Zavrieť

Porady

Zaúčtovanie mesačných faktúr jedným zápisom

Vážení kolegovia účtovníci, chcem sa s Vami podeliť o šok, z ktorého sa doteraz neviem spamätať:
začala som externe pracovať pre spoločnosť, v ktorej je účto doteraz spracovávané dodávateľským spôsobom. Pri oboznamovaní sa so systémom a obehom dokladov v tejto firme som narazila na viacero problémov, ale najviac ma zarazila skutočnosť, že "pani účtovníčka" sa pri účtovaní vôbec nezdržuje účtovaním každej vystavenej faktúry samostatne, ale na konci každého mesiaca jednou sumou na základe akéhosi zoznamu vystavených faktúr (výstupná zostava z fakturácie) zaúčtuje celomesačnú fakturáciu, čo predstavuje cca 1350 faktúr, na AU 604, 343 a 311 !!! Tak s týmto som sa teda ešte nestretla a už som videla kadečo ... tým pádom vôbec nie je schopná urobiť ku konci roku dokladovú inventúru, saldokonto jej asi nehovorí taktiež nič a v prípade, že je firme uhradená niektorá faktúra 2x, tak na to asi ani nepríde.
Pre svoju istotu sa ale pýtam: je vôbec prípustné v zmysle zákona o účtovníctve a zákona o DPH evidovať účtovné záznamy o VFA takýmto spôsobom (pani účtovníčka sa vraj veľmi dobre vyzná v účtovníctve !!! - tak ma to teda trochu zneistilo )? Podľa mňa hrubo porušuje spôsob účtovania a firme za takto vedené účto hrozí asi nemalá pokuta (v nadväznosti na výšku majetku spoločnosti).
Poradíte, aké presvedčivé argumenty vytiahnuť na "pani účtovníčku", aby sa nemala možnosť veľmi vykrúcať a účtovala o 1500 mesačne vystavených faktúrach pekne jednotlivo?
Usporiadat
petovsan petovsan

