Podľa živnostenského zákona nie je prevádzkarňou miesto podnikania. Tým je v podstate adresa, na ktorej podnikateľ prijíma všetku poštu a vybavuje administratívu, t.j. môže to byť i jeho bydlisko. Prevádzkareň je také miesto alebo miesta, na ktorých podnikateľ alebo jeho zamestnanci vykonávajú samotnú podnikateľskú činnosť. Môže teda ísť o predajňu, výrobňu, kozmetický salón, penzión, reštauráciu a pod. Pokiaľ prevádzkuje živnosť v mieste podnikania (sídle firmy), nejedná sa o prevádzkareň a povinnosti súvisiace so zriadením a chodom prevádzky ho nemusia trápiť. Existujú aj iné podnikateľské priestory, ktoré zákon nepovažuje za prevádzkareň.
V tomto článku nájdete:
Vymedzenie prevádzkarne
Zriadenie a zrušenie prevádzkarne
Označenie prevádzkarne
Ďalšie povinnosti vyplývajúce z iných zákonov
Pokuty
Sankcie zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie na porušenie zákona na ochranu
spotrebiteľa
Vymedzenie prevádzkarne
Prevádzkarňou nie sú priestory súvisiace s prevádzkovaním živnosti, za ktoré sa považujú najmä:
priestor určený na uskladnenie surovín a tovaru,
odstavné plochy pre motorové vozidlá, garáže a priestory určené na technickú údržbu,
miesto podnikania fyzickej osoby / sídlo právnickej osoby,
výstavné priestory a vzorkové predajne,
priestor na prijímanie a vydávanie zákaziek alebo tovaru.
Nie sú ňou ani technické a technologické zariadenia určené na prevádzkovanie živnosti alebo súvisiace s prevádzkovaním živnosti. Za také sa považujú najmä:
stánky, pulty a prenosné predajné zariadenia na trhových miestach, ak sa na ich zriadenie nevyžaduje stavebné povolenie,
zariadenie a priestor na poskytovanie ľudovej technickej zábavy (kolotoče, hojdačky, zábavné strelnice atď.),
motorové vozidlá a ich prípojné vozidlá, ktoré slúžia na prevádzkovanie živnosti,
pojazdné predajne,
zariadenia na poskytovanie reklamy,
predajné automaty.
Pokiaľ charakter živnosti neumožňuje pracovať z domu, prípadne počas návštev u klientov, bez prevádzky sa podnikateľ nezaobíde. V prípade, že súčasťou podnikania je výrobná činnosť alebo väčšia manipulácia s tovarom, úrad bude zriadenie prevádzky vyžadovať a nedovolí prevádzkovať ju doma. Pri niektorých predmetoch podnikania, napríklad pri sekretárskych prácach, nie sú živnostenské úrady zajedno. Niektoré prevádzku vyžadujú, iné nie. Preto, ak máte pochybnosti, či budete prevádzku potrebovať, radšej sa informujte na živnostenskom úrade vopred, ešte pred samotným založením živnosti.
Zriadenie a zrušenie prevádzkarne
Zriadenie prevádzky je potrebné nahlásiť živnostenskému úradu pri ohlasovaní živnosti. Živnostenský úrad nahlási túto skutočnosť daňovému úradu. Na daňovom úrade je tiež potrebné zaregistrovať si registračnú pokladnicu, pokiaľ je povinnosť ju používať. V minulosti musel majiteľ prevádzkarne povinne viesť a úradne autorizovať aj inšpekčnú knihu. Novela živnostenského zákona túto povinnosť však zrušila.
Zrušenie prevádzkarne je potrebné oznámiť príslušnému živnostenskému úradu do 15 dní od zrušenia. V opačnom prípade hrozí pokuta do výšky 663 eur.
Označenie prevádzkarne
Zákon predpisuje aj spôsob, akým musí byť prevádzkareň označená. Na viditeľnom mieste musí byť uvedené:
obchodné meno a miesto podnikania (alebo sídlo firmy v prípade právnickej osoby),
meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne,
prevádzková doba určená pre spotrebiteľa,
kategória a trieda ubytovacieho zariadenia, ak ide o ubytovacie zariadenie.
Označení musia byť aj zamestnanci, ktorý prichádzajú do priameho styku so spotrebiteľom. Spotrebitelia ich musia už na prvý pohľad rozoznať ako personál prevádzky, buď na základe oblečenia alebo menovky. Táto povinnosť sa nevzťahuje na predaj na trhových miestach.
Pokiaľ sa chystáte zavrieť prevádzkareň počas prevádzkovej doby na viac ako jeden deň, ste povinný najneskôr 24 hodín pred zavretím označiť začiatok a koniec uzavretia prevádzkarne. A to na rovnakom mieste, na ktorom je uvedená prevádzková doba.
