Pri určení, o aký výdavok ide, sa zhruba môžeš orientovať podľa toho, či sa nákup predáva ďalej v nezmenenom stave - výdavok je nákup tovaru a tržba predaj tovaru (napr. nealko). Ak sa produkt nejak zmení (napr. zelenina do šalátu, sypaný čaj, káva), ide o nákup materiálu a tržba je predaj výrobkov a služieb. Ak presne neutrafíš, nič strašné sa nestane, lebo jedno i druhé je daňový výdavok.
Čo sa týka evidencie, podľa predpisov by sa mala viesť aspoň tzv. kniha zásob, ale také malé nákupy sa v praxi väčšinou účtujú priamo do spotreby bez skladu. (Preventívne by si to mohol ošetriť napr. nejakou internou účtovnou smernicou, kde uvedieš, že nákup do 1000,- Sk sa účtuje priamo do spotreby). Ale inventúru u koncu účtovného obdobia (v nákupných cenách) by si mal urobiť v každom prípade.