Zavrieť

Porady

Strava dojčiacej mamičky

pivko

pivko je offline (nepripojený) pivko

Farang pivko
Pomožte ! už neviem čo variť manželke,stále len dookola , hov.kur.vývar a kur.a morčacie prsia.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času
    Braňo

    Braňo je offline (nepripojený) Braňo

    Braňo
    Mal by pozostávať z pestrej, zdravej stravy. Často sa prirovnáva k potravinovej pyramíde: jej základ tvoria obilniny a výrobky z nich , zemiaky, ryža (5 porcií denne). Na druhom stupni pyramídy stojí ovocie a zelenina (5 porcií denne). Ďalšie v poradí dôležitosti je mlieko. Každý deň by strava mala obsahovať nízkotučné mlieko ( 0,5 – 1 liter), tvaroh, syry, kyslomliečne výrobky (3-4 porcie denne). Vhodné je tiež mäso (nikdy nie surové), najmä hydina, ryby, (2 porcie denne)či vajcia (nie viac ako 3 za týždeň). Špičku pyramídy tvoria živočíšne tuky, cukor, soľ, káva, ktoré treba konzumovať striedmo.

    Potreba energie počas dojčenia je asi o 600 kcal/deň vyššia ako v tehotnosti a predstavuje 12 000 kJ (2870 kcal)/deň. Množstvo vytvoreného mlieka nezávisí od hmotnosti, výšky, energetického príjmu či veľkosti prsníkov ženy. Určujúcim sú potreby dieťaťa. Významnými zložkami stravy pre dojčiacu matku sú bielkoviny, vápnik, vitamín C, kyselina listová, zinok, horčík, vitamín B6 a tekutiny. Dojčiace ženy často trpia nedostatkom vápnika a železa. Vyvážená, pestrá strava, ale aj doplnky vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov v podobe špeciálnych farmaceutických prípravkov pomôžu organizmu ženy pri zabezpečení takýchto vysokých nárokov počas dojčenia.
    Pre tvorbu mlieka je mimoriadne dôležitý aj dostatočný prívod vitamínov skupiny B. Dojčiacim matkám sa odporúča zvýšiť prívod vitamínu B až trojnásobne. U vegánskych matiek pri nedostatku vitamínu B12 sa opisujú závažné príznaky hypovitaminózy s anémiou u dojčaťa vo forme psychomotorickej retardácie s opakovaným vracaním, zápchou a trasom. Spôsob výživy dojčiacej matky je preto pre zdravie dojčených detí veľmi dôležitý. Aj množstvo vitamínov A, E a C v materskom mlieku závisí od jeho množstva vo výžive matky. Množstvo vitamínu D v materskom mlieku bez ohľadu na príjem v strave matky nedosahuje odporúčané dávky pre dojča. Medzi kritické vitamíny pri dojčení patria vitamíny skupiny A, B a C.
    Zlepšenie krvného obrazu po pôrode je dôležité pre zabezpečenie tvorby dostatočného množstva materského mlieka. Pokiaľ má dojčiaca matka nedostatok červených krviniek, môže byť okrem iného aj veľmi unavená a množstvo vytvoreného mlieka klesá. Správna liečba anémie môže takýto stav zvrátiť. Okrem preparátu so železom je potrebný dostatočný príjem kvalitnej pestrej stravy vrátane vitamínov a stopových prvkov.
    Nevyhnutným je príjem kyseliny listovej (za normálnych okolností je pre tvorbu červených krviniek potrebných 300 ug/deň, pri anémii však nároky stúpajú). Preto ste dostali okrem železa aj kyselinu listovú.

    Jedlá vhodné na konzumáciu:
    Matka má počas dojčenia dodržiavať zásady správnej a primeranej výživy a pitný režim. Veľký význam má dostatočný príjem bielkovín, kalcia (vápnika), železa a vitamínov. Mimoriadne dôležitý je dostatočný prívod vitamínov zo skupiny B (droždie, celozrný chlieb, orechy, zelenina, mlieko, ovocie a ich jadrá, syr, ryby, vajíčka, vnútornosti). Počas dojčenia treba zvýšiť jeho množstvo až trojnásobne. Pestrá strava najlepšie zabezpečí dieťaťu potrebné živiny. Odporúčanie „jesť za dvoch“ dnes neplatí. Viac jesť neznamená viac mlieka.

