Čínsky sen
Rok Býka bude pre Číňanov jedným z najúspešnejších v histórii. Keď 20. októbra 2009 vyrobili desaťmiliónty automobil, popri USA a Japonsku sa ich krajina stala treťou na svete, ktorá je schopná za rok vyrobiť 10 miliónov áut.
Nielen vyrobiť, ale aj predať. Ekonóm Sü Čchang-ming predpovedá, že v tomto roku sa v Číne predá o 35 percent automobilov viac ako vlani – 12,6 milióna. Stane sa tak aj v dôsledku rozsiahlych vládnych opatrení na podporu dopytu. Čínske šrotovné spočíva v dvojnásobnom znížení daní z áut kompaktnej triedy a subvencii 5 miliárd juanov (560 mil. eur) na povzbudenie automobilizácie čínskeho vidieka. Čína tak po prvý raz v histórii vystrieda Spojené štáty na pozícii najväčšieho automobilového trhu na svete. Tento trh s 1,3 miliardami obyvateľov a 10-percentným ekonomickým rastom predstavuje pre výrobcov áut doslova raj. Všetky svetové automobilky sa tlačia do Číny, autá sa tu míňajú ako čerstvé rožky... Čína tromfla USA v predaji už v 1. štvrťroku a v marci vytvorila dokonca svoj „osobný“ rekord –1,11 mil. áut za mesiac!
Záchranné koleso
Na tohtoročnom 13. autosalóne v Šanghaji bolo 13 významných svetových premiér. Pre Číňanov. No zahraniční návštevníci tu našli „svetové premiéry“ prakticky v každom čínskom stánku! Možno niektoré pripomínali vysávač, iné sa okato podobali známym európskym či japonským bestsellerom a len mizivé percento tvorili konkurencieschopné originály. No americkým, európskym či japonským autovýrobcom z nich vôbec nebolo do smiechu. Ich vlastné trhy sú totiž v žalostnom stave. Jedny spoločnosti padajú do priepasti, iné sa tešia aspoň tomu, že padajú pomalšie... V tejto situácii je čínsky trh jedinečným záchranným kolesom a najvýhodnejšou investíciou. Niektorí prognostici predpovedajú, že svetom sa čoskoro preženie „čínska automobilová vlna“. Vraj po jej náraze na európsku a americkú pevninu neostane v autopriemysle kameň na kameni. Mnohé tradičné značky zaniknú, iné budú dotlačené do vzájomných fúzií a tie najslabšie zhltne čínska cunami...
Cesta medzi veľmoci
Čína sa nepochybne snaží zaradiť medzi najväčšie automobilové veľmoci sveta. Voľný prístup k technológiám jej túto snahu urýchli. „Zatiaľ čo nový model auta stojí európsku automobilku jednu až dve miliardy dolárov, čínsku jeho skopírovanie nestojí prakticky nič,“ tvrdí analytik Odel Shenkar, ktorý sa zaoberá štúdiom ázijského autopriemyslu od nástupu Japoncov v 70. rokoch. Nečínska automobilka musí zo svojho nového modelu predať stovky tisíc kusov, aby sa jej náklady vrátili. Čínskej sa vrátia takmer okamžite a ešte ušetrí aj na reklame. Číňania totiž kopírujú len najúspešnejšie modely a tie majú spravidla skvelú propagáciu.
Ako cez kopírku
Malému čínskemu autu Great Wall Peri talianska Fiat Panda akoby z oka vypadla. Tri roky sa Fiat s čínskou automobilkou súdi pre zreteľnú podobu Peri a Pandy. Podáva žaloby v Číne i v Taliansku. Talianske súdy dávajú za pravdu Fiatu, čínske – automobilke Great Wall. Najlepšou obranou je útok. Great Wall nedávno zažaloval Fiat za údajné „vniknutie do továrne a krádež tajných informácií, týkajúcich sa malého modelu Peri.“ Podobných jednovaječných dvojčiat by sme mohli menovať desiatky. Ale najpikantnejším dvojčaťom je súrodenec britského Rolls-Royce s názvom Geely GE, ktorý Číňania predstavili na autosalóne v Šanghaji... Budú sa Angličania súdiť, alebo prejdú kauzu mlčaním „mŕtveho chrobáka“?
