marekm Ďakujem, ale to čo uvádzaš to nepotvrdzuje.
Poznámka pod čiarou č. 34 sa týka len chémie, sú iné osobitné predpisy, ktoré by stanovili limit pre priradenie do druhej kategórie? Zákon 276/2006 z tohto pohľadu nerieši nič, iba hovorí o periodicite prehliadok podľa §19 zákona 126/2006, a práve tento §19 bol zrušený uvedeným zákonom 355/2007, čiže začarovaný kruh.
Skrátka mi ide o to, či patria takíto zamestnanci do kat.2 a majú teda nárok na pravidelné prehliadky alebo nepatria do kat.2 a nárok nemajú. Ďakujem.
OK, tak podme trochu do hlbky
Spravne hovoris, ze zakon 126/2006 bol zruseny, pricom zrusil aj mnohe nariadenia. Ten bol nahradeny zakonom 355/2007, ktory je rozsiahlejsi ako bol zákon 126/2006. Co sa týka tvojej otazky dolezite su pre teba §30, kde sa hovori viac o lekarskych prehliadkach a §31 o kategorizacii prac. V praxi je nasledovné poradie a priorita predpisov:
1. ústava
2. zákony
3. vyhlášky
4. nariadenia vlády
5. technické normy (slovenské a obor.)
6. podnikové predpisy
Predpisy s vyšším poradím sú dôležitejšie a predpisy s nižším poradím zase viac prísnejšie a konkrétnejšie. V prvom rade teda musiš rešpektovať zákon, ktorí hovorí o rozdelení prác do 4 kategorií. V tvojom prípade sa hovorí čo spadá do prvej a druhej kategórie.
(2) Do prvej kategórie sa zaraďujú práce, pri ktorých nie je riziko poškodenia zdravia zamestnanca vplyvom práce a pracovného prostredia.
(3) Do druhej kategórie sa zaraďujú práce, pri ktorých vzhľadom na riziko nie je predpoklad poškodenia zdravia, najmä
a) práce, pri ktorých faktory práce a pracovného prostredia neprekračujú limity ustanovené osobitnými predpismi, 34)
V druhej kategórii je vsetko co nesplna limity osobitných predpisov (je tam množné číslo) a odvolávka na predpisy s nižšou prioritou. V poznámke 34 spomínaného zákona je nasledovné znenie:
34) Napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 355/2006 Z. z. o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou chemickým faktorom pri práci v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 300/2007 Z. z.
cize je to iba jeden z príkladov osobitných predpisov. Práca so zobrazovacou jednotkou, ktorá presahuje polovicu pracovnej zmeny (teda spravidla viac ako 4 hod.) nespadá do kategórie 1, lebo nespĺňasa podmienku "
nie je riziko poškodenia zdravia zamestnanca vplyvom práce a pracovného prostredia" (skús pozrieť §4, ods.1, NV č. 276/2006) teda riadi sa osobitným predpisom NV 276/2006, kde treba splniť určité podmienky (vrátane lekárskych prehliadok). Zároveň neobsahuje limity na 2.3.4. kategóriu.
Práca so zobrazovacou jednotkou by mala byť však vždy prehodnotená presnejšie v rámci posudzovania rizík (§6, 124/2006 Z.z.) pracovnou zdravotnou službou či naozaj spĺňa tieto podmienky.
Na školeni technikov BOZP sme sa bavili aj o uvedenej problematike, ci pri zrusení zákona sa rušia aj vykonavacie predpisy - nie je to tak pokym sa nezrusi týmto zákonom aj vykonavaci predpis.