Komplikované, lebo v prípade predaja poukážky vám zatiaľ "nič nevzniklo". T.j. vy ste iba predali papier - poukážku (mám za to, že poukážky ste si dali vyrobiť a sprostredkovateľ ich iba predáva). Vy ste povinný následne plniť zákazníkovi, keď Vám poukážku pri nákupe predloží. Ak sa jedná o hotovostnú úhradu, mala by byť kasa nastavená tak, aby sa dal rozlíšiť nákup za hotové a nákup na poukážky, alebo to aspoň v rámci "výkazov" sledovať po jednotlivých dňoch.
K predaju dôjde teda na prevádzke a premietne sa to v účtovaní tržby (uvádzam podvojné účtovníctvo):
1. uvedenie poukážok do spotreby (odovzdanie sprostredkovateľovi - podľa mňa by sa malo jednať o tzv. prísne zúčtovateľné tlačivo s číselným označením, ochrannými prvkami a pod.) - tu by som si viedla iba operatívnu evidenciu o množstve a druhu vydaných poukážok
2. vznik záväzku z titulu predanej poukážky: 378/379 420,00 Sk (účet 378 - očakávaný príjem na účet, účet 379 - očakávaný záväzok voči zákazníkovi, ktorý očakáva od nás plnenie)
3. inkaso na účet 221/378 365,00 Sk - úhrada pohľadávky,
4. faktúra za sprostredkovanie 518/321 - voči tomu istému partnerovi ako je evidovaný na účte 378 - na čiastku 55,00 Sk (ak je platiteľ, tak by si mu mal hradiť DPH - alebo je to dohodnuté inak? alebo je neplatiteľ?),
5. jednostranný zápočet 321/378 55,00 Sk a celkové douhradenie pohľadávky,
1. 211,379/604,343 - daňová povinnosť pre odvod DPH z titulu realizovanej tržby.
Spôsobov na účtovanie by bolo aj viac, myslím si, že tento je použiteľný. Poukážka má svoju platnosť t.j. ďalší účtovný prípad nastane pri skončení jej platnosti v prípade, že nebude predložená k preplateniu na prevádzke... a tu sa dostaneš do výnosov - ostane ti nevysporiadaný účet 379.
Hádam je to všetko.