Zavrieť

Porady

Prosím, veľmi súrne

Mám problém v tom, ak vystavím zálohovú fa na 1000 Sk za službu a stáva sa, že zákazník nám uhradí niekedy buď o 10 Sk viac alebo niekedy o nejakých 10 Sk menej. Ostrú faktúru faktúru vystavím na sumu, ktorú zaplatí. Ale čo so službou? My vlastne vystavujeme zál. fa na 100% ceny a vyúčtovanie potom už nerobíme.
*Je možné, že by sme si stavili nejak v obchodných podmienkach alebo nejakej internej smernici, že ak zákazník uhradí napr. o 15 alebo 20 Sk viac, tak peniaze nevraciame (len ak by o to požiadali) a službu poskytneme v cene v akej mal zaplatiť.
A Ak sa stane, že uhradí o 10 Sk menej, tak mu poskytneme službu v plnej kvalite?
Prosím, napíšte aspoň svoj názor. Ja sa neviem pohnúť a teraz musím vystaviť fa - neviem aké obdobie mám na nej uviesť...
Ďakujem
Usporiadat
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
K A) myslím si, že vystavenie zálohovej faktúry na zahájené plnenie nie je správne, nakoľko už dochádza k plneniu služby. Funkciu zálohy chápem, keď dochádza k prijatiu alebo požadovaniu platby pred jej zahájením. V tomto prípade je potrebná hneď ostrá faktúra za službu - predpokladám, že sa jedná o "istých" zákazníkov, keď dodanie služby začína pred úhradou a teda deň dodania služby je 20.4. respektíve mesiac 04/2005 - opieram sa o skutočnosť, že nie je zmluva, ale postup vychádza z Vašich obchodných podmienok. Dalo by sa tu ešte polemizovať o inom dátume "dodania služby", ale to nie je teraz podstatné.

K B) so zreteľom na § 71 ZDPH postačuje jedna faktúra, ak dôjde k prijatiu zálohy a k poskytnutiu služby do 15-tich dní od prijatia zálohy s podmienkou, že sa všetko uskutoční v jednom mesiaci resp. v rámci jedného zdaňovacieho obdobia. Ak nie, tak ja by som vystavila zálohovú faktúru s DPH v mesiaci prijatia platby a ostrú faktúru s dodaním služby prvý deň jej poskytovania, nakoľko DPH by som chcela odviesť v deň vzniku 1. daňovej povinnosti.

A ak reálne dochádza k "nepresným" úhradám, na základe napr. minulého roka by som si to zosumarizovala a zapracovala do smernice, že napr. do výšky 10,00 Sk (ale najviac 1% - alebo najlacnejšie poštovné - obyčajná zásielka) sa uvedené rozdiely budú vysporiadavať priebežne v rámci zaokrúhlenia faktúr, prípadne by som to v smernici podporila aj "efektívnosťou vymáhania" § 19 ods. 2 písm. i - t.j. poštovné za upozornenie odberateľa by bolo drahšie ako suma odpísanej pohľadávky. Tieto rozdiely by som účtovala na 548 a to aj kladné aj záporné, aby konečný výsledok na konci roka predstavoval saldo tohto rozdielu.

Vyššie čiastky by som riešila pri dokladovej inventúre pohľadávok a záväzkov k 31. decembru individuálne. Ak je možné voči niektorému odberateľovi uplatniť nedoplatok, alebo preplatok, tak by som to vo faktúre vyžadovala - naznačila by som to sumou k úhrade. Čiže by som naznačila "starostlivosť" o pohľadávku a následne by to bolo zrelé na daňový odpis pohľadávky podľa uvedeného §-u v nasledujúcom období.

Tak ako? Som veľký formalista?
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Napísala som toho za stranu, ale niekde to zmizlo.
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO
K A) myslím si, že vystavenie zálohovej faktúry na zahájené plnenie nie je správne, nakoľko už dochádza k plneniu služby. Funkciu zálohy chápem, keď dochádza k prijatiu alebo požadovaniu platby pred jej zahájením. V tomto prípade je potrebná hneď ostrá faktúra za službu - predpokladám, že sa jedná o "istých" zákazníkov, keď dodanie služby začína pred úhradou a teda deň dodania služby je 20.4. respektíve mesiac 04/2005 - opieram sa o skutočnosť, že nie je zmluva, ale postup vychádza z Vašich obchodných podmienok. Dalo by sa tu ešte polemizovať o inom dátume "dodania služby", ale to nie je teraz podstatné.
Ďakujem za veľmi vyčerpávajúcu odpoveď.
A) Hm, opäť je ale problém v tom, že doména funguje 2 týždne (pravidlá hl. správcu) - a ak zákazník neuhradí túto doménu, doména expiruje a tým pádom neexistuje. A teraz si predstavte, že zákazník počas roka neuhradí možno 1000 faktúr... Takže všetko to dobropisovať...

B) Tomuto úplne nerozumiem:.....Ak nie, tak ja by som vystavila zálohovú faktúru s DPH v mesiaci prijatia platby a ostrú faktúru s dodaním služby prvý deň jej poskytovania, nakoľko DPH by som chcela odviesť v deň vzniku 1. daňovej povinnosti...
Nerozumiem, že by si vystavila zál. fa s DPH. - podľa mňa, ak zálohovú faktúru zákazník uhradí, k nej musím vystaviť do 15 dní faktúru. Alebo som to možno zle pochopila...
-------
Poradca podnikateľa vystavi zál fa v sept. 2004 (na DÚPP na rok 2005). Túto zál. fa som uhradila a zaslali mi hneď faktúru.
A už ďalšiu faktúru mi nevystavili. Postupujú tiež zle?
--------------
Čo sa týka Tvojho 4. odstavca - pre mňa to bude asi komplikované - momentálne som v ....
Bude to chyba, ak vystavím fa na sumu, ktorú aj prijmem a službu webhosting predĺžim o tú sumu čo uhradili?
Potom by vlastne nevyzerala tá fa takto: 25.4.2005-24.4.2006 ale: 25.4.2005-30.4.2006.
Je to zle, ak si to obhájim pred kontrolou, že som sa tak so zákazníkom dohodla?
Som už fakt v koncoch.
Naposledy upravil Mickya : 25.05.05 at 12:23
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Pozri príspevky AVO - tam je odpoveď. Neviem, prečo to nezaradilo na stránku.
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO, ja už reagujem na ten dlhý lajster, čo si napísala.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Do kelu, ja som toho včera napísala za stranu a je to fuč.
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO
Do kelu, ja som toho včera napísala za stranu a je to fuč.
AVO a to čo si napísala 12:30, to nie je ono?
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Dúfam, že to teraz prejde, odpovedala som aj včera ale niekde to "pláva" na serveri. Dosť som sa s tým pozabávala, takže ma to mrzí:

Ad A) v prípade vystavovania zálohovej faktúry v čase, keď už dochádza k dodávke, je nesprávne. Mám za to, že daňová povinnosť vzniká dňom začatia poskytovania služby, t.j. 20. 4. 2005. Zálohu chápem iba ako "zábezpeku" platby, za službu, ktorú chcem niekomu poskytnúť. Vzhľadom k tomu, že "biznis" už máte rozbehnutý, dá sa odsledovať systém a Vaše obchodné podmienky. Ak ich nemáte zazmluvnené (a to nemáte), nemožno posunúť termín vzniku daňovej povinnosti (alebo by to prinajmenšom bolo veľmi zložité pri obhajobe). Doporučujem v tomto prípade vystavovať rovno ostré faktúry a odvádzať daň v deň začatia poskytovania služby (ďalej aj ZPS a nie je to zdravotne postihnuté).

Ad B)v tomto prípade dôjde k odvodu DPH v správnom zdaňovacom období. Ale ja by som na tento prípad aplikovala § 71 ods. 1 ZDPH, t.j. ak je platba prijatá vopred a do 15-dní sa začne služba dodávať, postačuje jedna faktúra s dátumom dodania - posledná daňová povinnosť t.j. 12.5.2005. (S tými dátumami sa to všeobecne "na trhu" veľmi moce.) Vami uvádzané dátumy sú trochu diskutabilné - odôvodnenie AD 1. Iný prípad by nastal, keby záloha bola uhradená v inom mesiaci, ako dôjde k začiatku dodávania služby, vtedy by som DPH odvádzala pri vzniku prvej daňovej povinnosti, t.j. v deň prijatia platby a vystavovala ostrú faktúru s dátumom dodania 1. deň ZPS.

Záver:
Ak dochádza k "platobnej nedisciplíne" odberateľov - spracovala by som analýzu - prehľad napr. za predchádzajúce účtovné obdobie. Stanovila by som si hranicu významnosti. Oprela by som to napr. na výšku poštovného pri obyčajnej zásielke (teraz 9,00 Sk) - alebo oscilovať okolo tejto sumy, aby sa dala obhájiť. Do tejto výšky vzniknuté rozdiely by som účtovala na drobné zaokrúhlenie faktúr. (My sme v jednoduchom účtovníctve - takže v tomto prípade by som zápisom v knihe DF vyznačila faktúry ako vysporiadané, bez vplyvu na daňový základ. Včera som mimochodom odpovedala, ako by to bolo v podvojnom, takže možno aj dobre, že to vypadlo.)
Čo sa týka vyšších rozdielov - je potrebné sledovať saldo na jednotlivých partnerov a v nasledujúcom vyúčtovacom období žiadať vysporiadanie - napríklad naznačením sumy k úhrade (starostlivosť o pohľadávku sa musí preukázať). Ak to partner nerešpektuje, pri inventarizácii pohľadávok k 31.12. nasledujúceho roka by som uviedla do zápisu návrh na odpis pohľadávky z titulu neefiktívnosti jej vymáhania.

To je asi tak všetko. Neviem či to postačuje. Ak nie ozvi sa.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Mickya
AVO a to čo si napísala 12:30, to nie je ono?
A ty máš čo?
Mne neukazuje v PC nič ani v správach, ani na mojej adrese sa to nedá pozrieť.
Ak to máš dvojmo - pozri si aj to druhé.

To je sila, ak to je niekde a iba "autor" nevie kde.
Dôležité, že to máš ty.
Veľa zdaru.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Už som z toho magor, teraz to tam je. To asi ten server nevydržal a chcel ma zastaviť v litániách.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Mickya
Ďakujem
-------------
Napadla ma ešte ďalšia otázka: mám ešte 1 platbu -nejaký zákazník uhradil našu zál. fa vkladom na účet, ale neuviedol VS, tým pádom nevieme od koho prišli peniaze. Bolo to ešte minulý rok. V banke sme sa boli pýtať, ale bezvýsledne.
Služba mu tým pádom nebola poskytnutá a doteraz (prešlo už vyše roka sa nikto neozval). Z danej sumy sme neodviedli DPH, ale sumu sme zaradili do príjmu ovplyv. ZD. Postupovali sme správne? ďakujem
Podľa mňa veľmi dobre. K plneniu nedošlo, jedná sa o mylnú platbu. Ste pripravení ju vrátiť, ani ste nezačali plniť dodávku - t.j. takto sa obhájiť pred daniarmi - DPH. A čo sa týka dane z príjmu - mali ste peniaze, určite ste ich nedali do "depozitu" a nepoužívali, takže zo zásady opatrnosti dobre. Pri vrátení peňazí si zaznamenať kedy, ako a prečo to bolo účtované pôvodne.

A ak ich nebudete musieť vrátiť, nasmeruj takého zákazníka aj na môj účet. Bodlo by mi to.
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO
A ty máš čo?
Mne neukazuje v PC nič ani v správach, ani na mojej adrese sa to nedá pozrieť.
Ak to máš dvojmo - pozri si aj to druhé.

To je sila, ak to je niekde a iba "autor" nevie kde.
Dôležité, že to máš ty.
Veľa zdaru.
Ahoj - ja mám obidve odpovede. Na hl. stránke sa to nezaradilo ani mne, ale keď som otvorila danú tému, tak sa mi to zobrazilo.
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

A moju odpoveď resp. otázky k tomu, čo si včera napísala tam nemáš? Písala som 13:49.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Zopakuj mi ju prosím, ja sa v tomto už nevyznám.
Ďakujem.
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO
K A) myslím si, že vystavenie zálohovej faktúry na zahájené plnenie nie je správne, nakoľko už dochádza k plneniu služby. Funkciu zálohy chápem, keď dochádza k prijatiu alebo požadovaniu platby pred jej zahájením. V tomto prípade je potrebná hneď ostrá faktúra za službu - predpokladám, že sa jedná o "istých" zákazníkov, keď dodanie služby začína pred úhradou a teda deň dodania služby je 20.4. respektíve mesiac 04/2005 - opieram sa o skutočnosť, že nie je zmluva, ale postup vychádza z Vašich obchodných podmienok. Dalo by sa tu ešte polemizovať o inom dátume "dodania služby", ale to nie je teraz podstatné.
Reagovala som na to, čo zmizlo:
Ďakujem za veľmi vyčerpávajúcu odpoveď.
A) Hm, opäť je ale problém v tom, že doména funguje 2 týždne (pravidlá hl. správcu) - a ak zákazník neuhradí túto doménu, doména expiruje a tým pádom neexistuje. A teraz si predstavte, že zákazník počas roka neuhradí možno 1000 faktúr... Takže všetko to dobropisovať...?