petovsan je offline (nepripojený) petovsan

cloe Pozri príspevok
...a má zarobené !!! (podotýkam, že nie malú sumičku) !!!
Nechcem sa zastávať spôsobu účtovania pani účtovníčky /tiež som sa s tým ešte nestretla/, ale chcela by som ešte reagovať na túto vetu /aj keď výška jej odmeny nie je predmetom tejto témy/, lebo zaúčtovať cca 1500 vystavených fa mesačne predstavuje /ak by počítala 20,-- Sk/1 fa/ sumu 30 000,-- len za vydané faktúry, nehovoriac o ďaľšom účtovaní. To akú by mala mať potom sumičku? Skôr sa divím, že ešte nemajú internú účtovníčku.
... ďakujem srdečne za Vaše ohlasy, rozprúdila sa tu celkom pekná a zaujímavá debata...
Nedá mi nezareagovať na príspevok od cloe, i keď je . ... áno, odmena tejto účtovníčky sa pohybuje v čiastke nad 30.000,-. Mrzí ma, ak z mojej poznámky niekto nadobudol dojem, že jej tie prachy závidím ... skutočne ani trochu... viem, že tej práce s účtovaním v takejto firme má dosť ... teda aspoň mala by mať... a tiež si myslím, že firma jednoznačne potrebuje internú účtovníčku !!!
Čo ma ale na celej veci poburuje je to, že tá súčasná nemá snahu o žiadnu spätnú kontrolu svojho účtovania, príp. o porovnávanie účt. evidencie so skutočnosťou: nežiada zoznamy neuhradených pohľadávok (nakoľko ich sama vôbec neeviduje), t.j. nezdržuje sa zisťovaním, či jej súhlasí zostatok 311 s knihou pohľadávok, inventarizácia pokladníc sa doteraz nerobila nikdy, ak jej spoločnosť odovzdá nejaké doklady platené v hotovosti krátko pred termínom DPH, takéto doklady vráti späť, že o nich už účtovať nebude, pretože to má uzavreté - pýtam sa, ako jej potom môže súhlasiť zostatok na účte 211 s fyz. stavom hotvosti v pokladni??? ... nemusí, pretože to ani nekontroluje !!! Mrzí ma, že vďaka takémuto účtovaniu majiteľ vôbec netuší, na čom je, že skoro každý zamestnanec si tam môže robiť čo chce, pretože takmer nič nie je účtovne podchytené a evidované. Ďalší problém, na ktorý som narazila bol ten, že napr. tržba za predaj prijatá formou stravovacích poukážok vôbec nebola evidovaná cez ERP (ani žiadnym iným spôsobom)...takáto skutočnosť by jej ako účtovníkovi podľa mňa uniknúť nemala (a nezistila to doteraz, že sa vo firme nejaké stravovacie poukážky vôbec nachádzajú)... no za tých pár hodín, čo som tam strávila, som zistila nedostatkov až, až.
Takže mňa irituje hlavne ten laxný prístup a úplný nezáujem o firmu a jej existenciu a som presvedčená o tom, že niekto iný, komu by bolo umožnené účtovať firmu takéhoto rozsahu externe, by prejavil určite väčší interes o život a chod firmy a snažil by sa aspoň trochu o dodržiavanie "obvyklých" účtovných zásad a postupov... myslím, že by sa tým mohlo zabrániť aj možnému "odlivu" z majetku spoločnosti.
... možno z mojich príspevkov medzi riadkami "vyčítať" zaujatosť voči tejto osôbke, ale skutočne som presvedčená o tom, že ak za niečo niekto zoberie "nie malú sumičku", mala by tomu zodpovedať aj "KVALITA" dodávanej služby obsahujúca aspoň štandardne vedené účtovníctvo so všetkým, čo k tomu patrí.
A ešte moja posledná myšlienka: pri takomto množstve dokladov a takejto odmene za vedenie účtovníctva chápem tú čiastku ako určitý dohodnutý paušál, ktorý vyhovuje obidvom stranám, takže nie je relevantné prepočítavať to na položky á 15,- alebo 20,- Sk, pretože za takéhoto predpokladu by sa suma iba za zaúčtovanie vystavených faktúr musela vyšplhať rádovo na cca 80.000 - 100.000 Sk (beriem do úvahy fakt, že zaúčt. 1 VFA obsahuje 3 zápisy v denníku, takže 3x á 20,- x 1500 VFA = 90.000,-) a som názoru, že i v prípade internej účtovníčky, ktorá by sa nevyhla spracovávaniu takého istého množstva dokladov by jej máloktorá spoločnosť bola ochotná a schopná vyplatiť mesačne btto mzdu cca 200.000,-.
0 0
bepo bepo

bepo je offline (nepripojený) bepo

To bude aj nejaká divná firma, ak sa konateľ nezaujíma o účtovníctvo,nevie že má tržbu v poukážkach a nie je o nich účtované, akceptuje že mu účtovníčka odmietne zaúčtovať hotovostné doklady pred termínom podania DP, nemá kontrolu nad ekonomikou podniku- no neviem neviem
0 0
alusa783 alusa783

alusa783 je offline (nepripojený) alusa783

toto je jedeiná podobná tema tak sa spýtam tu
ako je to zo zbernými dokladmi ale nie ako ste písali tu o fakturach ale ako to funguje pri napr. výplatách? urobím si zberný doklad že sa mzdy vyplatili všetkým 15 den v mesiaci zaučtujem jednou sumou do denníka pod jedním pokladničným číslom? a k tomu pripnem všetky pokladničné doklady ktoré mi podpísali zamestnanci ale tie doklady budu očíslované ako? môžem ich číslovat napr. - zberný bude PD11/001 a tie čo budu k nemu pripnuté PD11/001-1, PD11/001-2 či ako?
a niekto v teme spomýnal zberný doklad pri bločkoch od nafty to tam ked to je platené z učtu nemám problém s číslovaním dokladov ale zas nevadí že to bolo v nakupované v rôzny den? (jedného mesiaca) alebo sa môže robit zberný len ked sa to týka jedného dna?
0 0
alusa783 alusa783

