Anonymka
Zdravím Vás.
Mám taký pocit, že ma šéf chce priviezť do šialenstva. Dnes vymyslel, že po novom sa bude účtovať podľa zákaziek, aby sme vedeli sledovať výnosnosť určitých akcií (zákaziek). A ja mám rozmýšlať, ako to celé spraviť. Chce, aby som vymyslela, ako budem účtovať o mzdových nákladoch a režijných nákladoch - aby som všetko vedela rozčleniť, na ktorú zákazku to šlo. Aj spotrebu benzínu, atď. On si myslí, že je možné účtovať všetko na jeden účet, aby to bolo jednoduchšie, a aby sa to dalo sledovať, ale potom by som asi musela zaviezť nové predpisy v PU, že mzdové náklady nemusia byť na 521, služby na 518 ... atď, ale môžem všetko bachnúť na jeden účet. To len preto, aby on vedel sledovať ...
Tak ja sa Vás pýtam, ako je možné najjednoduchšie účtovať a sledovať rôzne pohyby podĺa uákaziek v PU? Konkrétne v MRP Win???
Budem vďačná!
Pekný deň.
Anonymka,
tvoj šéf si to myslí dobre: on predsa má právo vedieť, ktorá zakázka s akým hospodárskym výsledkom prebieha, alebo nie? Na jeho mieste by ťa to nazaujímalo? Ani v tomto prípade sa základné princípy účtovania sa samozrejme nemenia, len treba si vyjasniť na aký účel položka účet slúži v účtovníctve. Podľa mňa účet určuje napr. o aký druh nákladu alebo výnosu sa jedná, stredisko určuje na ktorom pracovisku náklad alebo výnos vzniká a zakázka popisuje konkrétnu akciu (alebo objednávku) na ktorú nabiehajú náklady a výnosy.
Mám dojem, že si tu niektorí nemajú vyjasnené, čo je to zakázka a čo stredisko. Tak aby sme sa rozumeli: zakázka je jedna konkrétna akcia, ktorá má presne definovaný začiatok, koniec a obvykle aj obsah, napr. postavenie konkrétnej budovy. Jej existencia je podmienená odberateľom. Stredisko je organizačný útvar, ktorý vzniká z vnútorného rozhodnutia vedenia firmy a obvykle vykonáva určitú činnosť.
Na tvojom mieste by som nebral vážne rady typu "ako zakázku použij stredisko". Čo urobíš v budúcnosti, ak si tvoj šéf vymyslí, že chce sledovať činnosť firmy aj po strediskách???? Napr. bude chcieť výsledky skupiny murárov, elekritkárov, stolárov, a to aj na jednotlivých stavbách aj dajme tomu počas celého roku?
Uvedom si, že stredisko a zakázka sú z analytického pohľadu odlišné veci, a nie je vhodné ich zamienať. Uvedený problém ti uspokojivo vyrieší len taký softver, ktorý umožňuje účtovať na zakázku. Takých existuje mnoho. Ten, čo ja používam umožňuje v jednom účtovnom zápise zadať účet, stredisko, činnosť, zakázku a partnera, a samozrejme za každé uvedené kriterium vytlačiť ľubovoľnú zostavu v každej možnej kombinácii, vrátane výsledkov hospodárenia.
A ešte jedna vec v tejto súvislosti: ak sa do problematiky zakázkového účtovníctva zapracuješ, zistíš, že sa ti vynorí ďalšia otázka: ako rozdeliť režijné náklady, ktoré sa nedajú priradiť ku konkrétnej zakázke? A tu nastáva riešenie problému rozpočítania režijných nákladov na jednotlivé zakázky podľa zvoleného kľúča.
Môj názor je, že ak si tvoj šéf svoje predstavy myslí vážne, mal by sa zamyslieť nad výmenou softveru. MRP na riešenie uvedeného problému nie je vhodný nástroj.