Stella, robil som aj vo VUB aj v UniCredite. Toto je len príbeh jedného klienta, ktorý mal tú smolu, ze mu peniaze zablúdili niekam inam, nez kam mali. V tých rokoch robit prevody na Ukrajinu a do Ruska bolo asi také, ako keby si chcela na futbalovom stadióne nájst kamarátku. Mala si tak 5% sancu, ak si nevedela presne, kde sedí.
Tam boli tisícky malých bánk (mnohé boli len jedna kancelária), trh bol neprehladný a nájst pre peniaze cestu k nim nebolo lahké. Mnohé mali rovnaké alebo velmi podobné názvy (kazdá tretia mala v názve "kreditnyj", " kommerceskij" a pod). Na SWIFT pripojené neboli a úcty mali väcsinou iba vo väcsích lokálnych bankách.
Ten príbeh je podaný len z jednej strany - klienta. Hlavné co mi tam chýba, je kópia prevodného príkazu, ab bolo vidiet, aké instrukcie dal klient. Ak uviedol iba názov banky, tak ludom v korespondencných bankách v USA tie názvy bánk vela nehovorili a kludne si mohli Prikarpatskuju banku spliest s nejakou bankou, ktorá mala v názve Karpaty (napr. Karpatskij komerceskyj bank).
Kleint tiez zavádza, pretoze platbu v USD nemohol pozadovat previest cez Deutsche bank, Frankfurt. Ak to bola platba v USD, tak aj Deutshe ju musela posunút dalej do USA, lebo Nemecko nerobí clearing v USD.
Takze podla mna chyba nastala v nedostatocnom zadefinovaní platobného príkazu. Takých prípadov bolo viac, ale urcite to nebol zámer bánk pripraviť klientov o peniaze.
Mali sme prípad: firma vyslala obchodného zástupcu do Lýbie aby nieco nakúpil. Nechcelimu dat peniaze v hotovisti, tak mu ich chceli poslat tam. poslali mu tusím 10.000 USD, ale chyba lávky, USA mala uvalené embargo voci Lybii, tak mu tie peniaze agentúra OFAC (Offcie for Foreign Asset Control -
www.treas.gov/ofac) zadrzala. Písali sme aj ziadosti o vrátenie, ale tam je to raz embargo, tak sme si nepomohli.
Klient by si mal preverit, s ktorými krajinami môze obchodovat a s ktorými nie. Banka za to nemohla, iba realizovala prevodný príkaz podla instrukcií klienta. Keby tie peniaze poslal v EUR, tak by nemal problémy, lebo by to neslo cez USA clearing. Tie peniaze tam bude mat zmrazené dovtedy, kým USA nezrusia embargo voci Lybii.
A tej práci vo VUB - mám viacerých bývalých kolegov, ktorí tam pracujú. Je velký rozdiel, na aké miesto sa dostanes. Najväcsia fluktuácia je u prepázkových/pobockových pracovníkoch, lebo na nich sú najväcsie nároky (z jednej strany plenie plánu, séf, na druhej strane tlak klientov.
Pravdou je, ze VUB robila v rokoch 200-2003 masívne znizovania stavu, ale ten proces uz skoncil. Teraz nie je v záujme banky prepusti zamestnancov. Pobockoví ludia odchádzajú sami, lebo nevydrzia ten stres v práci (ja by som tiez nerobil na pobocke s klientami, nemám na to povahu). Tým vsak netvrdím, ze z podnetu banky nikto nie je prepustený, mensie organizacné zmeny sa dejú vzdy. Ale uz to nie je to hromadné prepústanie spred niekolkých rokov (ktorej "obetou" bola v r. 2000 aj moja manzelka).
Referentské miesta (najmä na ústredí) sa az tak nestriedajú a sú mozno aj lepsie hodnotené. Takze zálezí od toho, kam sa hlásis.