Zavrieť

Porady

Nájomné zaplatené vopred

Ahojte všetci, je tu niekto, kto by mi vysvetlil § 19 ods.4 s ZDP – nájomné uhrádzané fyzickej osobe... ?
  1. Napr. FO uhradí ročné nájomné za r. 2009 celé už v roku 2008 druhej FO. V ktorom roku to bude u jedného VOZD a u druhého POZD? (tu som sa zamotala poslednou vedou v horeuvedenom odseku: Zaplatené nájomné FO za príslušné zdaň.obdobie sa uzná najviac do výšky časovo rozlíšenej sumy prislúchajúcej na zdaňovacie obdobie). Čiže kto platí má VNZD v r. 2008 a VOZD v r 2009 a kto prijal ten má POZD v r. 2008?
  2. Platilo by to aj v prípade , keď FO uhradí ročné nájomné za r. 2009 celé už v roku 2008 nezisk. PO účt. v JÚ?
Všetkým vopred ďakujem!
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Mária.K. je offline (nepripojený) Mária.K.

    Mária.K.
    Janinkaaa Pozri príspevok
    Mám opačný problém.

    SRO prenajíma fyzickej osobe nehnuteľnosť.
    FO je nepodnikateľ, nemá IČO.
    Táto FO, ale nájom za mesiac 12/2010 nám zaplatila až v 01/2011.
    Zaúčtované nájomné za 12/2010 : 311/602

    Mám postupovať podľa §19 ods. 4 a uviesť nezaplatené nájomné na r. 270 daň. priznania, ako odpočítateľnú položku ?
    Nie. § 19 ods. 4 hovorí o výdavkoch, t. j. o nájomnom, ktoré by ste vy platili fyzickej osobe. Takéto nájomné sa zahrnie do daňových nákladov v zdaňovacom období, v ktorom bolo zaplatené.
    V prípade, ktorý uvádzate ide o váš výnos z prenájmu a ten ide aj do zdaňovaných výnosov podľa účtovníctva a bez ohľadu na to, kedy fyzická osoba nájomné skutočne zaplatila.

    Zoltán Kovács je offline (nepripojený) Zoltán Kovács

    človek, príliš dôverčivý, a niekedy aj idealista, ktorý verí v dobro človeka ...viac Zoltán Kovács
    Yvonne Pozri príspevok
    ...som z toho jeleň! viem, že nič neznižoval... asi to chápem zle: myslela som, že keď si FO priznal príjmy z nájmu v r. 2008, tak aj výdavky PO by mali byť v r. 2008, lenže časovo to musá byť rozlíšené cez 381, lebo sa to týka r. 2009 - no hovorím, som z toho jelen-ica...
    Skrátka tak ako som to urobila minulý rok, tak to urobím aj tento rok a basta fidli ! (už moc špekulujem:-) )
    POZOR!!!!
    U FO neexistuje časové rozlíšenie, kým u PO áno.

    A u PO nehovoríme o výdavkoch ale o nákladoch, ktoré treba časovo správne zaradiť do obdobia.

    babi2 je offline (nepripojený) babi2

    babi2
    Yvonne Pozri príspevok
    jasnačka - účtovník 007 - zle som to napísala, DF som zaúčtovala 381/321! Ale ja som to aj zaplatila v 12/2008!
    No a platbu si účtovala 321/221, a v tomto roku zaúčtuješ náklad ID 518/381

    ekopo je offline (nepripojený) ekopo

    JA ekopo
    v r. 2008 je to VNZD a POZD
    v r. 2009 zúčtovať na VOZD u nájomcu
    v druhom prípade to je VOZD 2008
    Naposledy upravil ekopo : 01.12.08 at 07:23 Dôvod: upravený rok

