - v horeuvedenom prípade sa v r. 2008 uplatní odpis vo výške prislúchajúcej pre 2. rok odpisovania napriek tomu, že na podnikanie sa bude využívať prvý rok).