KANCELÁRIA VEREJNÉHO OCHRANCU PRÁV:
Predpoklady a podmienky nariadenia predbežného opatrenia, vrátane lehoty na rozhodnutie o nariadení predbežného opatrenia resp. o zamietnutí návrhu na nariadenie predbežného opatrenia, upravuje zákon č. 99/1963 Z. z. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
Predbežné opatrenie je procesnoprávny prostriedok, ktorým je možné predbežne a dočasne (zvyčajne do rozhodnutia súdu vo veci samej) upraviť niektoré sporné pomery účastníkov konania. Predpokladom je, že súd považuje za potrebné dočasne upraviť pomery účastníkov konania alebo má za to, že existuje obava, že by výkon súdneho rozhodnutia bol bez nariadenia predbežného opatrenia ohrozený.
Zákon len výnimočne stanovuje súdu lehotu na rozhodnutie o návrhu účastníka konania. S ohľadom na účel predbežného opatrenia, ako aj v závislosti od druhu predbežného opatrenia a od druhu povinnosti, uloženie ktorej sa návrhom požaduje, zákon stanovuje rôzne lehoty na rozhodnutie o návrhu na nariadenie predbežného opatrenia.
Najkratšiu lehotu zákon stanovuje v prípade rozhodnutia o predbežnom opatrení v situácii, ak sa maloleté dieťa ocitne bez akejkoľvek starostlivosti alebo ak je jeho život, zdravie alebo priaznivý vývoj vážne ohrozený alebo narušený. V tomto prípade súd aj bez návrhu, alebo na návrh orgánu povereného výkonom sociálnoprávnej ochrany a prevencie podľa osobitných predpisov predbežným opatrením nariadi, aby bolo maloleté dieťa dočasne zverené do starostlivosti fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorú v uznesení určí. O návrhu na nariadenie predbežného opatrenia rozhodne súd najneskôr do 24 hodín od doručenia návrhu, ktorý má všetky zákonom požadované náležitosti.
V prípade, že sa návrhom na nariadenie predbežného opatrenia požaduje, aby súd uložil povinnosť
-odovzdať dieťa do starostlivosti druhého z rodičov alebo do starostlivosti toho, koho označí súd, alebo
-nevstupovať dočasne do domu alebo bytu, v ktorom býva osoba blízka alebo osoba, ktorá je v jeho starostlivosti alebo vo výchove, vo vzťahu ku ktorej je dôvodne podozrivý z násilia, rozhodne súd najneskôr do siedmich dní od doručenia návrhu, ktorý má všetky zákonom požadované náležitosti.
V ostatných prípadoch, teda aj o návrhu na nariadenie predbežného opatrenia, ktorým by bol upravený styk rodiča s dieťaťom, rozhodne súd najneskôr do 30 dní od doručenia návrhu a v prípade, keď nebol spolu s návrhom zaplatený súdny poplatok, do 30 dní od zaplatenia súdneho poplatku. Predpokladom začatia plynutia uvedenej lehoty je, že návrh má všetky zákonom požadované náležitosti.
Proti rozhodnutiu o návrhu na nariadenie predbežného opatrenia je prípustné odvolanie. Ak odvolací súd zruší rozhodnutie súdu prvého stupňa, ktorým rozhodol o návrhu na vydanie predbežného opatrenia, súd opätovne rozhodne v uvedených lehotách. Lehota začína plynúť odo dňa vrátenia veci odvolacím súdom súdu prvého stupňa.
Návrh na nariadenie predbežného opatrenia má, okrem náležitostí návrhu na začatie konania (žaloby), obsahovať aj
-opísanie rozhodujúcich skutočností odôvodňujúcich vydanie predbežného opatrenia,
-uvedenie podmienok dôvodnosti nároku, ktorému sa má poskytnúť predbežná ochrana,
-a odôvodnenie nebezpečenstva bezprostredne hroziacej ujmy.
Návrh podľa § 75a uvedeného zákona (maloleté dieťa sa ocitne bez akejkoľvek starostlivosti alebo ak je jeho život, zdravie alebo priaznivý vývoj vážne ohrozený alebo narušený) musí ďalej obsahovať aj označenie fyzickej osoby, ktorej má byť maloleté dieťa zverené do starostlivosti, alebo označenie zariadenia sociálnych služieb, do ktorého má byť maloleté dieťa umiestnené, a musí byť z neho zrejmé, že navrhovateľ sa domáha vydania predbežného opatrenia podľa § 75a.
Súd môže vydať rozhodnutie o predbežnom opatrení aj bez výsluchu účastníkov. Z toho vyplýva, že závisí od rozhodnutia súdu, či ešte pred rozhodnutím o návrhu na nariadenie predbežného opatrenia nariadi pojednávanie, alebo vydá rozhodnutie len na základe podkladov, obsiahnutých v návrhu na nariadenie predbežného opatrenia.
Mgr. Martina Rosinová