V poslednej dobe sa ma par ludi pytalo, v com podnikam. Dostal som aj par SS, ludom to vrta v hlave a jeden poradak sa ma dokonca pytal, ci je to legalne. Asi Vam neodpoviem uplne presne, ale rozhodol som sa radsej tu vyjadrit svoje skusenosti s vyberom oblasti pre podnikanie.
Myslim, ze dolezite je zo zaciatku si uvedomit, ze sa nam crtaju moznosti v 3 oblastich:
1 lokalnej (moje mesto, dedina)
2. národnej - Slovensko
3. globálnej - celosvetovej
1. oblast- lokalna: tu je tazko radit, kazdy najlapsie vie, ci v jeho okoli nieco chyba (penzion, cukraren, pozicovna) alebo ci by sa niektore sluzby nedali poskytovat lepsie. Da sa inspirovat sa aj z inych regionov alebo zo zahranicia na zriadenie zaujimavej sluzby. Nevyhody: lokalne obmedzenie. Vyhody, znalost prostredia, trhu, nizke naklady na marketing.
2. oblast - Slovaneko. Myslim, ze tu je to najtazsie. Mozno je chyba vo mne, mozno som malo kreativny alebo vsimavy, ale myslim si, ze na Slovensku su zastupene v podstate vsetky tovary a sluzby, casto v zodpovedajucej kvalite. Samozrejme, vzdy sa da hladat, napr. si mozem povedat ze tu chyba rozvoz mrazemych potravin do domacnosti a ze to, ze to tu uz 2 x skrachovalo (FamiliFrost) ma neodradi a ze to budem robit lepsie. Ale aj tak si myslim, ze naklady na zriadenie cohokolvek orientovaneho na Slovensky trh budu pomerne vysoke, naklady na marketing tiez nebudu nizke a trh je maly. Ako som uz povedal, mozno je chyba vo mne, ale vela moznosti na seriozne a napriek tomu uspesne podnikanie nevidim.
3. oblast - globalna: Tu su moznosti najvacsie. Svetovy trh je samozrejme tiez uz davno zaplneny, no su tu bud vyrobky renomovanych zapadnych firiem, ktore su drahe, alebo cinsky smejd. Ak sa podari nejakemu slovenskemu vyrobcovi prist na trh s kvalitou, ktora je porovnatelna so zapadom, moze velmi uspesne konkurovat cenou. Je to sance pre mnohych malych (casto skoro garazovych) vyrobcov, nie vsetky oblasti vyzaduju high-tech technologie a obrovske investicie. Na Slovensku je vela vyrobcov roznych beznych tovarov, teraz ma mozno nenapadnu nejvhodnejsie priklady, ale napr. doplnky do domacnosti, do kuchyne, nabytok, a pod. Mnohe vyrobky su dobre a chyba im iba mozno dotiahut dizajn a ponuknut von.
Vyhody globalenho trhu su obrovske. Predovsetkym - mozete si vybrat cestu najlahsieho odporu. Nemusite robit tu chybu, ktoru spravil (nastastie) Hitler, ze sa rozbehol vsade a nakoniec sa nedostal nikde. Ak zistite, ze nateraz nemozete byt uspesni v USA a Nemecku, resp. mohli by ste byt uspesni, ale chcelo by to vela penazi na rekl. kampan, mozete kludne zacat predavat do Saudskej Arabie, Juhoafrickej Rep. a Thajska. Peniaze zarobene z predaja do prvych malych krajin sa nasledne daju investovat do marketingu do vacsich krajin.
Co sa tyka nakladov na reklamu, mozete presvedcit svojich lokalnych importerov, ze zato, ze im budete garantovat exkuzivitu, budu oni platit reklamu v ich krajine alebo sa o naklady budete delit.
