Kabotáž od 14.5.2010
Upozorňujeme dopravce, že 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady, jež tvoří součást tzv. „Silničního balíčku“, byla zveřejněna v řadě L Úředního věstníku Evropské unie č. 300 na stránkách 51-105 dne 14. listopadu 2009.
Samotný text nařízení lze nalézt na této webové stránce:
http://eur-lex.europa.eu/JOYear.do?y...dat&ihmlang=cs
V souvislosti s přijetím nové úpravy představila EK některá nová pravidla pro výklad příslušných ustanovení o kabotáži, která budou platit od 14. 5. 2010:
Kabotáž je definována stejně jako ve stávajícím režimu, jako provozování či poskytování vnitrostátní dopravní služby na území hostitelského členského státu (tedy ne členského státu usazení dopravce), jedná se tedy o dopravu pro cizí potřebu – nově upraveno v čl. 8/1+2 Nařízení č. 1072/2009.
Dopravce musí do hostitelského členského státu (dále jen „ČS“) přijet naložený (v rámci mezinárodní přepravy) a až po kompletním vyložení tohoto nákladu, s nímž překročil hranici, může začít s kabotážními službami. Tyto kabotážní služby může poskytnout buď přímo v ČS, kam předtím přijel v rámci mezinárodní přepravy, anebo i v jiném/v jiných ČS
(v tomto případě se částečně liší podmínky). V prvním případě je určena lhůta 7 dnů, která se počítá od posledního vyložení nákladu z mezinárodní přepravy, pokud je v rámci mezinárodní přepravy z jiného ČS přepravováno více nákladů v jednom vozidle (konkrétně se lhůta počítá od 0:00 hod následujícího dne po posledním vyložení). Dopravce může vykonat v tomto časovém období celkem 3 kabotážní operace na území hostitelského ČS. K poslední vykládce kabotážní přepravy musí dojít v hostitelském ČS právě ve lhůtě oněch 7 dnů. Může rovněž vykonat kabotážní přepravy v jiném ČS (než kam přijel v rámci mezinárodní přepravy, přijede do tohoto ČS tedy již nenaložený), avšak v této situaci může vykonat pouze jednu takovouto operaci v daném ČS, která je omezena 3-denní lhůtou (začátek běhu lhůty je totožný – 0:00).
Velmi důležitý je čl.8(3) Nařízení č. 1072/2009, který dopravci stanoví důkazní břemeno a povinnost prokázat každou kabotážní operaci a mezinárodní přepravní službu, která jim přímo předcházela.
K výkladu pojmu „po dodání nákladu“ (čl. 8 odst. 2 Nařízení) EK uvedla, že se může jednat
i o operaci, která spočívá ve více částečných vykládkách, avšak pro začátek počítání kabotážních operací je nutné kompletní vyložení přeshraničního nákladu.
Kabotážní operace rovněž může mít více míst vykládky či naopak více míst nákladky a být považována pouze za jedinou operaci. Pro posouzení uvedeného bude podstatné, zda se jedná o 1 smluvní vztah. Měla by tedy mít totožné subjekty (či alespoň jeden z nich), zejména bude při specifikaci jedné operace záležet na konkrétních ustanoveních nákladního listu (CMR).
O jednu operaci v případě více částečných nákladek se tak bude jednat, bude-li pro celou operaci 1 nákladní list, jeden příjemce a odesílatel.
Informace pro zahraniční osoby, které chtějí provádět kabotáž v ČR
Na základě vyjádření Ministerstva financí musí osoba registrovaná k DPH v jiném členském státě, která nemá v tuzemsku sídlo, místo podnikání ani provozovnu, a uskutečňuje přepravu zboží v tuzemsku, postupovat podle českého zákona o DPH, protože místo plnění poskytované služby přepravy zboží je v tuzemsku.
V případě, že tato osoba poskytuje svoji službu plátci nebo osobě identifikované („Osobou identifikovanou k dani je právnická osoba, která nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání, včetně veřejnoprávního subjektu, a neuskutečňuje ekonomické činnosti v tuzemsku, nebo osoba povinná k dani, která uskutečňuje pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně, pokud pořizují zboží z jiného členského státu a hodnota pořízeného zboží bez daně v běžném kalendářním roce převýší částku 326 000 Kč.“ viz § 96 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH), nevznikne poskytovateli služby povinnost se registrovat a platit DPH v tuzemsku, protože povinnost přiznat a zaplatit DPH má osoba, které je služba poskytnuta.
V případě, že tato osoba poskytuje svoji službu osobě, která není plátcem, vznikne poskytovateli služby povinnost se registrovat k DPH a přiznat a zaplatit DPH v tuzemsku. Zahraniční osoba, které vznikne povinnost přiznat a zaplatit DPH v tuzemsku, se stává plátcem dnem uskutečnění plnění a je povinna podat přihlášku k registraci Finančnímu úřadu pro Prahu 1 nejpozději k datu uskutečnění plnění.
Vytvořeno dne: 25.11.2009
© 2006 Ministerstvo dopravy