Diverzita -rozmanitosť, rôznorodosť, rozloženie
Na prístup presadzujúci diverzitu myslíme vtedy, keď si uvedomujeme odlišnosti jednotlivcov, uznávame ich a zameriavame sa na ne, aby sme navrhli užitočné postupy pre dvojitý proces vyučovania a učenia, ktorý ma
prebiehať v triede a okolí.
- Homogenita, t. j. rovnorodosť, znamená, že je niečo rovnakého druhu ako niečo iné a že sa skladá z častí,
ktoré sú rovnakého druhu.
- Diverzita, t. j. rôznorodosť, rôznosť či rozmanitosť, znamená opak, pretože sa skladá z rôznych druhov alebo
je sformovaná z rôznych častí.
Prijatie diverzity uľahčuje prácu učiteľa a rovnako i žiakov v týchto oblastiach:
- Zvýšenie diverzity znamená, že sú žiaci stále vo väčšej miere konfrontovaní s rôznymi situáciami a prostredím,
v dôsledku čoho rastie ich znalosť rozličných postupov a ich schopností.
- Dôraz na diverzitu nás privedie k tomu, aby sme zabudli na vzorného žiaka. Pokiaľ žiaci nebudú nútení splniť abstraktnú predstavu homogenity, sú zbavení určitého stresu. Nemusia sa neustále konfrontovať s tým, čo je predkladané ako žiaduca úroveň toho, čo majú vedieť a ako sa majú správať.
- Jednoduchšie je uznať individuálne výkony dosiahnuté individuálnou cestou. Pre žiakov to znamená vytvorenie priestoru na pozitívne sebahodnotenie, zvyšovanie schopností, prijímanie úžitku zo spolupráce s ostatnými žiakmi a neprítomnosť pocitov neúspechu a zlyhania.
Diverzita má významné miesto nielen v interakcii medzi učiteľom a žiakov,ale súčasne medzi všetkými edukačnými subjektmi