    Nevhodné na konzumáciu:
    Nefajčite, nepite alkoholické nápoje. Snažte sa jesť ľahko stráviteľnú potravu, myslite na to, že čo môže uškodiť vám, uškodí aj vášmu dojčenému dieťaťu. Vyhýbajte sa mastným prepečeným mäsám, potravinám, ktoré nafukujú a ktoré preháňajú alebo sú silno korenené. Nepite veľa kávy, silného čaju a osviežujúcich nápojov, ktoré obsahujú kofeín (teín, ...).

    Vhodné tekutiny:
    Pri dojčení sa odporúča, aby matka mala pri sebe vždy pohár mlieka. Matka má počas dojčenia piť dostatočné množstvo tekutín – asi 3 l/deň, v závislosti od fyzickej aktivity a klimatických podmienok (keď sa veľmi potí, má piť viac), pravidelne v menších množstvách. Zásada „pri dojčení by matka mala piť spolu so svojím dieťaťom“ platí, ale matka by mala piť iba pri pocite smädu, nadbytočné pitie je zbytočné.

    Vody vhodné na pitie dojčiacej matky:

    Korytnica (obsahuje železo)
    Magnézia (obsahuje prírodný horčík)
    Lucka (minimálny obsah dusičnanov)
    Piť treba nesýtené minerálne vody (bez bubliniek)
    bylinkové čaje (anýz, mäta, fenikel, materina dúška, kôpor)
    džús z jablka, mrkvy (nie z citrusových plodov).
    Nevhodné tekutiny pri dojčení:
    Treba sa vyhýbať vodám, ktoré majú vyšší obsah sodíka. Zvýšený príjem soli (sodíka – Nátrium Na+) spôsobuje zadržanie vody v organizme, rozvoj opuchov.
    nepite často a veľa sýtených (bublinkujúcich) vôd
    vyhýbajte sa tekutinám s dráždivými zložkami (kofeín, teín, ...)
    dieťatku môžu vadiť konzervačné látky, ktoré sa do niektorých ovocných nápojov pridávajú.
    VERONIKA6

    VERONIKA6 je offline (nepripojený) VERONIKA6

    VERONIKA6
    pivko Pozri príspevok
    Pomožte ! už neviem čo variť manželke,stále len dookola , hov.kur.vývar a kur.a morčacie prsia.
    Nevesta papká skoro všetko okrem strukovín, nekorení a pije veľa kojeneckej Lucky. Malá ma dnes 5 mesiacov a stále ju kojí a mliečka má dosť. Papká aj vločky.
    HankaH

    HankaH je offline (nepripojený) HankaH

    HankaH
    Cestoviny, ryža, zemiaky, dusené, varené, pečené mäso, polievky okrem strukovín, kapusty, karfiolu, kelu...napr. melence, vajíčková, zemiaková. Okrem toho syry, jablká bez šupky, biele jogurty.Ak ide o novorodenca, treba byť opatrnejší, ak je dieťatko väčšie treba skúšať, čo mu nebude vadiť.
    Zo začiatku vynechať čerstvú rajčinu, papriku, uhorku, jahody, zakázaný je napr. aj melón, ale ja som ho jedla bez zrniek a nebol problém. Treba opatrne skúšať.
    HankaH

    HankaH je offline (nepripojený) HankaH

    HankaH
    pivko Pozri príspevok
    Pomožte ! už neviem čo variť manželke,stále len dookola , hov.kur.vývar a kur.a morčacie prsia.
    Vzácny to muž, ktorý sa nie len stará o jedálniček svojej dojčiacej manželky, ale ešte jej aj sám navarí.
    betka

    betka je offline (nepripojený) betka

    betka
    Na Braňo, Pivko, ja žasnem, aký dokážu byť muži. Česť Vám.

    Ja som jedla všetko, detičky nemali problém ani s bruškom, ani s kakaním. MAla som šľahačku, aspoň mi to povedala doktorka, keďže syn pribral za 16 dní 1,1 kg.
    tiny77

    tiny77 je offline (nepripojený) tiny77

    z malickosti sa sklada svet. ...viac tiny77
    Aj mne bolo povedane, ze treba jest vsetko, pomaly sledovat, na ktore potraviny je babnatko citlive - je to ako u dospelych - kazdemu chuti nieco ine, niektore potraviny kazdy oblubovat nemusi. V materskom mlieku je to vsetko v "jemnejsej forme", dieta si "zvykne", je teda lepsie podavat to v mlieku, ako ked sa potom dietatu prvy raz predlozí na tanier fazula alebo hrach. Priklanala by som sa k zelenine a ovociu, ktore rastie v nasom pasme, teda nie citrusy. Na nase plody sme u nas zvyknutí. Ak je materske mlieko kvalitne, stravi sa bezo zvysku, cize dojcene deti nemusia mat stolicu aj par dni. Najprv sa pije predne mlieko - uhasi smäd, potom zadne mlieko - obsahuje viac tuku - zazenie hlad. Vela radosti prajem.
    janasv