B) Takže vlastne ak je zálohovka uhradená 25.5.2005 na obdobie (2.6.2005-1.6.2006). Tak ja vystavím ostrú faktúru v máji s dátumom dodania 25.5.2005 a keď začnem poskytovať službu, tak 2.6.2005 zase vystavím ďalšiu faktúru? To už v tých fa budeme mať ozaj zmätok. Momentálne vystavíme 7000 faktúr ročne tzn., že aby som kvôli 1 dátumu (lebo vlastne suma mi vyjde na 0) mám vystavovať 14000 faktúr ročne? To nie je mysliteľné....
Ak som to doteraz robila tak, že som vystavila len 1 fa, je to, prosím, moc pokutované?
-------
Poradca podnikateľa mi vystavila zál fa v sept. 2004 (na DÚPP na rok 2005). Túto zál. fa som uhradila a zaslali mi hneď faktúru.
A už ďalšiu faktúru mi nevystavili. Postupujú tiež zle?
--------------
Čo sa týka Tvojho 4. odstavca - pre mňa to bude asi komplikované - momentálne som v ....
Bude to chyba, ak vystavím fa na sumu, ktorú aj prijmem a službu webhosting predĺžim o tú sumu čo uhradili?
Potom by vlastne nevyzerala tá fa takto: 25.4.2005-24.4.2006 ale: 25.4.2005-30.4.2006.
Je to zle, ak si to obhájim pred kontrolou, že som sa tak so zákazníkom dohodla?
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
A) Hm, opäť je ale problém v tom, že doména funguje 2 týždne (pravidlá hl. správcu) - a ak zákazník neuhradí túto doménu, doména expiruje a tým pádom neexistuje. A teraz si predstavte, že zákazník počas roka neuhradí možno 1000 faktúr... Takže všetko to dobropisovať...?
Tu som mimo - čo mu fakturujete (poskytujete), keď expiruje doména?

B) Takže vlastne ak je zálohovka uhradená 25.5.2005 na obdobie (2.6.2005-1.6.2006). Tak ja vystavím ostrú faktúru v máji s dátumom dodania 25.5.2005 a keď začnem poskytovať službu, tak 2.6.2005 zase vystavím ďalšiu faktúru?
Chápem. Dá sa to riešiť tak, že si spravíte záznam v povinnej evidencii DPH, t.j. iba zápis pre účel odvodu DPH v máji a vystavíte jednu faktúru - v texte uvediete zálohu prijatú dňa ... záleží na softvéri aký používaš - mne dovoľuje dva pre účely DPH, t.j. rozlišuje daňovú povinnosť z titulu platby a z titulu dodávky.
-------
Poradca podnikateľa mi vystavila zál fa v sept. 2004 (na DÚPP na rok 2005). Túto zál. fa som uhradila a zaslali mi hneď faktúru.
A už ďalšiu faktúru mi nevystavili. Postupujú tiež zle?
V tomto nevidím problém. Poradca dá zálohovku a následne po nej ostrú faktúru, ktorá je konečná. Majú stanovené pevné ceny, nepodlieha vyúčtovaniu a zároveň začínajú dodávať aj publikácie pol roka predom, hoci to má označenie nasledujúceho roka.
Neviem, čo si sa týmto chcela spýtať.
--------------
Bude to chyba, ak vystavím fa na sumu, ktorú aj prijmem a službu webhosting predĺžim o tú sumu čo uhradili?
Po "zoznámení sa" s tvojím problémom si myslím: ak máte cenník na deň atď. a ty si vieš z uhradenej ceny prepočítať, za čo ti zákazník vlastne zaplatil (chvalabohu, že nemáte zmluvy), tak to podľa mňa môžeš.
Ale môže sa stať, že ešte stále nerozumiem dokonale problému. Pozri sa na úvod - kde som napísala, čo mi nie je jasné.
Naposledy upravil Jana Acsová : 26.05.05 at 07:58 Dôvod: Spresnenie
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO
A) Hm, opäť je ale problém v tom, že doména funguje 2 týždne (pravidlá hl. správcu) - a ak zákazník neuhradí túto doménu, doména expiruje a tým pádom neexistuje. A teraz si predstavte, že zákazník počas roka neuhradí možno 1000 faktúr... Takže všetko to dobropisovať...?
Tu som mimo - čo mu fakturujete (poskytujete), keď expiruje doména?
To je prípad, keď zákazník si to rozmyslí a túto doménu nechce.
Aby si tomu lepšie rozumela (ale nechcem Ťa zbytočne domotať), ale takto to je:
zákazník si dnes, t. j. 26.5. objedná u nás doménu. Dnes mu vystaví naša firma zálohovú faktúru. Doména je funkčná a má určeného majiteľa do 9.6.2005. Od 10.6.2005 do 24.6.2005 je doména nefunkčná, ale má určeného majiteľa.
Ak zákazník uhradí našu zálohovú faktúru za doménu do 24.6.2005, my tento poplatok hneď po úhrade uhradíme zase hl. správcovi domén a ten má taký systém, že ak zákazník uhradí túto doménu do toho 24.6.2005 (cca 1 mesiac od prvého zarezervovania), tak hl. správca domén na faktúre píše obdobie danej domény 26.5.2005-25.5.2006
Ak by ale zákazník uhradil doménu napr. 26.6.2005, tak doména je funkčná od 26.6.2005 do 25.6.2006.