    Yvonne je offline (nepripojený) Yvonne

    Yvonne
    ..zase mám problém s nájomným - so zaúčtovaním, resp. úpravou ZD v DPPO:
    PO zaplatila FO za prenájom kancelárií v 12/2008 dopredu na 1.Q.2009 sumu 30 tis. Sk
    zaúčtované v 12/2008: 381/221
    " - 1/2009: 518/381
    Teraz mi vŕta v hlave, (§ 19 ods. 4 ZDP), či som nemala v DPPO za r. 2008 znížiť o sumu 30 tis. Sk výsledok HV r. 270 DPPO a následne v r. 2009 zvýšiť výsledok HV r. 140 o túto sumu ( prepoč. na Eurá).
    Blíži sa december, "história sa bude opakovať", tak aby som to urobila správne, prosím o vaše názory. Všetkým vopred ĎAKUJEM.

    Zoltán Kovács je offline (nepripojený) Zoltán Kovács

    človek, príliš dôverčivý, a niekedy aj idealista, ktorý verí v dobro človeka ...viac Zoltán Kovács
    Yvonne Pozri príspevok
    ..zase mám problém s nájomným - so zaúčtovaním, resp. úpravou ZD v DPPO:
    PO zaplatila FO za prenájom kancelárií v 12/2008 dopredu na 1.Q.2009 sumu 30 tis. Sk
    zaúčtované v 12/2008: 381/221
    " - 1/2009: 518/381
    Teraz mi vŕta v hlave, (§ 19 ods. 4 ZDP), či som nemala v DPPO za r. 2008 znížiť o sumu 30 tis. Sk výsledok HV r. 270 DPPO a následne v r. 2009 zvýšiť výsledok HV r. 140 o túto sumu ( prepoč. na Eurá).
    Blíži sa december, "história sa bude opakovať", tak aby som to urobila správne, prosím o vaše názory. Všetkým vopred ĎAKUJEM.
    Keď to v r. 2008 bolo účtované na účet 381 potom prečo by sa malo ešte raz tá suma uviesť v DPPO? Týmto účtovaním predsa neznižoval HV v r.2008.

    Yvonne je offline (nepripojený) Yvonne

    Yvonne
    ...som z toho jeleň! viem, že nič neznižoval... asi to chápem zle: myslela som, že keď si FO priznal príjmy z nájmu v r. 2008, tak aj výdavky PO by mali byť v r. 2008, lenže časovo to musá byť rozlíšené cez 381, lebo sa to týka r. 2009 - no hovorím, som z toho jelen-ica...
    Skrátka tak ako som to urobila minulý rok, tak to urobím aj tento rok a basta fidli ! (už moc špekulujem:-) )

    účtovník 007 je offline (nepripojený) účtovník 007

    To by som aj ja chcela občas vedieť. ...viac účtovník 007
    Yvonne Pozri príspevok
    ..zase mám problém s nájomným - so zaúčtovaním, resp. úpravou ZD v DPPO:
    PO zaplatila FO za prenájom kancelárií v 12/2008 dopredu na 1.Q.2009 sumu 30 tis. Sk
    zaúčtované v 12/2008: 381/221
    " - 1/2009: 518/381
    Teraz mi vŕta v hlave, (§ 19 ods. 4 ZDP), či som nemala v DPPO za r. 2008 znížiť o sumu 30 tis. Sk výsledok HV r. 270 DPPO a následne v r. 2009 zvýšiť výsledok HV r. 140 o túto sumu ( prepoč. na Eurá).
    Blíži sa december, "história sa bude opakovať", tak aby som to urobila správne, prosím o vaše názory. Všetkým vopred ĎAKUJEM.
    Yvonne, máš to dobre. Aj keď mne sa nepáči to účtovanie 381/221.( nie 321,379?) Nájomné sa stalo nákladom v roku 2009, kde aj patrí. Teba asi pletie povinnosť účtovať pri nájomnom ako o PP vtedy, ak nájomné bolo v nákladoch, ale PO ho do 31.12. neuhradila FO. Vtedy by suma bola prip.položkou. Po úhrade odpočítateľnou položkou.
    Viď §19 ods.4 Zákona o DP.
    Naposledy upravil účtovník 007 : 05.11.09 at 12:39

