Tweety
Bez dokladu o ich zaplatení to nie je možné, pretože práve tento doklad potvrdzuje, že boli nakúpené, zaplatené a tým naozaj vznikol výdavok.
Pokiaľ by šlo o odpisovaný majetok, až tak jednoznačne by som to ani v JÚ netvrdil. Podmienkou pre zaradenie do užívania (a zároveň postupné zahŕňanie do nákladov formou odpisov) nie je zaplatenie faktúry. Ak faktúra a dodacie listy jednoznačne dokazujú, že Vojteks sa stal vlastníkom PC prevzatím dodávky a PC začal užívať v súvislosti s dosahovaním, zabezpečovaním či udržaním zdaniteľných príjmov, podľa mňa stačí, ak sa rozhodne, že PC budú odpisovaným majetkom a začne o nich účtovať (Zaúčtuje faktúru a zaeviduje majetok do príslušných pomocných kníh v JÚ). PC sa mu tak do nákladov dostanú - síce nepriamo a postupne, ale predsa. A stratený doklad sa dá riešiť jeho kópiu, potvrdením odberateľa, že záväzok bol uhradený, alebo v krajnom prípade čestným prehlásením o strate dokladu o úhrade...
Novela ZDP platná od 1.1.2004 umožňuje v § 24 ods. 1 písm. b) uplatňovať daňové odpisy aj z dlhodobého hmotného hnuteľného majetku, ku ktorému vlastnícke právo prechádza na kupujúceho až úplným zaplatením kúpnej ceny (s tzv. výhradou prevodu vlastníckeho práva úplným zaplatením kúpnej ceny). Podmienkou je, že kupujúci o tomto majetku účtuje (zaradí ho do evidencie) a aj ho užíva.