Ak by ale zákazník doménu neuhradil, tak doména sa uvoľní pre ďalšieho záujemcu. Naša firma zákazníkovi nič nefakturuje, keďže nám hl. správca domén nič nefakturuje.

O chvíľu sa vyjadrím ešte k ďalším...
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Tak potom som nerozumela otázke - čo chceš dobropisovať (písala si napr. 1000 faktúr), keď vlastne nefakturuješ?

Alebo máš zálohové faktúry a tie chceš dobropisovať?
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO
B) Takže vlastne ak je zálohovka uhradená 25.5.2005 na obdobie (2.6.2005-1.6.2006). Tak ja vystavím ostrú faktúru v máji s dátumom dodania 25.5.2005 a keď začnem poskytovať službu, tak 2.6.2005 zase vystavím ďalšiu faktúru?
Chápem. Dá sa to riešiť tak, že si spravíte záznam v povinnej evidencii DPH, t.j. iba zápis pre účel odvodu DPH v máji a vystavíte jednu faktúru - v texte uvediete zálohu prijatú dňa ... záleží na softvéri aký používaš - mne dovoľuje dva pre účely DPH, t.j. rozlišuje daňovú povinnosť z titulu platby a z titulu dodávky.
-------
Poradca podnikateľa mi vystavila zál fa v sept. 2004 (na DÚPP na rok 2005). Túto zál. fa som uhradila a zaslali mi hneď faktúru.
A už ďalšiu faktúru mi nevystavili. Postupujú tiež zle?
V tomto nevidím problém. Poradca dá zálohovku a následne po nej ostrú faktúru, ktorá je konečná. Majú stanovené pevné ceny, nepodlieha vyúčtovaniu a zároveň začínajú dodávať aj publikácie pol roka predom, hoci to má označenie nasledujúceho roka.
Neviem, čo si sa týmto chcela spýtať.
Mám to chápať tak, že ak mám pevne stanovené ceny (čo mám - nám sa počas roka nemenia), nemusím vystavovať 2 faktúry (faktúru k prijatej platbe a ďalšiu fa - už potom k plneniu služby?)?
Čo sa týka poradcu podnikateľa - myslela som to tak, že ak mi PP vystaví zál. fa, ja ju uhradím, vystavia mi na základe prijatej platby faktúru (fa je vystavená na základe Zákona o DPH). Potom, keď vlastne začnú chodiť knihy (čiže nastáva plnenie) nevystavujú žiadnu faktúru - o to mi ide, že keď ja mám tiež pevne stanovené ceny, tak pre mňa tiež stačí vystaviť 1 faktúru?
Kedy vlastne potom aplikujem §71 odst. 1, keď PP ho tiež nepoužíva?
Dúfam, že som to napísala už jasnejšie a že nejde z mojej strany o zlý výklad zákona.
0 0
Mickya Mickya

Mickya je offline (nepripojený) Mickya

AVO
Tak potom som nerozumela otázke - čo chceš dobropisovať (písala si napr. 1000 faktúr), keď vlastne nefakturuješ?

Alebo máš zálohové faktúry a tie chceš dobropisovať?
Ty si mi písala, že treba vystaviť nie zálohovú faktúru, ale hneď ostrú faktúru. Takže som písala k tomu, že ak by som to začala robiť tak, že vystavím rovno ostrú faktúru, tak by som v tomto prípade musela vystaviť dobropis, pretože zákazník o doménu nemá záujem.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať