Zavrieť

ludmilla

Kuba mojimi očami - deň 3. provincia Pinar del Rio 2. časť

Hodnotiť článok
by , 28.04.11 at 15:09 (3089 Videní)
Údolie Viňales je domovom najkvalitnejších tabakových plantáží na svete.
btw. názov tobaco (tabak) je pôvodne indiánske slovo pre fajku. A keď ponúkali fajku španielskym kolonizátorom, tak hovorili tobaco tobaco a oni si to zle vyložili ako označenie tej rastliny, ktorú fajčia. Ono ten “tabak” vnútri sa v ich reči volal Cohiba a dnes nesie toto meno značka najuznávanejších kubánskych cigár .
Zažili sme aj čierny obchod s cigarami, jeden z roľníkov otvoril vrece, v ktorom mal po desať cigár zabalených vždy v liste z banánovníka a začal ich ponúkať za polovičné ceny ako sú
v obchodoch. Urobil s nami poriadny kšeft .
Roľník aj s dcérou otvorili ďalšie vrece, z ktorého vyberali veľké, šťavnaté grepy. Najprv sme museli ručne odšťaviť cukrovú trstinu, aby sme získali jej tekutú, sladkú časť – guarapo, potom šikovne povyrezával nožíkom jamky do grepov, naplnil ich guarapom a dolial
7-ročným rumom, každý grep dostal slamku a my sme potom slastne vonku popíjali túto dobrotu a zajedali sme ju čerstvými banánmi priamo z banánovníka a kochali sme sa okolím. Okolo nás poskakovali kozy, jahniatka – bol to raj na zemi .
Potom nám roľník urobil prehliadku svojej plantáže, rástli tam ananásy, sladké zemiaky, banány, stromy s guave, plantáže s cukrovou trstinou, s tabakom, v zeleni dominovali palmy kráľovské – národný strom Kuby. Už vieme, ako sa zberá cukrová trstina, ako sa okopávajú sladké zemiaky malanga či batáty - majú namiesto vňate stromček vysoký aj dva metre a neraz sa s ním pasujú dvaja chlapi, kým vykopú plody.
Vieme ako sa kácaju kokosové orechy a ako rastie ananás...

Zdá sa, že zásoby rumu mame vypité na niekoľko rokov dopredu. Ešte šťastie, že rum nikdy nie je nedostatkový tovar!!!

Viňales nesklamalo: krásna rozprávka. Je nádherné vidieť, že ľudia na svete sú stále pohostinní. Sú schopní rozdeliť sa s málom a s úsmevom aj keď nič nemajú tak niečo pre vás vždy nájdu..."cítte sa tu ako doma!" ďakujeme! fantastický zážitok aj Slnka a tepla sme nabrali do zasoby .
Viňáles je súčasťou svetového dedičstva UNESCO, počas výletu sme videli tiež zachované koloniálne poľnohospodárske usadlosti a pozostatky pôvodných indiánskych kultúr. Deň sme zavŕšili plavbou v jaskyni Cueva del Indio tá leží asi 2 km severne od Viňales. Jaskyňa leží hore v kopci, cestu k jej vchodu nám spríjemňoval spievajúci Kubánec s gitarou, spieval a hral nám do kroku. Časť jaskyne sme prešli peši a časť po vode motorovými člnmi. Je to indiánska vápencová jaskyňa. S troškou fantázie sme na stenách jaskyne videli rôzne útvary .
Po návšteve jaskyne sme vyhladli a preto sme sa tešili na kulinárske umenie miestnych kuchárov, bola tu len jediná reštaurácia Plaenque de los Cimarrones, pred ktorou sa nachádzala prehistorická murália – kamenná stena pomaľovaná na žiadosť Fidela, ktorá ma znázorňovať vývoj spoločnosti - I keď ako som hľadala, tak som hľadala v tej pomaľovanej stene som nikde myšlienku vývoja spoločnosti nenašla..

Príprava obeda chvíľu trvala, pomaly sme si začali zvykať na pomalé tempo služieb a tešíme sa na ďalšie prekvapenia . Počas čakania začalo pršať a tak sme sa pomedzi kvapky dažďa pozerali na muráliu. Zamilovali si pravú kubánsku hudbu, ktorú nám hrala živá kapela pri obede.
Čas pred obedom sme si krátili aj usrkávaním výbornej piňa colády . A na stole sa zjavila fazuľová polievka a potom misy plné hovädzieho, bravčového a kuracieho mäsa a ďalšie misy s krevetami v rajčinovej omáčke s cesnakom, k tomu ryža s fazuľkami a opekané banány na slano, ktoré chutili ako zemiakové lupienky, čerstvá zelenina a ako dezert sa ponúkala zmrzlina a všetko sme dorazili kávou.
Pitný režim sme už dopĺňali poľa chute: Cuba libre, mojito, piňa coláda, pivo Bucanero alebo Crystal .
Kuchár dal zabrať našim chuťovým pohárikom.
Vybrali sme sa na cestu späť do Havany do nášho hotela.
Toto bol úžasný deň Kubu treba precítiť a dostať ju pod kožu a darí sa nám to stále viac a viac .

Sme príjemne unavení a plní zážitkov a krásnych fotografických záberov. Víta nás upršaná Havana a dnes večer je možnosť návštevy džezového klubu, ale s manželom dávame prednosť večernej prechádzke po pláži a ľahkej večeri v hotelovej reštaurácii, večer sa počasie zlepšilo, Havana je skvelá, deň sme zakončili na terase s mojitom v ruke a počúvali sme burácajúce vlny Floridského prielivu a potom šupky-hupky do postele, nech sme ráno čerství!!!! Čaká nás zajtra Karibik.

Odporúčam zažiť Kubu kým je ešte Kubou!
Priložené obrázky Priložené súbory

17.05.11 Aktualizoval o 13:26 ludmilla

Categories
Moje postrehy

Reakcie

1. avatar
    Super čítanie. Normálne som si to užívala aj ja, ako keby som tam bola.
  2. avatar
    Spolužial (z gymla) žil na Kube asi dva roky, vždy na konci školského roka prišiel urobil skúšky, po prázdninách nafasoval nové knihy a šiel zase na Kubu. My sme jeho zážitky počúvali s otvorenou pusou.