Zavrieť

Porady

POSTUP SPRÁVNEHO PAJKOVANIA

Ahojte,
našiel by sa tu nejaký odborný technik, alebo niekto, čo sa vyzná v tejto branži..., ktorý by mi poradil nejakú literatúru alebo radu:
- postup pajkovania
- vyvarovania sa chýb príp.oprava týchto chýb spôsobené zlým pájkovaním a ich následky
Ďakujem
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    hnedoočka je offline (nepripojený) hnedoočka

    snažím sa brať prácu zodpovedne,ale ináč som veselá kopa ...viac hnedoočka
    buchač Pozri príspevok
    ....tú nech si nadobudne každý sám ........nemyslíš ..???

    Za kurzy sa platí a ja som veľmô drahý špás ....
    na Porade nie, tu je všetko zadara....

    Laco-monter je offline (nepripojený) Laco-monter

    Vylúčený člen Laco-monter
    Pajkuje sa nielen v elektrotechnike, ale napr. aj v klampiarstve pri letovaní rín a odpadových žľabov na odvod dažďovej vody.

    Prvým predpokladom pre akýkoľvek letovaný spoj je KOVOVO ČISTÝ povrch dvoch spájaných materialov,

    práve na dosiahnutie tohto kovovo čistého povrchu sa spájkovaný povrch naleptá kyselinou soĺnou alebo chlorovodíkovou.

    Potom stačí spajkovaný povrch nahriať na správnu teplotu,používa sa na to elektrická alebo acetylénová spajkovačka a súčasne pridávať cín, teda spájkovať.

    Tento postup vyžaduje určitú zručnosť a vzhĺadom k tomu,že je potrebné vedieť kedy treba prestať spájkovať aby sa cín v spájkovanom spoji aj udržal a tak došlo k vytvoreniu spájkovaného spoja.
    ďakujem Vám veľmi pekne za info..pomohlo mi to - základy si preštudujem.
    Ešte raz vďaka, ste skvelí...
    Prajem peknú nedeľu - i keď upršanú...-

    buchač je offline (nepripojený) buchač

    Nedávaj otázky, na ktoré nechceš počuť odpoveď... ...viac buchač
    adriánôčka Pozri príspevok
    Ahojte,
    našiel by sa tu nejaký odborný technik, alebo niekto, čo sa vyzná v tejto branži..., ktorý by mi poradil nejakú literatúru alebo radu:
    - postup pajkovania
    - vyvarovania sa chýb príp.oprava týchto chýb spôsobené zlým pájkovaním a ich následky
    Ďakujem
    Napríklad :

    Spájkovanie kovov

    Pri pojme spájkovanie alebo letovanie si mnohí predstavia rádioamatérske práce, opravu elektroniky a pod., keď spájkujeme rôzne odpory a diódy k základnej doske. Spájkovanie je však aj vhodný spôsob spájania kovov, najmä drôtov, práve v podmienkach domáceho majstrovania. Na rozdiel od zvárania, ktoré vyžaduje nie práve lacné špeciálne zariadenie, navyše by sme mali mať aj odborné zváračské skúšky, spájkovanie zvládneme bez väčších nárokov na materiál.

    Zatiaľ čo pri zváraní sa žeraví nielen elektróda alebo zváracia tyč, ale aj okraje kovov, ktoré spájame, pri spájkovaní sa roztaví len spájka, ktorá spojí pripravené kovové predmety. Hlavným rozdielom teda je, že spojované predmety sa neroztavia. Na spájkovanie je potrebná podstatne nižšia teplota, pretože spájkovací materiál je z mäkkých kovov, najčastejšie sú to zliatiny cínu. Potrebovať budeme tiež kyselinu soľnú.

    Pri spájkovaní dvoch častí bude dôležité poznať predpokladané namáhanie. Pevnosť spoja záleží od viacerých činiteľov - druhu pripasovania, jeho rozmerov, od spájkovanej medzery, ale aj od pevnostných vlastností zliatiny a napokon od kvality vykonanej práce.

    Tvary pripasovania môžu byť tupé, šikmé alebo špirálové. Príklady sú na obr. 1. Prekrytie pri predĺžení má byť jeden až trojnásobkom hrúbky materiálu. Medzi spájanými kusmi musí zostať drobná medzera, aby spájka do nej mohla zatiecť a vyplniť ju. Na obr. 2 uvádzame nevhodné spôsoby pripasovania, takéto spojenie by bolo príliš slabé, pretože styčná plocha spájaných kusov je malá.

    Pôsobením vzdušného kyslíka sa na povrchu väčšiny kovov tvorí oxidačná vrstva. Pri spájkovaní ju musíme z povrchu styčných plôch odstrániť buď mechanicky, teda pilníkom, drôtenou kefou, brúsnym papierom alebo chemicky, moridlami. Z nich najrozšírenejšia je kyselina soľná, ktorá je najvhodnejšia na oceľ. Pre meď a zliatiny niklu je lepšia kyselina sírová, pri vyššom obsahu niklu zas kyselina dusičná.

    Po skončení morenia treba kyselinu hneď zmyť, pretože jej zvyšky by vytvárali ďalšiu oxidačnú vrstvu. Na odmastenie styčných plôch použijeme technický benzín.

    Z ďalších prostriedkov uľahčujúcich spájkovanie to sú ešte tavidlá, tie môžu byť anorganické (salmiaková soľ) alebo organické (kolofónia).

    V domácich podmienkach najčastejšie využívame mäkké spájkovanie, teda také, pri ktorom bod tavenia je menej než 500° C. Spájacími kovmi sú cín, olovo, zinok, kadmium a ich zlúčeniny. Najlepší je spájkovací cín, ktorý dostať v rôznych akostiach: 25, 50 a 70-percentný. Percento vyjadruje podiel cínu, pričom s jeho stúpajúcim obsahom klesá bod tavenia.

    Spájku nahrievame spájkovačkou, ktorá je dnes už najbežnejšia elektrická. Poznáme aj plameňom nahrievané spájkovačky, tie však neudržia dlho potrebnú teplotu a práca s nimi je zdĺhavá. Elektrické spájkovačky môžu byť tzv. pištoľové, aj ceruzkové malé spájkovačky s malým príkonom, vhodné na jemné elektrotechnické práce alebo väčšie spájkovačky s klinovým hrotom na spájkovanie plechov a bežné klampiarske práce.

    Pri spájkovaní je najdôležitejšie, aby boli spájané plochy čisté a odmastené. Použijeme na to už spomínané prostriedky. Očistené plochy natrieme vhodným tavidlom, čím zaistíme odstránenie oxidov.

    Hrot horúcej spájkovačky priložíme k salmiakovému kameňu alebo kolofónii a otierame ho, kým nezačne slabo dymiť. To je znak, že je spájkovačka dostatočne teplá. Potom pritlačíme hrot spájkovačky k spájke. Tá a roztopí a časť roztopenej spájky sa nalepí na hrot. Takto pripravenú spájkovačku priložíme na miesto, ktoré chceme spájkovať. Keď sa spájaný materiál nahreje na dostatočnú teplotu, spájka v tekutom stave natečie do medzery medzi spájanými kusmi. Ak je spájané miesto dlhšie, spájkový drôt pridržíme na spájkovanom mieste a priamo na ňom ho rovnomerným posúvaním roztavujeme.

    Spájkovanie na tvrdo je ďalší spôsob, v zásade ten istý ako spájkovanie na mäkko, no spájkou je materiál, najčastejšie mosadz, ktorý vyžaduje vyššie teploty na roztavenie. Tie už spájkovačkou nedosiahneme, preto sú potrebné špeciálne plynové alebo benzínové horáky.
    http://korzar.sme.sk/c/4628713/spajkovanie-kovov.html

    ale inak , aj .....http://www.google.sk/search?hl=sk&cl...OVANIe&spell=1

    LITERATÚRA :

    http://www.vuz.sk/?cid=978

    buchač je offline (nepripojený) buchač

    Nedávaj otázky, na ktoré nechceš počuť odpoveď... ...viac buchač
    hnedoočka Pozri príspevok
    všetky možnosti vyčerpané? .....a prax?
    ....tú nech si nadobudne každý sám ........nemyslíš ..???

    Za kurzy sa platí a ja som veľmô drahý špás ....

    POSTUP SPRÁVNEHO PAJKOVANIA

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.