Minna Prajem pekný večer
momentálne som na rodičovskej dovolenke a chcela by som začať viesť externe účtovníctvo. Neviem, či si mám založiť živnosť alebo je lepšie pracovať na dohodu? Ak by som si založila živnosť, je nutné aby som zriadila aj prevádzkáreň ? (v tom prípade je potrebné aj potvrdenie od hygieny, BOZP .. ? )
A ešte otázočka ohľadne odvodov: od zamestnávateľa dostávam mesačne výpl.pásku kde sú uvedené len odpočty vo výške cca. 8.200,- Sk. Musím si hneď po otvorení živnosti začať platiť do ZP 1.134 Sk ? (resp. čo všetko si budem musieť platiť?)
Vopred ďakujem za rady a prepáčte ak sa svojimi otázkami opakujem.
Pokiaľ nemáš veľa klientov, počas RD za súčasného trvania prac.pomeru je pre teba výhodnejšie vedenie účtovníctva na dohodu o pracovnej činnosti /rozsah práce u každého max. 10 hod. týždenne/. Nemusíš platiť odvody do zdravotnej poisťovne, nesleduje sa výška príjmu, nemusíš podať ročné zúčtovanie zdr. poistenia. Si poistencom štátu. Klienti ťa však musia prihlásiť ako dohodára do soc.poisťovne na reg.liste FO a platiť odvody na úrazové a garančné poistenie.
Údaj na páske, je mesačná odpočitateľná položka zo základu dane - u zamestnávateľa máš podpísané vyhlásenie. Príjem z dohody sa ti bude u klientov zdaňovať. Ak ho zahrneiš do daňového priznania, môžeš si uplatniť ročnú nezd. časť základu dane a zaplatená daň sa ti vráti