Ja by som k tomuto pridala nasledovné :
Otázka č. 7: Čo ďalšie prináša zákon?
Doteraz sme si hovorili, ako funguje JKM pre účely zápisu oprávnenia na podnikanie do obchodného registra a pre účely získania oprávnenia na podnikanie fyzickou osobou a s tým spojené ohlasovacie a registračné povinnosti. Viete tiež, že JKM je vaším informačným centrom a napríklad otázkou cez e-mail dokážete vyriešiť nejasnosti ohľadne získania potrebných podkladov k živnosti a pod. Samotný zákon však prináša pre vás ako podnikateľské subjekty ešte ďalšie povinnosti, ktoré by ste skôr hľadali v živnostenskom zákone alebo normách, ktoré sa dotýkajú ochrany spotrebiteľov, ako v tomto predpise. Poďme si teda predstaviť, o čo konkrétne ide.
Ako poskytovateľ služieb ste od 1. júna 2010 povinný informovať
príjemcu vašej služby (osoba, ktorej sú služby určené a ktorá ich aj na základe zmluvy využíva) o skutočnostiach,
ktoré sú uvedené v § 6 zákona. Ten rozsah je celkom široký, tak si aspoň príkladmi uvedieme, čo všetko musí konečný užívateľ vašich služieb dostať:
-označenie vášho obchodného mena, právnu formu, miesto podnikania alebo bydlisko, sídlo a kontaktné údaje (telefón, fax a e-mail),
-IČO a DIČ, ak vám bolo pridelené, sú údaje, ktorý musíte zverejniť konečnému príjemcovi vašej služby,
-na žiadosť musí každý podnikateľ označiť JKM alebo príslušný orgán, ktorý oprávnenie na podnikanie vydal,
-vaše členstvo v profesijnej komore, titul, aký vám bol udelený,
-samozrejmosťou je informovanie o všeobecných podmienkach poskytovania služby,
-zatajiť nemôžete ani ustanovenia zmluvy, ktoré definujú voľbu práva alebo voľbu súdu,
-cena služby je základná informácia, ktorá sa zverejňuje.
Pre naše potreby je zbytočné uvádzať celý výpočet podľa § 6 zákona. Jednotlivé informačné povinnosti nie sú ničím problematické a vašou povinnosťou je ich uviesť všetky. Oveľa dôležitejšie je definovať formy, ako sa tieto informačné povinnosti dostanú ku konečnému príjemcovi služby. Zákonodarca uvádza dva spôsoby, ktoré musíte splniť súčasne, pritom druhý zo spôsobov zverejnenia informácií je v alternatíve.
Obligatórne ste ako podnikateľ povinný všetky informácie podľa § 6 zákona mať k dispozícii v mieste, kde sa služba poskytuje, alebo v mieste, kde uzatvárate s konečným príjemcom zmluvy (prvý spôsob). Odporúčame preto zrozumiteľným spôsobom vypracovať odpovede na všetky povinné informácie a zverejniť ich na jednom mieste a mať tiež v prípade potreby kópiu pre žiadateľa. Druhá forma zverejnenia je viazaná na informačné dokumenty, ktoré adresujete príjemcom vašej služby (to sú väčšinou letáky a tomu podobná propagácia) (druhý spôsob I.) alebo môžete informácie uverejniť na svojej internetovej stránke, prípadne s použitím iných elektronických komunikačných prostriedkov, ako je napríklad e-mail a pod. (druhý spôsob II.). Teda majte na pamäti, že musíte vždy použiť prvý spôsob a súčasne si vybrať použitie druhého spôsobu, buď alternatívu I. alebo II.
Ako poskytovateľ služby ste tiež povinný sprístupniť informáciu podľa § 6 ods. 3 až ods. 5, ktoré sa týkajú kódexov správania, mimosúdneho riešenia sporov vrátane ich obsahu a podmienok, ak máte takéto pravidlá upravené vo vlastnom kódexe alebo kódexe organizácie, ktorej ste členom. Opäť vás odkážeme na § 6 ods. 3 až ods. 5 pre bližšiu definíciu vzhľadom na to, že nie je potrebné citovať konkrétne ustanovenia zákona, ktoré nie sú problematické.
Dôležité je tiež vedieť, že ak sa dopustíte porušenia vyššie uvádzaných povinností, môže vám byť uložená pokuta za správny delikt od 100 € do 1 500 €.
Druhou povinnosťou, ktorá je iba potvrdením už existujúcej právnej úpravy, je zákaz diskriminácie príjemcov služieb. Táto povinnosť vychádza zo zákazu diskriminácie, ktorá by mala pôvod v štátnej príslušnosti, mieste trvalého pobytu alebo sídle príjemcu vašej služby. Samozrejme, zákonodarca použil zákaz diskriminácie, čo sa však pod tým konkrétne rozumie, je otázka na výklad v danom prípade, kedy sa bude konečný príjemca služby domáhať ochrany podľa § 7 zákona a následkom môže byť uloženie pokuty pre vás ako podnikateľa, ktorý službu poskytuje za diskriminačných podmienok, a to vo výške od 100 € do 3 000 €.
Napríklad, pokiaľ máte v platnosti všeobecné obchodné podmienky, ktoré umožňujú predaj vašich výrobkov iba zákazníkom, ktorí majú bydlisko alebo sídlo v Slovenskej republike (a to bez ohľadu na dôvod), máte diskriminujúcu podmienku, ktorá bráni nákupu napríklad spotrebiteľovi z Poľska. Ani dôvody, ktoré sú bežné a spočívajú v platobných podmienkach,
doprave a pod., už neobstoja. Odporúčame preto dobre si upraviť najmä dodacie podmienky, aby ste nemuseli riešiť problém, že si tovar objedná napríklad už spomínaná osoba z Poľska a vaše obchodné podmienky umožňujú platbu po dodaní (na dobierku), no nie do iného členského štátu. Pokiaľ už umožňujete zasielanie tovaru na dobierku v rámci Slovenska a slovenským zákazníkom, je nutné dať túto možnosť aj konečným príjemcom vašich služieb v rámci ostatných členských krajín.
Orgány dozoru majú aj vďaka Smernici možnosti prepojenia a vzájomnej spolupráce, preto sa nedá spoliehať na fakt, že zahraničný zákazník nedokáže uplatniť svoje práva v inom členskom štáte. Spomínaný poľský orgán dozoru môže osloviť slovenského partnera a ten bude voči vám postupovať v rámci správneho konania, kde výsledkom môže byť až zastavenie prevádzky (v závislosti od hroziacej škody, resp. záujmu, ktorý ste ohrozili). Pre Slovenskú republiku je orgánom dozoru Slovenská obchodná inšpekcia.