Nokerla Danushka
Presne si to vystihla.....aj s tou garazovou firmou aj s praktikou bitia psa.
Ta prepravna zmluva je zvlastna.....kedze niektore veci su tam pisane ako napr.: Prepravna zmluva plati aj nepotvrdena......o par riadkov pisu, ze je ju nutne potvrdit.......a o niekolko riadkov zase pisu, ze ak sa zmluva zrusi 24h pred nakladkou, tak ze je pokuta.
Su podmienky zmluvy smerodatne, alebo nemaju pravny charakter, kedze podla Dohovoru CMR su tieto zmluvy neplatne?
Ja som v pozicii sprostredkovatela dopravy.....nikdy nevytazujem auta, spravil som to iba raz pre kamrata..... a problem je na svete.
Kedze ta firma sa pri mailoch odvolavala na Dohovor CMR, ze sme porusili dodanie učt. dokladov, tak som im pisal, ze nic sme neporusili.
Ak citam Dohovor CMR, tak nenasiel som ziadnu chybu z nasej strany.
Takže sa najskôr vyjadrím k vystaveniu faktúry...
Predpokladám, že objednávateľom bola SK zdaniteľná osoba a Vy ste obstarali prepravu vo svojom mene prostredníctvom tretej osoby /dopravcu/.
Tzn., že dátum zdaniteľného plnenia mal byť dátum u Vás vystavovanej faktúry.
Dovoľuje to zákon o DPH, ktorým sa riadime v špedičných službách, konkrétne §19 :
(6) Pri obstaraní služby podľa § 9 ods. 4 vrátane obstarania opakovane alebo čiastkovo dodávaných služieb sa služba obstaraná osobou, ktorá koná vo svojom mene, považuje za dodanú dňom vyhotovenia faktúry, ktorou obstarávateľ požaduje úhradu za službu, a ak faktúra nie je vyhotovená do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola služba dodaná, daňová povinnosť vzniká posledným dňom tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola služba dodaná; deň dodania služby podľa tohto odseku sa neurčí, ak sa obstará služba s miestom dodania podľa § 15 ods. 1, pri ktorej je povinný platiť daň príjemca služby. Daňová povinnosť vzniká nositeľovi autorských práv dňom prijatia platby od organizácie kolektívnej správy autorských práv, ak táto organizácia vyberá vo svojom mene pre nositeľa autorských práv odmeny a náhrady odmien za poskytnutie práva na použitie diela.
Hovorím zámerne o SK zdaniteľnej osobe - objednávateľovi prepravy, inak by bol dátum zdaniteľného plnenia pre objednávateľa z EÚ dátum vykládky.
V princípe ste neporušili zákon, ak ste Fa zaslali aj 35 dní po vykonaní prepravy, je to úplne bežná záležitosť pri sprostredkovávaní dopravy - špedícii.
Ak nebolo v zmluve o vykonaní prepravy veci dohodnuté inak, nemôže Vás nik pokutovať za takto vykonanú faktúru.
Z hľadiska evidencie v účtovníctve to tiež nie je problém, čiže toto vidím ako zámienku.
Ani to, že dopravca vyložil o deň skôr tovar nepovažujem za problém.
Z môjho pohľadu tento zadávateľ nechce zaplatiť a skúša, kam až môže zájsť. Z vlastnej praxe viem, že sa ešte stále na SK neprečistil trh od práve takýchto darebákov, pokútnych, garážových pseudošpeditérov.
Na Vašom mieste by som sa snažila minimálne cez databázu RAAL zistiť, či aj iní dopravcovia nemajú s týmto ,,obchodníkom" podobný problém a snažila sa s nimi spojiť a aspoň dotyčného vystríhať o podaní spoločnej žaloby z nekalých praktík a zverejnila by som túto informáciu na RAAL inzercii. Ak ste takúto prepravu kupovali cez TimoCOM, majú tam oddelenie pre vymáhanie pohľadávok.
Ďalej mám za to, že ste CMR dohodu nijako neporušili a sankcie zo strany zadávateľa sú neopodstatnené. Žiadajte od nich vysvetlenie, aké škody a výdavky skorejšia vykládka spôsobila konečnému odberateľovi a či im to fakturoval ako škodu.
Je už len na Vás, či sa budete s nimi doťahovať a poženiete to k žalobe, či pohľadávka za túto prepravu nie je až tak vysoká, aby ste venovali svoju energiu a čas, výdavky spojené s vymáhaním pohľadávky a nakoniec usúdite, že venovaním sa takýmto darebákom Vás oberie o čas a ďalšie peniaze, ktoré by ste mohli zarobiť.
Pravidlo v tejto sfére :
Overiť si každého nového zadávateľa na internete, zistiť na dopravných databázach, či nie je vyhlásený za nespoľahlivého, overiť, či nie je neplatičom v SP na ich stránke, overiť výpis OR aktuálny aj úplný, ešte by som si ho overila aj na stránke notar.sk, či nemá pozakladaný majetok v prospech iných.
Bohužiaľ, toto pravidlo sa mi za posledné 2 roky stalo alfou a omegou. Keď s niekým vstúpim do drahšej prepravy, overím si aj jeho číslo topánok a snažím sa získať maximálne info aj od iných dopravcov, či ma nechce o.rať.
Veru, je to smutné, ale na mojom zozname je už skutočne veľa sro, ktoré by som ani neopľula.