alusa783 je offline (nepripojený) alusa783

poradi niekto ? dakujem
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

alusa783 Pozri príspevok
toto je jedeiná podobná tema tak sa spýtam tu
ako je to zo zbernými dokladmi ale nie ako ste písali tu o fakturach ale ako to funguje pri napr. výplatách? urobím si zberný doklad že sa mzdy vyplatili všetkým 15 den v mesiaci zaučtujem jednou sumou do denníka pod jedním pokladničným číslom? a k tomu pripnem všetky pokladničné doklady ktoré mi podpísali zamestnanci ale tie doklady budu očíslované ako? môžem ich číslovat napr. - zberný bude PD11/001 a tie čo budu k nemu pripnuté PD11/001-1, PD11/001-2 či ako?
a niekto v teme spomýnal zberný doklad pri bločkoch od nafty to tam ked to je platené z učtu nemám problém s číslovaním dokladov ale zas nevadí že to bolo v nakupované v rôzny den? (jedného mesiaca) alebo sa môže robit zberný len ked sa to týka jedného dna?
Na základe rekapitulácie miezd priamo z mzdového softu vygeneruješ -urobíš jeden ID do účtovníctva a ten rozúčtuješ.
0 0
alusa783 alusa783

alusa783 je offline (nepripojený) alusa783

nerozumiem podla toho čo píšeš by som učtovala položky v mzdach ako poistné a tak, ale uhradu miezd? viem že sa to da že výplatnu listinu podpíšu všetci a potom na raz zaučtujem jedným zapisom, ale ak dam každému podpísat VPD tak ako to teda môžem spravne zaučtovat suhrne? alebo tie bločky z nafty?
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

alusa783 Pozri príspevok
nerozumiem podla toho čo píšeš by som učtovala položky v mzdach ako poistné a tak, ale uhradu miezd? viem že sa to da že výplatnu listinu podpíšu všetci a potom na raz zaučtujem jedným zapisom, ale ak dam každému podpísat VPD tak ako to teda môžem spravne zaučtovat suhrne? alebo tie bločky z nafty?
Si myslela len doklad o samotnej výplate miezd ? Asi som to zle pochopila. AK boli vyplatené v hotovosti, tak každý jeden doklad dáš podpísať, samozrejme, že tú výplatu zaúčtuješ jedným zápisom.(ak to bolo v jeden deň) ALebo budeš mať len pokladničný doklad len jeden a zvlášť priložíš doklad aj s podpismi zamestnancov.
0 0
ewita888 ewita888

ewita888 je offline (nepripojený) ewita888

nemusíš im dávať každému zvlášť podpisovať pokladničný doklad.. stačí popodpisovaná výplatná listina a zaúčtuješ ju pod jedným výdavkovým dokladom..
0 0
alusa783 alusa783

alusa783 je offline (nepripojený) alusa783

oki dakujem o tej výplatnej listine to som vedela len problém je že to by videli chlapi že koľko dostal ten druhý a nebolo by to dobre preto každému davam podpisovat zvlašt pokladničný mala som len dilemu že ak to budem učtovat jedným zapisom tak ako ich všetky očíslujem (mylsím že ak ku každému dam rovnaké číslo a doplním pismenko nemalo by to vadiť)
a len sa uistím pri zberných dokladoch (bloky z tankovania) to môžem urobit suhrnne aj z viacerých dní jedného mesiaca ano? napríklad 1-10 den sa tankovalo x krát tak to naraz zaučtujem /samozrejme rozdelím to podla aut)a na zberný doklad si rozpíšem zvlašt dph aby to bolo prehladnejšie a nedošlo k zaokruhlovaniu.
pri prevodoch z učtu na učet a z učtu do pokladnice to tiež stačí zberným a tam nieje potrebné vypisovat na zberný všetky pohyby stačí pripnut ustričky z bankomatu (ak sa jedná o dotaciu pokladni z učtu)
dufam že som to napísala všetko ok dik
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať