Zavrieť

Porady

Požadovanie zmluvnej pokuty

Zdravím Vás,

mám firmu na poskytovanie internetu a spolu s kolegom sme sa pred rokom rozhodli rozšíriť pôsobenie do susednej obce. Známy nám poradil tunajšieho spoľahlivého človeka, s ktorým sme sa neskôr dohodli a začali spolupracovať. Pred necelým mesiacom dostal ponuku od inej spoločnosti robiť pre nich, lebo mu ponúkli jednorazovovú finančnú čiastku a vzal ju, lenže spolu so sebou vzal aj cca 80 zákaznikov (zatiaľ), od ktorých už máme doručenú výpoveď zmluvy o pripojení bez udania dôvodu, keďže išlo o zmluvu na dobu neurčitú.

Moje otázky sú:
1. keďže máme vo všeobecných podmienkach definovane, že službu poskytujeme prostredníctvom vlastnej siete, ktorej ukončenie sa definuje ako zásuvka pri počítači a zákazník nemôže bez nášho predchádzajúceho súhlasu nijak do tejto siete zasahovať (meniť nastavenia, manipulvoať s kabelažou, atd) a takýto zásah vykonal, chceme poslať každému z týchto zákaznikov zmluvnú pokutu vo výške 100EUR. Je táto čiastka primeraná z právneho hľadiska? Nakoľko prvé výpovede podla všeobecných podmienok nadobúdaju platnost k 1.8. stále sú našími zákazníkmi a teda nemali manipulovať s nastaveniami, ale ten človek im to už zmenil takže porušili zmluvné podmienky.

2. Každý z už spomínaných cca 80 zákazníkov nám písomne doručil na sídlo firmy výpoved zmluvy bez udania dovodu. Ked od prvých z nich bola výpoved doručená ešte na konci mája, výpovedna lehota začína plynuť 1.6 a vypoved nadobuda platnost 1.7.:
- do kolkých dni sme povinný (ak) podla zákona sa im k tomu vyjadriť?
- je potrebné aby sme im posielali výpoved zmluvy aj my?
- prípadne, bude stačiť ak im pošleme dopis, kde akceptujeme ich požiadavku s priloženým šekom na zmluvnú pokutu za porušenie zmluvných podmienok?

Dakujem vopred všetkým za radu
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Celsus je offline (nepripojený) Celsus

    Celsus
    PUNISHER_1987 Pozri príspevok
    Zdravím Vás,

    mám firmu na poskytovanie internetu a spolu s kolegom sme sa pred rokom rozhodli rozšíriť pôsobenie do susednej obce. Známy nám poradil tunajšieho spoľahlivého človeka, s ktorým sme sa neskôr dohodli a začali spolupracovať. Pred necelým mesiacom dostal ponuku od inej spoločnosti robiť pre nich, lebo mu ponúkli jednorazovovú finančnú čiastku a vzal ju, lenže spolu so sebou vzal aj cca 80 zákaznikov (zatiaľ), od ktorých už máme doručenú výpoveď zmluvy o pripojení bez udania dôvodu, keďže išlo o zmluvu na dobu neurčitú.

    Moje otázky sú:
    1. keďže máme vo všeobecných podmienkach definovane, že službu poskytujeme prostredníctvom vlastnej siete, ktorej ukončenie sa definuje ako zásuvka pri počítači a zákazník nemôže bez nášho predchádzajúceho súhlasu nijak do tejto siete zasahovať (meniť nastavenia, manipulvoať s kabelažou, atd) a takýto zásah vykonal, chceme poslať každému z týchto zákaznikov zmluvnú pokutu vo výške 100EUR. Je táto čiastka primeraná z právneho hľadiska? Nakoľko prvé výpovede podla všeobecných podmienok nadobúdaju platnost k 1.8. stále sú našími zákazníkmi a teda nemali manipulovať s nastaveniami, ale ten človek im to už zmenil takže porušili zmluvné podmienky.

    2. Každý z už spomínaných cca 80 zákazníkov nám písomne doručil na sídlo firmy výpoved zmluvy bez udania dovodu. Ked od prvých z nich bola výpoved doručená ešte na konci mája, výpovedna lehota začína plynuť 1.6 a vypoved nadobuda platnost 1.7.:
    - do kolkých dni sme povinný (ak) podla zákona sa im k tomu vyjadriť?
    - je potrebné aby sme im posielali výpoved zmluvy aj my?
    - prípadne, bude stačiť ak im pošleme dopis, kde akceptujeme ich požiadavku s priloženým šekom na zmluvnú pokutu za porušenie zmluvných podmienok?

    Dakujem vopred všetkým za radu
    1. Primeranosť zmluvnej pokuty sa podľa zákona posudzuje s prihliadnutím na hodnotu a význam zabezpečovanej povinnosti. Žiadne zákonom stanovené limity pre zmluvnú pokutu nie sú. Posúdenie, čo je a čo nie je primerané, je teda v konečnom dôsledku vecou názoru konkrétnej osoby. V danom prípade by sa mohlo vychádzať napr. z toho, koľko zákazník mesačne platil, aké ste mali náklady s jeho pripojením, aká je hodnota zariadenia, do ktorého má zákazník zakázané zasahovať a pod. Hoci nemám bližšie informácie o prípade, zmluvná pokuta 100,00 EUR sa mi nezdá neprimerane vysoká. Požadovať ju samozrejme môžete len vtedy, ak ju máte v písomnej forme platne dojednanú a ak Vám vznikol nárok na jej zaplatenie. (V prípade sporu budete musieť preukázať, že zo strany zákazníka došlo k porušeniu povinnosti, ktoré Vám zakladá nárok na zmluvnú pokutu. Preto by bolo vhodné, ak sa to dá, zabezpečiť si dôkazy o porušení povinnosti zákazníkom.)

    2. Ak zákazník zmluvu oprávnene vypovedal, zmluva zanikne uplynutím dojednanej výpovednej lehoty, pričom nie je potrebné, aby ste zmluvu aj Vy vypovedali ani aby ste s výpoveďou súhlasili. Výpoveď je totižto jednostranný úkon, vyjadrenie či súhlas protistrany sa nevyžaduje.

    Pokiaľ máte v zmluve upravený postup, čo treba z Vašej strany vykonať pri zániku zmluvy, mali by ste to vykonať. Keďže nepoznám obsah zmluvy, ktorú máte so zákazníkmi uzavretú, a neviem ani o aký zmluvný typ ide ani podľa akého zákona bola uzavretá, nemôžem sa k Vašim povinnostiam v danej situácii bližšie vyjadriť.

    Myslím si ale, že v danej situácii by bolo vhodné poslať zákazníkom list, v ktorom uvediete

    - že dňa dd.mm.rrrr ste obdržali ich výpoveď zmluvy, na základe čoho dňa dd.mm.rrrr daná zmluva (zmluvný vzťah) zanikne,

    - že, keďže zákazník porušil svoju povinnosť (uviesť akú povinnosť porušil a ako), v dôsledku čoho Vám je podľa zmluvy povinný zaplatiť zmluvnú pokutu v dojednanej výške (100,00 EUR) a Vy ho týmto vyzývate na jej zaplatenie v lehote xx dní.

    Môžete tiež uviesť kedy a v akej výške má zákazník zaplatiť posledný poplatok za Vami poskytnuté pripojenie.

    Požadovanie zmluvnej pokuty

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.