    janasv je offline (nepripojený) janasv

    janasv
    Treba vyskúšať. Radili mi najmä zapražené polievky. Záleží od bábätka. Môjmu vadilo asi všetko, stále ho bolelo bruško. Nemohla som obyčajnú vodu, ani minerálku, žiadne bublinky. Len prevarenú vodu. Stravu - šetriaca diéta - nemastné, neslané, nič dráždivé /nič od čoho má aj mamka problémy - napr. strukoviny, kapusta.../, nevyprážané, len dusené, varené. Jedla som výlučne len diétnu stravu - to, čo píšeš a aj tak malo moje dieťa stále koliky. Kdesi som čítala, že to čo matka zje sa dostane do mlieka o 36 hodín. A že na 1 dávku mlieka pre bábätko treba matke 6 dcl tekutiny. Neviem, či je to naozaj pravda, ale ja som mala stavy, že som pila aj 3 l tekutín denne. Aj v noci, po dojčení a niečo malé na zahryznutie k tomu - sušienku. Pila som Caro instantnú kávu alebo Inka instantnú kávu. Obe náhrady kávy, bez kofeinu, príjemnejšie ako Melta. A vanilkové Zlaté oblátky - obsahovali srvátku - to na mlieko. A moje nedonosené bábo malo ako 9 mesačné 11 kíl. :-)Doteraz má moje dieťa rado vanilkovú príchuť:-))).
    Pamätám si, že raz bol na pôrodnici veľký poplach, lebo všetky deti mali červenú stolicu a bolelo ich bruško. Potom zistili, že mamičky dostali na obed ako prílohu cviklu. Kuchár mal zjavne iné predstavy o diéte po pôrode.
    pivko

    pivko je offline (nepripojený) pivko

    Farang pivko
    Braňo Pozri príspevok
    Mal by pozostávať z pestrej, zdravej stravy. Často sa prirovnáva k potravinovej pyramíde: jej základ tvoria obilniny a výrobky z nich , zemiaky, ryža (5 porcií denne). Na druhom stupni pyramídy stojí ovocie a zelenina (5 porcií denne). Ďalšie v poradí dôležitosti je mlieko. Každý deň by strava mala obsahovať nízkotučné mlieko ( 0,5 – 1 liter), tvaroh, syry, kyslomliečne výrobky (3-4 porcie denne). Vhodné je tiež mäso (nikdy nie surové), najmä hydina, ryby, (2 porcie denne)či vajcia (nie viac ako 3 za týždeň). Špičku pyramídy tvoria živočíšne tuky, cukor, soľ, káva, ktoré treba konzumovať striedmo.

    Potreba energie počas dojčenia je asi o 600 kcal/deň vyššia ako v tehotnosti a predstavuje 12 000 kJ (2870 kcal)/deň. Množstvo vytvoreného mlieka nezávisí od hmotnosti, výšky, energetického príjmu či veľkosti prsníkov ženy. Určujúcim sú potreby dieťaťa. Významnými zložkami stravy pre dojčiacu matku sú bielkoviny, vápnik, vitamín C, kyselina listová, zinok, horčík, vitamín B6 a tekutiny. Dojčiace ženy často trpia nedostatkom vápnika a železa. Vyvážená, pestrá strava, ale aj doplnky vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov v podobe špeciálnych farmaceutických prípravkov pomôžu organizmu ženy pri zabezpečení takýchto vysokých nárokov počas dojčenia.
    Pre tvorbu mlieka je mimoriadne dôležitý aj dostatočný prívod vitamínov skupiny B. Dojčiacim matkám sa odporúča zvýšiť prívod vitamínu B až trojnásobne. U vegánskych matiek pri nedostatku vitamínu B12 sa opisujú závažné príznaky hypovitaminózy s anémiou u dojčaťa vo forme psychomotorickej retardácie s opakovaným vracaním, zápchou a trasom. Spôsob výživy dojčiacej matky je preto pre zdravie dojčených detí veľmi dôležitý. Aj množstvo vitamínov A, E a C v materskom mlieku závisí od jeho množstva vo výžive matky. Množstvo vitamínu D v materskom mlieku bez ohľadu na príjem v strave matky nedosahuje odporúčané dávky pre dojča. Medzi kritické vitamíny pri dojčení patria vitamíny skupiny A, B a C.
    Zlepšenie krvného obrazu po pôrode je dôležité pre zabezpečenie tvorby dostatočného množstva materského mlieka. Pokiaľ má dojčiaca matka nedostatok červených krviniek, môže byť okrem iného aj veľmi unavená a množstvo vytvoreného mlieka klesá. Správna liečba anémie môže takýto stav zvrátiť. Okrem preparátu so železom je potrebný dostatočný príjem kvalitnej pestrej stravy vrátane vitamínov a stopových prvkov.
    Nevyhnutným je príjem kyseliny listovej (za normálnych okolností je pre tvorbu červených krviniek potrebných 300 ug/deň, pri anémii však nároky stúpajú). Preto ste dostali okrem železa aj kyselinu listovú.