Zrušenie prevádzkarne je podnikateľ povinný oznámiť príslušnému živnostenskému úradu do 15 dní od zrušenia. Na základe živnostenského oprávnenia možno živnosť prevádzkovať aj v neskôr zriadených prevádzkarňach. Podnikateľ oznámi túto skutočnosť najneskôr v deň jej zriadenia príslušnému živnostenskému úradu.
Ďalšie povinnosti vyplývajúce z iných zákonov
Okrem spomínaných povinností vyplývajúcich zo živnostenského zákona musí živnostník, ktorý si chce zriadiť prevádzku, splniť nasledovné povinnosti vyplývajúce z iných zákonov:
- získať rozhodnutie/záväzné stanovisko od Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (podľa zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov)
- získať vydanie súhlasu na zriadenie prevádzky od miestneho úradu
K obidvom žiadostiam je povinný predložiť prevádzkový poriadok.
- vypracovať reklamačný poriadok (podľa zákona č. 250/2007 o ochrane spotrebiteľa)
- vykonať opatrenia vyplývajúce zo zákona na ochranu nefajčiarov -zabezpečiť vývesku (podľa zákona č. 377/2004 Z.z. o ochrane nefajčiarov v znení neskorších predpisov)
- vypracovať požiarny poriadok a vykonať školenie bezpečnosti pri práci a ochrany zdravia pre zamestnancov
- Nahlásiť registračnú pokladnicu na daňový úrad, v prípade že mu vyplýva povinnosť ju používať
- zabezpečiť platenú zdravotnú službu v prípade, že mu táto povinnosť vyplýva
- zabezpečiť duálne zobrazenie cien tovarov, na každom balenom tovare v určitom množstve alebo váhe uviesť aj jednotkovú cenu za mernú jednotku (napr. 0,7 l balenie alkoholu musí mať uvedenú cenu aj za 1 l alkoholu)
- pokiaľ zamestnáva 3 a viac zamestnancov, ohlásiť túto skutočnosť Rozhlasovej a televíznej spoločnosti a uhradiť koncesionárske poplatky
K žiadosti o vydanie rozhodnutia/záväzného stanoviska od Regionálneho úradu verejného zdravotníctva musí žiadateľ, okrem vyplneného predpísaného tlačiva, doložiť:
- oprávnenie na podnikanie – overená kópia (živnostenský list alebo výpis z obchod. registra
alebo registra neštátnych subjektov)
- list vlastníctva alebo zmluva o nájme priestorov (zmluva o budúcej zmluve)
- návrh prevádzkového poriadku
- pri epidemiologicky závažných činnostiach: potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti (zdravotný preukaz), osvedčenie o odbornej spôsobilosti, resp. overená kópia vysvedčenia
- iné ( výsledky meraní faktorov prostredia, protokoly o výsledkoch objektivizácie umelého osvetlenia/ hluku/ kvality pitnej vody a pod)
K žiadosti o vydanie súhlasu na zriadenie prevádzky od miestneho úradu musí žiadateľ okrem vyplneného predpísaného tlačiva doložiť:
situačný snímok, výpis z evidencie nehnuteľností.
schéma priestorov prevádzky so sprievodným popisom. Dokumentovať potrebu novej výstavby alebo rekonštrukcie
ako bude riešené zásobovanie a parkovanie vozidiel, výmera v m2
údaje o množstvách, manipulácii a skladovaní ropných, chemických, náterových alebo iných látok škodiacich vodám alebo látok znečisťujúcich ovzdušie
nakladanie s odpadmi, zoznam kategórie a druhov odpadov vznikajúcich pri prevádzke a pri stavebných a rekonštrukčných prácach
živnostenský list, resp. výpis z obchodného registra.
nájomnú zmluvu.
doklad o likvidácii tuhého komunálneho odpadu (zmluva)
V súvislosti s evidenciou reklamácií, reklamačným poriadkom, označovaním zamestnancov na základe zákona č. 250/2007 Z.z. v znení neskorších predpisov je predávajúci povinný:
viesť evidenciu o reklamáciách a predložiť ju na požiadanie orgánu dozoru na nazretie. Evidencia o reklamácii musí obsahovať údaje o dátume uplatnenia reklamácie, dátume a spôsobe vybavenia reklamácie.
predávajúci a jeho zamestnanci v prevádzkarni, ktorí prichádzajú do styku so spotrebiteľom, musia mať označenie alebo odev, ktoré ich odlíši od spotrebiteľa; táto povinnosť sa nevzťahuje na predaj na trhových miestach. (§15 ods.3 zákona)
spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi. (§18 ods.1 zákona)
Opatrenia vyplývajúce zo zákona na ochranu nefajčiarov
Od 1. apríla 2009 ukladá zákon povinnosť fyzickým osobám podnikateľom a právnickým osobám umiestniť v priestoroch, kde je zákaz fajčenia, na viditeľnom mieste trvalý oznam s informáciou, kde a na ktoré kontrolné orgány sa môžu sťažovatelia obrátiť, ak dochádza k porušovaniu zákona o ochrane nefajčiarov. Zákon sa tým snaží zlepšiť informovanosť verejnosti a tým aj zvýšiť vymožiteľnosť povinností stanovených týmto zákonom. Kontrolné orgány, ktoré sú povinné vykonávať kontrolu dodržiavania zákona, sú uvedené v ustanoveniach § 9 až § 11 zákona o ochrane nefajčiarov.