Lídri na čínskom trhu
Volkswagen je v súčasnosti lídrom čínskeho trhu. Pevne si drží prvú priečku – dovedna predal toľko áut, ako značky Toyota a Hyundai dohromady. „Čína ako lokomotíva svetového hospodárstva dosahuje veľmi dynamický rast a rýchlo sa rozvíja aj trh s osobnými automobilmi,“ zdôraznil šéf čínskej divízie VW Winfried Vahland. „V septembri sme predali rekordných 150-tisíc vozidiel. Investíciou 4 miliardy eur chceme zvýšiť produkciu našich spoločných závodov v Nanjingu a Chengdu na 650-tisíc áut ročne.“ Škoda, koncernová značka VW, tiež láme v Číne rekordy. Od januára do polovice novembra predala vyše 100 000 áut, čo predstavuje medziročný nárast o 92,8 percenta. Americký GM je Volkswagenu na čínskom trhu najväčším súperom. Za prvé tri kvartály zvýšil predaje o 56 percent – na 1,29 mil. vozidiel. Podľa výkonného riaditeľa čínskych operácií GM Kevina Waleho rast zažívajú všetky segmenty. Najpočetnejšími kupcami sú záujemcovia o prvé auto v malých mestách. Hlavným spoločným podnikom GM v Číne je Šanghaj GM – za 9 mesiacov zvýšil výrobu o vyše 40 percent – na 480 202 vozidiel. Predaje ďalšej spoločnej automobilky na výrobu úžitkáčov stúpli takmer o 65 percent – na 801 869 vozidiel. GM plánuje do roku 2014 prísť na čínsky trh s 30 novými alebo faceliftovanými modelmi. Medzi prvými to bude 10 modelov značky Buick a Chevrolet. Automobilka BMW postaví v Číne svoj druhý závod v Šeng-jang so svojím partnerom – spoločnosťou Brilliance Automotive Holding Ltd. Investícia 560 mil. eur zvýši výrobnú kapacitu na 100-tisíc vozidiel. Čína predstavuje pre BMW štvrtý najväčší trh. Spoločný podnik vyrába modely BMW radu 3 a radu 5 od roku 2003.
Sobáše bez lásky
Američania nemajú problém vyrábať malé autá – majú problém ich vyrábať so ziskom. Zatiaľ čo japonská Honda alebo čínska Cherry na každom malom aute dosahuje maržu 1 500 – 2 000 dolárov, Američania na každom prerábajú v dôsledku vysokých nákladov. Vlastne dokážu ich vyrobiť aj so ziskom – no nie doma, ale v Kórei alebo Číne. Číňania nedávno kúpili od americkej spoločnosti GM značku Hummer. Automobilka Ford im chce predať kompletný balík akcií značky Volvo. Číňania majú na to, aby kúpili všetko, čo im hráči svetovej autobranže budú ochotní predať.
Nové technológie
Viete, kto je dnes najbohatším Číňanom? Majiteľ automobilky BYD (Build Your Dreams = uskutočni svoje sny) Wang Čchuanfu. Ešte vlani nepatril ani do stovky najbohatších. Firma BYD sa dlhé roky špecializovala na výrobu autobatérií. Pred štyrmi rokmi začala „uskutočňovať svoje sny“ výrobou áut a v súčasnosti ich vyrába dokonca aj s hybridným pohonom. Na originalitu si síce nepotrpia – pripomínajú najúspešnejšie hybridy iných automobiliek – ale vynášajú. Paradoxom je, že apetít čínskeho trhu tlačí dole cenu áut na celom svete. Bolo by ozaj vážnou chybou nebrať čínskych výrobcov vážne, ako to praktizovali Američania pred 40 rokmi vo vzťahu k Japoncom... Už dnes vyrába Čína viac áut, ako potrebuje, a každoročne chce svoje výrobné kapacity zvýšiť o 10 percent. Celý svet už dnes pritom disponuje vyššími kapacitami, než potrebuje. A Čína sa bude snažiť svoje prebytočné autá vyviezť...
Čína ako spasiteľ
Čína podľa analytikov pomáha vyviesť svet zo súčasnej krízy, pričom rast jej ekonomiky sa závratne zrýchľuje. No čínsky „hospodársky zázrak“ chrlí zároveň do vzduchu i do vody ďalšie a ďalšie nečistoty. Príchod stoviek miliónov ľudí do nových čínskych miest a tovární spolu s rastúcou výrobou cementu, ocele a automobilov (patria k energeticky najnáročnejším) zvyšuje globálnu ekologickú hrozbu. Práve v Číne je 7 z 10 najznečistenejších miest na svete. Prírastok elektrickej energie zabezpečujú nové elektrárne na nekvalitné hnedé uhlie. Podľa ekológov Čína spôsobuje až 40 percent znečistenia ovzdušia v Japonsku a Južnej Kórei. Zároveň sa stáva najvýznamnejším zákazníkom svetových ropných trhov. Čínsky pokrok je dnes neoddeliteľne spätý s automobilizmom. Je pre rozvoj krajiny rovnako zásadný a rozhodujúci, ako bol v minulom storočí pre rozvoj Spojených štátov amerických.