    Jedlá vhodné na konzumáciu:
    Matka má počas dojčenia dodržiavať zásady správnej a primeranej výživy a pitný režim. Veľký význam má dostatočný príjem bielkovín, kalcia (vápnika), železa a vitamínov. Mimoriadne dôležitý je dostatočný prívod vitamínov zo skupiny B (droždie, celozrný chlieb, orechy, zelenina, mlieko, ovocie a ich jadrá, syr, ryby, vajíčka, vnútornosti). Počas dojčenia treba zvýšiť jeho množstvo až trojnásobne. Pestrá strava najlepšie zabezpečí dieťaťu potrebné živiny. Odporúčanie „jesť za dvoch“ dnes neplatí. Viac jesť neznamená viac mlieka.

    Nevhodné na konzumáciu:
    Nefajčite, nepite alkoholické nápoje. Snažte sa jesť ľahko stráviteľnú potravu, myslite na to, že čo môže uškodiť vám, uškodí aj vášmu dojčenému dieťaťu. Vyhýbajte sa mastným prepečeným mäsám, potravinám, ktoré nafukujú a ktoré preháňajú alebo sú silno korenené. Nepite veľa kávy, silného čaju a osviežujúcich nápojov, ktoré obsahujú kofeín (teín, ...).

    Vhodné tekutiny:
    Pri dojčení sa odporúča, aby matka mala pri sebe vždy pohár mlieka. Matka má počas dojčenia piť dostatočné množstvo tekutín – asi 3 l/deň, v závislosti od fyzickej aktivity a klimatických podmienok (keď sa veľmi potí, má piť viac), pravidelne v menších množstvách. Zásada „pri dojčení by matka mala piť spolu so svojím dieťaťom“ platí, ale matka by mala piť iba pri pocite smädu, nadbytočné pitie je zbytočné.

    Vody vhodné na pitie dojčiacej matky:

    Korytnica (obsahuje železo)
    Magnézia (obsahuje prírodný horčík)
    Lucka (minimálny obsah dusičnanov)
    Piť treba nesýtené minerálne vody (bez bubliniek)
    bylinkové čaje (anýz, mäta, fenikel, materina dúška, kôpor)
    džús z jablka, mrkvy (nie z citrusových plodov).
    Nevhodné tekutiny pri dojčení:
    Treba sa vyhýbať vodám, ktoré majú vyšší obsah sodíka. Zvýšený príjem soli (sodíka – Nátrium Na+) spôsobuje zadržanie vody v organizme, rozvoj opuchov.
    nepite často a veľa sýtených (bublinkujúcich) vôd
    vyhýbajte sa tekutinám s dráždivými zložkami (kofeín, teín, ...)
    dieťatku môžu vadiť konzervačné látky, ktoré sa do niektorých ovocných nápojov pridávajú.
    Tak toto sa pekne číta ale realita je úplne iná.
    5 porcii zeleniny a ovocia-/ by ma zaujímalo akého a akej keď vraj može len ošúpane jablko a zo zeleniny mrkvu/
    Tvaroh- sa tiež neodporúča a máme to aj vyskúšane že po tvarohovej aktivii maly robil cirkus
    Vajcia-vaječný bielok je vraj najvačší alergén.
    Orechy a vnútornosti to je ďalšia hlúposť/ tie vnútornosti by som ja neodporúčal ani dospelému a orechy samá alergia/
    Ešte doplním aktuálne z časopisu MAMA a ja/júl 2008
    Mamička sa má v období dojčenia vyhýbať najznámejším potravinovým alergénom napr: morské ryby! kraby! oriešky! arašidy! kakao! čokoláda! exotické ovocie! vajcia a sója.

    Tak že asi tak
    Naposledy upravil pivko : 03.07.08 at 15:24
    pivko

    pivko je offline (nepripojený) pivko

    Farang pivko
    Tá pani vraj MUDr ! asi v živote nekojila
    Mam dosť ten jej jedálniček!
    bryndza,cibuľka,pomaranč,vajce,cesnak,pór,kivi, citrusy,karfiol!!!,sójovy rožok,reďkovka,uhorka,džem,paradajka!hruška,za pekana paprika,cvikla......-už radšej nepíšem ,lebo by som jej najradšej odobral diplom!!!
    Naposledy upravil pivko : 03.07.08 at 16:04
    kukučka

    kukučka je offline (nepripojený) kukučka

    kukučka
    pivko Pozri príspevok
    Tak toto sa pekne číta ale realita je úplne iná.
    5 porcii zeleniny a ovocia-/ by ma zaujímalo akého a akej keď vraj može len ošúpane jablko a zo zeleniny mrkvu/
    Tvaroh- sa tiež neodporúča a máme to aj vyskúšane že po tvarohovej aktivii maly robil cirkus
    Vajcia-vaječný bielok je vraj najvačší alergén.
    Orechy a vnútornosti to je ďalšia hlúposť/ tie vnútornosti by som ja neodporúčal ani dospelému a orechy samá alergia/
    Ešte doplním aktuálne z časopisu MAMA a ja/júl 2008
    Mamička sa má v období dojčenia vyhýbať najznámejším potravinovým alergénom napr: morské ryby! kraby! oriešky! arašidy! kakao! čokoláda! exotické ovocie! vajcia a sója.

    Tak že asi tak
    pivko Pozri príspevok
    Tá pani vraj MUDr ! asi v živote nekojila
    Mam dosť ten jej jedálniček!
    bryndza,cibuľka,pomaranč,vajce,cesnak,pór,kivi, citrusy,karfiol!!!,sójovy rožok,raďkovka,uhorka,džem,paradajka!hruška,za pekana paprika,cvikla......-už radšej nepíšem ,lebo by som jej najradšej odobral diplom!!!
    vyzerá to tak, že kojíš sám a asi ani nepotrebuješ rady
    kúp si domáci tvaroh aj vajíčka a budeš mať po probléme, aktivia nie je tvaroh, ale bohviečo
    nonna8

    nonna8 je offline (nepripojený) nonna8

    nonna8
    super tema...co poviete na sezam a cerveny melon?
    moje dieta ma 3mes. a z jablka aj osupaneho ma problem ked zjem banan mam problem ja ... ake ovocie teda mozem?
    nonna8

    nonna8 je offline (nepripojený) nonna8

    nonna8
    ja zahradu nemam a sused asi tiez len auto .... skusala som melon maly sa vyhadzal tak co? skusat dalej? )
    janasv

    janasv je offline (nepripojený) janasv

    janasv
    nonna8 Pozri príspevok
    super tema...co poviete na sezam a cerveny melon?
    moje dieta ma 3mes. a z jablka aj osupaneho ma problem ked zjem banan mam problem ja ... ake ovocie teda mozem?
    Teraz asi žiadne.... Ako ja. Vydrž, malé podrastie a potom neskôr vyskúšaš zas. Alebo - skús jablko uvariť - teda kompót. Zeleninu som jedla tiež len varenú, dusenú.... Ja som začala s ovocím, aj to veľmi opartne, až keď sme môjho potomoka začali prikrmovať podľa rád pani doktorky. Keďže bol dojčený, tak tuším až od polroka a od 8 mesiacov výrobky, ktoré obsahovali múku. Citrusy až po roku.
    elaurie

    elaurie je offline (nepripojený) elaurie

    elaurie
    pivko Pozri príspevok
    Tá pani vraj MUDr ! asi v živote nekojila
    Mam dosť ten jej jedálniček!
    bryndza,cibuľka,pomaranč,vajce,cesnak,pór,kivi, citrusy,karfiol!!!,sójovy rožok,reďkovka,uhorka,džem,paradajka!hruška,za pekana paprika,cvikla......-už radšej nepíšem ,lebo by som jej najradšej odobral diplom!!!
    Každé dieťatko je iné, niektoré maminy môžu zjesť hocičo, iné musia niečo zo svojho jedálnička vylúčiť, ale u každej je to niečo iné. Priveľmi obmedzovať jedálniček podľa mňa nie je správne, pretože aj dojčiaca mamina, aj bábo potrebujú pestrú stravu, kvôli vitamínom a ostatnému...

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.