a čo toto?
Trestanie učí deti klamať
Telesné tresty dieťa ponižujú a naučia ho pretvárke, tvrdí DOROTA KOPASOVÁ z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave, kde vedie aj psychologickú poradňu.
Aký je váš názor na telesné tresty detí?
Som zásadne proti. Neuznávam fyzické tresty ani psychické týranie, ani vyhrážanie ako „počkaj, veď uvidíš!". Mala by byť len dôsledná výchova podporená trpezlivosťou.
Akú výchovu odporúčate?
Dieťa sa dá vychovať aj pochvalami a pozitívnou motiváciou. Poviem mu napríklad: „Toto si spravil dobre. Toto nie je ešte tak, ako si predstavujem, ale verím, že to dokážeš." Mnohí rodičia i učitelia majú tendenciu dieťa presvedčiť, že je neschopné. Skôr ho podceňujú, ako oceňujú. Chváliť nie je v našej spoločnosti zvykom. Skôr opak - pohaniť. Ale pochvalou človek rastie. To je veľmi dôležité.
Deti tiež treba učiť rozhodovať o sebe samých. Odmala ich viesť: „Mohol by si to urobiť tak a tak. Ja by som to spravil takto, ale ty si iný. Rozhodni sa." Tak sa naučí rozhodovať sa, pričom rodič ani učiteľ nie sú tí zlí, čo mu to nadiktovali a on ich musí poslúchať. Samozrejme, že mu rodič ponúka také možnosti, ktoré sú z jeho pohľadu správne, takže dieťa usmerňuje.
Niekedy dieťa veľmi rozčúli aj rodiča, ktorý ho nechce biť, len sa neovládne. Čo potom?
Rodič by sa mal ospravedlniť a vysvetliť, čo sa stalo. V očiach dieťaťa tým stúpne, lebo si dokázal priznať chybu. Nemyslite si, že mňa moje deti nikdy nevytočili. Ale vždy som si povedala: „Si dospelá a múdrejšia ako ony. Musíš to zvládnuť rozumom!"
Sú aj deti, ktoré sa nevedia vpratať do kože. Neposlušné, bezočivé, agresívne, nikto si s nimi nevie poradiť. Na ne už dobré slovo nezaberie.
Pred asi štyrmi-piatimi rokmi som vypracovala a overila na populácii našich detí program rozvoja prosociálneho správania detí predškolského veku, žiakov základných a stredných škôl. Niektoré školy ho využívajú. Ide o to, aby sa deti naučili prosociálnemu správaniu - byť k druhým ústretoví, vedieť pozdraviť, pomôcť, pochopiť sa... Toto v rodine často chýba.
Čo taký výprask u dieťaťa vlastne vyvolá? Aké pocity?
Dieťa to ponižuje. Učí ho to klamstvu a pretvárke, ničomu dobrému. A násilie vyvoláva ďalšie násilie. Napríklad smerom k niekomu slabšiemu.