Samozrejme vyzaduje to mat naozaj dobry produkt, a zacat seriozne budovat znacku. Neoplati sa setrit na marketingovej strategii, odporucam to zverit uplne od zaciatku dobrej a skusenej agenture. Zakladne informacie o marketingu si moze kazdy nastudovat z 4 -5 knih, za ktore neda spolu viac ako 3.000 Sk. Je to aj velmi dolezite, pretoze iba informovany clovek je schopny posudit, ci prenho agentura pracuje kvalitne. Nakoniec to totiz budete aj tak Vy, a opat nikto iny ako len Vy, kto bude zat uspechy alebo tvrdo pykat za chyby, ktore ste spravili, alebo ktore Vam niekto poradil. To je rovnake ako v uctovnictve, vyuzivam externu uctovnicku, ale partnerom pre DU, fin, policiu, colnicu som vzdy iba ja - majitel. Dolezite je premysliet mark. strategiu co najlepsie hned na zaciatku, lebo pripadne chyby sa casto uz nedaju eliminovat.
Nemajte komplexy so slovenskym tovarom. My sme uz na nasom prvom veltrhu zistili, ze svet je sice preplneny tovarom, ale ak pridete so slusnym produktom, a nalezite ho prezentujete, nemozete byt neuspesny. V kazdej krajine existuju obchodnici, ktori by radi zacali svoj biznis, (radi by rozvinuli svoj maly biznis) ale potrebuju na to novu znacku, novy produkt. Tie klucove znacky / produkty maju uz totiz odchytene ich starsi kolegovia, ktori ich k valovu nepusta. To mate uplne to iste, ako napr. na Slovensku, keby ste chceli zacat obchodovat s napr. napojmi. Bude sa s vami bavit Coca Cola alebo Red Bull, ked uz maju vybudovanu svoju distribuciu? Ale ak natrafite napr. v Tibete na vyrobcu super unikatneho napoja, ktory chuti, povzbudzuje a navyse je napr. vyrobeny bez roznej chemie, budete mat sancu ho tu zacat importovat a postupne zacat konkurovat aj zabehanym znackam.
Problem Slovenskeho tovaru je sice obcas aj v kvalite, casto v dizajne, ale najcastejsie v tom, ze sa ho nikto nikdy ani len nesnazil exportovat do zahranicia. Akesi komplexy nam zvazuju ruky.
Zoberte si priklad - mineralne vody. Vsade na svete je povazovana za akysi Mercedes medzi vodami francuzska mineralka Evian. Dostanete ju na palubach vsetkych lietadiel, na vsetkych letiskach, vo vsetkych lepsich restauraciach a hoteloch po celom svete, aj v Japonsku. No - nic proti nej, ale s vodou rovnakej kvality ja doma splachujem WC. Byvam na malej podhorskej dedine, mame tu miestny zdroj vody, a kedze je cisty a rozvody kratke, ani ju nechoruju. Teda spat k tej vode Evian - na celom svete sa je denne vypije tolko, ze mam vazne pochybnosti, ci sa da tolko vody skutocne na jednom mieste vo Francuzsku naplnit a rozviezt po zemeguli. Ja by bol skor ochotny verit tomu, ze to plnia casto z nejakych miestnych zrdojov cez filter ako Coca Colu.
Take vody ako Miticka ticha, Baldovska, ale podstate kazda jedna mineralka na Slovensku je oproti Evianu naozaj o 5 tried vyssie. Preco sa nepredava s Seoule, Tokiu, Parizi a Los Angeles? A hlavne v arabskych krajinach, ktore su na dovoze pitnej vody zavisle? No pretoze by to tam musel niekto ponuknut, musel by najst partnerov na import, spravit marketingovu strategiu a cosi vopred zainvestovat? Myslite ze je toho vela co je potrebne urobit? Mozem Vas ubezpecit, ze by to islo ako po masle. O takej rychlej navratnosti vlozenych investicii by mohli mnohi renomovani svetovi vyrobcovia a poskytovatelia sluzieb iba snivat. Iba sa treba prestat bat.