Zavrieť

Porady

Problémy so špeciálnou školou

Mám dcéru autistku, nerozprávajúcu ale inak šikovnú, je tretiačka. Vôbec nie som spokojná s jej vzdelávaním (druhá škola a tretia učiteľka). Nastali určité problémy v spôsobe jej vzdelávania, ktoré sa mne ako rodičovi vôbec nepáčili, čo som hneď tlmočila učiteľke s tým, že som očakávala vzájomnú spoluprácu. Vzápätí sa to celé zvrtlo na to, že neprimerane zasahujem do vyučovacieho procesu a žiadam vo výchove našej dcéry nadštandard. Podotýkam, že som nežiadala nič navyše, skôr som chcela pomalšie tempo (kvalitné základy pri zachovaní psychickej pohody, ktorá je u autistov dôležitá). Ďalej sme ako rodičia žiadali upustenie od spôsobu výchovy, s ktorým nemáme dobré skúsenosti, ktorý by podľa nás rodičov našej dcére ublížil (zdá sa že sa tak stalo) a hlavne ktorý nemá oporu v žiadnom predpise a nie je "povinný". Behom pár mesiacov sa celé správanie učiteľky a riaditeľky zvrtlo na boj "kto z koho", takže už niekoľko mesiacov nedostávam žiadne informácie ohľadom pokrokov vo vzdelávaní dcéry, bola mi zamietnutá žiadosť o účasť na vyučovaní (bez uvedenia dôvodu) a rodičia majú zakázaný prístup do budovy školy. So školou si dopisujem, pretože čokoľvek bolo ústne povedané a dohodnuté, bolo v zápätí zo strany školy popreté. Volala som na MŠ aj na Štátny pedagogický ústav. Pracovníčka ŠPÚ mi povedala, že to čo sa na tej škole deje nemá oporu v učebných osnovách a ak chcem obhajovať práva nielen svojho dieťaťa, jediná možnosť je podať podnet na prešetrenie na školskú inšpekciu. Poradila mi adresovať to na ústredie do BA, aby vyšetrovanie bolo objektívne. Nič sa neprešetrilo, pretože odtiaľ to poslali do miesta nášho bydliska, všetko vrabce vyčvirikali (riaditeľka školy začala horúčkovito vydávať rozhodnutia...) a tak som to stopla.
Už pred Vianocami som sa bola pozrieť v inej škole a uvažovala som o prestupe. Dnes večer som sa rozhodla definitívne. Dcére sa rapídne zhoršil psychický stav a v škole sa doteraz takmer nič nenaučila. V novej škole chcú nejakú správu z predchádzajúcej školy o vedomostnej úrovni dcéry (asi chcú vedieť do čoho idú). Chcem sa preto poraďákov spýtať, čo môžem ako rodič pýtať v škole, na čo mám nárok, do akej dokumentácie (aj s akým názvom) mám právo nahliadnuť, prípadne si ju prefotiť?
A zaujíma ma aj váš názor, či mám obnoviť prešetrenie sťažnosti na školskej inšpekcii. Štve ma to, že nielen ja mám veľmi zlé skúsenosti so vzdelávaním autistov a pritom to nie je o peniazoch ale o ľuďoch. Existuje vôbec nejaká nezávislá kontrola (nie kontrola v rámci školy) efektívnosti ich práce?
Ďakujem.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Sabadka je offline (nepripojený) Sabadka