Kontrolné orgány:
- Železničná polícia
- Slovenská obchodná inšpekcia
- Regionálny úrad verejného zdravotníctva
- Požiarny zbor SR
Táto nová povinnosť sa teda dotkla množstva subjektov, keďže sa týka všetkých priestorov, kde platí podľa § 7 zákona zákaz fajčenia. Ak fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba nezabezpečí umiestnenie tohto oznamu, hrozí mu pokuta od 331 eur do 3 319 eur.(toto označenie musí spĺňať náležitosti a vyobrazenie uvedené v prílohe č. 2 k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 387/2006 Z. z. o požiadavkách na zaistenie bezpečnostného a zdravotného označenia pri práci).
Požiarna ochrana
Túto problematiku rieši zákon o ochrane pred požiarmi 314/2001 Z.z. + jeho vykonávacia vyhláška a zákon o BOZP 330/96 Z.z. Čo sa týka Požiarnej ochrany (PO), zamestnávateľ by mal zabezpečiť školenie zamestnancov a dať vypracovať dokumentáciu PO. Či má mať požiarny poriadok, to závisí od toho, o akú predajňu sa jedná, či sa v nej nachádza miesto so zvýšeným požiarnym nebezpečenstvom (túto skutočnosť posudzuje požiarny technik).
Medzi ďalšie povinnosti patria:
· povinnosť viesť požiarnu knihu,
· pravidelne vykonávať protipožiarne prehliadky,
· kontrovať hasiace prístroje, požiarne uzávery,
· vykonávať revízie elektriky, plynu a pod.
Dôležité však je, že vypracovať dokumentáciu a viesť školenie či pravidelné prehliadky nemôže podnikateľ sám, ale požiarny technik t. j. osoba odborne spôsobilá a s platným oprávnením.
Čo sa týka bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, ak má zamestnávateľ menej ako 100
zamestnancov, určí si spôsob zabezpečenia sám (napr. i dodávateľským spôsobom).
Požiarny poriadok pracoviska obsahuje:
stručný opis technologického postupu a charakteristiku nebezpečenstva vzniku požiaru na pracovisku
požiarno-technické charakteristiky spracúvaných, používaných a skladovaných surovín a materiálov a ich najvyššie prípustné množstvá na pracovisku
požiadavky na pracovisko na zabezpečenie ochrany pred požiarmi
zoznam miest a zariadení alebo ich častí so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru alebo výbuchu a opatrenia na zamedzenie vzniku a šírenia požiaru
osobitné povinnosti zamestnancov
Pokuty
Sankčné opatrenia (kompetencie v rámci ukladania sankčných opatrení Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v SR) sú nasledovné:
orgány verejného zdravotníctva ukladajú za priestupky pokutu v blokovom konaní do výšky 33 eur a v rámci prejednávania priestupku až do výšky 331 eur.
orgány verejného zdravotníctva podľa § 11 ods. 5 zákona č. 377/2004 Z. z. uložia pokutu tomu, kto umožní užívať tabakové výrobky osobe mladšej ako 18 rokov v blokovom konaní do výšky 33 eur a v rámci prejednávania priestupku až do výšky 497 eur.
orgány verejného zdravotníctva podľa § 10 ods. 7 zákona č. 377/2004 Z. z. uložia pokutu od 331 eur do 3 319 eur fyzickej osobe - podnikateľovi alebo právnickej osobe, ak nezabezpečí dodržiavanie zákazov podľa § 7 ods. 1 písm. b) až i) zákona č. 377/2004 Z. z..
Podľa §11 ods. 5 zákona č. 377/2004 Z. z. orgány verejného zdravotníctva prejednávajú aj priestupky v prípade, ak fyzická osoba umožní užívať tabakové výrobky osobe mladšej ako 18 rokov.
Sankcie zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie na porušenie zákona na ochranu spotrebiteľa
Za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom alebo právnymi aktmi Európskych spoločenstiev v oblasti ochrany spotrebiteľa uloží orgán dozoru výrobcovi, predávajúcemu, dovozcovi alebo dodávateľovi alebo osobe uvedenej v § 26 pokutu do 66 387 eur, za opakované porušenie povinnosti počas 12 mesiacov uloží pokutu do 165 969 eur.