ono je to asi individuálne a závisí to od druhu firmy a od jej rozdelenia na strediská. A nevieme, ako to u vás funguje. Nevieme, či zastupuješ jednoduchého živnostníka/malú firmu, ktorej nastavuješ ceny, alebo veľkú firmu s viac oddeleniami.
Polož si otázku inak - kto iný si dá do nákladov tie náklady správy, odpisy, atď.? kto ich zaplatí? Určite treba s nimi počítať pri tvorbe cien. Jedine vtedy nie, ak máte viac stredísk/úsekov (alebo ako to voláte) - teda ceny sa počítajú na viac úrovniach. Dá sa povedať, že výroba to "predá" na úsek odbytu, ten si na to nahodí svoje ceny (a zahrnie svoje náklady), a predá ďalej.
Ak ale fungujete "jednoducho", teda výroba a predaj majú jednotné ceny, tak do ceny treba zahrnúť úplne všetko (inak by ste si ukrajovali zo zisku/marže a nemali by ste taký prehľad). Môžeš si ty rozdeliť (mať prehľad) cenu na PVN a iné úrovne. A brať na to ohľad pri individuálnej tvorbe cien - napr. na dôležité zákazky (veľkosť je relatívna a priamo úmerná veľkosti firmy). Ale to sa už bavíme o veľkých firmách s mnohými zamestnancami a úsekmi. Ak by si bola v takej firme, tak by si mala nad sebou šéfov, ktorí majú jasnú predstavu, ako funguje tvorba cien.
Myslím, že väčšina firiem má prehľad o cene na všetkých úrovniach - PVN, PVN+odpisy, + režijné náklady. Resp. majú to dané %. Napr. že z ceny tvorí x% zisk, y% réžie, z% odpisy, a zvyšok je PVN. A vedia, že absolútne najnižšia cena, za ktorú chcú predať, je napr. PVN+odpisy+ niekoľko % zisk.
Bolo by fajn, keby sme vedeli niečo konkrétnejšie. Takto môžeme hovoriť iba veľmi všeobecne.