    Kto ma pozná vie. Sabadka
    EvaB. Pozri príspevok
    Mám dcéru autistku, nerozprávajúcu ale inak šikovnú, je tretiačka. Vôbec nie som spokojná s jej vzdelávaním (druhá škola a tretia učiteľka). Nastali určité problémy v spôsobe jej vzdelávania, ktoré sa mne ako rodičovi vôbec nepáčili, čo som hneď tlmočila učiteľke s tým, že som očakávala vzájomnú spoluprácu. Vzápätí sa to celé zvrtlo na to, že neprimerane zasahujem do vyučovacieho procesu a žiadam vo výchove našej dcéry nadštandard. Podotýkam, že som nežiadala nič navyše, skôr som chcela pomalšie tempo (kvalitné základy pri zachovaní psychickej pohody, ktorá je u autistov dôležitá). Ďalej sme ako rodičia žiadali upustenie od spôsobu výchovy, s ktorým nemáme dobré skúsenosti, ktorý by podľa nás rodičov našej dcére ublížil (zdá sa že sa tak stalo) a hlavne ktorý nemá oporu v žiadnom predpise a nie je "povinný". Behom pár mesiacov sa celé správanie učiteľky a riaditeľky zvrtlo na boj "kto z koho", takže už niekoľko mesiacov nedostávam žiadne informácie ohľadom pokrokov vo vzdelávaní dcéry, bola mi zamietnutá žiadosť o účasť na vyučovaní (bez uvedenia dôvodu) a rodičia majú zakázaný prístup do budovy školy. So školou si dopisujem, pretože čokoľvek bolo ústne povedané a dohodnuté, bolo v zápätí zo strany školy popreté. Volala som na MŠ aj na Štátny pedagogický ústav. Pracovníčka ŠPÚ mi povedala, že to čo sa na tej škole deje nemá oporu v učebných osnovách a ak chcem obhajovať práva nielen svojho dieťaťa, jediná možnosť je podať podnet na prešetrenie na školskú inšpekciu. Poradila mi adresovať to na ústredie do BA, aby vyšetrovanie bolo objektívne. Nič sa neprešetrilo, pretože odtiaľ to poslali do miesta nášho bydliska, všetko vrabce vyčvirikali (riaditeľka školy začala horúčkovito vydávať rozhodnutia...) a tak som to stopla.
    Už pred Vianocami som sa bola pozrieť v inej škole a uvažovala som o prestupe. Dnes večer som sa rozhodla definitívne. Dcére sa rapídne zhoršil psychický stav a v škole sa doteraz takmer nič nenaučila. V novej škole chcú nejakú správu z predchádzajúcej školy o vedomostnej úrovni dcéry (asi chcú vedieť do čoho idú). Chcem sa preto poraďákov spýtať, čo môžem ako rodič pýtať v škole, na čo mám nárok, do akej dokumentácie (aj s akým názvom) mám právo nahliadnuť, prípadne si ju prefotiť?
    A zaujíma ma aj váš názor, či mám obnoviť prešetrenie sťažnosti na školskej inšpekcii. Štve ma to, že nielen ja mám veľmi zlé skúsenosti so vzdelávaním autistov a pritom to nie je o peniazoch ale o ľuďoch. Existuje vôbec nejaká nezávislá kontrola (nie kontrola v rámci školy) efektívnosti ich práce?
    Ďakujem.
    Neviem, ako to funguje na iných špeckách, ale u nás pri prihlasovaní dieťaťa do školy predloží rodič záznam z psychologického a špeciálnopedagogického vyšetrenia nie preto, aby škola vedela do čoho ide, ale na základe záverov týchto vyšetrení riaditeľ školy rozhoduje o prijatí alebo neprijatí žiaka do školy, ako aj o jeho zaradení. Musí predsa vedieť aký je druh a miera postihnutia, aby bolo dieťa správne zaradené a vzdelávané v príslušnom variante podľa jeho miery postihnutia. Ak dieťa predtým navštevovalo inú školu, tak spisy žiaka ako aj hodnotenie žiaka si žiadame od školy ktorú navštevovalo my. Rodiča s tým nezaťažujeme a ani nemôžeme, pretože legislatíva určuje jasný postup a spôsob zaobchádzania s osobným spisom žiakov. Neviem ako je to v iných školách, ale u nás detičky s autizmom majú vytvorenú osobitnú triedu, sú vzdelávané podľa vzdelávacích plánov vypracovaných špeciálne na toto postihnutie a s individuálnym prístupom. Samozrejme, že rodič má plné právo a aj je informovaný o postupoch vzdelávania svojho dieťa ako aj o jeho výsledkoch a spolupráca učiteľa s rodičom je nevyhnutná.

    Svoju sťažnosť, respektíve nespokojnosť môžeš adresovať štátnej školskej inšpekcii a zriaďovateľovi školy, ktorým je príslušný krajský školský úrad. Na tvojom mieste, by som to poslala aj tam aj tam, len sa nezabudni podpísať, pretože najnovšie sa už anonymným sťažnostiam nehodlajú venovať, hoci boli opodstatnené. Súhlasím s tebou, že všetko je o ľudskom prístupe.

    Držím ti palce, aby ste úspešne doriešili prestup do inej školy a malej želám veľa veľa úspechov a hlavne radosti v novej škole. Daj určite vedieť, ako ste dopadli.

    EvaB. je offline (nepripojený) EvaB.

    Kým som? Pre svet jedným človekom, ale dúfam, že aspoň pre jedného človeka celým svetom. ...viac EvaB.
    Ďakujem Sabadka. Práve som dopísala doplnenie sťažnosti na ŠI. Dnes ešte pôjdem asi za právničkou, už som jej niektoré veci hovorila. Napríklad rozhodnutia riaditeľky školy "odbuka dobuka" sú evidentne nie v súlade so zákonom, tiež nie je v poriadku ich forma a spôsob doručovania. Okrem toho v tejto škole nemajú problém postaviť sa a do očí klamať. Takže sa riadim heslom že papier nepusti.
    Preto sa chcem dopredu vyvarovať opakovania chýb (vo svojej nekonečnej naivite a dôvere voči učiteľom) a pri prestupe na inú školu si dať pozor, komu a za akých podmienok dcéru zverujem. Lebo kto sa trochu vyzná v autizme vie, že to nie je ľahké a ťažko sa naprávajú chyby. A nechcem, aby sa moja dcéra stala putovným pohárom po slovenských školách, hoci nás čaká "len" tretia škola a poznám osobne prípad štvrtej školy štvrtáčky. Asi je to tak preto, že neexistuje účinná obrana voči neférovému konaniu niektorých učiteľov a riadieteľov škôl a ak si to nemá odniesť nevinné dieťa rodič volí radšej odchod zo školy.

    Problémy so špeciálnou školou

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.