Zavrieť

Porady

Koeficient z 5,5 na 3 pri náhrade za použitie vlastného auta.



Dobrý deň.

Potreboval by som poradiť. Náš zamestnávateľ poslal všetkým zamestnancom email že keď bude preplácať cestu súkromným autom tak koeficient nebude 5,5 ale 3 pri výpočte náhrady za požitie
súkromného auta. Je to vôbec možné aby zamestnávateľ si udával takéto veci sám??? A dokonca už to tak robí.

ďakujem.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Martin Mocko je offline (nepripojený) Martin Mocko

    Niekedy mám pocit, že v budúcom živote nechcem o účtovaní ani počuť... ...viac Martin Mocko
    Zákon o cestovných náhradách:
    § 7
    Náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách

    (1) Ak sa zamestnanec písomne dohodne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije cestné motorové vozidlo okrem cestného motorového vozidla zamestnávateľa, patrí mu základná náhrada za každý 1 km jazdy (ďalej len "základná náhrada") a náhrada za spotrebované pohonné látky.

    Zamestnávateľ nemôže poskytovať nižšiu náhradu za kilometer, ako je ustanovená v zákone (5,50 SKK/km momentálne) - avšak s použitím súkromného vozidla na služobný účel musí zamestnávateľ súhlasiť!

    FAA je offline (nepripojený) FAA

    Som Božie dieťa FAA
    machinak Pozri príspevok
    Zákon o cestovných náhradách:
    § 7
    Náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách

    (1) Ak sa zamestnanec písomne dohodne so zamestnávateľom,....
    žiadny zákon nenúti zamestnanca poskytnúť svoje auto zamestnávateľovi, takže sa nedohodnúť.....

    Braňo je offline (nepripojený) Braňo

    Braňo
    Zamestnávateľ nemá v kompetencii meniť sadzby určené zákonom. Takéto "znižovanie" nákladov považujem už skutočne za detinské.

    pali1 je offline (nepripojený) pali1

    pali1


    Ďakujem za reakcie. Zamestnanci súhlasia že prídu dobrovoľne lebo je to sem tam ale keď im zamestnávateľ vypočítal náhradu tak na tlačive bolo uvedený koeficient 3 takže zamestnávateľ týmto porušuje § 7 o cestných náhradách?? Ak tomu dobre rozumiem.

    pali1 je offline (nepripojený) pali1

    pali1


    Prekvapivé vysvetlenie zamestnávateľa.


    Je toto aj možné.

    Pracovná cesta je čas od nástupu zamestnanca na cestuna výkon práce do iného miesta ako je jeho pravidelné pracovisko, vrátane výkonu práce v tomto mieste do skončenia cesty.
    Cestu do zamestnania (na pravidelné pracovisko) a späť sa nepovažuje za plnenie pracovných úloh a v zmysle ust. §220 o ds. 2 Zákonníka práce ani za úkon v priamej súvislosti s plnením pracovných úloh. Cesta do zamestnania a späť je podľa ust. § 221 ods. 1 Zákonníka práce cesta z bydliska (ubytovania) zamestnanca do miesta vstupu do objektu zamestnávateľa alebo na iné miesto na plnenia pracovných úloh a späť.

    V súlade s touto úpravou bol doplnený aj bod 5.3 o zmenu vo vyplácaní náhrad za použitie súkromného motorového vozidla a to nasledovne:

    V prípade, že zamestnanec použije súkromné osobné motorové vozidlo, na základe písomnej dohody s manažérom príslušného oddelenia, na cestu do/zo zamestnania, kedy vykonal prácu mimo riadny rozvrh pracovného času (podľa nariadenia zamestnávateľa alebo na základe dohody) a zamestnávateľ zároveň nezabezpečuje dopravu do/zo zamestnania na tento čas, patrí mu za každý 1 km jazdy základná náhrada vo výške 3,30 Sk a náhrada za spotrebované pohonné hmoty podľa cien pohonných látok v čase použitia, prepočítaných podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze v súlade s metodikou uvedenou v Zákone o cestovných náhradách č. 283/2002 Z.z. Táto náhrada bude pre účely dane z príjmu fyzických osôb zamestnancovi zdanená v najbližšej mzde. Pre uplatnenie náhrady platia rovnaké dokladovacie povinnosti a časové lehoty ako pri pracovných cestách. Dohoda uzavretá medzi zamestnancom a zamestnávateľom, ktorú pre tento účel zastupuje manažér príslušného oddelenia, musí mať písomnú formu a musí byť uzavretá pred začatím cesty podľa tohto bodu, inak je neplatná a zamestnanec nemá nárok na náhradu za použitie súkromného motorového vozidla.

    Môže prosím na toto niekdo zareagovať či je to vôbec možné ďakuje.

    Zoltán Kovács je offline (nepripojený) Zoltán Kovács

    človek, príliš dôverčivý, a niekedy aj idealista, ktorý verí v dobro človeka ...viac Zoltán Kovács
    pali1 Pozri príspevok

    Prekvapivé vysvetlenie zamestnávateľa.


    Je toto aj možné.

    Pracovná cesta je čas od nástupu zamestnanca na cestuna výkon práce do iného miesta ako je jeho pravidelné pracovisko, vrátane výkonu práce v tomto mieste do skončenia cesty.
    Cestu do zamestnania (na pravidelné pracovisko) a späť sa nepovažuje za plnenie pracovných úloh a v zmysle ust. §220 o ds. 2 Zákonníka práce ani za úkon v priamej súvislosti s plnením pracovných úloh. Cesta do zamestnania a späť je podľa ust. § 221 ods. 1 Zákonníka práce cesta z bydliska (ubytovania) zamestnanca do miesta vstupu do objektu zamestnávateľa alebo na iné miesto na plnenia pracovných úloh a späť.

    V súlade s touto úpravou bol doplnený aj bod 5.3 o zmenu vo vyplácaní náhrad za použitie súkromného motorového vozidla a to nasledovne:

    V prípade, že zamestnanec použije súkromné osobné motorové vozidlo, na základe písomnej dohody s manažérom príslušného oddelenia, na cestu do/zo zamestnania, kedy vykonal prácu mimo riadny rozvrh pracovného času (podľa nariadenia zamestnávateľa alebo na základe dohody) a zamestnávateľ zároveň nezabezpečuje dopravu do/zo zamestnania na tento čas, patrí mu za každý 1 km jazdy základná náhrada vo výške 3,30 Sk a náhrada za spotrebované pohonné hmoty podľa cien pohonných látok v čase použitia, prepočítaných podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze v súlade s metodikou uvedenou v Zákone o cestovných náhradách č. 283/2002 Z.z. Táto náhrada bude pre účely dane z príjmu fyzických osôb zamestnancovi zdanená v najbližšej mzde. Pre uplatnenie náhrady platia rovnaké dokladovacie povinnosti a časové lehoty ako pri pracovných cestách. Dohoda uzavretá medzi zamestnancom a zamestnávateľom, ktorú pre tento účel zastupuje manažér príslušného oddelenia, musí mať písomnú formu a musí byť uzavretá pred začatím cesty podľa tohto bodu, inak je neplatná a zamestnanec nemá nárok na náhradu za použitie súkromného motorového vozidla.

    Môže prosím na toto niekdo zareagovať či je to vôbec možné ďakuje.
    Ak som dobre pochopil, tak ide o preplácanie cesty z domu do zamestnania a späť. A to veru je čiste dobrovoľné a nie povinné. Totiž táto cesta sa nepovažuje za pracovnú.

    pali1 je offline (nepripojený) pali1

    pali1
    No dobre shmit ale ak to je napr. presčas azamestnávateľ nezabezpečí dopravu tak musia ísť ľudia na vlastnom aute a preplatené im bude len koeficientom 3,3??? To je trošku divné nie.

    Chobot je offline (nepripojený) Chobot

    Chobot
    pali1 Pozri príspevok

    Prekvapivé vysvetlenie zamestnávateľa.


    Je toto aj možné.

    Pracovná cesta je čas od nástupu zamestnanca na cestuna výkon práce do iného miesta ako je jeho pravidelné pracovisko, vrátane výkonu práce v tomto mieste do skončenia cesty.
    Cestu do zamestnania (na pravidelné pracovisko) a späť sa nepovažuje za plnenie pracovných úloh a v zmysle ust. §220 o ds. 2 Zákonníka práce ani za úkon v priamej súvislosti s plnením pracovných úloh. Cesta do zamestnania a späť je podľa ust. § 221 ods. 1 Zákonníka práce cesta z bydliska (ubytovania) zamestnanca do miesta vstupu do objektu zamestnávateľa alebo na iné miesto na plnenia pracovných úloh a späť.

    V súlade s touto úpravou bol doplnený aj bod 5.3 o zmenu vo vyplácaní náhrad za použitie súkromného motorového vozidla a to nasledovne:

    V prípade, že zamestnanec použije súkromné osobné motorové vozidlo, na základe písomnej dohody s manažérom príslušného oddelenia, na cestu do/zo zamestnania, kedy vykonal prácu mimo riadny rozvrh pracovného času (podľa nariadenia zamestnávateľa alebo na základe dohody) a zamestnávateľ zároveň nezabezpečuje dopravu do/zo zamestnania na tento čas, patrí mu za každý 1 km jazdy základná náhrada vo výške 3,30 Sk a náhrada za spotrebované pohonné hmoty podľa cien pohonných látok v čase použitia, prepočítaných podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze v súlade s metodikou uvedenou v Zákone o cestovných náhradách č. 283/2002 Z.z. Táto náhrada bude pre účely dane z príjmu fyzických osôb zamestnancovi zdanená v najbližšej mzde. Pre uplatnenie náhrady platia rovnaké dokladovacie povinnosti a časové lehoty ako pri pracovných cestách. Dohoda uzavretá medzi zamestnancom a zamestnávateľom, ktorú pre tento účel zastupuje manažér príslušného oddelenia, musí mať písomnú formu a musí byť uzavretá pred začatím cesty podľa tohto bodu, inak je neplatná a zamestnanec nemá nárok na náhradu za použitie súkromného motorového vozidla.

    Môže prosím na toto niekdo zareagovať či je to vôbec možné ďakuje.
    Toto ale úplne mení situáciu, pretože ako píšeš, v tomto prípade sa nejedná o pracovnú cestu. Ide o cestu do a zo zamestnania z domu, čo nie je pracovná cesta a za túto cestu nepatrí zamestnancom náhrada.

    To, že vám dáva nejakú náhradu za tieto cesty je pre zamestnancov len benefit, ktorý im zamestnávateľ nie je povinný dávať. Navyše to sa neriadi zákonom o cest. náhradách.

    Ani v prípade, že ide o nariadenú prácu nadčas (mimoriadnu zmenu cez víkend) sa cesta na pracovisko nepovažuje za pracovnú cestu. Je to stále len cesta do zamestnania. Ani v tom prípade sa nepreplácajú cest. náhrady. Je to čisto vecou zamestnanca, ako sa na pracovisko dopraví, zamestnávateľa to vôbec nemusí zaujímať. Takže môžete byť radi, že vám dávajú aspoň tých 3,30 / km pri použití vlastného auta. Ver mi, že drvivá väčšina zamestnancov takúto výhodu nemá aj keď používajú vlastné súkromné auto na cestu do práce.

    Chobot je offline (nepripojený) Chobot

    Chobot
    pali1 Pozri príspevok
    No dobre shmit ale ak to je napr. presčas a zamestnávateľ nezabezpečí dopravu tak musia ísť ľudia na vlastnom aute a preplatené im bude len koeficientom 3,3??? To je trošku divné nie.
    Odkiaľ berieš, že by zamestnávateľ bol povinný zabezpečovať dopravu na pracovisko?

    Podobný názor tu už mal jeden pýtajúci sa:

    http://www.porada.sk/t82039-nahrada-...-vydavkov.html
    Naposledy upravil Chobot : 27.08.08 at 06:51

    pali1 je offline (nepripojený) pali1

    pali1


    To že zamestnávateľ nie je povinný hradiť cestu zamestnancom do práce je my jasné ale nevedel so či túto cestu možno považovať za služobnú ak sa jedná o nariadený nadčas.

    Martin Mocko je offline (nepripojený) Martin Mocko

    Niekedy mám pocit, že v budúcom živote nechcem o účtovaní ani počuť... ...viac Martin Mocko
    pali1 Pozri príspevok

    To že zamestnávateľ nie je povinný hradiť cestu zamestnancom do práce je my jasné ale nevedel so či túto cestu možno považovať za služobnú ak sa jedná o nariadený nadčas.
    Samozrejem, že zamestnávateľ nie je povinný hradiť výdavky za dochádzku do zamestnania v žiadnom prípade. A tie 3,30SKK/km, ktoré ti poskytne z vlastnej vôle by ti mal ešte zdaniť v mzde 19% sadzbou dane.

    PS: Buď rád, že máš takého zamestnávateľa

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.