    Yvonne je offline (nepripojený) Yvonne

    Yvonne
    jasnačka - účtovník 007 - zle som to napísala, DF som zaúčtovala 381/321! Ale ja som to aj zaplatila v 12/2008!

    azla je offline (nepripojený) azla

    azla
    Z hľadiska účtovného - nájom máš zaradený v období kde správne patrí, čiže napriek tomu, že bola fa prijatá v r. 2008, ale si ju do nákladov zahrla správne v r. 2009.

    Z hľadiska daňového - posudzuješ, či zaučtovaný nájom FO v r. 2009 je aj zaplatený. - ak je zaplatený je čiastka na účet 518 v r. 2009 daňovým výdavkom.

    Ak by sa stalo , že daná faktúra by nebola uhradená v r. 2009, tak iba vtedy by si túto čiastku dala ako PP.
    Ale, toto nie je Tvoj prípad, lebo Ty ju už máš zaplatenú.

    betka je offline (nepripojený) betka

    betka
    19/(4) Nájomné, odplaty (provízie) za sprostredkovanie, a to aj ak ide o sprostredkovanie na základe mandátnych zmlúv alebo podobných zmlúv, 91) uhrádzané fyzickej osobe sa zahrnú do daňových výdavkov v zdaňovacom období, v ktorom boli zaplatené. Zaplatené nájomné fyzickej osobe za príslušné zdaňovacie obdobie sa uzná najviac do výšky časovo rozlíšenej sumy prislúchajúcej na zdaňovacie obdobie.

    Yvone
    . Nech Ťa nemýli tento par. v ZDP. Toto znamena, že ak by si mala nájomné za rok 2009 30 tis. , ale ty by si mi ich nezaplatila, mne ako FO v roku 2009, ale v roku 2010 (platené pozadu). Toto by bolo pre Teba PP k ZD pre Teba ako PO.

    Ty máš nájomné platené vopred. TAkže nech Ťa tento par. nemýli.

    Zoli.
    V roku 2007 zaplatené nájomné na 5 rokov dopredu FO, sa časovo rozlišovalo. Platila výnimka, že je možné rozlišovať časť nájomného, kt. pripadalo na rok 2007. V roku 2008 bola zmena a už sa časovo nerozlišuje, bolo potrebné zahrnúť do ZD celé nájomné a "zdaniť" ho ako "preddavky platené dopredu ".
    (vieš v ŠR bolo málo penez, bolo treba nahrabať)

    Yvonne je offline (nepripojený) Yvonne

    Yvonne
    azla a betka ďakujem za vysvetlenie a konkrétny príklad! Veľmi ste mi pomohli. Pekný víkend!

    ivička je offline (nepripojený) ivička

    ivička
    Nechcem zakladať novú tému o nájomnom, môže mi prosím Vás niekto odobriť takýto postup?

    V nájomnej zmluve mám dohodnuté, že nájomné za nebytové priestory vo výške 1 €/mesačne za mesiac 5 a 6/2009 bude fakturované v decembri 2009 a tiež vtedy aj splatné
    a nájomné za 7,8,9,10/2009 vo výške 1000€ bude fakturované v novembri 2009 a splatné v decembri 2009, môžem na základe tohto vystaviť faktúry nebude to nejako napadnuteľné, keď DPH bude v decembri a v novembri????
    Vopred ďakujem

    azla je offline (nepripojený) azla

    azla
    ivička Pozri príspevok
    Nechcem zakladať novú tému o nájomnom, môže mi prosím Vás niekto odobriť takýto postup?

