Naša firma požiadala ÚPSVaR o finančný príspevok na vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnancov. Bola podpísaná Dohoda, kde sú stanovené podmienky poskytnutia a maximálna výška príspevku.
Vzdelávanie sme si objednali od špecializovanej externej firmy , ktorá je plátca DPH a vystavila faktúry s DPH. Odrátali sme na vstupe DPH z týchto faktúr, pretože učtáreň nemala informácie o tom, že sa bude časť týchto nákladov refakturovať ÚPSVaR (max. 60% zo sumy bez DPH) a nebolo isté že ÚPSVaR tento príspevok schváli.
Vystavili sme faktúru pre ÚPSVaR bez DPH (§ 31, ods. 1, pís. c), ktorá obsahuje
-položku 60% z nákladov zaplatených externej firme,
-položku náhrada mzdy zamestnancom počas školenia.
Táto suma však nemusí byť od ÚPSVaR akceptovaná celá, pretože niektoré podklady k faktúre nemusia spĺňať podmienky Dohody a v tom prípade vystavíme dobropis.
Ide o kmeňových zamestnancov našej firmy, ktorí nadobudnuté vzdelanie využijú vo svojej práci pre našu firmu, ktorá bežne vykonáva činnosti neoslobodené od DPH, resp. pri ktorých je nárok na odpočet DPH na vstupe.
Ako riešiť faktúry, z ktorých už bola odrátaná DPH? Mám na to 2 názory:
- Dodatočné DP, kde hrozí pokuta. V tom prípade neviem, či dať do dodatočného DP celú sumu faktúr, aj keď refakturuje iba časť z tejto sumy, alebo sa dá napr. 40% z DPH nechať ako odrátanú a 60% neodrátať?
- Použiť koeficient a na konci roka vysporiadať DPH. V tom prípade v priebehu roka sa používa koeficient 1 a na konci roka podľa predbežných výpočtov vychádza koeficient 0,99877, po zaokrúhlení 1.