    V nájomnej zmluve mám dohodnuté, že nájomné za nebytové priestory vo výške 1 €/mesačne za mesiac 5 a 6/2009 bude fakturované v decembri 2009 a tiež vtedy aj splatné
    a nájomné za 7,8,9,10/2009 vo výške 1000€ bude fakturované v novembri 2009 a splatné v decembri 2009, môžem na základe tohto vystaviť faktúry nebude to nejako napadnuteľné, keď DPH bude v decembri a v novembri????
    Vopred ďakujem
    Podľa môjho názoru bude. (ak to niekto nájde).

    V nájomnej zmluve si môžete dohodnúť "čokoľvek", ale toto "čokoľvek" musí byť v súlade so zákonom. Napr. táto fakturácia má byť v súlade so zákonom o Dph.
    Riešime fakturáciu za rok 2009.
    Pri opakovanom dodaní služby (a tou je napr. aj nájomné), vychádzame z §19, odst. 3 (znenie platné do 31.12.2009)

    (3) Ak sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane počas trvania zmluvy, považuje sa tovar alebo služba za dodaný najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodávaný tovar alebo službu vzťahuje, a ak je dohodnutá platba za obdobie dlhšie ako 12 kalendárnych mesiacov, považuje sa tovar alebo služba za dodaný najneskôr posledným dňom 12. mesiaca ....


    Ak faktúrujete za obdobie 5-6/2009 , tak deň dodania je najneskôr 30.6.2009. Bez ohľadu na to, čo Ste si dohodli v nájomnej zmluve. Ak Ste si dohodli v nájomnej zmluve, že to budete faktúrovať v decembri je to v rozpore s ustanoveniami zákona o Dph, lebo deň dodania je najneskôr 30.6.2009 a povinnosť vystaviť faktúru máte do 15. dní.
    Ak by Ste faktúrovali za obdobie 5-10/2009, tak deň dodania je najneskôr 31.10.2009 a faktúru je povinnosť vystaviť do 15.11.2009. Splatnosť faktúry môže byť podľa zmluvy - čiže december 2009.

    Ak nájom skončil 31.10.2009, tak neostáva Vám nič iné iba urobiť faktúru s dátumom dodania 31.10.2009 a podať DDP.

    Janinkaaa je offline (nepripojený) Janinkaaa

    Janinkaaa
    Mám opačný problém.

    SRO prenajíma fyzickej osobe nehnuteľnosť.
    FO je nepodnikateľ, nemá IČO.
    Táto FO, ale nájom za mesiac 12/2010 nám zaplatila až v 01/2011.
    Zaúčtované nájomné za 12/2010 : 311/602

    Mám postupovať podľa §19 ods. 4 a uviesť nezaplatené nájomné na r. 270 daň. priznania, ako odpočítateľnú položku ?

    Yvvetta je offline (nepripojený) Yvvetta

    ťažko pracujúca účtovníčka Yvvetta
    Prosím Vás o radu.
    Od 03/2012 bude SRO (štvrťročný platca DPH) prenajímať nehnuteľnosť.
    V zmluve je uvedené, že nájomné je splatné mesiac vopred.
    Teda za 03/2012 bude nájom splatný do 15.02.2012.
    Ako vystavím faktúru :
    D. vystavenia : 01. 02. 2012
    D. splatnost : 15. 02. 2012
    D. dodania : 01. 02. 2012 ???
    V texte faktúry bude uvedené, že je to nájom za 03/2012.
    Je to tak správne ?
    Ďakujem.

    Janinkaaa je offline (nepripojený) Janinkaaa

    Janinkaaa
    Prosím Vás o radu.
    Od 03/2012 bude SRO (štvrťročný platca DPH) prenajímať nehnuteľnosť.
    V zmluve je uvedené, že nájomné je splatné mesiac vopred.
    Teda za 03/2012 bude nájom splatný do 15.02.2012.
    Ako vystavím faktúru :
    D. vystavenia : 01. 02. 2012
    D. splatnost : 15. 02. 2012
    D. dodania : 01. 02. 2012 ???
    V texte faktúry bude uvedené, že je to nájom za 03/2012.
    Je to tak správne ?
    Ďakujem.

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.